Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Verbod op verbrandingsmotoren in 2035 : onwettelijk ?
Ik vond dit verhaal op MSN. Misschien vind jij het interessant: Verbod op verbrandingsmotoren in 2035 : onwettelijk ? - https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 3bb3&ei=58
Ik vond dit verhaal op MSN. Misschien vind jij het interessant: Verbod op verbrandingsmotoren in 2035 : onwettelijk ? - https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 3bb3&ei=58
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik ga geen grafiekjes of plaatjes posten. Dat zullen anderen hierover ongetwijfeld doen.
Mijn mening is dat deze onderzoeker niet de eerste de beste is. Duitsers zijn meestal erg grondig en ik vermoed niet dat deze professor zijn goede naam op het spel zal zetten.
Volgens een gerenommeerde professor van de Universiteit van Augsburg in Duitsland is de verordening die auto's met verbrandingsmotoren in Europa in 2035 moet verbieden "onwettelijk". In ieder geval is het "in strijd met de EU-wetgeving".
Een universitaire studie - in opdracht van Uniti* - heeft zojuist roet in het eten gegooid van de Europese Commissie over de wettigheid van de maatregelen om "zero CO2" te bereiken in 2035. Europa heeft besloten om de verkoop te verbieden van nieuwe auto's met motoren die kooldioxide uitstoten. Dit komt erop neer dat niemand meer een auto met verbrandingsmotor mag kopen, op een paar welomschreven uitzonderingen na. Iedereen op het oude continent zal dus op een dag volledig elektrisch moeten gaan rijden. En dat allemaal vanwege Verordening (EU) 2023/851 van 19 april 2023.
Helemaal niet milieuvriendelijk
De conclusies van professor Dr. Martin Kment, directeur-generaal van het Instituut voor Milieurecht aan de Universiteit van Augsburg en houder van de leerstoel Publiek en Europees recht, Milieurecht en Planningrecht, zijn ondubbelzinnig. Volgens zijn werk is 2023/851 "in strijd met de EU-wetgeving". Hij legt uit dat "grondrechten en EU-beginselen worden geschonden door een verouderde meetmethode". Nog verrassender is dat het rapport stelt dat de verordening "een effectieve milieubescherming ondermijnt".
Geluiddemper
Dr Martin Kment trekt het principe van het meten van CO2 in de uitlaat in twijfel. Dit heeft alleen betrekking op voertuigen met verbrandingsmotoren. Volgens hem moet die methode vanaf nu, en niet vanaf 2030, worden vervangen "door een moderne meetmethode die rekening houdt met de CO2-uitstoot over de hele levenscyclus". De hele levenscyclus van een voertuig gaat van de fabricage tot de recycling en vernietiging, en niet te vergeten de winning van grondstoffen voor de fabricatie en het gebruik. In dit opzicht doen verbrandingsmotoren het beter voor en na gebruik. Voor elektrische auto's geldt momenteel het tegenovergestelde.
Herziening vereist
De Duitse professor dringt erop aan dat politici de huidige regelgeving voor nieuwe auto's "onmiddellijk" herzien. Volgens hem is het "belangrijk om alle onwettelijke regelgeving te wijzigen, wat bijvoorbeeld zal leiden tot een totaal verbod op registraties van nieuwe verbrandingsmotoren in 2035, omdat er geen rekening kan worden gehouden met de klimaatimpact van hernieuwbare brandstoffen". Het hoeft geen betoog dat dit werk olie op het vuur gooit van degenen die in de wandelgangen van de Europese instellingen en lobby's kritiek beginnen te leveren op deze einddatum van 2035. In ieder geval is er een oproep gedaan aan de herkozen voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen.
* Uniti Bundesverband EnergieMittelstand e.V. vertegenwoordigt ongeveer 90% van de MKB-energiehandel in Duitsland en bundelt expertise op het gebied van brandstoffen en smeermiddelen.
Mijn mening is dat deze onderzoeker niet de eerste de beste is. Duitsers zijn meestal erg grondig en ik vermoed niet dat deze professor zijn goede naam op het spel zal zetten.
Volgens een gerenommeerde professor van de Universiteit van Augsburg in Duitsland is de verordening die auto's met verbrandingsmotoren in Europa in 2035 moet verbieden "onwettelijk". In ieder geval is het "in strijd met de EU-wetgeving".
Een universitaire studie - in opdracht van Uniti* - heeft zojuist roet in het eten gegooid van de Europese Commissie over de wettigheid van de maatregelen om "zero CO2" te bereiken in 2035. Europa heeft besloten om de verkoop te verbieden van nieuwe auto's met motoren die kooldioxide uitstoten. Dit komt erop neer dat niemand meer een auto met verbrandingsmotor mag kopen, op een paar welomschreven uitzonderingen na. Iedereen op het oude continent zal dus op een dag volledig elektrisch moeten gaan rijden. En dat allemaal vanwege Verordening (EU) 2023/851 van 19 april 2023.
Helemaal niet milieuvriendelijk
De conclusies van professor Dr. Martin Kment, directeur-generaal van het Instituut voor Milieurecht aan de Universiteit van Augsburg en houder van de leerstoel Publiek en Europees recht, Milieurecht en Planningrecht, zijn ondubbelzinnig. Volgens zijn werk is 2023/851 "in strijd met de EU-wetgeving". Hij legt uit dat "grondrechten en EU-beginselen worden geschonden door een verouderde meetmethode". Nog verrassender is dat het rapport stelt dat de verordening "een effectieve milieubescherming ondermijnt".
Geluiddemper
Dr Martin Kment trekt het principe van het meten van CO2 in de uitlaat in twijfel. Dit heeft alleen betrekking op voertuigen met verbrandingsmotoren. Volgens hem moet die methode vanaf nu, en niet vanaf 2030, worden vervangen "door een moderne meetmethode die rekening houdt met de CO2-uitstoot over de hele levenscyclus". De hele levenscyclus van een voertuig gaat van de fabricage tot de recycling en vernietiging, en niet te vergeten de winning van grondstoffen voor de fabricatie en het gebruik. In dit opzicht doen verbrandingsmotoren het beter voor en na gebruik. Voor elektrische auto's geldt momenteel het tegenovergestelde.
Herziening vereist
De Duitse professor dringt erop aan dat politici de huidige regelgeving voor nieuwe auto's "onmiddellijk" herzien. Volgens hem is het "belangrijk om alle onwettelijke regelgeving te wijzigen, wat bijvoorbeeld zal leiden tot een totaal verbod op registraties van nieuwe verbrandingsmotoren in 2035, omdat er geen rekening kan worden gehouden met de klimaatimpact van hernieuwbare brandstoffen". Het hoeft geen betoog dat dit werk olie op het vuur gooit van degenen die in de wandelgangen van de Europese instellingen en lobby's kritiek beginnen te leveren op deze einddatum van 2035. In ieder geval is er een oproep gedaan aan de herkozen voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen.
* Uniti Bundesverband EnergieMittelstand e.V. vertegenwoordigt ongeveer 90% van de MKB-energiehandel in Duitsland en bundelt expertise op het gebied van brandstoffen en smeermiddelen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Grappig ineens geen reacties meer van de z.g. groene zijde.
Re: Rijden met EV vs ICE
Zitten allemaal braaf bij hun moeder. Bloemen, gebak, koffie of iets fris.
Morgen zullen wel terug achter hun klavier kruipen.
Morgen zullen wel terug achter hun klavier kruipen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ook rechte SGers hebben een moeder
Wat die professor beweert, is hetzelfde als wat ik en enkele anderen al meermaals hebben gezegd op dit forum, met name het deel over het productieproces van EV’s en de ontginning van lithium en andere edelmetalen. Daar komt ook nog eens bij dat EV’s in China in bedrijven worden geproduceerd die werken op elektriciteit van met steenkool gestookte centrales.
Ongetwijfeld zullen Spaarplan en Woz nu afkomen met grafieken of tabellen die naast de kwestie handelen (zo doen ze dat meestal) en bv. aantonen dat in China meer en meer zon en wind worden gebruikt in vergelijking met 20 jaar geleden.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik moet zeggen dat ik toch meer waarde hecht aan een gedegen onderzoek door een gerenommeerde professor aan de universiteit van Augsburg, dan aan de plakplaatjes van Spaarplan en Woz.VincentVega schreef: ↑16 augustus 2024, 08:48Ook rechte SGers hebben een moeder
Wat die professor beweert, is hetzelfde als wat ik en enkele anderen al meermaals hebben gezegd op dit forum, met name het deel over het productieproces van EV’s en de ontginning van lithium en andere edelmetalen. Daar komt ook nog eens bij dat EV’s in China in bedrijven worden geproduceerd die werken op elektriciteit van met steenkool gestookte centrales.
Ongetwijfeld zullen Spaarplan en Woz nu afkomen met grafieken of tabellen die naast de kwestie handelen (zo doen ze dat meestal) en bv. aantonen dat in China meer en meer zon en wind worden gebruikt in vergelijking met 20 jaar geleden.
Re: Rijden met EV vs ICE
De Duitse autoindustrie loopt hopeloos achterop inzake EV’s tegen een betaalbare prijs. Niet toevallig dat een Duitse professor de transitie probeert af te remmen …
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik heb toch meer vertrouwen in deze professor dan die andere "de heer professor minister v.d. B" met alles wat hij al heeft uitgehaald.
Trouwens het is weer eens een uit de lucht gegrepen beschuldiging tegen de heer Professor Dr. Martin Kment.
Kom eerst maar eens met bewijzen, voordat je deze erudiete man verdacht maakt.
Houd eerst je pennevriendjes/-vriendinnetjes de Croo, de Sutter en van den Broucke maar eens goed tegen het licht.
Re: Rijden met EV vs ICE
U vergeet mevrouw Lydia Peeters nog , ik heb pennevriend(in)en in bijna alle partijen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik ben geen helderziende maar ik voorspel een daling van de verkoop van EV’s in 2025 …
Alhoewel, de fiscale aftrekbaarheid - een federale materie - blijft nog steeds behouden. Binnenkort dus enkel EV’s als bedrijfswagen …
Alhoewel, de fiscale aftrekbaarheid - een federale materie - blijft nog steeds behouden. Binnenkort dus enkel EV’s als bedrijfswagen …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Even googelen...
Prof. Martin Kment is "Chair for Public Law and European Law, Environmental Law and Planning Law Institute for Environmental Law". Wat hij zegt gaat niet over de vraag welk type wagen (EV of ICE of hybride of...) de kleinste CO2 uitstoot of totale footprint heeft, wél over hoe die footprint moet bepaald worden. En daar heeft hij een terecht punt. Alleen is het wel zo dat er vandaag géén algemeen aanvaarde methode bestaat om die totale footprint te meten, gewoon omdat dat zo complex is en omdat er erg veel onzekere en variabele factoren meespelen.
Maar er bestaan wel initiatieven om adhv life cycle assessment de totale footprint proberen te meten en te vergelijken tussen verschillende types wagens, bv:
https://www.greenncap.com/european-lca-results/
De wagens die het beste uit die analyse komen zijn EV's. Al doen niet alle EV's het beter dan alle ICE's. De footprint van beide types wagens wordt in belangrijke mate bepaald door de grootte (gewicht). M.a.w. om een duurzame keuze te maken kijk je beter naar het gewicht van de wagen dan naar de energiebron. Jammer genoeg is de trend op dat vlak nog altijd naar groter en zwaarder.
Prof. Martin Kment is "Chair for Public Law and European Law, Environmental Law and Planning Law Institute for Environmental Law". Wat hij zegt gaat niet over de vraag welk type wagen (EV of ICE of hybride of...) de kleinste CO2 uitstoot of totale footprint heeft, wél over hoe die footprint moet bepaald worden. En daar heeft hij een terecht punt. Alleen is het wel zo dat er vandaag géén algemeen aanvaarde methode bestaat om die totale footprint te meten, gewoon omdat dat zo complex is en omdat er erg veel onzekere en variabele factoren meespelen.
Maar er bestaan wel initiatieven om adhv life cycle assessment de totale footprint proberen te meten en te vergelijken tussen verschillende types wagens, bv:
https://www.greenncap.com/european-lca-results/
De wagens die het beste uit die analyse komen zijn EV's. Al doen niet alle EV's het beter dan alle ICE's. De footprint van beide types wagens wordt in belangrijke mate bepaald door de grootte (gewicht). M.a.w. om een duurzame keuze te maken kijk je beter naar het gewicht van de wagen dan naar de energiebron. Jammer genoeg is de trend op dat vlak nog altijd naar groter en zwaarder.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Voor vergelijkbare wagens valt de EV versie zowat altijd een pak zwaarder uit dan de ICE-versie.
Voor de Citroën C3:
- ICE:1.065 kg leeg
- EV: 1.491 kg leeg.
Dat komt natuurlijk door de batterij die zowat 250 tot 300 kg weegt.
Maar dat betekent dus ook dat de footprint van de EV versie een pak groter is dan die van de ICE-versie.
Voor de Citroën C3:
- ICE:1.065 kg leeg
- EV: 1.491 kg leeg.
Dat komt natuurlijk door de batterij die zowat 250 tot 300 kg weegt.
Maar dat betekent dus ook dat de footprint van de EV versie een pak groter is dan die van de ICE-versie.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Neen. Het een heeft niks met het ander te maken. Bereken maar eens de ecologische footprint van 2 ton water.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Het gaat hier om wagens niet om waterMeneerParmentier schreef: ↑30 augustus 2024, 12:45 Neen. Het een heeft niks met het ander te maken. Bereken maar eens de ecologische footprint van 2 ton water.
Conform de theorie van de heer Prof. Martin Kment is de totale footprint van een wagen belangrijker dan het onderscheid EV/hybride/IC ...
En om die totale footprint van een wagen te bepalen speelt de grootte/gewicht een cruciale factor.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid