Klimaathysterie
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Hoe cynisch dit ook klinkt... laten we er eens over nadenken. Wanneer je een fabriek zou bouwen om ICE auto's te assembleren op diezelfde plek, hadden de bomen dan kunnen blijven staan? De gekapte bomen, kunnen die niet gecompenseerd worden door op een andere plak evenveel bomen aan te planten? Stel dat de Tesla fabriek in een ander land zou gezet worden, Tchechie bijvoorbeeld, zou er dan geen boom gekapt moeten worden? Moet industriele uitbreiding (al dan niet ter verduurzaming van de economie) altijd te koste gaan van natuur? Zijn alternatieve locaties (bvb brownfield sites die bodemsanering verseisen) niet voldoende onderzocht?voorheenCP1234 schreef: ↑22 augustus 2024, 19:42 Spaarplan mag weeral gelukkig zijn, weeral 500 000 bomen gekapt om de Tesla fabriek in Duitsland uit te breiden; van al die vieze vuile vervuilende bomen zijn we weer vanaf ...
Re: Klimaathysterie
Ach, ik voel wel mee met diegenen die dachten om met hun stinker te kunnen blijven rijden (en de omgeving te blijven verpesten) tot het einde ter tijden. Spijtig voor hen maar wel goed voor alle anderen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Ach, ik voel wel mee met diegenen die dachten dat hun stinkerij die 50 km verder uit de gascentrales van Tinne kwam tot het einde der tijden onbelast ging blijven.
Spijtig voor hen maar wel goed voor alle anderen.
Gedaan met nul euro verkeersbelasting en gedaan met premie van 5.000 euro
Spijtig voor hen maar wel goed voor alle anderen.
Gedaan met nul euro verkeersbelasting en gedaan met premie van 5.000 euro
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Newbie
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 14 aug 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Het cynische is dat de bestaande assemblagefabrieken voor ICE wagens leeg komen te staan (denk maar aan de Opelsite in Antwerpen die l 14 jaar lang staat te verkommeren) en elders een nieuwe assemblagefabriek voor EV wagens wordt gebouwd waarvoor de natuur dan plots 500.000 bomen moet inleveren.MeneerParmentier schreef: ↑29 augustus 2024, 08:44Hoe cynisch dit ook klinkt... laten we er eens over nadenken. Wanneer je een fabriek zou bouwen om ICE auto's te assembleren op diezelfde plek, hadden de bomen dan kunnen blijven staan? De gekapte bomen, kunnen die niet gecompenseerd worden door op een andere plak evenveel bomen aan te planten? Stel dat de Tesla fabriek in een ander land zou gezet worden, Tchechie bijvoorbeeld, zou er dan geen boom gekapt moeten worden? Moet industriele uitbreiding (al dan niet ter verduurzaming van de economie) altijd te koste gaan van natuur? Zijn alternatieve locaties (bvb brownfield sites die bodemsanering verseisen) niet voldoende onderzocht?voorheenCP1234 schreef: ↑22 augustus 2024, 19:42 Spaarplan mag weeral gelukkig zijn, weeral 500 000 bomen gekapt om de Tesla fabriek in Duitsland uit te breiden; van al die vieze vuile vervuilende bomen zijn we weer vanaf ...
Neen, er is geen industriële uitbreiding maar een industriële omschakeling waarbij de oude sites staan te verkommeren en de natuur moet wijken voor de bouw van nieuwe sites.
Ja, die 500.000 bomen hadden niet moeten sneuvelen.
Cynisch is ook dat bomen sneuvelen om "groene" auto's te assembleren ...
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Er zal wellicht een goeie reden zijn waarom die gloednieuwe fabriek niet zomaar op een bestaande site kan gevestigd worden. (Ligging, logistiek,...)
Er bestaat echter geen inherente noodzaak om EV-fabrieken op bosgrond te bouwen.
Er bestaat echter geen inherente noodzaak om EV-fabrieken op bosgrond te bouwen.
Re: Klimaathysterie
Moest al eerder afgeschaft zijn, premies en voordelen gaat meestal naar de mensen die de premies en voordelen niet nodig hebben. Gewoon verplichten om op termijn elektrische te rijden, meer (maar ook minder) moet het niet zijn.CarpeNoctem schreef: ↑30 augustus 2024, 08:36 Ach, ik voel wel mee met diegenen die dachten dat hun stinkerij die 50 km verder uit de gascentrales van Tinne kwam tot het einde der tijden onbelast ging blijven.
Spijtig voor hen maar wel goed voor alle anderen.
Gedaan met nul euro verkeersbelasting en gedaan met premie van 5.000 euro
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Ik denk dat iedereen wel beseft dat op termijn electrische wagens meer moeten belast worden dan vandaag.
Ik denk ook dat iedereen beseft dat ICE wagens ook meer belast moeten worden dan vandaag.
Ik denk ook dat iedereen beseft dat ICE wagens ook meer belast moeten worden dan vandaag.
Re: Klimaathysterie
Ik denk enkel voor mezelf en ik vind dat niet het bezit of inschrijving van een auto belast moet worden maar wel het gebruik. Het is immers vooral het gebruik dat, files, risico op ongevallen, milieu en klimaat schade veroorzaakt, dus niet de auto's belasten maar de kilometers. Men gaat hoe dan ook een alternatief voor de inkomsten uit accijnzen en BTW op brandstoffen moeten vinden, een taks shift van fossiel naar elektrisch komt er hoe dan ook.MeneerParmentier schreef: ↑30 augustus 2024, 10:54 Ik denk dat iedereen wel beseft dat op termijn electrische wagens meer moeten belast worden dan vandaag.
Ik denk ook dat iedereen beseft dat ICE wagens ook meer belast moeten worden dan vandaag.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Precies. Dat is de methode waarmee het (op langere termijn) zal gebeuren: rekeningrijden onder een of andere vorm.
Re: Klimaathysterie
De nadruk mag niet te veel op het bezit maar moet inderdaad eerder op het gebruik liggen. Hoe dan ook, in tegenstelling tot wat velen er ook van mogen denken, een auto is ondanks de vele kosten zwaar gesubsidieerd (niet alleen EVs)vortex schreef: ↑30 augustus 2024, 11:38Ik denk enkel voor mezelf en ik vind dat niet het bezit of inschrijving van een auto belast moet worden maar wel het gebruik. Het is immers vooral het gebruik dat, files, risico op ongevallen, milieu en klimaat schade veroorzaakt, dus niet de auto's belasten maar de kilometers. Men gaat hoe dan ook een alternatief voor de inkomsten uit accijnzen en BTW op brandstoffen moeten vinden, een taks shift van fossiel naar elektrisch komt er hoe dan ook.MeneerParmentier schreef: ↑30 augustus 2024, 10:54 Ik denk dat iedereen wel beseft dat op termijn electrische wagens meer moeten belast worden dan vandaag.
Ik denk ook dat iedereen beseft dat ICE wagens ook meer belast moeten worden dan vandaag.
. Lifetime Cost Of Small Car $689,000; Society Subsidizes This Ownership With $275,000
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Newbie
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 14 aug 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Weet iemand hoe die "social costs" precies worden berekendSpaarplan schreef: ↑30 augustus 2024, 12:00De nadruk mag niet te veel op het bezit maar moet inderdaad eerder op het gebruik liggen. Hoe dan ook, in tegenstelling tot wat velen er ook van mogen denken, een auto is ondanks de vele kosten zwaar gesubsidieerd (niet alleen EVs)vortex schreef: ↑30 augustus 2024, 11:38
Ik denk enkel voor mezelf en ik vind dat niet het bezit of inschrijving van een auto belast moet worden maar wel het gebruik. Het is immers vooral het gebruik dat, files, risico op ongevallen, milieu en klimaat schade veroorzaakt, dus niet de auto's belasten maar de kilometers. Men gaat hoe dan ook een alternatief voor de inkomsten uit accijnzen en BTW op brandstoffen moeten vinden, een taks shift van fossiel naar elektrisch komt er hoe dan ook.
. Lifetime Cost Of Small Car $689,000; Society Subsidizes This Ownership With $275,000
Hoeveel euro kost CO2-emisse, file, lawaai, doden en gewonden, wegenschade, gezondheidskosten ... en hoe wordt dat berekend?
"Mass motoring’s social costs—known to transport wonks as negative externalities—include carbon emissions from burning petrol and diesel, congestion, noise, deaths and injuries from crashes, road damage, and costs to health systems from sloth.
-
- Newbie
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 14 aug 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Of nog beter, openbaar vervoer en fiets verplichtenSpaarplan schreef: ↑30 augustus 2024, 10:48Moest al eerder afgeschaft zijn, premies en voordelen gaat meestal naar de mensen die de premies en voordelen niet nodig hebben. Gewoon verplichten om op termijn elektrische te rijden, meer (maar ook minder) moet het niet zijn.CarpeNoctem schreef: ↑30 augustus 2024, 08:36 Ach, ik voel wel mee met diegenen die dachten dat hun stinkerij die 50 km verder uit de gascentrales van Tinne kwam tot het einde der tijden onbelast ging blijven.
Spijtig voor hen maar wel goed voor alle anderen.
Gedaan met nul euro verkeersbelasting en gedaan met premie van 5.000 euro
Re: Klimaathysterie
Dat kost ons helemaal niets... als we de autolobby mogen geloven.Huisjetuintjefietsje schreef: ↑30 augustus 2024, 12:05Spaarplan schreef: ↑30 augustus 2024, 12:00
De nadruk mag niet te veel op het bezit maar moet inderdaad eerder op het gebruik liggen. Hoe dan ook, in tegenstelling tot wat velen er ook van mogen denken, een auto is ondanks de vele kosten zwaar gesubsidieerd (niet alleen EVs)
. Lifetime Cost Of Small Car $689,000; Society Subsidizes This Ownership With $275,000
...
Hoeveel euro kost CO2-emisse, file, lawaai, doden en gewonden, wegenschade, gezondheidskosten ... en hoe wordt dat berekend?
...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Newbie
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 14 aug 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Daarmee heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Hoe berekenen ze die "social cost" want uiteindelijk is dat toch de grootste kost in gans de kostprijsberekening?Spaarplan schreef: ↑30 augustus 2024, 12:18Dat kost ons helemaal niets... als we de autolobby mogen geloven.Huisjetuintjefietsje schreef: ↑30 augustus 2024, 12:05
...
Hoeveel euro kost CO2-emisse, file, lawaai, doden en gewonden, wegenschade, gezondheidskosten ... en hoe wordt dat berekend?
...
Re: Klimaathysterie
Maak eens een ommetje met de fiets, doordrammer.Huisjetuintjefietsje schreef: ↑30 augustus 2024, 12:34Daarmee heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Hoe berekenen ze die "social cost" want uiteindelijk is dat toch de grootste kost in gans de kostprijsberekening?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen