nieuwe federale regering
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Ik lees hierboven veel overdrijvingen zonder de kern van het probleem van VW aan te duiden, zowel in de ene richting (rol van vakbonden en impact van stakingen) als in de andere richting (fraude door de top, Dieselgate). Beiden zullen mogelijk een invloed hebben gehad maar eerder beperkt en steeds in combinatie met tal van andere factoren.
De belangrijkste factor voor de huidige problemen van VW is echter dat de transitie naar EV's niet goed werd ingeschat: eerst te laat op de kar van EV's gesprongen, nadien te massaal en te snel ingezet op EV's. Gocar.be schrijft daarover het volgende:
"Volkswagen schatte dat 80% van zijn verkochte auto’s tegen 2030 elektrisch zou zijn, maar de vooruitzichten zijn helemaal niet meer zo zeker. En dat is begrijpelijk: in de eerste vier maanden van 2024 daalde de verkoop van de ID.4 met 31%, die van de ID.3 met 41%, die van de Cupra Born met 12% en die van de Skoda Enyaq met 2,3%. "
"Veel constructeurs pleiten voor een terugkeer naar of op zijn minst een verlenging van de verbrandingsmotor na 2035. 100% elektrische auto’s lijken niet haalbaar, noch in werkelijkheid voor de consumenten, noch economisch voor de fabrikanten. Veelzeggend: heel wat merken wachten niet op een signaal van de overheid om hun strategie te veranderen en terug te keren naar verbrandingsmotoren. De laatste die zijn kar keert, is Volkswagen."
Dat VW Vorst hiervoor de rekening betaalt heeft o.a. te maken met:
- dat VW een Duits merk is en hoopt geen fabrieken in eigen land (Duitsland) te moeten sluiten.
- de loonkost in België, die aan pak hoger ligt dan in Duitsland.
- ...
Over de loonkost schrijft BusinessAM dat deze 14% hoger ligt dan in Duitsland (en ook hoger dan in de andere ons omringende landen): "Terwijl in België de loonkosten per uur gemiddeld 47,1 euro bedragen, is dat in Nederland 43,3 euro, in Frankrijk 42,2 euro en in Duitsland 41,3 euro. Of nog: de Belgische loonkosten liggen 14 procent hoger dan de Duitse."
De belangrijkste factor voor de huidige problemen van VW is echter dat de transitie naar EV's niet goed werd ingeschat: eerst te laat op de kar van EV's gesprongen, nadien te massaal en te snel ingezet op EV's. Gocar.be schrijft daarover het volgende:
"Volkswagen schatte dat 80% van zijn verkochte auto’s tegen 2030 elektrisch zou zijn, maar de vooruitzichten zijn helemaal niet meer zo zeker. En dat is begrijpelijk: in de eerste vier maanden van 2024 daalde de verkoop van de ID.4 met 31%, die van de ID.3 met 41%, die van de Cupra Born met 12% en die van de Skoda Enyaq met 2,3%. "
"Veel constructeurs pleiten voor een terugkeer naar of op zijn minst een verlenging van de verbrandingsmotor na 2035. 100% elektrische auto’s lijken niet haalbaar, noch in werkelijkheid voor de consumenten, noch economisch voor de fabrikanten. Veelzeggend: heel wat merken wachten niet op een signaal van de overheid om hun strategie te veranderen en terug te keren naar verbrandingsmotoren. De laatste die zijn kar keert, is Volkswagen."
Dat VW Vorst hiervoor de rekening betaalt heeft o.a. te maken met:
- dat VW een Duits merk is en hoopt geen fabrieken in eigen land (Duitsland) te moeten sluiten.
- de loonkost in België, die aan pak hoger ligt dan in Duitsland.
- ...
Over de loonkost schrijft BusinessAM dat deze 14% hoger ligt dan in Duitsland (en ook hoger dan in de andere ons omringende landen): "Terwijl in België de loonkosten per uur gemiddeld 47,1 euro bedragen, is dat in Nederland 43,3 euro, in Frankrijk 42,2 euro en in Duitsland 41,3 euro. Of nog: de Belgische loonkosten liggen 14 procent hoger dan de Duitse."
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: nieuwe federale regering
Ten tijde der TDI-techniek (zijnde een diesel motor met turbo-geladen rechtstreekse inspuiting, in eerste instantie middels pompverstuivers) was Volkswagen heer en meester. De motoren waren uiterst zuinig, betrouwbaar, en het concern was uitermate efficient.
Vandaag heeft het concern concurrentie uit nieuwe hoeken: Amerika (Tesla) en China (BYD, Geely,...) die met een sterk vereenvoudigd productgamma, concurrentiele prijzen en zeer hoge operationele efficientie op de markt komen. En ter zelfder tijd dient men de interne Europese concurrentie af te weren.
De onderneming dient zichzelf heruit te vinden. Men moet de lastige keuze maken tussen de verbrandingsmotor, of de elektromotor. Men moet het aantal productiefaciliteiten reduceren, opschalen en vereenvoudigen. Men moet het productgamma reduceren: geen 25 modellen met honderden opties, maar slechts enkele modellen (en dusdanig niet marktaandeel doch winstgevendheid prioritizeren).
Vandaag heeft het concern concurrentie uit nieuwe hoeken: Amerika (Tesla) en China (BYD, Geely,...) die met een sterk vereenvoudigd productgamma, concurrentiele prijzen en zeer hoge operationele efficientie op de markt komen. En ter zelfder tijd dient men de interne Europese concurrentie af te weren.
De onderneming dient zichzelf heruit te vinden. Men moet de lastige keuze maken tussen de verbrandingsmotor, of de elektromotor. Men moet het aantal productiefaciliteiten reduceren, opschalen en vereenvoudigen. Men moet het productgamma reduceren: geen 25 modellen met honderden opties, maar slechts enkele modellen (en dusdanig niet marktaandeel doch winstgevendheid prioritizeren).
Kereltje!
Re: nieuwe federale regering
Objectief en juist.VincentVega schreef: ↑4 september 2024, 10:03 Ik lees hierboven veel overdrijvingen zonder de kern van het probleem van VW aan te duiden, zowel in de ene richting (rol van vakbonden en impact van stakingen) als in de andere richting (fraude door de top, Dieselgate). Beiden zullen mogelijk een invloed hebben gehad maar eerder beperkt en steeds in combinatie met tal van andere factoren.
De belangrijkste factor voor de huidige problemen van VW is echter dat de transitie naar EV's niet goed werd ingeschat: eerst te laat op de kar van EV's gesprongen, nadien te massaal en te snel ingezet op EV's. Gocar.be schrijft daarover het volgende:
"Volkswagen schatte dat 80% van zijn verkochte auto’s tegen 2030 elektrisch zou zijn, maar de vooruitzichten zijn helemaal niet meer zo zeker. En dat is begrijpelijk: in de eerste vier maanden van 2024 daalde de verkoop van de ID.4 met 31%, die van de ID.3 met 41%, die van de Cupra Born met 12% en die van de Skoda Enyaq met 2,3%. "
"Veel constructeurs pleiten voor een terugkeer naar of op zijn minst een verlenging van de verbrandingsmotor na 2035. 100% elektrische auto’s lijken niet haalbaar, noch in werkelijkheid voor de consumenten, noch economisch voor de fabrikanten. Veelzeggend: heel wat merken wachten niet op een signaal van de overheid om hun strategie te veranderen en terug te keren naar verbrandingsmotoren. De laatste die zijn kar keert, is Volkswagen."
Dat VW Vorst hiervoor de rekening betaalt heeft o.a. te maken met:
- dat VW een Duits merk is en hoopt geen fabrieken in eigen land (Duitsland) te moeten sluiten.
- de loonkost in België, die aan pak hoger ligt dan in Duitsland.
- ...
Over de loonkost schrijft BusinessAM dat deze 14% hoger ligt dan in Duitsland (en ook hoger dan in de andere ons omringende landen): "Terwijl in België de loonkosten per uur gemiddeld 47,1 euro bedragen, is dat in Nederland 43,3 euro, in Frankrijk 42,2 euro en in Duitsland 41,3 euro. Of nog: de Belgische loonkosten liggen 14 procent hoger dan de Duitse."
Re: nieuwe federale regering
Waar lees je dat ?
Ik denk dat vakbond van Vorst open zal luisteren naar elke mogelijke geïnteresseerde overnemer voor activiteiten.
Net zoals vakbonden bij Van Hool heel constructief heeft kunnen samengewerken met de crisismanager van Van Hool en na het faillissement met van VDL en de zuid-afrikanen voor de herstart van de overgenomen activiteiten. (Dat die constructieve samenwerkingen daar waren en nog steeds zijn, momenteel met de VDL, wordt door beide partijen bevestigd)
Dat is nu natuurlijk geen nieuws dat wordt opgepikt door DPG of bepaalden van hier. Want dat is minder hip.
Het is veel hipper om te posten wat CN deed :
CarpeNoctem schreef: ↑3 september 2024, 21:02 Na succesvol Van Hool weg te pesten
lijkt het lot van Audi Vorst ook beschoren:
Ik ken het dossier van Audi onvoldoende om te weten wat er exact aan het spelen is.vortex schreef: ↑4 september 2024, 09:53 En dat Europese beleid? Je hebt economie met bijhorende marktwerking en je hebt politiek, de politiek is maar wat gelul met woorden en subsidies, de marktwerking beslist uiteindelijk waar er wat geproduceerd wordt en aan welke prijs. Nu zou China de oorzaak zijn dat onze industrie aan het verzuipen is? Laat me niet lachen, we hebben het ons zelf aangedaan, decennia lang links beleid met oplopend overheidsbeslag en hoge loonkost tot gevolg, extreme regulities, enz... En dan zijn we verbaasd dat zowat alle bedrijven joint ventures zijn aangegaan met de Chinezen om daar spotgoedkoop te gaan produceren terwijl hier de industrie en meerwaarde creatie verdwijnt. Ondertussen zitten we al in een volgende fase waarbij de Chinees in de Europese lageloonlanden komt produceren.
Dat er overcapaciteit is , een tanende EV-vraag is en er een chauvinisme speelt dat het sluiten van fabrieken in Duitsland eerst in andere landen zal gebeuren alvorens dat dit in eigen land zal gebeuren zullen zeker meespelen.
Misschien niet slecht moest China daar ook maar in Vorst dan maar automobiel activiteiten lanceren.
Volvo Gent zit ook reeds geruime tijd in Chinese handen.
Ik zie daar allesbehalve stakingen of afbouwende activiteiten.
Er is inderdaad elke week wel ergens een staking gaande in het land
Re: nieuwe federale regering
VincentVega schreef: ↑4 september 2024, 10:03 Ik lees hierboven veel overdrijvingen zonder de kern van het probleem van VW aan te duiden, zowel in de ene richting (rol van vakbonden en impact van stakingen) als in de andere richting (fraude door de top, Dieselgate). Beiden zullen mogelijk een invloed hebben gehad maar eerder beperkt en steeds in combinatie met tal van andere factoren.
De belangrijkste factor voor de huidige problemen van VW is echter dat de transitie naar EV's niet goed werd ingeschat: eerst te laat op de kar van EV's gesprongen, nadien te massaal en te snel ingezet op EV's. Gocar.be schrijft daarover het volgende:
"Volkswagen schatte dat 80% van zijn verkochte auto’s tegen 2030 elektrisch zou zijn, maar de vooruitzichten zijn helemaal niet meer zo zeker. En dat is begrijpelijk: in de eerste vier maanden van 2024 daalde de verkoop van de ID.4 met 31%, die van de ID.3 met 41%, die van de Cupra Born met 12% en die van de Skoda Enyaq met 2,3%. "
"Veel constructeurs pleiten voor een terugkeer naar of op zijn minst een verlenging van de verbrandingsmotor na 2035. 100% elektrische auto’s lijken niet haalbaar, noch in werkelijkheid voor de consumenten, noch economisch voor de fabrikanten. Veelzeggend: heel wat merken wachten niet op een signaal van de overheid om hun strategie te veranderen en terug te keren naar verbrandingsmotoren. De laatste die zijn kar keert, is Volkswagen."
Dat VW Vorst hiervoor de rekening betaalt heeft o.a. te maken met:
- dat VW een Duits merk is en hoopt geen fabrieken in eigen land (Duitsland) te moeten sluiten.
- de loonkost in België, die aan pak hoger ligt dan in Duitsland.
- ...
Over de loonkost schrijft BusinessAM dat deze 14% hoger ligt dan in Duitsland (en ook hoger dan in de andere ons omringende landen): "Terwijl in België de loonkosten per uur gemiddeld 47,1 euro bedragen, is dat in Nederland 43,3 euro, in Frankrijk 42,2 euro en in Duitsland 41,3 euro. Of nog: de Belgische loonkosten liggen 14 procent hoger dan de Duitse."
Voilà
+1
VV komt met een correcte samenvatting
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Je woont nog niet lang in België?
Beter laat dan nooit.
Ik val in herhaling, maar je (jeugdige?) naïviteit siert je.
Geloof je nu echt dat ze iets anders gaan communiceren?
Strike map of Europe
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: nieuwe federale regering
Gedeeltelijk wel. Maar ze is erg onvolledig.
Dat vw de overgang naar elektrische mobiliteit verkeerd heeft ingeschat is juist. Maar tot nu toe heeft nog niemand bewezen het juist ingeschat te hebben. De race is nog niet gereden. Ieder merk heeft zich daar al aan mispakt.
De audi fabriek heeft de q8 toegekend gekregen. Een puur elektrische auto waarvan de prijs nu 'vanaf 78.000 euro' is.
Wie zal het nu verbazen dat een dergelijke auto geen hoge bouwcijfers kent.
Vergelijk het met de luchtvaart : als je op 13.000 meter hoogte vliegt heb je meer ruimte om een gebrekkige situatie te herstellen dan op 300 meter.
Bij audi : als er een terugval is van 30 procent op de q8 verkoopcijfers... zit je dichter bij de grond.
Eigenlijk kan je je afvragen hoe zeker het al was dat de fabriek uiteindelijk zou gesloten worden toen de A1 en daarna de Q8 aan Vorst werd toegewezen.
'Zolang er leven was, was er hoop' is het sentiment dat er al jaren heerst in Vorst. Uitstel van executie.
Vw jaagt al jaren zijn klanten buiten door verminderde kwaliteit, krimpend dealernetwerk, hoge prijzen, de "best fuck the rest" attitude, en noem maar op.
Megalomanie. Nu beginnen ze daar de prijs voor te betalen.
Nog een nieuw model toekennen aan Audi Vorst : daar speelt de loonkost tegen hen, het stakingsklimaat misschien ook. Het feit dat Vorst niet in Duitsland ligt.
Maar dat komt alleen maar nog boven op de hoop problemen die er al zijn.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 4 september 2024, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
+1Finny10 schreef: ↑4 september 2024, 10:14Objectief en juist.VincentVega schreef: ↑4 september 2024, 10:03 Ik lees hierboven veel overdrijvingen zonder de kern van het probleem van VW aan te duiden, zowel in de ene richting (rol van vakbonden en impact van stakingen) als in de andere richting (fraude door de top, Dieselgate). Beiden zullen mogelijk een invloed hebben gehad maar eerder beperkt en steeds in combinatie met tal van andere factoren.
De belangrijkste factor voor de huidige problemen van VW is echter dat de transitie naar EV's niet goed werd ingeschat: eerst te laat op de kar van EV's gesprongen, nadien te massaal en te snel ingezet op EV's. Gocar.be schrijft daarover het volgende:
"Volkswagen schatte dat 80% van zijn verkochte auto’s tegen 2030 elektrisch zou zijn, maar de vooruitzichten zijn helemaal niet meer zo zeker. En dat is begrijpelijk: in de eerste vier maanden van 2024 daalde de verkoop van de ID.4 met 31%, die van de ID.3 met 41%, die van de Cupra Born met 12% en die van de Skoda Enyaq met 2,3%. "
"Veel constructeurs pleiten voor een terugkeer naar of op zijn minst een verlenging van de verbrandingsmotor na 2035. 100% elektrische auto’s lijken niet haalbaar, noch in werkelijkheid voor de consumenten, noch economisch voor de fabrikanten. Veelzeggend: heel wat merken wachten niet op een signaal van de overheid om hun strategie te veranderen en terug te keren naar verbrandingsmotoren. De laatste die zijn kar keert, is Volkswagen."
Dat VW Vorst hiervoor de rekening betaalt heeft o.a. te maken met:
- dat VW een Duits merk is en hoopt geen fabrieken in eigen land (Duitsland) te moeten sluiten.
- de loonkost in België, die aan pak hoger ligt dan in Duitsland.
- ...
Over de loonkost schrijft BusinessAM dat deze 14% hoger ligt dan in Duitsland (en ook hoger dan in de andere ons omringende landen): "Terwijl in België de loonkosten per uur gemiddeld 47,1 euro bedragen, is dat in Nederland 43,3 euro, in Frankrijk 42,2 euro en in Duitsland 41,3 euro. Of nog: de Belgische loonkosten liggen 14 procent hoger dan de Duitse."
Trouwens niet het enige bedrijf dat het falen van de EV's nu zwaar moet betalen, kijken we maar naar een Umicore en AMG om er 2 te noemen.
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: nieuwe federale regering
Hoeveel bedraagt de loonkost van een VW directielid in Belgie en in Duitsland ? Waarschijnlijk een veelvoud van de bovenvermelde bedragen. Vw/Audi maakt kwalitatief ondermaatse en veel te dure EV. De consument koopt voor minder geld liever een Dacia of Tesla ev.
Re: nieuwe federale regering
Er komt zo maar een vraag bij me op: wat zouden de loonkosten van 700 directeuren bij de NBBS bedragen?
Re: nieuwe federale regering
Al heel mijn leven , geboren en getogen.
Toch wou ik dat ik kon meelachen.
Het blijft me echt flateren dat je me nog nog zo jong schat.CarpeNoctem schreef: ↑4 september 2024, 10:58Ik val in herhaling, maar je (jeugdige?) naïviteit siert je.
Geloof je nu echt dat ze iets anders gaan communiceren?
Waarom zou VDL hier lopen communiceren dat hun gesprekken / samenwerking met vakbond goed en van constructieve aard zijn als dat helemaal het geval niet is ?
Door mijn jeugdigheid zie ik het vermoedelijk nog niet in , een ervaren rot als jij zal het me vast en zeker kunnen bijbrengen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Dat lijkt me nogal logisch. Het omgekeerde zou ervoor zorgen dat iedereen zich terugtrekt in zijn stellingen en er niets meer bougeert.
Bij ons hebben we al vaak zo'n onderhandelingen tussen werkgevers en vakbonden meegemaakt en geloof me vrij: wat de pamfletten nadien ook mogen beweren => veel constructiefs van vakbondszijde is er meestal niet bij. Maffiachantagepraktijken daarentegen komen vaker voor.
Met als gevolg dat er al heel wat werkgelegenheid naar 't buitenland vertrokken is
En inderdaad, door mijn leeftijd zal het mijn tijd waarschijnlijk wel duren, maar ik zou ook graag de jongere generatie nog kansen zien krijgen.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Het feit dat ze de echte regeringsonderhandelingen al tot na de gemeenteraadsverkiezingen hebben verplaatst is op zich goed nieuws want dat betekent dat ze eindelijk allemaal het "licht" hebben gezien; het schip is zinkende en er zijn te weinig reddingsboten ... Dit land is gedoemd !
In Europa gaan ze spoedig een paar dik betaalde postjes mogen bijmaken om het bestuur en de sanering over ons land over te nemen ...
In Europa gaan ze spoedig een paar dik betaalde postjes mogen bijmaken om het bestuur en de sanering over ons land over te nemen ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6730
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Uh ... hallo ?!? Laat dat maar zo.voorheenCP1234 schreef: ↑4 september 2024, 18:14 In Europa gaan ze spoedig een paar dik betaalde postjes mogen bijmaken om het bestuur en de sanering over ons land over te nemen ...
Of als positivist bekeken/verwoord:voorheenCP1234 schreef: ↑4 september 2024, 18:14 Het feit dat ze de echte regeringsonderhandelingen al tot na de gemeenteraadsverkiezingen hebben verplaatst is op zich goed nieuws want dat betekent dat ze eindelijk allemaal het "licht" hebben gezien; het schip is zinkende en er zijn te weinig reddingsboten ... Dit land is gedoemd !
EarthNvstr1 schreef: ↑2 september 2024, 11:43 We zijn zover gevorderd dat het tijd wordt om het zwaartepunt naar confederalisme te laten kantelen om op de onvermijdelijke weg verder te gaan.
Re: nieuwe federale regering
Enig uitstel van deze asociale maatregelen lijkt me gepast zodat de zwakkeren gespaard blijven van armoede.