Rijden met EV vs ICE
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Uiteraard spelen dimensies en massa een rol. Het tegendeel beweer ik niet. Mijn bewering is dat 2 wagens die enkel verschillen op vlak van type motor (ICE vs BEV) en waarbij de EV dus de hoogste massa heeft, de EV nog steeds een kleinere ecologische voetafdruk kan hebben. Het hogere gewicht kan namelijk gecompenseerd worden door bvb de efficientie van de aandrijving.
Ik ben iig een voorstander ervan om abstractie te maken van het type aandrijving. Maak gewoon -op een of andere gestandaardizeerde manier- een synthese van de ecologische voetafdruk van de hele wagen incl productie, logistiek, transport, onderhoud, gebruik, recyclage, etc etc. Dan zul je automatisch zien dat EVs beter scoren. En als dat niet zo is, dan is het ook goed. We willen immers toch niet zoveel mogelijk EVs op de baan? Neen, we willen onze ecologische voetafdruk en impact op natuur en klimaat minimaliseren.
Ik ben iig een voorstander ervan om abstractie te maken van het type aandrijving. Maak gewoon -op een of andere gestandaardizeerde manier- een synthese van de ecologische voetafdruk van de hele wagen incl productie, logistiek, transport, onderhoud, gebruik, recyclage, etc etc. Dan zul je automatisch zien dat EVs beter scoren. En als dat niet zo is, dan is het ook goed. We willen immers toch niet zoveel mogelijk EVs op de baan? Neen, we willen onze ecologische voetafdruk en impact op natuur en klimaat minimaliseren.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat stond in de sterren geschreven en weer zie je dan mensen die uit de lucht vallen ...VincentVega schreef: ↑30 augustus 2024, 08:08Ik ben geen helderziende maar ik voorspel een daling van de verkoop van EV’s in 2025 …Kwakkie schreef: ↑30 augustus 2024, 07:47 https://www.hln.be/binnenland/gedaan-me ... ~a9a377e9/
Het werd tijd.
Alhoewel, de fiscale aftrekbaarheid - een federale materie - blijft nog steeds behouden. Binnenkort dus enkel EV’s als bedrijfswagen …
Elke keer opnieuw promoot onze regeringen bepaalde zaken die ze niet zouden moeten doen en elke keer opnieuw passeren ze daarna aan de kassa; niets nieuws en ik voorspel dat dit nog maar het begin is voor de financiële lijdensweg van de EV rijders ...
Bij de bedrijfswagens zal er inderdaad nog een groei zijn omdat die eigenlijk geen keuze meer hebben maar de al zo kleine particuliere vraag gaat nu bijna volledig verdwijnen waardoor we wel kunnen stellen dat onze verbrandingswagens nog niet zo snel zullen worden uitgerangeerd. Is zoals met de kerncentrales. snel een handtekening over het afschaffen om dan er terug op te moeten komen.
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Zelfs Volvo gaat Back to fossil. En Europa met zijn klimaat doelstellingen en regulities? Stond er bij, keek er naar en zag dat de consument er anders over beslist
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Spaarplan zal wel snel een grafiek posten dat er in Noord-Korea vorig jaar 100% meer ev's zijn ingeschreven of iets in die trend ...vortex schreef: ↑4 september 2024, 16:36 Zelfs Volvo gaat Back to fossil. En Europa met zijn klimaat doelstellingen en regulities? Stond er bij, keek er naar en zag dat de consument er anders over beslist
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Back to fossil lijkt me wat overdreven. De laatste zin in het artikel is: "Volvo benadrukt dat het bedrijf op lange termijn nog steeds wil evolueren naar een fabrikant van enkel volledig elektrische wagens."
Ze gaan gewoon langer de hybride varianten blijven produceren dan eerst gepland.
Ze gaan gewoon langer de hybride varianten blijven produceren dan eerst gepland.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
We gaan dat zien hé, ik acht de kans groot dat de Duitse en Franse merken nu de bocht gemaakt is sterk zullen inzetten om nog veel langer met ICE voort te doen. Dat is namelijk het enige waarmee ze een kans op overleven hebben, tegen de binnenkort hier geproduceerde Chinese EV's maken ze de eerste tien jaar geen kans. Alleen al de afhankelijkheid van China qua grondstoffen maakt dat ze een pak duurder zijn. Ook de consument zal nu ICE nog een toekomst heeft minder geneigd zijn om een EV te kopen, kortom het momentum naar duurzaam krijgt hoe dan ook een stevige tegenwind.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ben je daar 100% zeker van?Vaganzza schreef: ↑4 september 2024, 18:36 Back to fossil lijkt me wat overdreven. De laatste zin in het artikel is: "Volvo benadrukt dat het bedrijf op lange termijn nog steeds wil evolueren naar een fabrikant van enkel volledig elektrische wagens."
Ze gaan gewoon langer de hybride varianten blijven produceren dan eerst gepland.
Op Gocar.be lees ik dat in Japan in koolstofarme brandstoffen wordt geïnvesteerd. Misschien is dat wel de toekomst …
“Veel constructeurs pleiten voor een terugkeer naar of op zijn minst een verlenging van de verbrandingsmotor na 2035. 100% elektrische auto’s lijken niet haalbaar, noch in werkelijkheid voor de consumenten, noch economisch voor de fabrikanten. Veelzeggend: heel wat merken wachten niet op een signaal van de overheid om hun strategie te veranderen en terug te keren naar verbrandingsmotoren. Kijk maar naar Japanse merken zoals Honda, Toyota en Mazda, die een nieuwe generatie motoren aankondigen die op verschillende koolstofarme brandstoffen kunnen rijden.”
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6730
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
vortex schreef: ↑4 september 2024, 16:36 Zelfs Volvo gaat Back to fossil. En Europa met zijn klimaat doelstellingen en regulities? Stond er bij, keek er naar en zag dat de consument er anders over beslist
Ik ben blijkbaar niet gevraagd om de enquete in te vullen ...De slabakkende verkoop van elektrische wagens heeft 2 grote oorzaken: het gebrek aan betaalbare modellen en onvoldoende laadpalen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Mijn dieseltje heeft ondertussen de gezegende leeftijd van 19 jaar bereikt en ik haal nog steeds 1000 km uit een volle tank. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om zo'n kermisauto te kopen. Als het kacheltje de geest geeft komt er gewoon een nieuwe ICE in de plaats.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
+1Kwakkie schreef: ↑4 september 2024, 20:58 Mijn dieseltje heeft ondertussen de gezegende leeftijd van 19 jaar bereikt en ik haal nog steeds 1000 km uit een volle tank. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om zo'n kermisauto te kopen. Als het kacheltje de geest geeft komt er gewoon een nieuwe ICE in de plaats.
Als ik met mijn auto rijd wil ik vrijheid, ik heb voor amper een dikke 200 euro naar Spanje heen en terug gereden zonder een pauze langer dan 30 minuten en dat maar 3x in totaal. ( heen en terug ) Ik kan me niet voorstellen dat ik enerzijds gedwongen word om langs de tolwegen te rijden om elke 300 km aan een laadpaal te hangen en me rot te betalen en anderzijds meer stilsta om op te laden dan gewoon rustig naar men destinatie te rijden.
Plug-in hybrides kunnen misschien nog een toekomst hebben, volgens mij is die van de volledige EV game over en moeten we uitkijken, net als met CNG en de gewone hybrides, tot er iets beter uitkomt dat wel gesmaakt wordt door de consument.
Want uiteindelijk is het de consument die beslist wat het zal worden, dat is nu weer eens bewezen, de staat kan miljarden wegsmijten met subsidies, als de consument het niet moet hebben keren de fabrikanten toch weer hun kar !
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Het echte tijdperk (misschien kort) van de elektrische auto met 200 km autonomie op batterij plus range extender moet nog beginnen.
Er is niet veel dergelijks op de markt maar er is zeker een publiek voor.
Een publiek van mensen die met 200 km autonomie voldoende hebben maar toch af en toe verder willen kunnen rijden.
Voor mezelf vraag ik me af .. als ik 200 km autonomie heb... hoe onvaak ik maar meer nodig heb.
Geen idee wat de verliezen van dat systeem met range extender zijn vergeleken met de andere technologieën.
Er is niet veel dergelijks op de markt maar er is zeker een publiek voor.
Een publiek van mensen die met 200 km autonomie voldoende hebben maar toch af en toe verder willen kunnen rijden.
Voor mezelf vraag ik me af .. als ik 200 km autonomie heb... hoe onvaak ik maar meer nodig heb.
Geen idee wat de verliezen van dat systeem met range extender zijn vergeleken met de andere technologieën.
Re: Rijden met EV vs ICE
Terug een auto kopen waarbij je driejaarlijks allerlei dure olie en filterwissels moet laten uitvoeren en die een motor heeft die duidelijk hoorbaar is ? Nee , dank u. De Europese autoindustrie loopt hopeloos achterop tegenover de Amerikaanse en Chinese concurrenten en wil alleen daarom al die verouderde producten verder blijven produceren. Moest VW het geld dat ze verloren hebben door dieselgate , het grootste milieudelict van dit decenium , in de ontwikkeling van betaalbare EV’s hebben gestoken dan zouden ze veel verder hebben gestaan.
Re: Rijden met EV vs ICE
Maar als ik me nu nooit had laten verleiden om dit forum te lezen en er te posten, dan had ik al veel tijd niet verkl**t .
Als we... jaja.
Als we... jaja.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Nee liever een auto kopen waar je de batterij, zijnde een procentuele giga kost, na 4-5 jaar kan veranderen ... Trollenhumor het heeft toch iets ...Brembos schreef: ↑4 september 2024, 21:18 Terug een auto kopen waarbij je driejaarlijks allerlei dure olie en filterwissels moet laten uitvoeren en die een motor heeft die duidelijk hoorbaar is ? Nee , dank u. De Europese autoindustrie loopt hopeloos achterop tegenover de Amerikaanse en Chinese concurrenten en wil alleen daarom al die verouderde producten verder blijven produceren. Moest VW het geld dat ze verloren hebben door dieselgate , het grootste milieudelict van dit decenium , in de ontwikkeling van betaalbare EV’s hebben gestoken dan zouden ze veel verder hebben gestaan.
Make Spaargids " Great Again ! "