Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
De Amerikaanse autokoper is anders ook niet zo enthousiast, volgens Caredge.com was slechts 8% van alle nieuw verkochte auto’s in Q2 2024 een EV, en dat aandeel schommelt al een jaar rond hetzelfde niveau. En dat in het land met Tesla-superchargers op elke straathoek en consumenten die niet bang zijn om enkele tienduizenden dollars te lenen voor vierwieler.
Het feit dat overheden en lobbygroepen tot vervelens toe blijven herhalen dat de verbrandingsmotor een verouderd product is, maakt het nog niet tot waarheid. Een technologie is pas achterhaald wanneer ze massaal en uit vrije wil door de gebruikers ervan wordt opzijgezet omdat ze een beter oplossing hebben gevonden.
De economische en technologische geschiedenis staat bol van voorbeelden: filmrolletjes, stoomtreinen, beeldbuistelevisies, papieren kranten, schrijfmachines, vinylplaten, kolenkachels en andere gloeilampen behoren nu allemaal tot het speelterrein van de nostalgische hobbyist.
Maar je kan die zaken niet forceren, de eerste digitale fotocamera’s waren duur en de beelden hadden een matige kwaliteit, dus verkozen de meeste mensen het gedoe met rolletjes die ontwikkeld moesten worden. En dat is zo ongeveer waar de EV vandaag staat, een nieuwe technologie waarvan de nadelen nog te groot zijn voor massale adoptie, alles zal afhangen van de mate waarin die nadelen kunnen worden weggepoetst.
Re: Rijden met EV vs ICE
Batterijprijzen zakken , zeker met de opkomst van lfp batterijen , met de dag. Dat batterijen slechts 5 jaar zouden meegaan is ook een fabeltje. Er rijden Tesla en Dacia voertuigen rond met meerdere 100k km op de teller. Een hoog opgevoerd 1000 cc ice motortje met amper 150 pk heeft uiteraard het eeuwige leven en een eventuele vervanging is quasi gratis
Re: Rijden met EV vs ICE
Uitgezonderd 1 of mogelijks 2 der voorbeelden is er evenwel een interessant verschil met de elektrische automobiel, namelijk: elektrificatie van de automobiel (en vele andere zaken) is noodzakelijk.Nipo schreef: ↑5 september 2024, 01:11 De economische en technologische geschiedenis staat bol van voorbeelden: filmrolletjes, stoomtreinen, beeldbuistelevisies, papieren kranten, schrijfmachines, vinylplaten, kolenkachels en andere gloeilampen behoren nu allemaal tot het speelterrein van de nostalgische hobbyist.
De gloeilamp is het voorbeeld waarbij de overheid eveneens een vinger in de pap had. In een aantal landen werd de verkoop van lampen onder een deterministische efficientiegraad eenvoudig niet langer toegestaan.
Zo kan het ook met elektrische voertuigen. De overheid kan en mag automobielen met een bepaalde CO2- en roetuitstoot verbieden, hetgeen in de praktijk neer komt op een verbod van benzine- en dieselaangedreven automobielen. De adoptie van elektrische varianten gebeurt dan niet op vrijwillige basis, maar ze gebeurt wel.
Kereltje!
Re: Rijden met EV vs ICE
Batterijen gaan inderdaad langer dan 5 jaar mee, er is zelfs niet echt een levensduur op te plakken. Batterijen verouderen, al na de eerste laadbeurten neemt hun capaciteit en vermogen geleidelijk af en neemt de zelfontlading toe. Je zal dus vaker aan de laadpaal staan om minder kilometers te kunnen laden, meer laad en ontlaad verliezen en zelfontlading zorgen er voor dat het verbruik stijgt en het gebruikscomfort afneemt.Brembos schreef: ↑5 september 2024, 09:48 Batterijprijzen zakken , zeker met de opkomst van lfp batterijen , met de dag. Dat batterijen slechts 5 jaar zouden meegaan is ook een fabeltje. Er rijden Tesla en Dacia voertuigen rond met meerdere 100k km op de teller. Een hoog opgevoerd 1000 cc ice motortje met amper 150 pk heeft uiteraard het eeuwige leven en een eventuele vervanging is quasi gratis
Levensduur is niet het probleem, ook niet bij een ICE, nog maar weinig auto's worden afgedankt omdat de motor versleten is. Desnoods gaan we terug naar de atmosferische diesel zonder kat en egr-klep, die halen met gemak 500.000 km
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Serieus, kan je mij die advertentie van een Dacia Spring EV met meer dan 100k km eens doorsturen?Brembos schreef: ↑5 september 2024, 09:48 Batterijprijzen zakken , zeker met de opkomst van lfp batterijen , met de dag. Dat batterijen slechts 5 jaar zouden meegaan is ook een fabeltje. Er rijden Tesla en Dacia voertuigen rond met meerdere 100k km op de teller. Een hoog opgevoerd 1000 cc ice motortje met amper 150 pk heeft uiteraard het eeuwige leven en een eventuele vervanging is quasi gratis
Ikzelf heb op Autoscout24 gezocht en de hoogste kmstand van een tweedehandse Dacia Spring was 38.568 km.
Ik zag er ook een paar te koop staan met amper km op de teller ...
https://www.autoscout24.be/nl/lst/dacia ... elektrisch
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
De overheid kan van alles verbieden, ze kan ook EV's verbieden ...Rhijnvis schreef: ↑5 september 2024, 10:12Uitgezonderd 1 of mogelijks 2 der voorbeelden is er evenwel een interessant verschil met de elektrische automobiel, namelijk: elektrificatie van de automobiel (en vele andere zaken) is noodzakelijk.Nipo schreef: ↑5 september 2024, 01:11 De economische en technologische geschiedenis staat bol van voorbeelden: filmrolletjes, stoomtreinen, beeldbuistelevisies, papieren kranten, schrijfmachines, vinylplaten, kolenkachels en andere gloeilampen behoren nu allemaal tot het speelterrein van de nostalgische hobbyist.
De gloeilamp is het voorbeeld waarbij de overheid eveneens een vinger in de pap had. In een aantal landen werd de verkoop van lampen onder een deterministische efficientiegraad eenvoudig niet langer toegestaan.
Zo kan het ook met elektrische voertuigen. De overheid kan en mag automobielen met een bepaalde CO2- en roetuitstoot verbieden, hetgeen in de praktijk neer komt op een verbod van benzine- en dieselaangedreven automobielen. De adoptie van elektrische varianten gebeurt dan niet op vrijwillige basis, maar ze gebeurt wel.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Ja, er willen er veel al weer snel vanaf zo te zien. Amper mee gereden. Dat waren dan toch wel dure km's als je de afschrijving per km bekijkt.VincentVega schreef: ↑5 september 2024, 10:37Serieus, kan je mij die advertentie van een Dacia Spring EV met meer dan 100k km eens doorsturen?Brembos schreef: ↑5 september 2024, 09:48 Batterijprijzen zakken , zeker met de opkomst van lfp batterijen , met de dag. Dat batterijen slechts 5 jaar zouden meegaan is ook een fabeltje. Er rijden Tesla en Dacia voertuigen rond met meerdere 100k km op de teller. Een hoog opgevoerd 1000 cc ice motortje met amper 150 pk heeft uiteraard het eeuwige leven en een eventuele vervanging is quasi gratis
Ikzelf heb op Autoscout24 gezocht en de hoogste kmstand van een tweedehandse Dacia Spring was 38.568 km.
Ik zag er ook een paar te koop staan met amper km op de teller ...
https://www.autoscout24.be/nl/lst/dacia ... elektrisch
Eigenlijk zijn het ook nog sjoemelauto's i.v.m. de subsidie.
Re: Rijden met EV vs ICE
Je vindt alle soorten en merken met weinig km. Daar zijn heel veel verklaringen voor.
De auto's zijn voordien niet altijd eigendom geweest van een particulier.
Een basisuitvoering van de Spring heeft maar 45 PK. Dan vind ik het geen wonder om te zien dat iemand die snel weer verkoopt. Daarmee kom je niet meer mee in het moderne verkeer.
Persoonlijk vind ik dat je dat met 70 pk ook al niet meer kan.
Neem dan nog zijn beperkte mogelijkheden inzake optrekken en maximumsnelheid op autosnelweg.
Zoiets is een stadsauto en je mag er niet mee buiten een gebied komen waar iedereen 30 per uur of trager rijdt.
De auto's zijn voordien niet altijd eigendom geweest van een particulier.
Een basisuitvoering van de Spring heeft maar 45 PK. Dan vind ik het geen wonder om te zien dat iemand die snel weer verkoopt. Daarmee kom je niet meer mee in het moderne verkeer.
Persoonlijk vind ik dat je dat met 70 pk ook al niet meer kan.
Neem dan nog zijn beperkte mogelijkheden inzake optrekken en maximumsnelheid op autosnelweg.
Zoiets is een stadsauto en je mag er niet mee buiten een gebied komen waar iedereen 30 per uur of trager rijdt.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het is niet omdat het noodzakelijk is of zou zijn dat de consument mee op de kar springt. Bij de gloeilamp was het vanzelfsprekend, daar stond een aanzienlijke besparing en veel langere levensduur tegenover, dergelijke omschakelingen gaan na een aanloop periode vanzelf, daar zou wetgeving zelfs niet nodig zijn. Bij de omschakeling naar EV's is er die aanzienlijke verbetering voor de consument nog niet, ze zijn nog te duur, hun gebruikscomfort is nog niet beter (laadtijden, beschikbare laadinfrastructuur, mogelijkheid thuisladen, rijbereik, enz...). De poging om middels Europese wetgeving de uitstap in 2030 van ICE te forceren blijkt te mislukken, de consument gaat daar gewoon (nog) niet in mee. Dit doorzetten zou tot gevolg hebben dat de Europese auto industrie het niet overleeft. De omschakeling zal er wel komen maar eerst moet het voor de consument een betere keuze worden.Rhijnvis schreef: ↑5 september 2024, 10:12 Uitgezonderd 1 of mogelijks 2 der voorbeelden is er evenwel een interessant verschil met de elektrische automobiel, namelijk: elektrificatie van de automobiel (en vele andere zaken) is noodzakelijk.
De gloeilamp is het voorbeeld waarbij de overheid eveneens een vinger in de pap had. In een aantal landen werd de verkoop van lampen onder een deterministische efficientiegraad eenvoudig niet langer toegestaan.
Zo kan het ook met elektrische voertuigen. De overheid kan en mag automobielen met een bepaalde CO2- en roetuitstoot verbieden, hetgeen in de praktijk neer komt op een verbod van benzine- en dieselaangedreven automobielen. De adoptie van elektrische varianten gebeurt dan niet op vrijwillige basis, maar ze gebeurt wel.
Re: Rijden met EV vs ICE
Eens Dacia , altijd Dacia. Een topwagen voor een bodemprijs.
Re: Rijden met EV vs ICE
Die vervangers voor gloeilampen zijn nochtans qua levensduur een pak minder in de praktijk dan wat geadverteerd wordt.
De kostprijs was aanvankelijk ook wel erg duur. Nu al wat minder.
Maar als je er goedkope koopt gaan die niet erg lang mee.
Er is dus wel een zekere vergelijking mogelijk met de elektrische auto's die erg duur zijn en niet altijd al echt 'af'.
De kostprijs was aanvankelijk ook wel erg duur. Nu al wat minder.
Maar als je er goedkope koopt gaan die niet erg lang mee.
Er is dus wel een zekere vergelijking mogelijk met de elektrische auto's die erg duur zijn en niet altijd al echt 'af'.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 5 september 2024, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik vermoed eerder het tegendeel. Het is uiterst penibel om tegelijkertijd bestaande technologie te blijven ontwikkelen, verkopen, onderhouden en tevens de omschakeling naar nieuwe technologie te maken. Een duidelijke slotdatum voor de verbrandingsmotor schept duidelijkheid voor de constructeur waarin men moet investeren. Het zorgt voor een gelijker speelveld ten opzichte van nieuwe fabrikanten die niet de nalatenschap van de oude technologie dragen. Het stimuleert locale overheden en private onderneming om te investeren in broodnodige infrastructuur.
Op dat vlak verschillen we van opinie. De overheid kan intervenieren. Zo ging het met roken, asbest, gloeilampen en getefloniseerde koekenpannen. Of het nu een onmiddellijk en zichtbaar voordeel oplevert voor de consument of niet is hierin niet relevant.
Kereltje!
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik ken meerdere mensen met een ev in mijn kennissenkring. Mijn buurman rijdt met een Dacia Spring , zijn echtgenote met een Tesla model Y. Beide zijn er zeer tevreden over.
Re: Rijden met EV vs ICE
Punt is dat er geen gelijk speelveld is tussen Europese en import fabrikanten en langs de andere kant verzaakt ook de consument. De EU fabrikanten hebben de afgelopen jaren echt wel fors ingezet op de productie van EV's maar die krijgen ze dus niet verkocht of toch niet voldoende. Fabrieken gaan weer dicht of liggen stil en voorlopig zal en kan er niks bijkomend geïnvesteerd worden in alles wat met EV te maken heeft. Je beseft het wellicht niet maar de Europese auto sector zit momenteel in overlevingsmodus, hun ICE auto's zijn nu een reddingsboei, wanneer de gedwongen uitfasering wordt doorgezet zal het over en uit zijn voor de Europese productie. En investeringen in infrastructuur? Welke investeerder gaat daar zijn geld in steken nu de uitrol van EV's aanzienlijk trager verloopt dan gehoopt? Leuke promotie verhaaltjes en politiek gezwets, de markt trekt zich daar uiteindelijk niks van aan, daar speelt de harde realiteit.Rhijnvis schreef: ↑5 september 2024, 11:31
Ik vermoed eerder het tegendeel. Het is uiterst penibel om tegelijkertijd bestaande technologie te blijven ontwikkelen, verkopen, onderhouden en tevens de omschakeling naar nieuwe technologie te maken. Een duidelijke slotdatum voor de verbrandingsmotor schept duidelijkheid voor de constructeur waarin men moet investeren. Het zorgt voor een gelijker speelveld ten opzichte van nieuwe fabrikanten die niet de nalatenschap van de oude technologie dragen. Het stimuleert locale overheden en private onderneming om te investeren in broodnodige infrastructuur.
Op dat vlak verschillen we van opinie. De overheid kan intervenieren. Zo ging het met roken, asbest, gloeilampen en getefloniseerde koekenpannen. Of het nu een onmiddellijk en zichtbaar voordeel oplevert voor de consument of niet is hierin niet relevant.
[/quote]
De overheid kan inderdaad ingrijpen met wetten of subsidies en toch doorzetten met de uitfasering van ICE's tegen 2030, ben er echter zeker van dat ze haar kar zal keren, het verlies van de auto industrie zou immers een veel te grote prijs zijn voor een geforceerde omschakeling die er op termijn toch wel komt.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell