Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Als je EV een bedrijfswagen is en je kan voordelig laden, dan is er voorlopig geen probleem.
Als straks een kerncentrale uitvalt en de gascentrales overuren moeten draaien, of je dure elektriciteit moet importeren, dan voorzie ik wel een probleem. Of je hebt het geluk dat je zonnepanelen je wagen kan laden, of je zit aan een variabel tarief ( en dat kan wel eens serieuze verschillen opleveren) van elektriciteit dat wel eens duurder kan zijn dan de huidige fossiele brandstoffen.
Men beseft blijkbaar nog steeds niet dat België nooit 50% van zijn elektriciteitsverbruik uit zon en wind zal halen. De vraag zal blijven stijgen ( gelukkig niet zo snel dan dat sommigen gehoopt hadden), het aanbod zal nooit mee kunnen, dus de prijs moet wel omhoog. En dan hebben we het nog niet over al die investeringen die gedaan worden om een aanbod uit wind en zon toch maar een paar procenten te kunnen laten stijgen.
Als straks een kerncentrale uitvalt en de gascentrales overuren moeten draaien, of je dure elektriciteit moet importeren, dan voorzie ik wel een probleem. Of je hebt het geluk dat je zonnepanelen je wagen kan laden, of je zit aan een variabel tarief ( en dat kan wel eens serieuze verschillen opleveren) van elektriciteit dat wel eens duurder kan zijn dan de huidige fossiele brandstoffen.
Men beseft blijkbaar nog steeds niet dat België nooit 50% van zijn elektriciteitsverbruik uit zon en wind zal halen. De vraag zal blijven stijgen ( gelukkig niet zo snel dan dat sommigen gehoopt hadden), het aanbod zal nooit mee kunnen, dus de prijs moet wel omhoog. En dan hebben we het nog niet over al die investeringen die gedaan worden om een aanbod uit wind en zon toch maar een paar procenten te kunnen laten stijgen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Nergens is het nodig voor om 50% uit zonne- en winenergie te halen. Kerncentrales vormen een buitengewoon deugedelijke manier om elektriciteit op te wekken.
Kereltje!
Re: Rijden met EV vs ICE
De essentie is dat men die wagens niet verkocht krijgt op een rendabele manier. De elektrische automobiel moet goedkoper verkocht worden doch een marge opleveren die op houdbaar is. Daar bevindt zich de knoop.
De Chinese industrie zal hier wagens komen construeren. Al dan niet ten koste van een deel van de Europese industrie. Gevestigd ondernemingen zullen verplicht zijn zich aan te passen, of ze gaan ten onder. Dra zullen Chinese elektrische automobielen goedkoper zijn dan Europese automobielen met conventionele techniek.vortex schreef: ↑5 september 2024, 12:06 De overheid kan inderdaad ingrijpen met wetten of subsidies en toch doorzetten met de uitfasering van ICE's tegen 2030, ben er echter zeker van dat ze haar kar zal keren, het verlies van de auto industrie zou immers een veel te grote prijs zijn voor een geforceerde omschakeling die er op termijn toch wel komt.
Kereltje!
Re: Rijden met EV vs ICE
Echter: dit nieuwe type automobiel is traag, maakt lawaai, laat een vreemde geur achter, heeft zeer veel onderhoud nodig, en moet elke 1000 km opnieuw gevuld worden met een petrochemisch product dat nergens beschikbaar is. Deze technologie maakt geen schijn van kans.
Kereltje!
Re: Rijden met EV vs ICE
Ja LOL, laat rendabiliteit nu juist de bestaansreden zijn van autofabrikanten en bij uitbreiding van gans de economie. Mag duidelijk zijn dat de productie van EV's momenteel verre van rendabel is voor de EU fabrikanten, in tegendeel ze is verlieslatend. Zelfs de Chinezen kunnen ondanks hun grondstoffen dominantie niet zonder staatssteun, laat staan dat wij daar tegenop kunnen met onze lonen, regulities en grondstoffen afhankelijkheid. Dus goedkoper verkopen en marge opleveren zijn loze uitspraken ver van de realiteit.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Traag? Ik ken geen enkele ICE die de maximum toegelaten snelheid in België (= 120 km/u) niet haalt?
Best, zo kan dat artificiële geluid achterwege gelaten worden.
Van een moderne diesel ruik je niets.
Idem hier, bij een moderne auto valt dat best mee.
Je hebt 'dat je op zowat elke straathoek vindt' verkeerd gespeld.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
U vergist zich. De hele argumentatie is gebaseerd op het fictieve scenario van een alternatieve realiteit. Alle benzinepompen dienen in dat scenario nog uit de grond gestampt worden, inbegrepen logistiek, vergunningen, keuringen,...CarpeNoctem schreef: ↑5 september 2024, 15:27 Je hebt 'dat je op zowat elke straathoek vindt' verkeerd gespeld.
Kereltje!
Re: Rijden met EV vs ICE
Uiteraard zijn er mensen voor wie een EV een prima oplossing is, anders zouden er helemaal geen verkocht worden. Alleen lijkt het voorlopig niet te lukken om meer dan +-10% van de kopers te overtuigen.
En dat valt te begrijpen, de meeste mensen kopen niet elk jaar een auto en moeten dus goed afwegen of het exemplaar dat ze aanschaffen zal kunnen beantwoorden aan hun verplaatsingsnoden voor de komende 5-10 jaar. Wie met een budget van €30K (dat is al behoorlijk veel) een nieuwe wagen zoekt, zal weinig EV's vinden die geschikt zijn om zonder tussentijds laden > 200 km te rijden, en al helemaal niet als die ook nog eens plaats moeten bieden aan een gezin met 1-2 kinderen en bijhorende bagage voor bijvoorbeeld een daguitstap naar een pretpark of iets dergelijks.
Zo vind ik bijvoorbeeld de Renault kangoo E-tech (typisch automodel voor een gezin met kinderen) aan catalogusprijs (voor korting dus) vanaf €38K
Wel, die auto heeft een theoretisch WLTP bereik van 285km, dat je in de praktijk enkel in de perfecte omstandigheden kan halen. Ik begrijp zeer goed dat een koppel met kinderen die kelk aan zich voorbij laat gaan, als ze voor de benzineversie (>700 km op een volle tank) van hetzelfde model kunnen kiezen met een catalogusprijs van €24,5K.
Met de €13,5K die je bij de aankoop bespaart betaal je met de glimlach de inschrijvingtaksen en jaarlijkse wegenbelasting voor de komende 10 jaar, en dan houd je nog €10K over voor het onderhoud dat je met een ev niet zou hebben (dat mogen dan al erg dure oliewissels en bougies zijn).
Qua restwaarde na 10 jaar zal je wellicht weinig verschil merken, een alledaagse auto van die leeftijd is zelden meer waard dan enkele duizenden euro's.
Re: Rijden met EV vs ICE
Geheel mee eens. Die nieuwprijzen van EV's zijn absurd en de files bij de laadpunten in de vakanties ook.
Een oudere 2e-hands heeft meestal een slechte batterij en een nieuwe gemonteerd en al kost meer dan de hele auto.
Een oudere 2e-hands heeft meestal een slechte batterij en een nieuwe gemonteerd en al kost meer dan de hele auto.
Re: Rijden met EV vs ICE
Jammer dat de wagen waarvan hierboven sprake niet in je eigen garage kan bijgeladen (of bijgetankt worden zoals dat vroeger werd genoemd) en zoveel slijtageonderdelen heeft.
Re: Rijden met EV vs ICE
Op vakantie in Frankrijk waren er veel tankstations die niet meer over benzinebrandstof beschikten. Uitverkocht wegens de drukte. De snelladers werkten wel. Van de 4 stallen waren er slechts 2 bezet. De bouw van bijkomende stallen was reeds aangevat.
Kereltje!
Re: Rijden met EV vs ICE
De Tesla model 3 met 400 km effectieve reikwijdte , 285 pk , full option heb je vanaf € 34.990,-. Een goed uitgeruste kwalitatief minderwaardige VW Golf kost even veel.
Re: Rijden met EV vs ICE
Laadpalen zijn er in overvloed, én beschikbaar. Iemand die elektrisch rijdt, weet ook dat hij niet rijdt tot een resterende range van 2km om dan een paal te gaan zoeken....
Klik eens op de kaart van Chargemap, en je zal zien dat er zelfs tot in de uithoekjes van Europa palen aanwezig zijn.
Als je op eentje klikt, zie je de beschikbaarheid op dat moment. De urban legend van de files aan de laadpalen is hardnekkig, en wordt blijkbaar hardnekkig in het leven gehouden door de niet-Ev-rijders....
https://nl.chargemap.com/map
Klik eens op de kaart van Chargemap, en je zal zien dat er zelfs tot in de uithoekjes van Europa palen aanwezig zijn.
Als je op eentje klikt, zie je de beschikbaarheid op dat moment. De urban legend van de files aan de laadpalen is hardnekkig, en wordt blijkbaar hardnekkig in het leven gehouden door de niet-Ev-rijders....
https://nl.chargemap.com/map
Re: Rijden met EV vs ICE
Jullie kunnen zoveel pro en contra argumenten aanbrengen als je wil, de realiteit is dat de verkoop heel ver achterblijft op de prognoses, op de productie capaciteit en op de roadmap om de gewenste klimaat doelstellingen te halen. En dan zitten we nog in het "rijke Westen" waar er kwistig met subsidies, belastingvrijstellingen en bedrijfswagens wordt gepushed. Zo super geweldig zal de doorsnee consument die EV's niet vinden, of dat nu door de prijs, het rijbereik, het gedoe met laden of wat dan ook komt maakt niet uit, het product wordt gewoon nog niet beter bevonden, anders zou de verkoop wel vlot lopen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Super en het erge is dat het nog de waarheid ook is, hoe blind sommige hier ook zijn ...
Make Spaargids " Great Again ! "