Startadvies ETF beleggen
TIP
Re: Startadvies ETF beleggen
Dus dan is unhedged op lange termijn sws beter?EarthNvstr1 schreef: ↑19 augustus 2024, 17:31Net wel ... hedgen heeft een kost dus dat knaagt aan het rendement.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En voor welke reden? Grts
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Normaal gezien wel, maar "zowiezo" is er teveel aan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hedging
In welke Etf met europese aandelen zouden jullie in beleggen?
Zprg
LYP6
CSX5
CEMU
MIVB
VEUR
Zprg
LYP6
CSX5
CEMU
MIVB
VEUR
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor een "brede" spreiding in "europese aandelen" geen enkele van dat lijstje eigenlijk.
Wel 1 van deze:
IE00B4K48X80 iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Acc)
IE00BKWQ0Q14 SPDR MSCI Europe UCITS ETF
IE00B53QG562 iShares Core MSCI EMU UCITS ETF EUR (Acc)
IE00B910VR50 SPDR MSCI EMU UCITS ETF
ok, ik had deze terug gevonden op de website van de belgische belegger.
Jouw voorstellen had ik hier ook al zien passeren op het forum maar zeker het overwegen waard!
Jouw voorstellen had ik hier ook al zien passeren op het forum maar zeker het overwegen waard!
"Geen enkele" om dan vervolgens één van het lijstje (CEMU) terug op te sommenEarthNvstr1 schreef: ↑5 september 2024, 18:45Voor een "brede" spreiding in "europese aandelen" geen enkele van dat lijstje eigenlijk.
Wel 1 van deze:
IE00B4K48X80 iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Acc)
IE00BKWQ0Q14 SPDR MSCI Europe UCITS ETF
IE00B53QG562 iShares Core MSCI EMU UCITS ETF EUR (Acc)
IE00B910VR50 SPDR MSCI EMU UCITS ETF
Trouwens, je kan nu toch moeilijk zeggen dat LYP6 (Stoxx Europe 600) en VEUR (Vanguard FTSE Developed Europe) geen brede spreiding hebben?
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
1% op de eerste 50k. Daarna zakt het al een beetje. Boven 250k is het maar 0.6%.Pieter1985 schreef: ↑22 juli 2024, 08:24 Jaarlijks 1% van uw volledige portefeuille afromen? Aanvankelijk is dat goedkoper dan de transactiekost bij de gemiddelde broker, maar op lange termijn gaat dat over vééél geld.
Maar je geniet wel van enkele voordelen: niet echt omkijken/weinig kennis nodig, rebalancing zover ik begrijp (als je zelf doen -> moet je ook wat kosten hiervoor rekenen, inclusief kennis). Een deel belastingen/administratie zijn ook gedekt. Fractionele aandelen.
Niet super sterke voordelen, zeker als je ook nog de inflatie erbij moet rekenen. Maar nog steeds beter in potentieel rendement dan... een spaarrekening? (maar ook met extra risico).
Easyvest is ook 1% trouwens als ik net een simulatie deed (10k start + 500eur/maand).