Rijden met EV vs ICE
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ah, ok. Dus helemaal terug naar de oertijd dus. Toen we nog geen olie raffineerden.Rhijnvis schreef: ↑5 september 2024, 15:59U vergist zich. De hele argumentatie is gebaseerd op het fictieve scenario van een alternatieve realiteit. Alle benzinepompen dienen in dat scenario nog uit de grond gestampt worden, inbegrepen logistiek, vergunningen, keuringen,...CarpeNoctem schreef: ↑5 september 2024, 15:27 Je hebt 'dat je op zowat elke straathoek vindt' verkeerd gespeld.
En het is eigenlijk ook zo gegaan.voorheenCP1234 schreef: ↑5 september 2024, 18:29Super en het erge is dat het nog de waarheid ook is, hoe blind sommige hier ook zijn ...
Het was echter snel duidelijk dat dit het niet ging worden.De eerste elektrische voertuigen (EV's) dateren van vóór de benzineauto, met experimentele prototypes in Hongarije, Nederland en het VK rond 1830. De eerste praktische EV wordt vaak beschouwd als het voertuig van de Amerikaanse uitvinder William Morrison van rond 1890.
Maar toen luisterde men nog naar ingenieurs ipv naar gebuisde politici.
Ik zie zeker wel een toekomst voor EV's, maar dan eerder een niche. Of het zou moeten zijn dat de ingenieurs oplossingen vinden voor de problemen waar het inductief opladen mee kampt.
Elk voertuig laten rondrijden met een batterij van 700 kg (tjokvol zware metalen) lijkt me nu niet iets waar we moeten naar uitkijken.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
De superieure technologie die de gloeilamp achterhaald heeft gemaakt is de witte LED verlichting (technisch mogelijk geworden dankzij Shuji Nakamura).Rhijnvis schreef: ↑5 september 2024, 10:12
De gloeilamp is het voorbeeld waarbij de overheid eveneens een vinger in de pap had. In een aantal landen werd de verkoop van lampen onder een deterministische efficientiegraad eenvoudig niet langer toegestaan.
Zo kan het ook met elektrische voertuigen. De overheid kan en mag automobielen met een bepaalde CO2- en roetuitstoot verbieden…
De vinger in de pap van de overheid via een verbod op gloeilampen is er pas gekomen nadat LED technologie bruikbaar en betaalbaar was geworden voor het brede publiek. Die maatregel heeft de omslag dus hooguit een beetje versneld, en dan specifiek bij de “laggers”
De elektrische auto is vandaag echter nog geen superieur en betaalbaar product, en is dus niet te vergelijken met de LED, maar eerder met de destijds door de overheid eveneens opgedrongen “spaarlamp”. Je weet wel, die dingen die nadat je de schakelaar had omgezet eerst een minuutje of twee moesten opwarmen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Vergelijk de Formule 1 eens met de Formula E: ik weet wel wat ik liever zie en hoor …
Euh … 1 keer om de 2 jaar, is dat “zeer veel” volgens jouw normen?
Dat petrochemisch product kan je kopen in wat men een “tankstation” noemt. Je vindt ze overal en een tankbeurt duurt gemiddeld 2 minuten. En dan kan ik zowat 800 tot 900 km rijden.
Voor een EV varieert dat van 30 minuten (snellader) tot 21 uur (thuislader). En dan geraak je gemiddeld zowat 250 km ver vooraleer je opnieuw mag bijtanken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
@CarpeNoctem: persoonlijk zie ik meer toekomst in plug-in hybrides, een veel kleinere batterij die ideaal is voor kortere afstanden en daarbij het comfort van de gewone verbrandingsmotor. Als ze dan voor die laatste meer propere synthetische brandstoffen gaan ontwikkelen denk ik dat de gewone EV die ( bijna ) niemand wil zelf geen niche meer zal zijn ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Japanse merken zoals Honda, Toyota en Mazda kondigen een nieuwe generatie verbrandingsmotoren aan die op verschillende koolstofarme brandstoffen kunnen rijden.voorheenCP1234 schreef: ↑5 september 2024, 20:03 @CarpeNoctem: persoonlijk zie ik meer toekomst in plug-in hybrides, een veel kleinere batterij die ideaal is voor kortere afstanden en daarbij het comfort van de gewone verbrandingsmotor. Als ze dan voor die laatste meer propere synthetische brandstoffen gaan ontwikkelen denk ik dat de gewone EV die ( bijna ) niemand wil zelf geen niche meer zal zijn ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Rit België-Spanje heen en terug + enkele honderden km's daar gereden voor juist 228 euro aan dieselverbruik. Dat wil ik met een EV aan een snellader nog eens zien ! En dan hebben we het nog niet over de vele uren, wat je zelf al aanhaalde, dat ik aan een lader zou gekoppeld zijn.VincentVega schreef: ↑5 september 2024, 20:02Vergelijk de Formule 1 eens met de Formula E: ik weet wel wat ik liever zie en hoor …
Euh … 1 keer om de 2 jaar, is dat “zeer veel” volgens jouw normen?
Dat petrochemisch product kan je kopen in wat men een “tankstation” noemt. Je vindt ze overal en een tankbeurt duurt gemiddeld 2 minuten. En dan kan ik zowat 800 tot 900 km rijden.
Voor een EV varieert dat van 30 minuten (snellader) tot 21 uur (thuislader). En dan geraak je gemiddeld zowat 250 km ver vooraleer je opnieuw mag bijtanken.
Ben trouwens in heel Frankrijk, heb niet via de "Péage" gereden, geen enkele laadpaal tegen gekomen; zelfs tankstations waren er soms honderden km's niet.
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Klopt, maar sommige van die merken ( of misschien allemaal ) hebben ook plug-in hybrides, in mijn ogen het beste van de 2 werelden wat je makkelijk verkocht krijgt aan het grote publiek en een serieuze milieuwinst zou opleveren.VincentVega schreef: ↑5 september 2024, 20:06Japanse merken zoals Honda, Toyota en Mazda kondigen een nieuwe generatie verbrandingsmotoren aan die op verschillende koolstofarme brandstoffen kunnen rijden.voorheenCP1234 schreef: ↑5 september 2024, 20:03 @CarpeNoctem: persoonlijk zie ik meer toekomst in plug-in hybrides, een veel kleinere batterij die ideaal is voor kortere afstanden en daarbij het comfort van de gewone verbrandingsmotor. Als ze dan voor die laatste meer propere synthetische brandstoffen gaan ontwikkelen denk ik dat de gewone EV die ( bijna ) niemand wil zelf geen niche meer zal zijn ...
Toch erg dat sommige personen die hun eigen zien als "groen" zo blind zijn voor de oplossingen die bestaan en perfect zouden kunnen werken en enkel hun WIL willen opdringen aan de rest omdat ze zo vol zijn van hun eigen gelijk ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Volkswagen, Deutschland, kampt met overproductie EV; zij krijgen hun auto's niet aan de man/vrouw,X. Men denkt eraan om minstens 2 fabrieken te sluiten; in Duitsland. Zij zijn voor 100% elektrische brol gegaan; in "afspraak" met de Duitse regering. Voor een groot deel is de Duitse staat al aandeelhouder. De "elektrische milieuvriendelijke" auto bestaat niet.VincentVega schreef: ↑5 september 2024, 20:06Japanse merken zoals Honda, Toyota en Mazda kondigen een nieuwe generatie verbrandingsmotoren aan die op verschillende koolstofarme brandstoffen kunnen rijden.voorheenCP1234 schreef: ↑5 september 2024, 20:03 @CarpeNoctem: persoonlijk zie ik meer toekomst in plug-in hybrides, een veel kleinere batterij die ideaal is voor kortere afstanden en daarbij het comfort van de gewone verbrandingsmotor. Als ze dan voor die laatste meer propere synthetische brandstoffen gaan ontwikkelen denk ik dat de gewone EV die ( bijna ) niemand wil zelf geen niche meer zal zijn ...
Re: Rijden met EV vs ICE
De autosector is nooit een stabiele sector geweest. Er zijn al zoveel automerken gekomen en gegaan in de geschiedenis.
Maar het blijft moeilijk om serieus te discussiëren over de transitie richting elektrisch rijden als voor sommigen de aandachtsspanne beperkt blijft tot de eerstvolgende msm-clickbaittitel.
Maar het blijft moeilijk om serieus te discussiëren over de transitie richting elektrisch rijden als voor sommigen de aandachtsspanne beperkt blijft tot de eerstvolgende msm-clickbaittitel.
Re: Rijden met EV vs ICE
De normale prijs van een model 3 basismodel met achterwielaandrijving is €43.5K zonder opties.
Het bedrag dat je aangeeft is enkel van toepassing op enkele exemplaren uit de stock, die bij wijze van tijdelijke stunt worden verkocht tegen 39.990€, zodat je dan achteraf nog eens 5.000€ kan terugvragen via de premie van de Vlaamse overheid.
Voor minder dan €30K koop je bij zowat elk mainstream merk een ruime en comfortabele gezinswagen op benzine. En dat is dan ook wat 75% van de mensen doen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik denk dat het eerder moeilijk discussiëren is met mensen die hun roze of groene bril niet willen afzetten.Woz schreef: ↑5 september 2024, 20:26 De autosector is nooit een stabiele sector geweest. Er zijn al zoveel automerken gekomen en gegaan in de geschiedenis.
Maar het blijft moeilijk om serieus te discussiëren over de transitie richting elektrisch rijden als voor sommigen de aandachtsspanne beperkt blijft tot de eerstvolgende msm-clickbaittitel.
Zoals eerder gezegd, de realiteit is wat ze is en dat is dat het grote publiek geen EV lust en al zeker niet voor de prijzen die ze ervoor vragen en alle ongemakken die erbij komen kijken.
Re: Rijden met EV vs ICE
De automobielsector is altijd een basispeiler geweest in onze Europese maatschappij. De sterkste Europese landen hebben altijd een "automobielsector" gehad. Nu komt deze "cognitieve minderbegaafde groene sekte EU LEIDERS" af; dat wij ons beide knieën moeten amputeren, om het "wereldklimaat" te redden. Hoe volledig doorgedraaid kan je zijn, om dit te doen?Woz schreef: ↑5 september 2024, 20:26 De autosector is nooit een stabiele sector geweest. Er zijn al zoveel automerken gekomen en gegaan in de geschiedenis.
Maar het blijft moeilijk om serieus te discussiëren over de transitie richting elektrisch rijden als voor sommigen de aandachtsspanne beperkt blijft tot de eerstvolgende msm-clickbaittitel.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
+1Kwakkie schreef: ↑5 september 2024, 20:42Ik denk dat het eerder moeilijk discussiëren is met mensen die hun roze of groene bril niet willen afzetten.Woz schreef: ↑5 september 2024, 20:26 De autosector is nooit een stabiele sector geweest. Er zijn al zoveel automerken gekomen en gegaan in de geschiedenis.
Maar het blijft moeilijk om serieus te discussiëren over de transitie richting elektrisch rijden als voor sommigen de aandachtsspanne beperkt blijft tot de eerstvolgende msm-clickbaittitel.
Zoals eerder gezegd, de realiteit is wat ze is en dat is dat het grote publiek geen EV lust en al zeker niet voor de prijzen die ze ervoor vragen en alle ongemakken die erbij komen kijken.
en dat heeft niets met "clickbait" te maken maar met de gewone werkelijkheid !
ga eens op een parking staan van een colruyt, lidl of aldi voor een uur en tel het totaal aantal gepasseerde voertuigen en het aantal ev's; dan zie je de echte werkelijkheid van de gewone werkende mens
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Een onstabiele peiler die bij het minste zuchtje economische tegenwind komt huilen om subsidies.
En ik denk zelfs dat de autofabrikanten zich nog veel meer zorgen maken om de zelfrijdende robotaxi die er zit aan te komen dan over de elektrificatie.
Er rekening mee houdende dat de gemiddelde auto 94% van de tijd stilstaat. Pure kapitaalsvernietiging die nu gelukkig op zijn einde aan het lopen is.
Een basispeiler die er nooit een geweest is. Tijd om wakker te worden.
En ik denk zelfs dat de autofabrikanten zich nog veel meer zorgen maken om de zelfrijdende robotaxi die er zit aan te komen dan over de elektrificatie.
Er rekening mee houdende dat de gemiddelde auto 94% van de tijd stilstaat. Pure kapitaalsvernietiging die nu gelukkig op zijn einde aan het lopen is.
Een basispeiler die er nooit een geweest is. Tijd om wakker te worden.
Re: Rijden met EV vs ICE
Een EV die stil staat is nog meer kapitaalvernietiging dan een ICE die stil staat. Een EV is immers een pak duurder en de batterij loopt ook leeg wanneer je stil staat.Woz schreef: ↑5 september 2024, 20:50 Een onstabiele peiler die bij het minste zuchtje economische tegenwind komt huilen om subsidies.
En ik denk zelfs dat de autofabrikanten zich nog veel meer zorgen maken om de zelfrijdende robotaxi die er zit aan te komen dan over de elektrificatie.
Er rekening mee houdende dat de gemiddelde auto 94% van de tijd stilstaat. Pure kapitaalsvernietiging die nu gelukkig op zijn einde aan het lopen is.
Een basispeiler die er nooit een geweest is. Tijd om wakker te worden.