Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Vanzelfsprekend zijn ev's een tijdelijk fenomeen. De dag dat we kunnen teleporteren of anti-zwaartekrachtaandrijving hebben begint dezelfde discussie weer opnieuw.VincentVega schreef: ↑5 september 2024, 21:35Geen emotionele noch een ander band, vrees ik (gebaseerd op jouw voorgaande commentaren).Woz schreef: ↑5 september 2024, 21:16 Ik heb geen emotionele band met auto's, dat klopt.
Een ev is voor mij een iets betere auto dan een ice.
Net zoals een ledlamp een betere lamp is dan een gloeilamp, een flatscreen een beter beeldscherm dan een beeldbuis.
Waarbij er trouwens net dezelfde soort discussies waren tijdens de respectievelijke transitieperiodes van de lampen en de televisies.
Je vergelijkt auto’s met lampen of televisies. Helaas is het probleem met dat soort van vergelijkingen dat die vaak niet opgaan. Kan je auto’s vergelijken met lampen of televisies?
Ik vrees trouwens dat de EV’s maar een tijdelijk fenomeen zijn. Net zoals dvd’s dat waren in de overgang van videocassettes naar “content on demand” platforms, zoals Netflix.
'Al dat nieuwerwets spul, mij niet gezien, ik blijf wel bij mijn goeie ouwe elektrische wagens'.
Ik focus zelf vooral op de techniek. Elektrische aandrijving is gewoon beter dan een aandrijving met verbrandingsmotor.
Dat wil daarom nog niet zeggen dat je een ev moet kopen als je die (nog) niet nodig hebt.
Ik vind streaming ook een beter product(afweging waar voor je geld) dan een vhs-cassette huren in de videotheek. Maar zelf heb ik geen Netflix of gelijk welke andere variant.
Re: Rijden met EV vs ICE
Je bedoelt dat ev's zo goed als mainstream zijn geworden?voorheenCP1234 schreef: ↑5 september 2024, 21:45Zeker en vast, 10 jaar geleden zagen de meeste mensen toen ze over EV's te horen kregen een wish om er één te hebben en zeker te kopen; 10 jaar later staan ze te rotten op parkings omdat geen enkele particulier ze koopt ...
Ik zie inderdaad dagelijks tientallen oersaaie Tesla 's op de baan rijden
Re: Rijden met EV vs ICE
Over Volkswagen... herinner je wat ik gezegd heb..
https://www.autofans.be/nieuws/varia/55 ... -te-redden
https://www.autofans.be/nieuws/varia/55 ... -te-redden
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Over je eerste opmerking:"Lolbroek"Woz schreef: ↑5 september 2024, 21:52Je bedoelt dat ev's zo goed als mainstream zijn geworden?voorheenCP1234 schreef: ↑5 september 2024, 21:45
Zeker en vast, 10 jaar geleden zagen de meeste mensen toen ze over EV's te horen kregen een wish om er één te hebben en zeker te kopen; 10 jaar later staan ze te rotten op parkings omdat geen enkele particulier ze koopt ...
Ik zie inderdaad dagelijks tientallen oersaaie Tesla 's op de baan rijden
Over je tweede, zie je die duizenden auto's dan ook die op brandstof rijden of zie je enkel die 10 lelijke Tesla's ..
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Met groene bril zie je alleen veel te dure kermisauto's.
Re: Rijden met EV vs ICE
"Sponsored" by the EU. Dus wij allen betalen deze GROEN"E" waanzin. Wie zijn de genieters?
Laatst gewijzigd door Sammy2 op 6 september 2024, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Elke wagen die geen lawaai maakt , niet stinkt en nooit allerlei rare vloeistoffen en filters driejaarlijks moet laten vervangen in een dure garage en niet in de eigen garage kan voorzien van energie is dus volgens sommigen een kermiswagen waarmee ze hoogstwaarschijnlijk nog nooit zelf hebben gereden.
Re: Rijden met EV vs ICE
Toch even opmerken dat uw EV ook onderhoud nodig heeft, bepaalde onderdelen slijten zelfs significant sneller door het hogere gewicht en koppel (banden, schokdempers), terwijl andere onderdelen evengoed moeten worden vervangen/gecontroleerd (remvloeistof, koelsysteem, cabinefilter). De besparing op onderhoudskosten zal dus niet zo spectaculair zijn dan je op basis van verkoopspraatjes zou denken.Brembos schreef: ↑6 september 2024, 05:22 Elke wagen die geen lawaai maakt , niet stinkt en nooit allerlei rare vloeistoffen en filters driejaarlijks moet laten vervangen in een dure garage en niet in de eigen garage kan voorzien van energie is dus volgens sommigen een kermiswagen waarmee ze hoogstwaarschijnlijk nog nooit zelf hebben gereden.
Een auto bezitten (elektrisch of fossiel) is altijd een dure aangelegenheid, en naar mijn ervaring is de beste manier om de kosten te beperken : zolang mogelijk met dezelfde wagen blijven rijden (minstens 10 jaar) en die correct laten onderhouden. Op die manier spreid je de aankoopkost over een langere periode, de grootste waardevermindering is na een jaar of 8 voorbij, vanaf dan verliest je auto nog amper restwaarde. Het is trouwens ook ecologisch een goede zaak om een auto zo lang te gebruiken.
En dat is toch wel een heikel punt met een EV : hoe lang kan je met de batterij blijven rijden? De meeste fabrikanten garanderen dat de batterij na 8jaar of 160.000 km nog 80% van de originele capaciteit heeft. Gezien het exponentiële verloop van batterijslijtage geeft dat weinig vertrouwen in de bruikbaarheid op langere termijn.
Als je natuurlijk iemand bent die elke 5-6 jaar van auto wisselt, is dat allemaal geen bezwaar. Maar het klimaat ga je zo niet redden, mocht dat de ambitie zijn.
Re: Rijden met EV vs ICE
Nipo schreef: ↑6 september 2024, 09:40Toch even opmerken dat uw EV ook onderhoud nodig heeft, bepaalde onderdelen slijten zelfs significant sneller door het hogere gewicht en koppel (banden, schokdempers), terwijl andere onderdelen evengoed moeten worden vervangen/gecontroleerd (remvloeistof, koelsysteem, cabinefilter). De besparing op onderhoudskosten zal dus niet zo spectaculair zijn dan je op basis van verkoopspraatjes zou denken.Brembos schreef: ↑6 september 2024, 05:22 Elke wagen die geen lawaai maakt , niet stinkt en nooit allerlei rare vloeistoffen en filters driejaarlijks moet laten vervangen in een dure garage en niet in de eigen garage kan voorzien van energie is dus volgens sommigen een kermiswagen waarmee ze hoogstwaarschijnlijk nog nooit zelf hebben gereden.
Een auto bezitten (elektrisch of fossiel) is altijd een dure aangelegenheid, en naar mijn ervaring is de beste manier om de kosten te beperken : zolang mogelijk met dezelfde wagen blijven rijden (minstens 10 jaar) en die correct laten onderhouden. Op die manier spreid je de aankoopkost over een langere periode, de grootste waardevermindering is na een jaar of 8 voorbij, vanaf dan verliest je auto nog amper restwaarde. Het is trouwens ook ecologisch een goede zaak om een auto zo lang te gebruiken.
En dat is toch wel een heikel punt met een EV : hoe lang kan je met de batterij blijven rijden? De meeste fabrikanten garanderen dat de batterij na 8jaar of 160.000 km nog 80% van de originele capaciteit heeft. Gezien het exponentiële verloop van batterijslijtage geeft dat weinig vertrouwen in de bruikbaarheid op langere termijn.
Als je natuurlijk iemand bent die elke 5-6 jaar van auto wisselt, is dat allemaal geen bezwaar. Maar het klimaat ga je zo niet redden, mocht dat de ambitie zijn.
Re: Rijden met EV vs ICE
Heel juist samengevat.Nipo schreef: ↑6 september 2024, 09:40Toch even opmerken dat uw EV ook onderhoud nodig heeft, bepaalde onderdelen slijten zelfs significant sneller door het hogere gewicht en koppel (banden, schokdempers), terwijl andere onderdelen evengoed moeten worden vervangen/gecontroleerd (remvloeistof, koelsysteem, cabinefilter). De besparing op onderhoudskosten zal dus niet zo spectaculair zijn dan je op basis van verkoopspraatjes zou denken.Brembos schreef: ↑6 september 2024, 05:22 Elke wagen die geen lawaai maakt , niet stinkt en nooit allerlei rare vloeistoffen en filters driejaarlijks moet laten vervangen in een dure garage en niet in de eigen garage kan voorzien van energie is dus volgens sommigen een kermiswagen waarmee ze hoogstwaarschijnlijk nog nooit zelf hebben gereden.
Een auto bezitten (elektrisch of fossiel) is altijd een dure aangelegenheid, en naar mijn ervaring is de beste manier om de kosten te beperken : zolang mogelijk met dezelfde wagen blijven rijden (minstens 10 jaar) en die correct laten onderhouden. Op die manier spreid je de aankoopkost over een langere periode, de grootste waardevermindering is na een jaar of 8 voorbij, vanaf dan verliest je auto nog amper restwaarde. Het is trouwens ook ecologisch een goede zaak om een auto zo lang te gebruiken.
En dat is toch wel een heikel punt met een EV : hoe lang kan je met de batterij blijven rijden? De meeste fabrikanten garanderen dat de batterij na 8jaar of 160.000 km nog 80% van de originele capaciteit heeft. Gezien het exponentiële verloop van batterijslijtage geeft dat weinig vertrouwen in de bruikbaarheid op langere termijn.
Als je natuurlijk iemand bent die elke 5-6 jaar van auto wisselt, is dat allemaal geen bezwaar. Maar het klimaat ga je zo niet redden, mocht dat de ambitie zijn.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
EV's kan je vergelijken met iets anders dat enkele tientallen jaren gelden werd voorgesteld als DE oplossing voor de suikerhoudende drankjes die teveel suiker bevatten en mensen dik maakten, zijnde de "Light" varianten op deze dranken; later aangevuld door de "Zero" varianten.
En wat blijkt nu jaren later, dat Uw metabolisme zelf meer suiker aanmaakt door het drinken van zo'n drankje omdat de hersenen denken dat ze suikers binnen krijgen wat niet zo is en dat het nog vol zit met kankerverwekkende stoffen die al lang waren verboden moesten de lobby groepen niet zo almachtig zijn.
Bij EV's is het juist hetzelfde, binnen enkele jaren zal men kijken naar de wastelands die de ontginning van de specifieke aardmetalen nodig voor de productie zullen veroorzaakt hebben. Zal men zien dat men enkel "groen" rijdt als de energie ook groen is opgewekt en dus niet meet steenkool- of gascentrales en dat als men ze na 5 jaar moet "recycleren" omdat niemand ze meer wil, de totale vervuilingskost velen malen hoger zal liggen als met een gewone verbrandingsmotor !
Maar net als men graag een "Light" of "Zero" drinkt en denkt dat men goed bezig is, denken die EV rijders ook dat ze goed bezig zijn terwijl dat totaal niet zo is; enige verschil is dat de light of zero drinkers hunzelf niet verheven voelen ...
En wat blijkt nu jaren later, dat Uw metabolisme zelf meer suiker aanmaakt door het drinken van zo'n drankje omdat de hersenen denken dat ze suikers binnen krijgen wat niet zo is en dat het nog vol zit met kankerverwekkende stoffen die al lang waren verboden moesten de lobby groepen niet zo almachtig zijn.
Bij EV's is het juist hetzelfde, binnen enkele jaren zal men kijken naar de wastelands die de ontginning van de specifieke aardmetalen nodig voor de productie zullen veroorzaakt hebben. Zal men zien dat men enkel "groen" rijdt als de energie ook groen is opgewekt en dus niet meet steenkool- of gascentrales en dat als men ze na 5 jaar moet "recycleren" omdat niemand ze meer wil, de totale vervuilingskost velen malen hoger zal liggen als met een gewone verbrandingsmotor !
Maar net als men graag een "Light" of "Zero" drinkt en denkt dat men goed bezig is, denken die EV rijders ook dat ze goed bezig zijn terwijl dat totaal niet zo is; enige verschil is dat de light of zero drinkers hunzelf niet verheven voelen ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Het ongemak zit niet zozeer in de noodzaak om twee keer te stoppen, maar in het feit dat je niet zelf kan bepalen wanneer je dat doet.
Vooral in de zone voorbij Lyon kan het lelijk tegenvallen met de drukte op de “aires”. Met een brandstofwagen kan je 100 km voor Lyon in alle rust de tank vullen, en ben je zeker dat je op de rest van je traject niet meer moet aanschuiven aan de pomp. Wat niet betekent dat je verder in 1 ruk moet doorrijden, alleen bepaal jij zelf waar, hoe vaak en hoe lang je dat doet.
Op een rustige dag in het laagseizoen is zoiets helemaal geen probleem. Maar de meeste mensen verplaatsen zich natuurlijk op die drukke zomerweekends, en dan is elke bijkomend beetje stress inderdaad een serieus ongemak.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Jezusmina, wat een onzin! Je mag minstens 5L light-cola drinken PER DAG, en zelfs daarbiven is het niet aangetoond slecht. https://www.wkof.nl/gezond-leven/zijn-z ... erwekkend/voorheenCP1234 schreef: ↑6 september 2024, 13:31 en dat het nog vol zit met kankerverwekkende stoffen die al lang waren verboden moesten de lobby groepen niet zo almachtig zijn.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Die onzin is hier al honderden malen weerlegd. Heb je enig idee hoe men aardolie uit de wereldbol haalt? De tijd dat dit uit de grond naar omhoog spoot ligt ver achter ons.voorheenCP1234 schreef: ↑6 september 2024, 13:31 Bij EV's is het juist hetzelfde, binnen enkele jaren zal men kijken naar de wastelands die de ontginning van de specifieke aardmetalen nodig voor de productie zullen veroorzaakt hebben. Zal men zien dat men enkel "groen" rijdt als de energie ook groen is opgewekt en dus niet meet steenkool- of gascentrales en dat als men ze na 5 jaar moet "recycleren" omdat niemand ze meer wil, de totale vervuilingskost velen malen hoger zal liggen als met een gewone verbrandingsmotor !
Die batterijen zijn tenminste recycleerbaar, de aardolie die opgestookt is is voor altijd verdwenen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Er zijn genoeg studies die het tegendeel bewijzen maar roken is ook niet schadelijk voor de gezondheid want anders had de overheid het al lang verboden ...MeneerParmentier schreef: ↑6 september 2024, 17:11Jezusmina, wat een onzin! Je mag minstens 5L light-cola drinken PER DAG, en zelfs daarbiven is het niet aangetoond slecht. https://www.wkof.nl/gezond-leven/zijn-z ... erwekkend/voorheenCP1234 schreef: ↑6 september 2024, 13:31 en dat het nog vol zit met kankerverwekkende stoffen die al lang waren verboden moesten de lobby groepen niet zo almachtig zijn.
Make Spaargids " Great Again ! "