Rijden met EV vs ICE
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Door je andere accounts of met echte bewijzen dat de ontginning geen wastelands teweegbrengen ??MeneerParmentier schreef: ↑6 september 2024, 17:14Die onzin is hier al honderden malen weerlegd. Heb je enig idee hoe men aardolie uit de wereldbol haalt? De tijd dat dit uit de grond naar omhoog spoot ligt ver achter ons.voorheenCP1234 schreef: ↑6 september 2024, 13:31 Bij EV's is het juist hetzelfde, binnen enkele jaren zal men kijken naar de wastelands die de ontginning van de specifieke aardmetalen nodig voor de productie zullen veroorzaakt hebben. Zal men zien dat men enkel "groen" rijdt als de energie ook groen is opgewekt en dus niet meet steenkool- of gascentrales en dat als men ze na 5 jaar moet "recycleren" omdat niemand ze meer wil, de totale vervuilingskost velen malen hoger zal liggen als met een gewone verbrandingsmotor !
Die batterijen zijn tenminste recycleerbaar, de aardolie die opgestookt is is voor altijd verdwenen.
En die recyclage, als ze al voor 100% mogelijk is; wat niet zo is; kost handenvol energie, opgewekt door steenkool-, aardgas- en kern-centrales; ook weer super voor het milieu ..
Maar mijn fout, ik was je vergeten op de negerlijst te zetten, bij deze ga ik dat nu doen.
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Er is tenminste het potentieel om batterijen te recycleren.
Bij uitlaatgassen is dat potentieel er helemaal niet. De fossiele verbrande moleculen zijn over de volledige aardbol uitgestrooid.
En dan heb je natuurlijk maar 1 simplistische optie over: doen alsof er geen probleem is.
Bij uitlaatgassen is dat potentieel er helemaal niet. De fossiele verbrande moleculen zijn over de volledige aardbol uitgestrooid.
En dan heb je natuurlijk maar 1 simplistische optie over: doen alsof er geen probleem is.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Weer een totaal oneerlijke vergelijking die haaks staat op elke werkelijkheid want:Woz schreef: ↑6 september 2024, 20:19 Er is tenminste het potentieel om batterijen te recycleren.
Bij uitlaatgassen is dat potentieel er helemaal niet. De fossiele verbrande moleculen zijn over de volledige aardbol uitgestrooid.
En dan heb je natuurlijk maar 1 simplistische optie over: doen alsof er geen probleem is.
- hoeveel uitstoot van fossiele moleculen is er geweest om die batterijen ( de materialen ervan ) te ontginnen ?
- hoeveel uitstoot van fossiele moleculen is er geweest om die batterijen te produceren ?
- hoeveel uitstoot van fossiele moleculen is er geweest om die batterijen te transporteren naar hier ?
- hoeveel uitstoot van fossiele moleculen is er geweest om die batterijen tijdens hun levenscyclus op te laden ?
- hoeveel uitstoot van fossiele moleculen is er geweest om die batterijen ( gedeeltelijk ) te recycleren ?
Volgens mij hang al die uitstoot/ smog rond je hoofd zodat je de werkelijkheid niet meer ziet ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs I
Het belangrijkste restproduct van die verbranding is CO2, dat zich laat recycleren tot koolstof en waterstof met behulp van bomen en planten via fotosynthese.
Diezelfde planten die ooit de grondstof waren waaruit petroleum is ontstaan. Als dat niet circulair is…
Re: Rijden met EV vs ICE
Nog altijd minder dan bij een ice als je het volledige plaatje bekijkt en niet bewust wegkijkt van de problemen of pseudo theorietjes verzinnen over dat bomen uitlaatgassen gebruiken als voeding.voorheenCP1234 schreef: ↑6 september 2024, 20:27Weer een totaal oneerlijke vergelijking die haaks staat op elke werkelijkheid want:Woz schreef: ↑6 september 2024, 20:19 Er is tenminste het potentieel om batterijen te recycleren.
Bij uitlaatgassen is dat potentieel er helemaal niet. De fossiele verbrande moleculen zijn over de volledige aardbol uitgestrooid.
En dan heb je natuurlijk maar 1 simplistische optie over: doen alsof er geen probleem is.
- hoeveel uitstoot van fossiele moleculen is er geweest om die batterijen ( de materialen ervan ) te ontginnen ?
- hoeveel uitstoot van fossiele moleculen is er geweest om die batterijen te produceren ?
- hoeveel uitstoot van fossiele moleculen is er geweest om die batterijen te transporteren naar hier ?
- hoeveel uitstoot van fossiele moleculen is er geweest om die batterijen tijdens hun levenscyclus op te laden ?
- hoeveel uitstoot van fossiele moleculen is er geweest om die batterijen ( gedeeltelijk ) te recycleren ?
Volgens mij hang al die uitstoot/ smog rond je hoofd zodat je de werkelijkheid niet meer ziet ...
En ook hier is weer het potentieel om steeds minder fossiel te gebruiken door steeds meer zon/wind/batterij.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs I
Om nog maar te zwijgen over het feit dat Woz doet alsof al onze elektriciteit van CO₂-loze kerncentrales komt. Terwijl in werkelijkheid zijn Tinne het land wil opzadelen met nog extra fossiele centrales.Nipo schreef: ↑6 september 2024, 20:33Het belangrijkste restproduct van die verbranding is CO2, dat zich laat recycleren tot koolstof en waterstof met behulp van bomen en planten via fotosynthese.
Diezelfde planten die ooit de grondstof waren waaruit petroleum is ontstaan. Als dat niet circulair is…
Ik vermoed dat zijn fossiele verbrande moleculen over een andere aardbol worden uitgestrooid ...
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
Momenteel komt een goeie 10% van ons totale energieverbruik in Vlaanderen uit groene stroom.
Een vertienvoudiging in de periode 2005-2022.
En ik zie geen argumenten waarom dit de komende jaren niet verder zou stijgen.
En zelfs al blijft er nog een deel stroom over geproduceerd met fossiel. Dan nog is een energiecentrale efficiënter dan een individuele verbrandingsmotor.
Je kan nog zoveel clickbaittiteltjes en memes verzamelen als je wil. De langetermijntrend blijft zich gewoon gestaag verder zetten.
Een vertienvoudiging in de periode 2005-2022.
En ik zie geen argumenten waarom dit de komende jaren niet verder zou stijgen.
En zelfs al blijft er nog een deel stroom over geproduceerd met fossiel. Dan nog is een energiecentrale efficiënter dan een individuele verbrandingsmotor.
Je kan nog zoveel clickbaittiteltjes en memes verzamelen als je wil. De langetermijntrend blijft zich gewoon gestaag verder zetten.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Dus om je onvermogen om met grondige argumenten te komen verander je de discussie gewoon van EV's naar "groene stroom" ...Woz schreef: ↑6 september 2024, 21:51 Momenteel komt een goeie 10% van ons totale energieverbruik in Vlaanderen uit groene stroom.
Een vertienvoudiging in de periode 2005-2022.
En ik zie geen argumenten waarom dit de komende jaren niet verder zou stijgen.
En zelfs al blijft er nog een deel stroom over geproduceerd met fossiel. Dan nog is een energiecentrale efficiënter dan een individuele verbrandingsmotor.
Je kan nog zoveel clickbaittiteltjes en memes verzamelen als je wil. De langetermijntrend blijft zich gewoon gestaag verder zetten.
Ik ben er van overtuigd dat het aandeel van groene stroom gelukkig maar zal toenemen, of het nu van kerncentrales zal komen of van windmolen parken zal de toekomst uitwijzen.
En jij mag met nog zoveel zever afkomen als je wil, de consument wil de EV nu éénmaal niet, als je dat nu nog niet duidelijk is; ja, blijf dan in je fantasiewereld leven ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat heb ik enkele posts terug ff uitgelegd. Die stijging weegt nooit op tot de stijging van het totale energieverbruik en de kost ervan is al helemaal niet te rechtvaardigen. Je zal het de volgende jaren wel merken als zelfs MSM het niet meer kan ontkennen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Dit lijken me vreemde cijfers?
Wat elektriciteitsopwekking betreft komt Elia (voor België dan) aan een goeie 70% groene CO₂-loze stroom:
Je komt niet vaak buiten?
België is nog niet klaar met gascentrales bouwen
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 6 september 2024, 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ice
Dat is een beetje het probleem met de groene garde, ze bekijken elk probleem als een volledig geïsoleerd gegeven, en dan lijkt het alsof er een simpele oplossing mogelijk is.
Helaas voor hen (en voor iedereen die hun beleid moet ondergaan) is de echte wereld geen verzameling individuele vraagstukken, maar een in mekaar verstrengeld geheel waar elke oplossing trade-offs kent.
Minder gebruik van fossiel, ok maar kies dan uw trade-off :
Helaas voor hen (en voor iedereen die hun beleid moet ondergaan) is de echte wereld geen verzameling individuele vraagstukken, maar een in mekaar verstrengeld geheel waar elke oplossing trade-offs kent.
Minder gebruik van fossiel, ok maar kies dan uw trade-off :
- Meer elektriciteitsproductie met kernenergie
- heel het land volzetten met windturbines, ook in de zo gewaardeerde open ruimte, helaas…
- een door schaarste veroorzaakte gigantische stijging van de energiekosten, met een krimpende economie en toenemende armoede als gevolg
- energie halen uit biomassa/biobrandstoffen, waardoor de landbouw overschakelt van voedselproductie naar oliehoudende zaden en zo basisvoedsel duurder maakt
- of de groene oplossing : just stop oil, en vooral niet nadenken over de mogelijke gevolgen…
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik wel :
- De voor de hand liggende locaties voor windenergie zijn al ingenomen, bijkomende geschikte locaties vinden zal in toenemende mate stuiten op bezwaren.
- Het in balans houden van stroomproductie enerzijds en verbruik anderzijds zal moeilijker worden naarmate het aandeel van zon en wind toenemen, door hun intermittente karakter
- de totale vraag naar elektriciteit zal toenemen, dus alleen al om op het huidige aandeel te blijven zal je extra productie nodig hebben
- de appetijt om te investeren in zonnepanelen was indertijd hoog, door (te) gulle subsidies en een gunstig renteklimaat, dat is vandaag anders
- en tenslotte een belangrijk argumen in democratische stelsels : het thema “klimaat” is gelinkt aan politieke figuren waar stilaan iedereen zijn buik van vol heeft.
Re: Rijden met EV vs ICE
Je dient ook rekening te houden met rendement.
Als we enkel en alleen even op de auto zelf focussen (en de upstream en downstream even buiten beschouwing laten)
1kWh elektriciteit = 5km rijden
1kWh benzine = 1,6km rijden
Als we enkel en alleen even op de auto zelf focussen (en de upstream en downstream even buiten beschouwing laten)
1kWh elektriciteit = 5km rijden
1kWh benzine = 1,6km rijden
Re: Rijden met EV vs ICE
- drijvende windmolens, er is nog meer dan plaats genoeg voor zonnepanelen,...Nipo schreef: ↑6 september 2024, 22:32Ik wel :
- De voor de hand liggende locaties voor windenergie zijn al ingenomen, bijkomende geschikte locaties vinden zal in toenemende mate stuiten op bezwaren.
- Het in balans houden van stroomproductie enerzijds en verbruik anderzijds zal moeilijker worden naarmate het aandeel van zon en wind toenemen, door hun intermittente karakter
- de totale vraag naar elektriciteit zal toenemen, dus alleen al om op het huidige aandeel te blijven zal je extra productie nodig hebben
- de appetijt om te investeren in zonnepanelen was indertijd hoog, door (te) gulle subsidies en een gunstig renteklimaat, dat is vandaag anders
- en tenslotte een belangrijk argumen in democratische stelsels : het thema “klimaat” is gelinkt aan politieke figuren waar stilaan iedereen zijn buik van vol heeft.
- batterijen, dynamische vermogenregeling van windmolens en pv-installaties.
- om fossiel te gebruiken heb je ook best veel stroom nodig.
- de installatie van zonnepanelen op woningen is inderdaad zo goed als stilgevallen. Bedrijven blijven volle bak hun daken vol leggen (en laadpalen installeren). Ik zie het elke dag.
- de bedrijfswereld is geen Spaargidsforum. 'ik ben een politiek figuur een beetje beu' is geen parameter om een investering al dan niet te doen. Geld moet er verdient worden, geen tijdverlies met emo-gedoe.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 459
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
In Nederland hebben ze berekend hoeveel oppervlakte je nodig hebt om alle elektriciteit met enkel windmolens en/of zonnepanelen te produceren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid