Belastingsaangifte bij DeGiro
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Belastingsaangifte bij DeGiro
Inderdaad xvsteep.xvsteep schreef: ↑6 september 2024, 18:53Buitenlandse of Belgische broker speelt hierin geen rol gezien het de uitgevende firma (in dit geval dus Warehouse De Pauw) is die de roerende voorheffing moet inhouden op het dividend dat ze uitbetalen. De broker speelt enkel een rol bij de TOB maar de vraag gaat hier niet over de TOB maar over de RV op dividenden van Belgische aandelen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het gaat om een Belgisch bedrijf dat normaal gezien de RV heeft afgehouden.hahn schreef: ↑6 september 2024, 21:44 Gaat het over RV of over TOB?
Komt die brief van FOD Financiën - Fiscaliteit - Personenbelasting?
Of van FOD FInanciën - Diverse taksen?
Ik kan mij vergissen, maar ook al werd er geen RV ingehouden, zolang het dividend minder is dan 800 euro, is dit - dacht ik - vrijgesteld in de personenbelasting. Ook al komt het van het buitenland.
Als Belgische belastingplichtige:
- moet je die RV dan niet nog eens betalen, want het bedrijf heeft het al betaald "aan de bron"
- kan je eventueel de terugggave van de RV vragen tot aan het bedrag van de vrijstelling
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het feit dat het een Belgisch aandeel is, is voor een Belgische belastingplichtige juist zeer relevant.BlueB schreef: ↑6 september 2024, 23:35Het feit dat het een Belgisch aandeel is, is in deze irrelevant. U moet RV betalen op elk dividend dat u ontvangt, ongeacht in welk land het aandeel verhandeld wordt.336 schreef: ↑6 september 2024, 17:34 Ik ben al enkele jaren klant van Degiro.
Ik heb netjes mijn rekening bij Degiro ook gemeld bij NBB, en als buitenlandse rekening bij mij belastingsaangifte.
Al die jaren heb ik één Belgisch aandeel in portefeuille gehouden. WDP
Ik krijg nu een brief van de belastingen dat ik in 2021 en 2022 mijn dividenden niet heb aangegeven, en dat er hiervoor nu een belastingsverhoging zal worden aangerekend.
Ik dacht dat ik dividenden van Belgische aandelen niet zelf diende aan te geven???
Los daarvan is het uw taak om dit aan te geven op uw pb aangifte indien u deze ontvangt via buitenlandse broker, tenzij u minder dan 800€ dividend ontvangt bij al uw brokers samen.
In welk land een aandeel verhandeld wordt, doet inderdaad niets terzake.
Binnenlandse of buitenlandse broker doet eigenlijk ook niets terzake, maar wél wat je broker juist doet voor jou.
Voor Belgische aandelen zal het bedrijf de RV betalen en moet je de RV niet nog eens betalen.
Sterker nog, je kan de RV dan eventueel terugvragen tot aan het bedrag van de vrijstelling.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 7 september 2024, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.
Bwa ... het is iets genuanceerder.
https://financien.belgium.be/nl/onderne ... heffing#q3
Maar wellicht klopt je conclusie wel dat je in de eerste plaats *zelf* ervoor moet zorgen.
Het feit dat je het uitbesteedt aan je broker, ontslaat je niet van je verplichtingen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Komt het wel zeker van de Belgische fiscus ?
Zeggen ze ook om welke dividenden het gaat en hoeveel belastingsverhoging er zal worden aangerekend ?
Als het bedrijf de RV al heeft betaald aan de Belgische fiscus, dan moet je inderdaad zelf de RV niet meer te betalen.
Straffer nog, je kan de (door het bedrijf) betaalde RV eventueel zelfs terugvragen tot het bedraf van de vrijstelling.
Normaal gezien krijg je bij de uitbetaling van het dividend op je rekening een detailberekening van je broker.
Daarin staat dan normaal gezien van welk bedrijf het komt, hoeveel aandelen, het bruto bedrag, de betaalde RV, het netto bedrag.
De irrelevantie slaat op het feit dat je rv moet betalen op elk dividend, ongeacht de nationaliteit v h bedrijf. Uit de originele post leid ik nl. Af dat de vraagsteller denkt dat hij enkel op Belgische dividenden rv moet betalen "ik heb al die jaren maar 1 Belgisch aandeel in portefeuille gehad"EarthNvstr1 schreef: ↑7 september 2024, 12:06Het feit dat het een Belgisch aandeel is, is voor een Belgische belastingplichtige juist zeer relevant.BlueB schreef: ↑6 september 2024, 23:35
Het feit dat het een Belgisch aandeel is, is in deze irrelevant. U moet RV betalen op elk dividend dat u ontvangt, ongeacht in welk land het aandeel verhandeld wordt.
Los daarvan is het uw taak om dit aan te geven op uw pb aangifte indien u deze ontvangt via buitenlandse broker, tenzij u minder dan 800€ dividend ontvangt bij al uw brokers samen.
In welk land een aandeel verhandeld wordt, doet inderdaad niets terzake.
Binnenlandse of buitenlandse broker doet eigenlijk ook niets terzake, maar wél wat je broker juist doet voor jou.
Voor Belgische aandelen zal het bedrijf de RV betalen en moet je de RV niet nog eens betalen.
Sterker nog, je kan de RV dan eventueel terugvragen tot aan het bedrag van de vrijstelling.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat heb je slecht afgeleid dan.
Het is nl. net omgekeerd:
De vraagsteller denkt dus (correct) dat hij enkel op niet-Belgische aandelen RV moet betalen ...
En dat klopt ook gewoon in zoverre dat de Belgische bedrijven de RV reeds betaald hebben.