Umicore
TIP
Re: Umicore
Ja, ze gingen toch besparen?bryanv schreef: ↑3 september 2024, 17:27 Exact 15 jaar (sept' 09) geleden kon je dit aandeel aan dezelfde prijs kopen. Mooi deeltje van de gespreide portefeuille op lange termijn.
In 1,5 jaar tijd verdubbelde toen de marktwaarde om vanaf dan eigenlijk 5 jaar wat zijdelings te verhandelen. De zittenblijvers werden in februari '16 beloond met een fenomenale koersstijging van 200% met hoogtepunt in de zomer van '18, 400% winst... jawadde dadde. Het kon niet op want in de zomer van '21 waren de zakken nog niet vol genoeg en deed m'n er nog een schepje bovenop. Sindsdien gaat het enkel maar bergaf.. tot waar we nu zitten. En zo is de cirkel rond.
Op dit moment zal het nog moeten opletten of het doet het jaar slechter af als de teloorgang tijdens de financiële crisis.
Ohja, niet te vergeten dat vadertje staat zich inkocht voor 270 miljoen euro van ons belastinggeld aan 22 euro/stuk. Yikes!
Iemand een idee wie afgelopen vrijdag zowat 7% van de aandelen verhandeld heeft, vind er niks van terug.
-
- Full Member
- Contacteer:
tikkende schuldenbom.Rise schreef: ↑15 augustus 2024, 07:58Komende twee jaar niet eens breakeven en voor returns hoger dan kosten kan je nog wachten tot 2028-2030. Op basis van het track record van Umicore zou ik voorzichtig zijn met voorspellingen over het einde van dit decennium.Within this scenario, Umicore anticipates that Battery Materials’ EBIT will remain below break-even levels in 2025 and 2026, and returns above the cost of capital are expected to be achieved in the last years of this decade.
Het andere deel van de business doet het vooralsnog oké qua cashflows, maar die tak groeit niet meer. Daarbij moeten ze met die cashflows eerst de gigantische schuldenput van battery materials zien te dempen.
Dus: stagnerende core business die de schuldenberg van hun geflopt batterij-avontuur moet afbetalen.
Ze proberen de boel daar nog rooskleurig voor te stellen bij Umicore met voorspellingen over het eind van dit decennium, terwijl ze de stagnatie van EV's niet eens zagen aankomen en maar miljarden bleven (en nog steeds) pompen in een doodlopend straatje.
LFP is kwaliteittechnisch superieur aan NMC, goedkoper, veiliger, stabieler en vooral veel langere levensduur, allemaal cruciaal voor EV's. Nog een paar jaar en NMC heeft afgedaan, elke autobouwer die niet meewil met LFP gaat eraan. Voor zover heel die transformatie van brandstof naar EV nog doorgaat natuurlijk.
Die 1,6 miljard verlies op de batterijentak is nog maar een begin denk ik. De helft afgeschreven zo LIJKT het maar, want ook dit jaar gaat er weer 650 miljoen "investeringen" naartoe. Dus bij die overblijvende 1,5 waarde komt weer 650 miljoen bij. Als je dat management moet geloven mag je van die investeringen (eerder geld in de bodemloze put) dit jaar al direct de helft afschrijven. Over geld wegsmijten gesproken.
Maar zo'n transformatie naar 'grote speler voor EV batterijen' als die Mathias Miedreich in werking heeft gezet is als een mamoettanker, die keer je niet meer eens die op snelheid is. Er gaat daar nog jaren bakken geld naartoe die een gigantische schuldenput slaat.
Dit gaat een strop van MILJARDEN worden als hun voorspelling over "the last years of this decade" (ze hebben daar een glazen bol bij umicore!) niet uitkomt. Als je die MNC met LFP vergelijkt dan begint mij stilaan duidelijk te worden dat er van die MNC niks meer gaat overschieten tegen 2030. Misschien zelfs niet meer over LFP want er worden door veel grotere spelers dan dit recycleerdertje miljarden aan R&D tegenaan gegooid om een technologische doorbraak te forceren. 't Zal niet van Umicore gaan komen...
Zoals je zegt Rise, die 2 andere divisies mogen de schuldenput proberen te dempen. Als dat MNC sprookje verkeerd loopt zijn die daarvoor veel te klein. Die batterijdevisie zou nu nog 1,5 miljard waard zijn + nog 650 miljoen dat er dit jaar wordt bijgepompt, om over komende jaren nog te zwijgen. Da's al bijna evenveel dan Umicore nog waard is. 2 tegenzwemmers mogen proberen een mammoettanker richting afgrond van koers te veranderen. Bedoeling was dat die transformatie naar EV speler 5 MILJARD aan investeringen ging kosten... kan een schuldenput van 5 miljard worden. Umicore heeft ook zijn Junck gehad, een megalomane gek aan het stuur. Mathias Miedreich... onthoud die naam, mogelijk den doodgraver van Umicore.
Tegen eind van dit decennium mag Umicore de miljarden terugbetalen van dat MNC-fabeltje. Dat zegt mijn glazen bol.
Ondertussen gewoon verder de dieperik in want de markt wacht niet of de helderzienden hocus pocus van Umicore over "the end of this decade" uitkomt of niet. Als het de markt duidelijk wordt dat MNC technologie obseleet wordt, gaat dit naar low single digit koers.
Maar daartegen is de marktwaarde al veel te klein tov de schuld en zal de markt dit soort bedrijven met grootheidswaanzin al gedwongen hebben tot schrapping dividend, KV en schuldherschikking.
Een gok op Umicore is een gok op MNC.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik snap niet dat die nog dividend uitkeren.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Ipv een dividend uit te keren zouden ze beter eigen aandelen inkopen en vernietigen, aan deze koersen zal dit een veel betere keuze zijn.
Hun schulden deels aflossen zou nog beter zijn maar geen enkel bedrijf doet dat, niet sexy genoeg voor de doorsnee belegger of analist ...
Make Spaargids " Great Again ! "
De overheid verdient daar niks aan he, dividend is beter voor de lege schatkist.
Dat is nu eenmaal de realiteit als je in semi-overheidsbedrijven investeert.
Dat is nu eenmaal de realiteit als je in semi-overheidsbedrijven investeert.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Umicore een semi-overheidsbedrijf noemen is echt van de pot gerukt ! Omdat ze onlangs een kleine participatie hebben genomen moet/ mag je het zomaar niet in de pot van overheidsbedrijven gooien !
Thomas Leysen heeft bijgekocht op 6/9.
50.000 stuks aan 10,51 euro (voor een totaalbedrag van 525.500 euro).
50.000 stuks aan 10,51 euro (voor een totaalbedrag van 525.500 euro).
Weer een winst (van dik 3%) die volledig wegsmelt en een verlies wordt. Sentiment is nog steeds barslecht.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Algemeen sentiment is momenteel redelijk slecht en zeker in alles wat met EV's en hun onderdelen/ grondstoffen gaat zoals hier de batterijen, bij een AMG de lithium prijs en zo zijn er nog een pak meer.
Persoonlijk denk ik dat Umicore een pandoering verdiende maar ook niet kreupel moet worden geslagen, ik geloof dat ze zich wel zullen herpakken; de toekomst zal het uitwijzen ..
Persoonlijk denk ik dat Umicore een pandoering verdiende maar ook niet kreupel moet worden geslagen, ik geloof dat ze zich wel zullen herpakken; de toekomst zal het uitwijzen ..