Klimaathysterie
-
- Newbie
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 14 aug 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
LOL Je weet het dus zelf niet LOLSpaarplan schreef: ↑30 augustus 2024, 12:39Maak eens een ommetje met de fiets, doordrammer.Huisjetuintjefietsje schreef: ↑30 augustus 2024, 12:34
Daarmee heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Hoe berekenen ze die "social cost" want uiteindelijk is dat toch de grootste kost in gans de kostprijsberekening?
Je komt hier aandraven met een theorie dat wagens een heel hoge sociale kost hebben en plakt er een waanzinnig hoog bedrag op (275K dollar). Maar als iemand de eenvoudige vraag stelt hoe je dat bedrag precies berekent, dan ben je het antwoord schuldig (en reageer je nogal gepikeerd).
Ik zal even een ommetje gaan maken met mijn ICE-wagen. Als ik je per ongeluk zou passeren, dan mag je gerust de sociale kost van mijn ritje doorfactureren
Re: Klimaathysterie
De 21% BTW op aankoop lijkt mij een voldoende hoge taks op bezit.Spaarplan schreef: ↑30 augustus 2024, 12:00
De nadruk mag niet te veel op het bezit maar moet inderdaad eerder op het gebruik liggen. Hoe dan ook, in tegenstelling tot wat velen er ook van mogen denken, een auto is ondanks de vele kosten zwaar gesubsidieerd (niet alleen EVs)
. Lifetime Cost Of Small Car $689,000; Society Subsidizes This Ownership With $275,000
En wat die subsidiëring betreft: dikke onzin om enkel naar de kosten te kijken en de benefits straal te negeren. Zonder auto's geen auto industrie met gans de keten grondstoffen, toelevering en fabricage, zonder auto's geen verre verplaatsingen voor werk, vrijetijdsbesteding en consumptie, enz... Miljoenen mensen verdienen er hun dagelijks inkomen mee, direct of indirect via toeleveringen van onderdelen of grondstoffen of door het gebruik van een auto. Kortom al die auto's leveren een zeer grote bijdrage aan onze welvaart en levensstandaard, dat social benefit is veel groter dan de kost
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Dan komen we toch nog in iets overeenSpaarplan schreef: ↑30 augustus 2024, 10:48Moest al eerder afgeschaft zijnCarpeNoctem schreef: ↑30 augustus 2024, 08:36 Ach, ik voel wel mee met diegenen die dachten dat hun stinkerij die 50 km verder uit de gascentrales van Tinne kwam tot het einde der tijden onbelast ging blijven.
Spijtig voor hen maar wel goed voor alle anderen.
Gedaan met nul euro verkeersbelasting en gedaan met premie van 5.000 euro
't Was een zeer kortstondige (b)romance
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Hero Member
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 16 jan 2010
- Contacteer:
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Reed … in de verleden tijd. Kan zijn want steeds meer en meer typische mankementen van EV’s duiken op.
https://www.hln.be/mobiliteit/touring-d ... ~ad188106/
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Klimaathysterie
Net als de EV is de warmtepompen ook iets dat ons opgedrongen wordt maar blijkbaar lust de consument ze ook niet meer.
https://www.hln.be/binnenland/nu-verkoo ... ~a46a786c/
https://www.hln.be/binnenland/nu-verkoo ... ~a46a786c/
Re: Klimaathysterie
Hout verbranden slechter dan kolen.
https://www.nature.com/articles/d41586-024-02676-z
Oplossing: meer wind, zon, batterijen... en warmtepompen.
https://www.nature.com/articles/d41586-024-02676-z
Oplossing: meer wind, zon, batterijen... en warmtepompen.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Na de verkoop van EV's (wegens stopzetting oversubsidiëring) keldert nu ook de verkoop van warmtepompen ...
https://www.hln.be/binnenland/nu-verkoo ... ~a46a786c/
https://www.hln.be/binnenland/nu-verkoo ... ~a46a786c/
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Wat een verrassing ..VincentVega schreef: ↑12 september 2024, 09:22 Na de verkoop van EV's (wegens stopzetting oversubsidiëring) keldert nu ook de verkoop van warmtepompen ...
https://www.hln.be/binnenland/nu-verkoo ... ~a46a786c/
Ken 2 collega's die er eentje hebben. Bij één is het er dit jaar uitgevlogen omdat ze een digitale meter hebben "gekregen" en het nu volledig onrendabel is; wel bij zeggen dat ze nog steeds met hout bij moesten bijverwarmen want ze nooit genoeg warmte kregen van de warmtepomp alleen. Hier is het nu een soort van centrale verwarming op hout geworden ipv individuele kachels.
Bij de andere vliegt de ketel er dit jaar nog uit en wordt het opnieuw gas, redenen: zeer veel technische problemen, ( en dit al 5 jaar lang ) zeer hoge kost om te verwarmen in de winter ( heeft zonnepanelen en een 10kv batterij maar ook een digitale teller ) en vooral; hij voelt zich door de overheid belogen en bedrogen ..
Make Spaargids " Great Again ! "
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Gans de door Europa opgelegde elektrificatie staat onder grote druk ...
https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/i ... rthp-feeds
“In de vuilnisbak” Italië legt bom onder EU-plan voor verplichte elektrificatie
Italië wil dat het plan om de verkoop van verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden wordt herzien.
De Italiaanse minister van Energie Gilberto Pichetto Fratin ging zelfs zo ver om te zeggen dat het besluit van Europa ‘absurd’ was en louter een ‘ideologisch dictaat’ was. Het land kant zich steeds meer tegen de verplichte elektrificatie. Er zou nu zelfs een wetsvoorstel in de maak zijn om het EU-besluit naast zich neer te leggen. Italië vindt dat elektrificatie deel moet uitmaken van een veelvoud aan aandrijfvormen en geen verplichting mag zijn.
Dramatische economische gevolgen
Dat Italië tegengas geeft, is niet verwonderlijk. Het land wordt geconfronteerd met de vernietigende economische gevolgen van het EU-beleid. De omzet van Stellantis in Italië daalt en sinds de Fiat-groep fusioneerde met het Franse PSA zijn fabriekssluitingen er een constante dreiging. Stellantis probeerde Italië te sussen met de belofte van een nieuwe batterijfabriek, maar omdat de Europese consument onvoldoende opwarmt voor de elektrische auto, werden die investeringen op de lange baan geschoven.
Inmiddels wordt niet alleen Italië geconfronteerd met de nadelige gevolgen van de door het Europese politiek bestel opgelegde elektrificatie. Ook Duitsland verkeert in paniekmodus. Voor het eerst in de 87-jarige geschiedenis van Volkswagen, moet de sluiting van Duitse fabrieken besproken worden. De economische weerslag zindert inmiddels ook door tot in ons land - waar Audi Brussels - dat de elektrische Audi Q8 produceerde - aan de galg hangt. De schattingen van het totale jobverlies door elektrificatie lopen ver uiteen, maar zelfs volgens wat conservatievere studies zouden er een half miljoen jobs (!!) verdwijnen in Europa's grootste industriële sector.
Europa was blind voor de gevolgen
De nadelige economische gevolgen zouden echter geen verrassing mogen zijn. Talloze experts voorspellen al jaren een economisch bloedbad. Overheden bleken echter doof aan dat oor, terwijl ze de gospel van de EV-lobby meezongen. Inmiddels klinken de stemmen om op een meer natuurlijke manier (lees: zonder verplichtingen) te elektrificeren steeds luider te klinken.
https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/i ... rthp-feeds
“In de vuilnisbak” Italië legt bom onder EU-plan voor verplichte elektrificatie
Italië wil dat het plan om de verkoop van verbrandingsmotoren vanaf 2035 te verbieden wordt herzien.
De Italiaanse minister van Energie Gilberto Pichetto Fratin ging zelfs zo ver om te zeggen dat het besluit van Europa ‘absurd’ was en louter een ‘ideologisch dictaat’ was. Het land kant zich steeds meer tegen de verplichte elektrificatie. Er zou nu zelfs een wetsvoorstel in de maak zijn om het EU-besluit naast zich neer te leggen. Italië vindt dat elektrificatie deel moet uitmaken van een veelvoud aan aandrijfvormen en geen verplichting mag zijn.
Dramatische economische gevolgen
Dat Italië tegengas geeft, is niet verwonderlijk. Het land wordt geconfronteerd met de vernietigende economische gevolgen van het EU-beleid. De omzet van Stellantis in Italië daalt en sinds de Fiat-groep fusioneerde met het Franse PSA zijn fabriekssluitingen er een constante dreiging. Stellantis probeerde Italië te sussen met de belofte van een nieuwe batterijfabriek, maar omdat de Europese consument onvoldoende opwarmt voor de elektrische auto, werden die investeringen op de lange baan geschoven.
Inmiddels wordt niet alleen Italië geconfronteerd met de nadelige gevolgen van de door het Europese politiek bestel opgelegde elektrificatie. Ook Duitsland verkeert in paniekmodus. Voor het eerst in de 87-jarige geschiedenis van Volkswagen, moet de sluiting van Duitse fabrieken besproken worden. De economische weerslag zindert inmiddels ook door tot in ons land - waar Audi Brussels - dat de elektrische Audi Q8 produceerde - aan de galg hangt. De schattingen van het totale jobverlies door elektrificatie lopen ver uiteen, maar zelfs volgens wat conservatievere studies zouden er een half miljoen jobs (!!) verdwijnen in Europa's grootste industriële sector.
Europa was blind voor de gevolgen
De nadelige economische gevolgen zouden echter geen verrassing mogen zijn. Talloze experts voorspellen al jaren een economisch bloedbad. Overheden bleken echter doof aan dat oor, terwijl ze de gospel van de EV-lobby meezongen. Inmiddels klinken de stemmen om op een meer natuurlijke manier (lees: zonder verplichtingen) te elektrificeren steeds luider te klinken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Klimaathysterie
Alleen voor de rijken dan. Het gewone volk kan dat niet betalen. Die mogen verwarmen zoals in de oertijd, in een grot met een houtvuurtje.Spaarplan schreef: ↑12 september 2024, 09:09 Hout verbranden slechter dan kolen.
https://www.nature.com/articles/d41586-024-02676-z
Oplossing: meer wind, zon, batterijen... en warmtepompen.
Re: Klimaathysterie
Spaarplan schreef: ↑12 september 2024, 09:09 Hout verbranden slechter dan kolen.
https://www.nature.com/articles/d41586-024-02676-z
Tja, het was natuurlijk ook weer zo een groene sok idee om Canadese bossen met fossiele energie in pellets te draaien, het met fossiel gestookte schepen te importeren en het dan hier vet gesubsidieerd in verouderde kolencentrales op te stoken voor groene stroom.How ‘green’ electricity from wood harms the planet and people
Many nations have embraced burning wood pellets to produce electricity — under the assumption that it is carbon neutral.
Re: Klimaathysterie
Vertienvoudiging van batterijparken op komst
Er zit voor 3.900 megawatt aan concrete batterijprojecten in de pijplijn. Als die alle gerealiseerd zouden worden, kunnen ze eenzelfde vermogen leveren als de vijf nog operationele kernreactoren in ons land.
Er zit voor 3.900 megawatt aan concrete batterijprojecten in de pijplijn. Als die alle gerealiseerd zouden worden, kunnen ze eenzelfde vermogen leveren als de vijf nog operationele kernreactoren in ons land.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Het zoveelste zwaar gesubsidieerde groene project waar we allemaal zwaar voor in de beugel moeten tasten ...croesus schreef: ↑12 september 2024, 11:20 Vertienvoudiging van batterijparken op komst
Er zit voor 3.900 megawatt aan concrete batterijprojecten in de pijplijn. Als die alle gerealiseerd zouden worden, kunnen ze eenzelfde vermogen leveren als de vijf nog operationele kernreactoren in ons land.
"De Europese Unie heeft bevestigd dat België subsidies mag geven voor gascentrales en batterijparken om stroom te produceren. De regering heeft die subsidies, het zogenoemde capaciteitsremuneratiemechanisme (CRM), in het leven geroepen om zeker te zijn dat ons land genoeg elektriciteit ter beschikking heeft."
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Klimaathysterie
Hout is een hernieuwbare energiebron. Ik moet geen enkele gezonde boom neerhalen om me te verwarmen. De stormen van de laatste jaren bezorgden me brandhout voor 10 jaar. Elk najaar wordt ook weer (inheems) bij geplant. Mijn bossen zorgen ook voor zuurstof voor de hele streek. Daar sta je dan met je EV, je warmtepomp en zonnepanelen.Spaarplan schreef: ↑12 september 2024, 09:09 Hout verbranden slechter dan kolen.
https://www.nature.com/articles/d41586-024-02676-z
Oplossing: meer wind, zon, batterijen... en warmtepompen.