Rijden met EV vs ICE
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Dus de volgende 5 jaar een daling in de verkoop van EV’s en nadien een stijging maar enkel voir de tweedehands voertuigen.MeneerParmentier schreef: ↑17 september 2024, 08:39 Particulieren kopen veel tweedehandswagens. Aangezien firmawagens naar 100% elektrisch neigen, zul met een vertraging van 4 a 5 jaar hetzelfde gelden voor de tweedehandsmarkt.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Ben eens benieuwd of die 100% elektrisch voor leasing gaat standhouden. Omwille van de hogere afschrijving en twijfelachtige afzetmarkt voor EV's staan de leasing bedrijven niet echt te springen voor al die EV's, ook de leasing kosten voor bedrijven stijgen daardoor sterk.MeneerParmentier schreef: ↑17 september 2024, 08:39 Particulieren kopen veel tweedehandswagens. Aangezien firmawagens naar 100% elektrisch neigen, zul met een vertraging van 4 a 5 jaar hetzelfde gelden voor de tweedehandsmarkt.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Waarom zou er een daling plaatsvinden? Gaan bedrijven nu ze gans hun parkings hebben volgestouwd met laadpalen plots terugkeren naar fiscaal onvriendelijkere benzinewagens?VincentVega schreef: ↑17 september 2024, 08:58 Dus de volgende 5 jaar een daling in de verkoop van EV’s en nadien een stijging maar enkel voir de tweedehands voertuigen.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
De afzetmarkt zal vanzelf aantrekken. De rente daalt. En EVs worden goedkoper. Die 3 trends alleen al zorgen er voor dat 100% elektrisch zal standhouden. Maar ook enkel de fiscale regels zijn al voldoende.vortex schreef: ↑17 september 2024, 09:12 Ben eens benieuwd of die 100% elektrisch voor leasing gaat standhouden. Omwille van de hogere afschrijving en twijfelachtige afzetmarkt voor EV's staan de leasing bedrijven niet echt te springen voor al die EV's, ook de leasing kosten voor bedrijven stijgen daardoor sterk.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Omwille van het stilvallen van de particulier verkoop (wegens geen 5.000 euro subsidie meer), misschien? Niet iedereen heeft een bedrijfswagen ...MeneerParmentier schreef: ↑17 september 2024, 10:47Waarom zou er een daling plaatsvinden? Gaan bedrijven nu ze gans hun parkings hebben volgestouwd met laadpalen plots terugkeren naar fiscaal onvriendelijkere benzinewagens?VincentVega schreef: ↑17 september 2024, 08:58 Dus de volgende 5 jaar een daling in de verkoop van EV’s en nadien een stijging maar enkel voir de tweedehands voertuigen.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Zoals ik al zei bestaat de particuliere markt voor een groot deel uit tweedehandsauto's. Dat zijn ook gewoon bedrijfswagens, maar dan met een delay van 4-5 jaar.VincentVega schreef: ↑17 september 2024, 11:11 Omwille van het stilvallen van de particulier verkoop (wegens geen 5.000 euro subsidie meer), misschien? Niet iedereen heeft een bedrijfswagen ...
Een evolutie (welke dan ook) gebeurt met horten en stoten. Zoiets verloopt nooit rechtlijnig. Bij momenten lijkt het veel trager te gaan dan geanticipeerd, en bij momenten gaat het plots veel sneller. Je moet kunnen uitzoomen om de evolutie te kunnen zien. Vergelijk het met een koersgrafiek.
Re: Rijden met EV vs ICE
EV's beginnen vanaf volgend jaar ook fiscaal onvriendelijk te worden, want de regering mist nu al te veel inkomsten via de auto's. Tel dan nog de hogere prijs van een ev er bij en geen subsidie meer....MeneerParmentier schreef: ↑17 september 2024, 10:47Waarom zou er een daling plaatsvinden? Gaan bedrijven nu ze gans hun parkings hebben volgestouwd met laadpalen plots terugkeren naar fiscaal onvriendelijkere benzinewagens?VincentVega schreef: ↑17 september 2024, 08:58 Dus de volgende 5 jaar een daling in de verkoop van EV’s en nadien een stijging maar enkel voir de tweedehands voertuigen.
Ook 2e-hands EV's zijn voorlopig geen optie. Te hoge aanschafprijs, te veel afschrijving, de toekomstige vervanging van de batterij, maken het totaal oninteressant.
Re: Rijden met EV vs ICE
En vooral niet vergeten, indien er na 2030 toch nog volop nieuwe fossielen geproduceerd worden, zal de goesting om een duurdere EV met handicaps te kopen nog meer afnemen.Finny10 schreef: ↑17 september 2024, 13:11 EV's beginnen vanaf volgend jaar ook fiscaal onvriendelijk te worden, want de regering mist nu al te veel inkomsten via de auto's. Tel dan nog de hogere prijs van een ev er bij en geen subsidie meer....
Ook 2e-hands EV's zijn voorlopig geen optie. Te hoge aanschafprijs, te veel afschrijving, de toekomstige vervanging van de batterij, maken het totaal oninteressant.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
De particuliere markt bestaat ook voor een deel uit nieuwe wagens. En die verkoop zal vermoedelijk zo goed als stilvallen.MeneerParmentier schreef: ↑17 september 2024, 11:56Zoals ik al zei bestaat de particuliere markt voor een groot deel uit tweedehandsauto's. Dat zijn ook gewoon bedrijfswagens, maar dan met een delay van 4-5 jaar.VincentVega schreef: ↑17 september 2024, 11:11 Omwille van het stilvallen van de particulier verkoop (wegens geen 5.000 euro subsidie meer), misschien? Niet iedereen heeft een bedrijfswagen ...
Een evolutie (welke dan ook) gebeurt met horten en stoten. Zoiets verloopt nooit rechtlijnig. Bij momenten lijkt het veel trager te gaan dan geanticipeerd, en bij momenten gaat het plots veel sneller. Je moet kunnen uitzoomen om de evolutie te kunnen zien. Vergelijk het met een koersgrafiek.
Of dat helemaal zal worden opgevangen door de markt voor tweedehandswagens? Ik denk het niet. Niet iedereen wil een tweedehandswagen kopen. En er zullen ook niet plots meer leasingcontracten voor EV´s op hun einde komen.
Vergelijken met koersgrafieken van de beurs is gevaarlijk. Het gaat om zaken die totaal niet vergelijkbaar zijn.
Net zoals anderen hier denken dat die exponentiële groei zal blijven duren.
Om het in beurstermen te zeggen: cijfers uit het verleden geven geen enkele indicatie over toekomstige cijfers.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Nog een zeer waarschijnlijke negatieve invloed voor de verkoop van EV's is de slechte situatie van de economie in ons land; bedrijf na bedrijf gaat overkop, sluit of schrapt banen ... Hierdoor zal de vraag naar EV's vanuit het bedrijfsleven ook kleiner worden en mensen zonder job zullen al zeer zeker geen dure nieuwe of tweedehands EV kopen.
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Wanneer de verkoop der tweedehandsautomobielen daalt, dan dalen ook de prijzen.
Ondanks alle sluitingen van bedrijven die we via de media ten gehore krijgen blijft de werkloosheid laag. Van een economische recessie is vooralsnog geen sprake.
Ondanks alle sluitingen van bedrijven die we via de media ten gehore krijgen blijft de werkloosheid laag. Van een economische recessie is vooralsnog geen sprake.
Kereltje!
Re: Rijden met EV vs ICE
De prijzen doen er weinig toe: het ging hier over het feit dat de markt voor EV's de komende jaren vermoedelijk zal dalen. In eerste instantie door de lagere particuliere verkoop van nieuwe EV's (door het wegvallen van de 5.000 euro subsidie) maar mogelijk ook door een dalende verkoop van tweedehands EV's.
Toch zeker in Vlaanderen, in Wallonië en Brussel daarentegen ...
"De IAB-werkloosheid bedraagt in Vlaanderen 3,4%, ten opzichte van 6,8% in Wallonië en 12,3% in Brussel."
Re: Rijden met EV vs ICE
De werkloosheid in Brussel is immer hoog geweest. De lieden die permanent werkloos (of werkschuw) zijn, behoren niet tot het doelpubliek der elektische automobiel.
Kereltje!
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik heb ook nooit hard gewerkt en ben toch pro EV. Ik kan me niet voorstellen dat ik ooit nog een voertuig koop dat ik niet kan tanken in mijn garage en dat twee of driejaarlijks allerlei raar en duur onderhoud nodig heeft.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dream on, uitgaven voor werkloosheid vallen in het niets vergeleken met uitgaven voor ziekte en invaliditeit voor mensen op beroepsactieve leeftijd. Dat zijn ook werklozen, maar met een ander statuut. Veelal (of beter gezegd vaak) onterecht.
Wie nu een job zoekt als 50+-er kan het gewoonweg schudden OF moet gaan werken aan 1/3de of 1/2de van het loon dat die voorheen had. Laat het dan maar denken velen... de VDAB is toch niet veel meer dan een papieren tijger.