Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
TIP
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
IEX Premium - Betalende Content
Door Teun Verhagen op donderdag 1 augustus 2024
Categorie: Analyse en Advies, Redactioneel, Analyse en Advies
Luidt AMG voorzichtig de bodembel?
AMG CRITICAL MATERIALS: BUY | KOERS: €15,65 | KOERSDOEL: €27 | UPSIDE: 73%
Omzet Q2 daalt 17% naar $364 miljoen, verwachting was $360 miljoen
Aangepast ebitda-resultaat 63% lager op $39,5 miljoen, verwachting was $29,6 miljoen
Interim dividend €0,20 per aandeel ondanks nettoverlies in eerste halfjaar
Nettoschuld 40% hoger vergeleken met eind 2023
Aangepaste outlook bijna verstopt in persbericht
AMG rekent op verbetering marktomstandigheden later dit jaar
Advies blijft Buy met koersdoel €27
Voorafgaand aan de kwartaalcijfers waren de verwachtingen in de markt voor AMG Critical Materials niet hooggespannen. De lithiumprijzen staan op het laagste punt sinds 2021 en voor de huidige prijsniveaus van ferrovanadium moeten we nog veel verder terug in de tijd.
Toch ziet AMG licht aan het einde van de tunnel. Het rekent nog dit jaar op een verbetering van de marktomstandigheden en past hier de eigen verwachtingen op aan. Ondertussen was Q2 inderdaad een slecht kwartaal, maar wel minder slecht dan verwacht.
Net als in Q1 stemt ook in het tweede kwartaal een vergelijking op jaarbasis weinig gelukkig. De totale omzet daalt 17% naar $364 miljoen. Dit is iets meer dan de $360 miljoen waar de markt op rekende.
De grootste minnen vinden we iets lager op de resultatenrekening. De brutowinst kelderde met liefst 57% naar $55,3 miljoen. Onder de streep noteert AMG voor het tweede kwartaal op rij een verlies. Ditmaal gaat het om $11 miljoen of $0,34 per aandeel, in Q1 was het nettoverlies $16,3 miljoen.
Alle ogen zijn echter gericht op het aangepaste ebitda-resultaat. Die kwam in Q2 63% lager uit op $39,5 miljoen, maar was wel flink meer dan de verwachting in de markt van $29,6 miljoen.
Woensdag kwam ook concurrent Albemarle met de kwartaalcijfers naar buiten. Bij de Amerikaanse sectorgenoot ziet het omzetplaatje er heel wat somberder uit. De omzet daalde op jaarbasis met bijna 40%. Het aangepaste ebitda-resultaat kwam 70% lager uit. Verder kondigde het bedrijf een omvangrijke evaluatie aan van de kosten en activiteiten, wat onder meer leidt tot het stopzetten van een deel van de productie in Australië.
Subtiele, maar noemenswaardige aanpassing outlook
AMG doet in het persbericht weinig moeite om de lezer erop te wijzen dat het de outlook voor 2024 verhoogt. Gelet op de uitdagende tijden vinden we dat misschien ook niet helemaal passend, maar iets meer aandacht had niet misstaan.
Inmiddels rekent AMG nog dit jaar op een verbetering van de marktomstandigheden. Het aangepaste ebitda-resultaat zal daarbij hoger uitkomen dan de eerder afgegeven verwachting van ongeveer $130 miljoen.
Dit lijkt overigens geen heel zware dobber te worden. Samen met Q1 bedraagt het aangepaste ebitda-resultaat over de eerste zes maanden van dit jaar al $70,3 miljoen. Ook als we kijken naar de Bloomberg-consensus ligt AMG op koers om de outlook te halen.
Was een tussentijds dividend nodig?
Ondanks de rode cijfers schotelt AMG aandeelhouders toch een interim dividend voor. De €0,20 per aandeel is precies in de prik met de verwachting van de markt, maar betekent wel een halvering op jaarbasis (1H23: €0,40 per aandeel). Met ruim 32 miljoen uitstaande aandelen moet AMG daarom ruim €6,4 miljoen aftikken.
Financieel beschikt het momenteel over voldoende middelen om dit dividend uit te keren. De kasgelden bedragen $308 miljoen en met de ongebruikte doorlopende kredietfaciliteit van $200 miljoen kan het de liquiditeitspositie indien nodig een flinke boost geven.
Er zit bij die kredietfaciliteit echter wel een addertje onder het gras. Deze is namelijk niet makkelijk aan te spreken. In de financieringsvoorwaarden is afgesproken dat de schuldratio (netto schuld/ebitda) niet hoger mag zijn dan 3,5x.
Vergeleken met eind 2023 was de netto schuld eind juni met liefst 40% opgelopen tot ruim $453 miljoen. Met een voor dit jaar geprojecteerd ebitda-resultaat van $132 miljoen komt dit neer op een gevaarlijk hoge schuldratio van 3,4x.
Lithiumprijs op laagste niveau sinds 2021
In het kwartaalrapport meldt AMG een daling van de prijs voor lithiumcarbonaat van 59% op jaarbasis. In Q1 was dit nog een daling van 76%. Inmiddels handelt lithium op het laagste niveau sinds 2021.
In onze vorige analyse bespraken we al uitgebreid de positieve vooruitzichten voor het grondstof lithium. Dit heeft alles te maken met de energietransitie. De komende jaren neemt de vraag naar lithium sterk toe, waarbij er onvoldoende aanbod dreigt zonder nieuwe projecten.
MG speelt hier zoals eerder al besproken goed op in, met lithiumfabrieken in Brazilië en het Duitse Bitterfeld. Bovendien meldde AMG in juni een belang van bijna 16% in Savannah Resources, de ontwikkelaar van het Barroso Lithium Project in Portugal.
Daarmee is het nu de grootste aandeelhouder. Met de investering krijgt AMG de mogelijkheid om vijf jaar lang voor 45 kiloton per jaar aan spodumeen af te nemen. Bovendien bevat de samenwerking de optie om het contract uit te breiden met vijf jaar en om de afname te vergroten tot 90 kiloton per jaar.
Diversificatie betaalt zich uit
De activiteiten van AMG en Albemarle laten zich doorgaans goed vergelijken. Toch heeft het er dit kwartaal voor het eerst de schijn van dat AMG beschikt over de langere adem. Dit heeft voor een groot deel te maken met de diversificatie van de portefeuille.
Terwijl AMG investeert (in Portugal), besluit Albemarle de bouw en productie van projecten juist te stoppen (in Australië).
AMG Critical Materials 2022A 2023A 2024E 2025E 2026E
Omzet ($ mln) 1.643 1.626 1.492 1.654
1.758
Ebitda ($ mln, adj.) 343 351 132 233 271
Nettowinst ($ mln) 188 101 (17) 87 75
Winst per aandeel ($) 5,87 3,15 (0,02) 2,85 2,64
K/w verhouding (omgerekend €)
2,9 6,2 - 8,3 6,4
Dividend per aandeel (€) 0,70 0,60 0,31 0,62 0,88
Dividendrendement 4,5% 3,8% 2,0% 4,0% 5,6%
Tabel: Kerncijfers AMG Critical Materials, taxaties Bloomberg
Conclusie
Ook na onze vorige analyse is de koers van AMG weer verder gedaald. Inmiddels staat er dit jaar een min van bijna 33% op de borden. Beleggen in dit volatiele aandeel gaat dan ook gepaard met bovengemiddeld veel risico’s die voor een groot deel verband houden met de prijsontwikkeling van lithium.
Wij raken echter wel steeds meer overtuigd dat herstel aanstaande is. Wij voelen ons hierin gesteund door de positievere toon van het management. De komende jaren stijgt de vraag naar lithium harder dan het aanbod. Als bedrijf wil je klaar staan om aan deze vraag te voldoen, idealiter met het opvoeren van de productie, zoals AMG momenteel doet.
Bij het maken van onze analyses kijken wij naar de komende 12 tot 18 maanden. De huidige koers biedt een erg aantrekkelijk opwaarts potentieel, maar wel met de eerdergenoemde risico’s. We handhaven het Buy-advies met een koersdoel van €27.
Door Teun Verhagen op donderdag 1 augustus 2024
Categorie: Analyse en Advies, Redactioneel, Analyse en Advies
Luidt AMG voorzichtig de bodembel?
AMG CRITICAL MATERIALS: BUY | KOERS: €15,65 | KOERSDOEL: €27 | UPSIDE: 73%
Omzet Q2 daalt 17% naar $364 miljoen, verwachting was $360 miljoen
Aangepast ebitda-resultaat 63% lager op $39,5 miljoen, verwachting was $29,6 miljoen
Interim dividend €0,20 per aandeel ondanks nettoverlies in eerste halfjaar
Nettoschuld 40% hoger vergeleken met eind 2023
Aangepaste outlook bijna verstopt in persbericht
AMG rekent op verbetering marktomstandigheden later dit jaar
Advies blijft Buy met koersdoel €27
Voorafgaand aan de kwartaalcijfers waren de verwachtingen in de markt voor AMG Critical Materials niet hooggespannen. De lithiumprijzen staan op het laagste punt sinds 2021 en voor de huidige prijsniveaus van ferrovanadium moeten we nog veel verder terug in de tijd.
Toch ziet AMG licht aan het einde van de tunnel. Het rekent nog dit jaar op een verbetering van de marktomstandigheden en past hier de eigen verwachtingen op aan. Ondertussen was Q2 inderdaad een slecht kwartaal, maar wel minder slecht dan verwacht.
Net als in Q1 stemt ook in het tweede kwartaal een vergelijking op jaarbasis weinig gelukkig. De totale omzet daalt 17% naar $364 miljoen. Dit is iets meer dan de $360 miljoen waar de markt op rekende.
De grootste minnen vinden we iets lager op de resultatenrekening. De brutowinst kelderde met liefst 57% naar $55,3 miljoen. Onder de streep noteert AMG voor het tweede kwartaal op rij een verlies. Ditmaal gaat het om $11 miljoen of $0,34 per aandeel, in Q1 was het nettoverlies $16,3 miljoen.
Alle ogen zijn echter gericht op het aangepaste ebitda-resultaat. Die kwam in Q2 63% lager uit op $39,5 miljoen, maar was wel flink meer dan de verwachting in de markt van $29,6 miljoen.
Woensdag kwam ook concurrent Albemarle met de kwartaalcijfers naar buiten. Bij de Amerikaanse sectorgenoot ziet het omzetplaatje er heel wat somberder uit. De omzet daalde op jaarbasis met bijna 40%. Het aangepaste ebitda-resultaat kwam 70% lager uit. Verder kondigde het bedrijf een omvangrijke evaluatie aan van de kosten en activiteiten, wat onder meer leidt tot het stopzetten van een deel van de productie in Australië.
Subtiele, maar noemenswaardige aanpassing outlook
AMG doet in het persbericht weinig moeite om de lezer erop te wijzen dat het de outlook voor 2024 verhoogt. Gelet op de uitdagende tijden vinden we dat misschien ook niet helemaal passend, maar iets meer aandacht had niet misstaan.
Inmiddels rekent AMG nog dit jaar op een verbetering van de marktomstandigheden. Het aangepaste ebitda-resultaat zal daarbij hoger uitkomen dan de eerder afgegeven verwachting van ongeveer $130 miljoen.
Dit lijkt overigens geen heel zware dobber te worden. Samen met Q1 bedraagt het aangepaste ebitda-resultaat over de eerste zes maanden van dit jaar al $70,3 miljoen. Ook als we kijken naar de Bloomberg-consensus ligt AMG op koers om de outlook te halen.
Was een tussentijds dividend nodig?
Ondanks de rode cijfers schotelt AMG aandeelhouders toch een interim dividend voor. De €0,20 per aandeel is precies in de prik met de verwachting van de markt, maar betekent wel een halvering op jaarbasis (1H23: €0,40 per aandeel). Met ruim 32 miljoen uitstaande aandelen moet AMG daarom ruim €6,4 miljoen aftikken.
Financieel beschikt het momenteel over voldoende middelen om dit dividend uit te keren. De kasgelden bedragen $308 miljoen en met de ongebruikte doorlopende kredietfaciliteit van $200 miljoen kan het de liquiditeitspositie indien nodig een flinke boost geven.
Er zit bij die kredietfaciliteit echter wel een addertje onder het gras. Deze is namelijk niet makkelijk aan te spreken. In de financieringsvoorwaarden is afgesproken dat de schuldratio (netto schuld/ebitda) niet hoger mag zijn dan 3,5x.
Vergeleken met eind 2023 was de netto schuld eind juni met liefst 40% opgelopen tot ruim $453 miljoen. Met een voor dit jaar geprojecteerd ebitda-resultaat van $132 miljoen komt dit neer op een gevaarlijk hoge schuldratio van 3,4x.
Lithiumprijs op laagste niveau sinds 2021
In het kwartaalrapport meldt AMG een daling van de prijs voor lithiumcarbonaat van 59% op jaarbasis. In Q1 was dit nog een daling van 76%. Inmiddels handelt lithium op het laagste niveau sinds 2021.
In onze vorige analyse bespraken we al uitgebreid de positieve vooruitzichten voor het grondstof lithium. Dit heeft alles te maken met de energietransitie. De komende jaren neemt de vraag naar lithium sterk toe, waarbij er onvoldoende aanbod dreigt zonder nieuwe projecten.
MG speelt hier zoals eerder al besproken goed op in, met lithiumfabrieken in Brazilië en het Duitse Bitterfeld. Bovendien meldde AMG in juni een belang van bijna 16% in Savannah Resources, de ontwikkelaar van het Barroso Lithium Project in Portugal.
Daarmee is het nu de grootste aandeelhouder. Met de investering krijgt AMG de mogelijkheid om vijf jaar lang voor 45 kiloton per jaar aan spodumeen af te nemen. Bovendien bevat de samenwerking de optie om het contract uit te breiden met vijf jaar en om de afname te vergroten tot 90 kiloton per jaar.
Diversificatie betaalt zich uit
De activiteiten van AMG en Albemarle laten zich doorgaans goed vergelijken. Toch heeft het er dit kwartaal voor het eerst de schijn van dat AMG beschikt over de langere adem. Dit heeft voor een groot deel te maken met de diversificatie van de portefeuille.
Terwijl AMG investeert (in Portugal), besluit Albemarle de bouw en productie van projecten juist te stoppen (in Australië).
AMG Critical Materials 2022A 2023A 2024E 2025E 2026E
Omzet ($ mln) 1.643 1.626 1.492 1.654
1.758
Ebitda ($ mln, adj.) 343 351 132 233 271
Nettowinst ($ mln) 188 101 (17) 87 75
Winst per aandeel ($) 5,87 3,15 (0,02) 2,85 2,64
K/w verhouding (omgerekend €)
2,9 6,2 - 8,3 6,4
Dividend per aandeel (€) 0,70 0,60 0,31 0,62 0,88
Dividendrendement 4,5% 3,8% 2,0% 4,0% 5,6%
Tabel: Kerncijfers AMG Critical Materials, taxaties Bloomberg
Conclusie
Ook na onze vorige analyse is de koers van AMG weer verder gedaald. Inmiddels staat er dit jaar een min van bijna 33% op de borden. Beleggen in dit volatiele aandeel gaat dan ook gepaard met bovengemiddeld veel risico’s die voor een groot deel verband houden met de prijsontwikkeling van lithium.
Wij raken echter wel steeds meer overtuigd dat herstel aanstaande is. Wij voelen ons hierin gesteund door de positievere toon van het management. De komende jaren stijgt de vraag naar lithium harder dan het aanbod. Als bedrijf wil je klaar staan om aan deze vraag te voldoen, idealiter met het opvoeren van de productie, zoals AMG momenteel doet.
Bij het maken van onze analyses kijken wij naar de komende 12 tot 18 maanden. De huidige koers biedt een erg aantrekkelijk opwaarts potentieel, maar wel met de eerdergenoemde risico’s. We handhaven het Buy-advies met een koersdoel van €27.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Bedankt vooe deze update
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
De Aandeelhouder - Nico Inberg - Betalende Content Abonnee's - Premium :
AMG houdt de broek goed op
Materiaaltechnologiebedrijf AMG heeft het zwaar, met fors gedaalde materiaalprijzen maar weet desondanks toch de verliezen beperkt te houden.
Dat is een enorme meevaller, te meer daar er nu ook maar een klein herstel van de prijzen nodig is om de onderneming weer winstgevend te maken.
Lithium zwaar onder druk
Vraag naar vanadium sterk gegroeid
Technologies sterk kwartaal
De groep is sinds kort opgedeeld in drie divisies: AMG Lithium, AMG Vanadium en AMG Technologies. Sinds de implosie van de lithiumprijs is het aandeel AMG ook geimplodeerd.
De omzetdaling in het afgelopen kwartaal viel dus nog mee, met een daling van 17% en dat de ebitda uitkwam op 39.5 miljoen dollar is een klein wonder.
Afgelopen kwartaal trok met name de sterke vraag naar vanadium (+29%)en een hogere omzet bij AMG Technologies de boel vlot.
AMG Lithium
De omzet bij Lithium daalde met 71% terwijl de winst (aangepaste ebitda) daalde met 98%. AMG heeft nog steeds een lage kostprijs, die lager ligt dan de huidige extreem lage verkoopprijs, maar uiteindelijk blijven er altijd vaste kosten over.
De lithiumprijs nu ligt 59% lager dan een jaar eerder. Daarnaast verscheepte AMG dus ook minder aan volume.
AMG Vanadium
AMG Vanadium heeft ook te maken met veel lagere prijzen maar de vraag ging hier hard omhoog. Mede dankzij 29% lagere prijzen steeg de vraag met 22% waardoor er uiteindelijk slechts een klein minnetje (7%) aan omzet ontstond.
De ebitda was zelfs hoger, ondanks de dalende omzet waardoor dit onderdeel een uitstekende bijdrage leverde aan de totale ebitda, ongeveer de helft namelijk.
AMG verwerkt hier afval van chemische bedrijven en de gewonnen materialen hieruit worden weer verkocht.
Naast dat de volumes dus veel hoger waren heeft AMG ook voordeel van de Amerikaanse Inflation Reduction Act, waar geld wordt gegeven aan partijen die bepaalde werkzaamheden in eigen land (de VS) uitvoeren.
AMG Technologies
Bij AMG Technologies werd een topkwartaal gedraaid. De omzet steeg met 26% terwijl de ebitda met 229% steeg.
Een sterke omzetstijging hier van 33 miljoen dollar, oftewel 26%. Bij Engineering ging de omzet sterk omhoog terwijl er meer volumes verkocht werden van kritische materialen als silicon, graphite en antimony.
Bij AMG Engineering was de orderintake 90 miljoen dollar, ruim hoger dan de omzet dit kwartaal bij Engineerging (78 miljoen dollar).
Outlook
AMG legt de lat ietsje hoger en verwacht nu dit jaar méér dan 130 miljoen dollar aan ebitda te behalen. Een kwartaal geleden was dat nog rond de 130 miljoen dollar.
De langetermijn outlook staat niet meer op pagina 1 maar is er nog steeds, alhoewel dat met de huidige prijzen natuurlijk nooit haalbaar is.
Dat zal ook niemand CEO Heinz Schimmelbusch kwalijk nemen; de markt geeft op dit moment veel en veel lagere prijzen aan en daar heeft AMG het maar mee te doen.
Conclusie
Voorlopig worden de huidige kwartaalcijfers goed onthaald en laten ze een aangename verrassing zien.
AMG is en blijft afhankelijk van de marktprijzen en wanneer deze uitgebodemd zijn kan het hard gaan.
Tot die tijd is het zaak de kosten onder controle te houden en ervoor te zorgen dat er voldoende financiële ruimte is. Dat heeft AMG op dit moment goed voor elkaar.
De koersstijging vandaag is niet meer dan terecht. Nu wachten op een aantrekkende lithiummarkt.
PS: Binnenkort heeft De Aandeelhouder een gesprek met het management van AMG over de gang van zaken. Heb je vragen omtrent bepaalde kwesties, stuur die dan naar nico@deaandeelhouder.nl, dan nemen we dat mee.
AMG houdt de broek goed op
Materiaaltechnologiebedrijf AMG heeft het zwaar, met fors gedaalde materiaalprijzen maar weet desondanks toch de verliezen beperkt te houden.
Dat is een enorme meevaller, te meer daar er nu ook maar een klein herstel van de prijzen nodig is om de onderneming weer winstgevend te maken.
Lithium zwaar onder druk
Vraag naar vanadium sterk gegroeid
Technologies sterk kwartaal
De groep is sinds kort opgedeeld in drie divisies: AMG Lithium, AMG Vanadium en AMG Technologies. Sinds de implosie van de lithiumprijs is het aandeel AMG ook geimplodeerd.
De omzetdaling in het afgelopen kwartaal viel dus nog mee, met een daling van 17% en dat de ebitda uitkwam op 39.5 miljoen dollar is een klein wonder.
Afgelopen kwartaal trok met name de sterke vraag naar vanadium (+29%)en een hogere omzet bij AMG Technologies de boel vlot.
AMG Lithium
De omzet bij Lithium daalde met 71% terwijl de winst (aangepaste ebitda) daalde met 98%. AMG heeft nog steeds een lage kostprijs, die lager ligt dan de huidige extreem lage verkoopprijs, maar uiteindelijk blijven er altijd vaste kosten over.
De lithiumprijs nu ligt 59% lager dan een jaar eerder. Daarnaast verscheepte AMG dus ook minder aan volume.
AMG Vanadium
AMG Vanadium heeft ook te maken met veel lagere prijzen maar de vraag ging hier hard omhoog. Mede dankzij 29% lagere prijzen steeg de vraag met 22% waardoor er uiteindelijk slechts een klein minnetje (7%) aan omzet ontstond.
De ebitda was zelfs hoger, ondanks de dalende omzet waardoor dit onderdeel een uitstekende bijdrage leverde aan de totale ebitda, ongeveer de helft namelijk.
AMG verwerkt hier afval van chemische bedrijven en de gewonnen materialen hieruit worden weer verkocht.
Naast dat de volumes dus veel hoger waren heeft AMG ook voordeel van de Amerikaanse Inflation Reduction Act, waar geld wordt gegeven aan partijen die bepaalde werkzaamheden in eigen land (de VS) uitvoeren.
AMG Technologies
Bij AMG Technologies werd een topkwartaal gedraaid. De omzet steeg met 26% terwijl de ebitda met 229% steeg.
Een sterke omzetstijging hier van 33 miljoen dollar, oftewel 26%. Bij Engineering ging de omzet sterk omhoog terwijl er meer volumes verkocht werden van kritische materialen als silicon, graphite en antimony.
Bij AMG Engineering was de orderintake 90 miljoen dollar, ruim hoger dan de omzet dit kwartaal bij Engineerging (78 miljoen dollar).
Outlook
AMG legt de lat ietsje hoger en verwacht nu dit jaar méér dan 130 miljoen dollar aan ebitda te behalen. Een kwartaal geleden was dat nog rond de 130 miljoen dollar.
De langetermijn outlook staat niet meer op pagina 1 maar is er nog steeds, alhoewel dat met de huidige prijzen natuurlijk nooit haalbaar is.
Dat zal ook niemand CEO Heinz Schimmelbusch kwalijk nemen; de markt geeft op dit moment veel en veel lagere prijzen aan en daar heeft AMG het maar mee te doen.
Conclusie
Voorlopig worden de huidige kwartaalcijfers goed onthaald en laten ze een aangename verrassing zien.
AMG is en blijft afhankelijk van de marktprijzen en wanneer deze uitgebodemd zijn kan het hard gaan.
Tot die tijd is het zaak de kosten onder controle te houden en ervoor te zorgen dat er voldoende financiële ruimte is. Dat heeft AMG op dit moment goed voor elkaar.
De koersstijging vandaag is niet meer dan terecht. Nu wachten op een aantrekkende lithiummarkt.
PS: Binnenkort heeft De Aandeelhouder een gesprek met het management van AMG over de gang van zaken. Heb je vragen omtrent bepaalde kwesties, stuur die dan naar nico@deaandeelhouder.nl, dan nemen we dat mee.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Hallo Agnetha, - Promotors ?
Kan ook niet anders dan niet posten, wanneer ik geen nieuws heb. ( en wat vakantie nemen )
Ondertussen kan éénieder de dramatische val van de Lithiumprijs zien, sinds de top van 595.000 Yuan / ton , naar momenteel 81.500 Yuan / ton.
O.a. De Standaard heeft er al een heel aantal berichten aan gewijd : door overduidelijke marktmanipultie vanuit China.
China kent nl. geen marktconforme vrije markt economie, maar wordt bepaald door de Comunistische Partij die aan de macht is, en het beleid uittekent.
( Willen blijkbaar wereldwijd marktleiderschap Electrische wagens / batterijen / batterijcellen / en daar hoort momenteel blijkbaar een alarmerend lage Lithium prijs bij. - die nodig ervoor is )
https://tradingeconomics.com/commodity/lithium
-- xx : Voorbije cijfers beter dan consensus + alle uitbreidingen liggen op schema. Al met al gewoon goede cijfers bij dramatisch lage prijzen voor vanadium en lithium, die door geen enkel kon voorzien worden . Knappe prestatie!
---- Ondertussen schrijft ook de Telegraaf :
"" "" Lithiumverwerker AMG naar verlies: ’Maar productiegroei komt op stoom’
Ook in het eerste kwartaal daalde de omzet en de winstgevendheid. Ceo Heinz Schimmelbusch ziet aanhoudende prijsdruk voor zijn grondstoffen.
AMG wordt scherp gevolgd vanwege de lithium-productie, met autobouwers en batterijproducenten als belangrijke klanten. Lithium is zeer energie-efficiënt als geleider in batterijen.
AMG heeft voldoende vuurkracht om de stormen te weerstaan, aldus Schimmelbusch, verwijzend naar de $308 miljoen aan cash naast $200 miljoen dankzij doorlopende kredietfaciliteiten. "" ""
Het aandeel schoot donderdag 7% omhoog op een gunstig advies van zakenbank Citi.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Komt dit nog goed? Intussentijd reeds ferm gedaald.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Wie weet waar het binnen 5 of 10 jaar staat? Een kwantumsprong zie ik dit aandeel niet onmiddellijk meer maken, wel verder aanmodderen.
Voor veel bezitters zal het bij een desillusie blijven. Aan welke prijzen hebben de bezitters dit gekocht, mede onder invloed van aanhoudende positieve berichten die hier bij de vleet werden gepost?
Voor veel bezitters zal het bij een desillusie blijven. Aan welke prijzen hebben de bezitters dit gekocht, mede onder invloed van aanhoudende positieve berichten die hier bij de vleet werden gepost?
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Mijn slechtste belegging van de afgelopen jaren. Gak 31 Euro. Wist wel dat het zeer risicovol was.
Had niet verwacht dat de lithiumprijs zo in elkaar zou stuiken. Had ook niet door dat China toen al zo een invloed had op de prijs.
Meeste voorspellingen zijn hogere prijzen voor de toekomst maar ook vaak pas vanaf 2027 ofzo. Het is een varkenscyclus dus grote schommelingen mogelijk. Nu worden er veel projecten stop gezet, projecten opstarten duurt meer dan 5 jaren. Vraag blijft ondertussen wel stijgen dus op een gegeven moment krijg je waarschijnlijk weer dat lithium snel stijgt.
De vraag is dan hoe lang blijft het nog dood of bloedend geld? Vind de afstraffing van de sector wel overdreven dus hou ik de kleine positie voorlopig maar aan.
Had niet verwacht dat de lithiumprijs zo in elkaar zou stuiken. Had ook niet door dat China toen al zo een invloed had op de prijs.
Meeste voorspellingen zijn hogere prijzen voor de toekomst maar ook vaak pas vanaf 2027 ofzo. Het is een varkenscyclus dus grote schommelingen mogelijk. Nu worden er veel projecten stop gezet, projecten opstarten duurt meer dan 5 jaren. Vraag blijft ondertussen wel stijgen dus op een gegeven moment krijg je waarschijnlijk weer dat lithium snel stijgt.
De vraag is dan hoe lang blijft het nog dood of bloedend geld? Vind de afstraffing van de sector wel overdreven dus hou ik de kleine positie voorlopig maar aan.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ik had ook een gak van 31. Ik heb ze verkocht aan 23, mijn verlies genomen en het geld in IWDA gestopt dat ondertussen alleen maar gestegen is. Waarom zou je een slecht aandeel aanhouden in de hoop dat het weer stijgt en zal het ooit wel weer stijgen of zal het alleen maar bergaf gaan? Als je er niet meer in gelooft, verlies nemen, loslaten en verder gaan.simonvb schreef: ↑11 september 2024, 10:07 Mijn slechtste belegging van de afgelopen jaren. Gak 31 Euro. Wist wel dat het zeer risicovol was.
Had niet verwacht dat de lithiumprijs zo in elkaar zou stuiken. Had ook niet door dat China toen al zo een invloed had op de prijs.
Meeste voorspellingen zijn hogere prijzen voor de toekomst maar ook vaak pas vanaf 2027 ofzo. Het is een varkenscyclus dus grote schommelingen mogelijk. Nu worden er veel projecten stop gezet, projecten opstarten duurt meer dan 5 jaren. Vraag blijft ondertussen wel stijgen dus op een gegeven moment krijg je waarschijnlijk weer dat lithium snel stijgt.
De vraag is dan hoe lang blijft het nog dood of bloedend geld? Vind de afstraffing van de sector wel overdreven dus hou ik de kleine positie voorlopig maar aan.
In het begin van mijn beleggers carrière luisterde ik ook naar promotors. Meestal hebben die echter wel een verborgen agenda om te promoten. Ik heb het dus afgeleerd om naar gelijk wie te luisteren. De ervaring leert me dat mijn ETF portefeuille het veel beter doet dan mijn losse aandelen portefeuille dus ben ik die aan het afbouwen in functie van "cut your losses en let your winners run." Hetgeen ik verkoop stop ik in IWDA.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Idem, ik heb veel mooie bedrijven in portfolio maar ook enkele zware verliezers oa. AMG; als ik dan vergelijk met een IWDA heb ik voor mijzelf ook de keuze gemaakt dat er geen nieuwe ( aandelen die ik nog niet bezit ) meer toegevoegd worden en dat het meeste nieuw of vrijgekomen geld naar IWDA zal gaan en maar sporadisch naar een aandeel dat ik bezit omdat ik er zo in geloof of om de GAK omlaag te krijgen.Kwakkie schreef: ↑17 september 2024, 17:21Ik had ook een gak van 31. Ik heb ze verkocht aan 23, mijn verlies genomen en het geld in IWDA gestopt dat ondertussen alleen maar gestegen is. Waarom zou je een slecht aandeel aanhouden in de hoop dat het weer stijgt en zal het ooit wel weer stijgen of zal het alleen maar bergaf gaan? Als je er niet meer in gelooft, verlies nemen, loslaten en verder gaan.simonvb schreef: ↑11 september 2024, 10:07 Mijn slechtste belegging van de afgelopen jaren. Gak 31 Euro. Wist wel dat het zeer risicovol was.
Had niet verwacht dat de lithiumprijs zo in elkaar zou stuiken. Had ook niet door dat China toen al zo een invloed had op de prijs.
Meeste voorspellingen zijn hogere prijzen voor de toekomst maar ook vaak pas vanaf 2027 ofzo. Het is een varkenscyclus dus grote schommelingen mogelijk. Nu worden er veel projecten stop gezet, projecten opstarten duurt meer dan 5 jaren. Vraag blijft ondertussen wel stijgen dus op een gegeven moment krijg je waarschijnlijk weer dat lithium snel stijgt.
De vraag is dan hoe lang blijft het nog dood of bloedend geld? Vind de afstraffing van de sector wel overdreven dus hou ik de kleine positie voorlopig maar aan.
In het begin van mijn beleggers carrière luisterde ik ook naar promotors. Meestal hebben die echter wel een verborgen agenda om te promoten. Ik heb het dus afgeleerd om naar gelijk wie te luisteren. De ervaring leert me dat mijn ETF portefeuille het veel beter doet dan mijn losse aandelen portefeuille dus ben ik die aan het afbouwen in functie van "cut your losses en let your winners run." Hetgeen ik verkoop stop ik in IWDA.
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Wat voor de ene een slecht aandeel is, is voor de andere een top aandeel. Hier eind 2016 een eerste aankoop, GAK -7, yep negatief, IRR +50%, een prima aandeel om opties op te schrijven en zo nu en dan winst te nemen. Veel beter dan IWDA
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Goh ja, beter of slechter. Don't care eigenlijk. Ik heb mijn strategie waar ik mij goed bij voel en dat is voor mij het belangrijkste. Er zullen er altijd zijn die het beter of slechter doen.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Had erg veel in dit bedrijf geinvesteerd. En geloofde , pak begin 2016/ 2017 in deze sector, in de aankomende energietransitie door o.a. zovelen tekenen die erop wezen dat eignlijk de gehele wereld moest afstappen van verbranden van koolstof energiebronnen. En eigenlijk zag de gehele wereld en welhaast alle wereldleiders dit ook in.
Heb hier ook geschreven dat ik rond midden juni 2023 afscheid heb genomen van een groot deel van aandelen AMG. ( wegens aankoop van een erg mooi geheel aan vastgoed )
Maar nog heel wat aandelen overgehouden. Na een korte periode na juni 2023 terug heel wat bijgekocht ( koersen rond 23 euro ).
Verder onlangs enkele weken terug / een weekje terug terug een aantal bijkopen gedaan aan koersen rond de 15,90 en 17.00 euro.
--- Maar ja, .... Dan lees je onderstaand bericht. Hier kan AMG en andere aanverwante bedrijven in deze sector niet tegenop.
Niemand kan er tegenop.
Spel lijkt me geheel niet eerlijk verlopen te zijn. ( China gaat voor wereldhegenomie)
AMG kon dit niet voorzien. Ik kon het niet voorzien.
Het is wat het is. En daar moet ik en elkeen zich verder aan troosten. China is geen democratie met vrije kapitalistische bedrijven. Socialistische partij tekent de lijnen uit, en bedrijven moeten zich hieraan aan schikken.
______________________________________________________________-
BusinessAm van een weekje terug :
------------------------------------------------------------------------------------------------
Amerikaanse functionaris beschuldigt China van het overspoelen van de lithiummarkt
Key takeaways
Een hooggeplaatste Amerikaanse ambtenaar beschuldigt Chinese lithiumproducenten ervan de wereldmarkt opzettelijk te overspoelen met buitensporige hoeveelheden.
China’s productie overtreft de wereldwijde vraag aanzienlijk, wat leidt tot afbraakprijzen en een instorting van de prijzen met meer dan 80 procent in het afgelopen jaar.
De lage prijzen belemmeren de inspanningen om de wereldwijde toeleveringsketens te diversifiëren en hebben een negatieve invloed op landen als Portugal.
Een hooggeplaatste Amerikaanse ambtenaar heeft de Chinese lithiumproducenten ervan beschuldigd de wereldmarkt opzettelijk te overspoelen met buitensporige hoeveelheden van het kritieke metaal, waardoor de prijzen kelderden en concurrenten werden uitgeschakeld. Jose Fernandez, adjunct-minister voor economische groei, energie en milieu bij het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken deed deze bewering tijdens een bezoek aan Portugal, dat over aanzienlijke lithiumvoorraden beschikt.
Fernandez verklaarde dat China’s productie van lithium de wereldwijde vraag aanzienlijk overstijgt en karakteriseerde het als een doelbewuste strategie van de Volksrepubliek China om de inspanningen van de Verenigde Staten te ondermijnen door middel van de Inflation Reduction Act, een enorm klimaat- en energie-investeringspakket van meer dan 400 miljard dollar. Hij beweerde verder dat China zich bezighoudt met “afbraakprijzen”, waarbij de prijzen opzettelijk worden verlaagd totdat de concurrentie verdwijnt.
China’s dominantie en invloed op de markt
China domineert momenteel de wereldwijde markt voor lithiumchemicaliën en neemt ongeveer tweederde van de productie voor zijn rekening. Lithium wordt voornamelijk gebruikt in batterijtechnologieën, met name voor elektrische voertuigen. Ondanks deze dominantie zijn de prijzen het afgelopen jaar met meer dan 80 procent gedaald als gevolg van China’s overproductie en een afname van de vraag naar elektrische voertuigen.
Consequenties voor wereldwijde toeleveringsketen en lokale producenten
Deze ineenstorting van de prijzen heeft ook negatieve gevolgen gehad voor Chinese bedrijven zoals CATL, een toonaangevende batterijfabrikant, waardoor ze genoodzaakt waren om de productie in bepaalde mijnen op te schorten. Europa wil zijn afhankelijkheid van de Chinese lithiumimport verminderen en streeft naar diversificatie van de toeleveringsketens voor materialen die essentieel zijn voor de groene transitie.
Fernandez benadrukte dat de lage prijzen de inspanningen om de wereldwijde toeleveringsketens te diversifiëren belemmeren en een negatief effect hebben op landen als Portugal, die investeringen nodig hebben om deze industrieën te ontwikkelen. Door de dalende prijzen zijn veel lithiumproducenten wereldwijd gedwongen hun productie in te krimpen en werknemers te ontslaan.
Portugal’s inspanningen om toeleveringsketen te diversifiëren :
Portugal, met naar schatting 60.000 ton bekende lithiumreserves, is momenteel de grootste producent van Europa. Traditioneel ontgint het land lithium voor keramiek. Samen met het naburige Spanje streeft Portugal er echter naar om zijn lokale voorraden te benutten en de hele waardeketen te omvatten, van mijnbouw en raffinage tot cel- en batterijproductie en batterijrecycling.
Verschillende mijnbouwbedrijven in Portugal zijn actief op zoek naar financiering, klanten en leveranciers om hun projecten te versnellen. Fernandez sprak zijn steun uit voor deze inspanningen en zei dat hij gelooft dat de Verenigde Staten Portugese lithium mijnbouwbedrijven kunnen helpen om door deze uitdagende periode, veroorzaakt door afbraakprijzen, te navigeren.
----------------------------------------------------------------------------
Ondertussen is AMG niet veel te verwijten. Bedrijf heeft het, wat bedrijfsvoering schitterend gedaan.
Alle lopende projecten mooi volgens schema afgerond. Andere nog lopende projecten gaan zonder de minste uitstel verder op schema.
En sinds een 2-tal jaartjes een belang van rond de 27 % genomen in Lithiumproject Zinnwald ( aan de Oostduitse grens, tegenaan Tsjecie )
En een belang van rond de 20 % ( aan zeer interessante prijs, want daar profiteert het bedrijf ook van ) genomen in grootste Lithium project / reserve in Europa ( Portugal )
Bedrijf AMG is beslist niet veel te verwijten.
Heb hier ook geschreven dat ik rond midden juni 2023 afscheid heb genomen van een groot deel van aandelen AMG. ( wegens aankoop van een erg mooi geheel aan vastgoed )
Maar nog heel wat aandelen overgehouden. Na een korte periode na juni 2023 terug heel wat bijgekocht ( koersen rond 23 euro ).
Verder onlangs enkele weken terug / een weekje terug terug een aantal bijkopen gedaan aan koersen rond de 15,90 en 17.00 euro.
--- Maar ja, .... Dan lees je onderstaand bericht. Hier kan AMG en andere aanverwante bedrijven in deze sector niet tegenop.
Niemand kan er tegenop.
Spel lijkt me geheel niet eerlijk verlopen te zijn. ( China gaat voor wereldhegenomie)
AMG kon dit niet voorzien. Ik kon het niet voorzien.
Het is wat het is. En daar moet ik en elkeen zich verder aan troosten. China is geen democratie met vrije kapitalistische bedrijven. Socialistische partij tekent de lijnen uit, en bedrijven moeten zich hieraan aan schikken.
______________________________________________________________-
BusinessAm van een weekje terug :
------------------------------------------------------------------------------------------------
Amerikaanse functionaris beschuldigt China van het overspoelen van de lithiummarkt
Key takeaways
Een hooggeplaatste Amerikaanse ambtenaar beschuldigt Chinese lithiumproducenten ervan de wereldmarkt opzettelijk te overspoelen met buitensporige hoeveelheden.
China’s productie overtreft de wereldwijde vraag aanzienlijk, wat leidt tot afbraakprijzen en een instorting van de prijzen met meer dan 80 procent in het afgelopen jaar.
De lage prijzen belemmeren de inspanningen om de wereldwijde toeleveringsketens te diversifiëren en hebben een negatieve invloed op landen als Portugal.
Een hooggeplaatste Amerikaanse ambtenaar heeft de Chinese lithiumproducenten ervan beschuldigd de wereldmarkt opzettelijk te overspoelen met buitensporige hoeveelheden van het kritieke metaal, waardoor de prijzen kelderden en concurrenten werden uitgeschakeld. Jose Fernandez, adjunct-minister voor economische groei, energie en milieu bij het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken deed deze bewering tijdens een bezoek aan Portugal, dat over aanzienlijke lithiumvoorraden beschikt.
Fernandez verklaarde dat China’s productie van lithium de wereldwijde vraag aanzienlijk overstijgt en karakteriseerde het als een doelbewuste strategie van de Volksrepubliek China om de inspanningen van de Verenigde Staten te ondermijnen door middel van de Inflation Reduction Act, een enorm klimaat- en energie-investeringspakket van meer dan 400 miljard dollar. Hij beweerde verder dat China zich bezighoudt met “afbraakprijzen”, waarbij de prijzen opzettelijk worden verlaagd totdat de concurrentie verdwijnt.
China’s dominantie en invloed op de markt
China domineert momenteel de wereldwijde markt voor lithiumchemicaliën en neemt ongeveer tweederde van de productie voor zijn rekening. Lithium wordt voornamelijk gebruikt in batterijtechnologieën, met name voor elektrische voertuigen. Ondanks deze dominantie zijn de prijzen het afgelopen jaar met meer dan 80 procent gedaald als gevolg van China’s overproductie en een afname van de vraag naar elektrische voertuigen.
Consequenties voor wereldwijde toeleveringsketen en lokale producenten
Deze ineenstorting van de prijzen heeft ook negatieve gevolgen gehad voor Chinese bedrijven zoals CATL, een toonaangevende batterijfabrikant, waardoor ze genoodzaakt waren om de productie in bepaalde mijnen op te schorten. Europa wil zijn afhankelijkheid van de Chinese lithiumimport verminderen en streeft naar diversificatie van de toeleveringsketens voor materialen die essentieel zijn voor de groene transitie.
Fernandez benadrukte dat de lage prijzen de inspanningen om de wereldwijde toeleveringsketens te diversifiëren belemmeren en een negatief effect hebben op landen als Portugal, die investeringen nodig hebben om deze industrieën te ontwikkelen. Door de dalende prijzen zijn veel lithiumproducenten wereldwijd gedwongen hun productie in te krimpen en werknemers te ontslaan.
Portugal’s inspanningen om toeleveringsketen te diversifiëren :
Portugal, met naar schatting 60.000 ton bekende lithiumreserves, is momenteel de grootste producent van Europa. Traditioneel ontgint het land lithium voor keramiek. Samen met het naburige Spanje streeft Portugal er echter naar om zijn lokale voorraden te benutten en de hele waardeketen te omvatten, van mijnbouw en raffinage tot cel- en batterijproductie en batterijrecycling.
Verschillende mijnbouwbedrijven in Portugal zijn actief op zoek naar financiering, klanten en leveranciers om hun projecten te versnellen. Fernandez sprak zijn steun uit voor deze inspanningen en zei dat hij gelooft dat de Verenigde Staten Portugese lithium mijnbouwbedrijven kunnen helpen om door deze uitdagende periode, veroorzaakt door afbraakprijzen, te navigeren.
----------------------------------------------------------------------------
Ondertussen is AMG niet veel te verwijten. Bedrijf heeft het, wat bedrijfsvoering schitterend gedaan.
Alle lopende projecten mooi volgens schema afgerond. Andere nog lopende projecten gaan zonder de minste uitstel verder op schema.
En sinds een 2-tal jaartjes een belang van rond de 27 % genomen in Lithiumproject Zinnwald ( aan de Oostduitse grens, tegenaan Tsjecie )
En een belang van rond de 20 % ( aan zeer interessante prijs, want daar profiteert het bedrijf ook van ) genomen in grootste Lithium project / reserve in Europa ( Portugal )
Bedrijf AMG is beslist niet veel te verwijten.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Ikzelf, promotor ?
Heb o.a. abonnement op Knack en Trends. ( Verder nog wel een heel deel andere )
Hier ook o.a. Danny Reweghs sinds vele jaren enthousiast voor de sector, en voor AMG. En op zijn kooplijst en geregeld weerkerende koopadviezen voor dit aandeel
( en oorspronkelijk gestart aan koersen rond de 34' euro )
Door allerhande contacten heb ik verder de beschikking over welhaast alle beleggingsboekjes / internetsite's met hierin ook heel wat betalende contant.
Ook o.a. IEX Premium, steeds met koopadviezen voor dit aandeel ( en nog steeds ). en oorspronkelijke koersdoelen van 60 euro / nadien 50 euro ( momenteel iets van een 23 euro )
Heb dus heel wat gepost ( en steeds klaar en duidelijk ) mijn bronnen aangegeven, van wat anderen vonden van dit bedrijf / van deze sector.
En nu nog steeds zeggen analisten herhaaldelijk dat er geen enkele andere uitweg is dan zonne-energie ( gratis ! ) en windenergie ( gratis ! ) en opslag van de opgevangen energie in opslag batterijen. ( Komt er zeker, maar dan zijn we vele jaren verder ! )
We zien nu al dat o.a. Australie en o.a. ook China reuze batterij systemen bouwen. ( voor de reuzegrote zonneparken.) Opgevangen energie moet vervolgens opgeslagen worden.
Verbranden van fossiele energiebronnen moet zonder twijfel drastisch afnemen vanaf pakweg de jaren '30 ( 2035 ? ) - ( En dit is geen grap, dit is wat velen op podcasts ook vertellen ) Opslag van opgevangen energie wordt het natuurlijk.
Heb o.a. abonnement op Knack en Trends. ( Verder nog wel een heel deel andere )
Hier ook o.a. Danny Reweghs sinds vele jaren enthousiast voor de sector, en voor AMG. En op zijn kooplijst en geregeld weerkerende koopadviezen voor dit aandeel
( en oorspronkelijk gestart aan koersen rond de 34' euro )
Door allerhande contacten heb ik verder de beschikking over welhaast alle beleggingsboekjes / internetsite's met hierin ook heel wat betalende contant.
Ook o.a. IEX Premium, steeds met koopadviezen voor dit aandeel ( en nog steeds ). en oorspronkelijke koersdoelen van 60 euro / nadien 50 euro ( momenteel iets van een 23 euro )
Heb dus heel wat gepost ( en steeds klaar en duidelijk ) mijn bronnen aangegeven, van wat anderen vonden van dit bedrijf / van deze sector.
En nu nog steeds zeggen analisten herhaaldelijk dat er geen enkele andere uitweg is dan zonne-energie ( gratis ! ) en windenergie ( gratis ! ) en opslag van de opgevangen energie in opslag batterijen. ( Komt er zeker, maar dan zijn we vele jaren verder ! )
We zien nu al dat o.a. Australie en o.a. ook China reuze batterij systemen bouwen. ( voor de reuzegrote zonneparken.) Opgevangen energie moet vervolgens opgeslagen worden.
Verbranden van fossiele energiebronnen moet zonder twijfel drastisch afnemen vanaf pakweg de jaren '30 ( 2035 ? ) - ( En dit is geen grap, dit is wat velen op podcasts ook vertellen ) Opslag van opgevangen energie wordt het natuurlijk.
Re: Energie transitie en AMG ; Een blik richting 2030
Dat was de eerste red flag eigenlijk he.
Het is mijnbouw, er is geen moat in deze sector, gaat gepaard met enorme volatiliteit en over de langere termijn een underperformance tov de wereldmarkten. Lithium is bovendien overvloedig aanwezig in de wereld.
Ik ga niet beweren dat het allemaal duidelijk te voorspellen was wat hier zou gebeuren, maar het is wel een beetje de typische gang van zaken voor 'beloftevolle mijnbouw'.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash