Nieuwe auto: lening of spaargeld?
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Re: Nieuwe auto: lening of spaargeld?
Wacht af, wat je nog krijgt voor jouw oude kar? Loop eens een showroom binnen van jouw keuze; verschiet echter niet van de prijzen van huidige wagens.
En kom niet af "ik wil korting".
PS Is jouw oude kar onderhouden geweest volgens het boekje? Dit zijn ook kosten die meetellen.
Waar zou je zijn zonder banken? Al daar eens aan gedacht? Banken kunnen ook partners zijn.voorheenCP1234 schreef: ↑5 mei 2024, 16:38Je plaat blijft hangen ...
Dat hij koopt wat hij wilt, de vraag is wat de beste optie is.
Ik zou NOOIT lenen voor een auto, ofwel op voorhand sparen voor eentje ( wat ik telkens doe wanneer ik een nieuwe/ of tweedehandse koop ) of het gewoon van mijn spaargeld nemen.
Lenen doe je maar voor één ding, vroeger kon je nog anders, nu moeilijk en dat is voor de aankoop van je huis; al de rest is er om de banken te verrijken en jou te verarmen !
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.voorheenCP1234 schreef: ↑5 mei 2024, 16:38 Dat hij koopt wat hij wilt, de vraag is wat de beste optie is.
En dat hij het financiert hoe hij wil ook.
Ik volg wel je insteek, maar ik ben niet akkoord met de ongenuanceerde verwoording.voorheenCP1234 schreef: ↑5 mei 2024, 16:38 Ik zou NOOIT lenen voor een auto, ofwel op voorhand sparen voor eentje ( wat ik telkens doe wanneer ik een nieuwe/ of tweedehandse koop ) of het gewoon van mijn spaargeld nemen.
Lenen doe je maar voor één ding, vroeger kon je nog anders, nu moeilijk en dat is voor de aankoop van je huis; al de rest is er om de banken te verrijken en jou te verarmen !
Lenen voor een investering is meestal wél een goed idee. Als je een auto nodig hebt om een goede job te kunnen doen, dan is lenen voor een auto bv. niet noodzakelijk een slecht idee. Zeker als je de nodige financiële middelen nog niet hebt of als die middelen vast zitten.
Autolening om 'winst' te maken?
30k spaargeld vs 30k lening .. voldoende andere reserves.
30k lenen bij Beobank kost na 3j €31.828 (€884,12 per maand)
=> vervolgens 30k investeren in ETF aan 0,5%/maand (6%/jaar), geeft na 3j €35.608
alternatief? => 30k investeren in termijnrekening aan 2,24%, geeft na 3j €32.062
30k gebruiken om wagen te betalen en hetgeen ik normaal afdraag aan lening investeren in dezelfde ETF (0,5%/mnd).
=> na 3j zou €34.443 zijn. Uiteraard kan minder maar ook meer zijn.
Conclusie, na 3j hou ik €1.165 meer over door te gaan lenen?
Mis ik iets?
30k spaargeld vs 30k lening .. voldoende andere reserves.
30k lenen bij Beobank kost na 3j €31.828 (€884,12 per maand)
=> vervolgens 30k investeren in ETF aan 0,5%/maand (6%/jaar), geeft na 3j €35.608
alternatief? => 30k investeren in termijnrekening aan 2,24%, geeft na 3j €32.062
30k gebruiken om wagen te betalen en hetgeen ik normaal afdraag aan lening investeren in dezelfde ETF (0,5%/mnd).
=> na 3j zou €34.443 zijn. Uiteraard kan minder maar ook meer zijn.
Conclusie, na 3j hou ik €1.165 meer over door te gaan lenen?
Mis ik iets?
Doe dezelfde berekening met een wagen van 300k.
Doe de berekening erna met een wagen van 300k t.o.v. crypto aan 1% per maand.
Conclusie?
Mis ik iets?
Doe de berekening erna met een wagen van 300k t.o.v. crypto aan 1% per maand.
Conclusie?
Mis ik iets?
Nooit lenen voor een auto. Een ev betaal je van je eigen geld.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
Dave Ramsey zou hier een gevat antwoord op hebben.
Als je het uzelf niet kunt veroorloven om een auto te kopen, misschien moet je dan gewoon werk dichter bij huis zoeken waarbij je niet afhaneklijk bent van een auto?
Estate Guru believer.