Klimaathysterie
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Anderzijds heb je voor kerncentrales veel minder oppervlakte nodig dan om een gelijkaardige capaciteit te bereiken met windmolens en zonnepanelen.
In Nederland hebben ze eens uitgerekend hoeveel zonnepanelen of windmolens ze nodig hebben om enkel met die energiebron aan de energievraagstuk te kunnen voldoen.
In Nederland hebben ze eens uitgerekend hoeveel zonnepanelen of windmolens ze nodig hebben om enkel met die energiebron aan de energievraagstuk te kunnen voldoen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Er is inderdaad geen enkele reden om euforische berichten te posten over het tempo van al die nieuwe zonnepanelen en windmolens die er bij komen, meer dan een druppel op een hete plaat is het niet. Juist daarom moeten andere fossiel vrije energiebronnen ook maximaal benut worden. Dat die productiefactor locatie afhankelijk is (uren zon), is evident, ze is in elk geval niet afhankelijk van wel of geen batterijen.Spaarplan schreef: ↑20 september 2024, 21:53 Dan zijn we alvast over 1 ding akkoord, de omschakeling gaat veel te traag, zoals ik hier al vele keren geschreven heb. Van mij mag het veel sneller gaan, toch?
Trouwens, de capaciteitsfactor is geen vast gegeven, ik zou daar geen vast percentage op plakken en je moet ook batterijen in rekening nemen.
Pff... alweer zo een flut argument, zon en wind doen nog veel slechter, zonnepanelen zetten slechts 20 a 23% van het zonlicht in stroom om en hebben maar een productiefactor van 10 a 15%. bij windmolens wordt rond de 45% van de windenergie omgezet in stroom bij een productie factor van 23%. Toch is dat ook hier geen reden om ze niet te gebruiken.
Vermits voldoende electriciteit voor u de enige bekommernis is.VincentVega schreef: ↑18 september 2024, 22:45
Ikzelf denk eerder praktisch: zorgen dat er voldoende elektriciteit is voor iedereen is mijn enige bekommernis.
Zal uw dak wel vol liggen met zonnepanelen en een thuis batterij.
Zodat er voor anderen ook energie beschikbaar is.
Of zijn panneeltjes iets waarvoor ge uw neus ophaalt kwestie van de zaak van de kernlobby te verdedigen.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ikzelf heb een zonnepaneleninstallatie, dankjewelplatin schreef: ↑21 september 2024, 21:49VincentVega schreef: ↑18 september 2024, 22:45
Ikzelf denk eerder praktisch: zorgen dat er voldoende elektriciteit is voor iedereen is mijn enige bekommernis.
Vermits voldoende electriciteit voor u de enige bekommernis is.
Of zijn panneeltjes iets waarvoor ge uw neus ophaalt kwestie van de zaak van de kernlobby te verdedigen.
Maar ik denk niet enkel aan mezelf maar ook aan de anderen, in het bijzonder aan zij die geen zonnepanelen kunnen leggen. Ik ben nu eenmaal altruïstisch (misschien beter eerst de betekenis van dat woord opzoeken vooraleer je reageert)
Nu serieus: voor mij hoeft kernenergie niet maar met enkel zon en wind redden we het de eerstkomende jaren niet, zeker niet als we ook nog van onze verslaving aan fossiele brandstoffen af willen. Zodra het zonder kernenergie kan, nog steeds goed voor meer dan 40% van onze elektriciteitsvoorziening, mogen van mij die kerncentrales gerust verdwijnen.
+1VincentVega schreef: ↑21 september 2024, 22:20platin schreef: ↑21 september 2024, 21:49
Ikzelf heb een zonnepaneleninstallatie, dankjewel
Maar ik denk niet enkel aan mezelf maar ook aan de anderen, in het bijzonder aan zij die geen zonnepanelen kunnen leggen. Ik ben nu eenmaal altruïstisch (misschien beter eerst de betekenis van dat woord opzoeken vooraleer je reageert)
Nu serieus: voor mij hoeft kernenergie niet maar met enkel zon en wind redden we het de eerstkomende jaren niet, zeker niet als we ook nog van onze verslaving aan fossiele brandstoffen af willen. Zodra het zonder kernenergie kan, nog steeds goed voor meer dan 40% van onze elektriciteitsvoorziening, mogen van mij die kerncentrales gerust verdwijnen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Mooi verwoord, denk niet dat er hier iemand in dit topic is die stelt dat we kernenergie nodig hebben om de transitie te doorstaan er een "fan" van is maar gewoon iemand met gezond verstand die beseft dat het beter is om energie uit die bron te hebben dan in den donker te zitten en de industrie die lamligt ..VincentVega schreef: ↑21 september 2024, 22:20Ikzelf heb een zonnepaneleninstallatie, dankjewelplatin schreef: ↑21 september 2024, 21:49
Make Spaargids " Great Again ! "
Bedoel je kernenergie? Voor ons land is dat geen veilige, goedkope noch snelle oplossing. Enkel snel omschakelen naar hernieuwbare energie is momenteel de beste oplossing. Nogmaals, kernenergie is geen hernieuwbare energie.vortex schreef: ↑21 september 2024, 08:15Er is inderdaad geen enkele reden om euforische berichten te posten over het tempo van al die nieuwe zonnepanelen en windmolens die er bij komen, meer dan een druppel op een hete plaat is het niet. Juist daarom moeten andere fossiel vrije energiebronnen ook maximaal benut worden.Spaarplan schreef: ↑20 september 2024, 21:53 Dan zijn we alvast over 1 ding akkoord, de omschakeling gaat veel te traag, zoals ik hier al vele keren geschreven heb. Van mij mag het veel sneller gaan, toch?
Trouwens, de capaciteitsfactor is geen vast gegeven, ik zou daar geen vast percentage op plakken en je moet ook batterijen in rekening nemen.
...
...
Wat we momenteel instaleren aan zon en windenergie is inderdaad te weinig, maar het is ook geen druppel op een hete plaat. Laat ons geen tijd verliezen en sneller gaan voor hernieuwbare energie (er staat 300 miljard op spaarboekjes te niksen ).
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
ROTFL, een grafiekske van denaldi. Wind farms zijn voorzien van solar panels?
En off shore wind farms die voor minder CO₂ zorgen dan die op land? Lijkt me sterk.
Hier iets realistischer:
Kijk, zowel wind, zonne en kernenergie veroorzaken enkel CO₂ bij de bouw en het onderhoud.
Eens de kerncentrale operationeel is die uitstoot te verwaarlozen. En het is al lang duidelijk dat de levensduur van de kerncentrales probleemloos kan verlengd worden (tot in het oneindige?).
En off shore wind farms die voor minder CO₂ zorgen dan die op land? Lijkt me sterk.
Hier iets realistischer:
Kijk, zowel wind, zonne en kernenergie veroorzaken enkel CO₂ bij de bouw en het onderhoud.
Eens de kerncentrale operationeel is die uitstoot te verwaarlozen. En het is al lang duidelijk dat de levensduur van de kerncentrales probleemloos kan verlengd worden (tot in het oneindige?).
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Voor het klimaat hoeft het niet hernieuwbaar te zijn, net zo min dat alles naar EV moet, voor het klimaat moet het naar CO2 vrij of toch op zijn minst naar een zeer sterke reductie. Kernenergie is niet hernieuwbaar maar het veroorzaakt enkel CO2 in de bouwfase (omdat daar, net als bij windmolens en zonnepanelen, nog alles met fossiel gebeurt maar op langere termijn zou ook dat CO2 vrij moeten).Spaarplan schreef: ↑22 september 2024, 00:36 Bedoel je kernenergie? Voor ons land is dat geen veilige, goedkope noch snelle oplossing. Enkel snel omschakelen naar hernieuwbare energie is momenteel de beste oplossing. Nogmaals, kernenergie is geen hernieuwbare energie.
Wat we momenteel instaleren aan zon en windenergie is inderdaad te weinig, maar het is ook geen druppel op een hete plaat. Laat ons geen tijd verliezen en sneller gaan voor hernieuwbare energie (er staat 300 miljard op spaarboekjes te niksen ).
Zon en wind zijn hier al zeker geen oplossing, laat staan een snelle oplossing, reeds meer dan twintig jaar worden er windmolens en zonnepanelen geplaatst en dat is nog maar goed voor een 10 a 15% van ons energie verbruik. Alleen al de doorlooptijd tussen de bouwintentie en het in productie gaan van een windmolen duurt circa 10 jaar door eindeloze procedures en regelneverij, niet te vergeten de nodige infrastructuur die er moet bijkomen. En dan nog het probleem waar kunnen al die windmolens en zonnepanelen geplaatst worden. De huidige off-shore concessie van 2,3GW is sinds 2020 volledig benut en in bedrijf, voor onze kust is nog plaats voor nog eens 3,5GW maar dan staat het vol, tenzij ze tot op het strand worden gezet.
Hier kun je de actuele productie van off-shore wind zien, momenteel slechts 5,3% van de capaciteit, nog zo een probleempje van hernieuwbaar, het is er soms wel en soms niet
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Kernenergie is inderdaad geen “hernieuwbare energie” (eigenlijk zijn zon en wind dat ook niet als je de term “hernieuwbaar” letterlijk zou nemen, maar soit).Spaarplan schreef: Nogmaals, kernenergie is geen hernieuwbare energie.
Maar kernenergie is wel een groene, CO2-arme energiebron. De uitstoot is volledig CO2 vrij, enkel bij bouw en onderhoud is er enige CO2-emissie. Volgens sommige bronnen zelf minder dan bij zonnepanelen …
Die 300 miljard euro op spaarboekjes. Wil je die soms confisqueren om zo de kostprijs van jouw “groene project” te financieren of zo?
En hier kun je zien hoe mooi groen Frankrijk is door het groot aandeel van kernenergie op deze donkere en windstille dag. Wij door de import van Franse kernstroom en nog wat door eigen productie.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Merk ook de bruine kleur (hoge CO2-uitstoot) op in onze buurlanden waar - onder druk van de Groenen - kerncentrales geheel of gedeeltelijk zijn gesloten: in Nederland is momenteel gas veruit de belangrijkste energiebron, in Duitsland is dat steenkool/bruinkool. Met de gekende gevolgen op vlak van CO2-uitstoot ...
Wind en zon zijn wel een oplossing, alleen ontbreekt de politieke wil.vortex schreef: ↑22 september 2024, 08:36Voor het klimaat hoeft het niet hernieuwbaar te zijn, net zo min dat alles naar EV moet, voor het klimaat moet het naar CO2 vrij of toch op zijn minst naar een zeer sterke reductie. Kernenergie is niet hernieuwbaar maar het veroorzaakt enkel CO2 in de bouwfase (omdat daar, net als bij windmolens en zonnepanelen, nog alles met fossiel gebeurt maar op langere termijn zou ook dat CO2 vrij moeten).Spaarplan schreef: ↑22 september 2024, 00:36 Bedoel je kernenergie? Voor ons land is dat geen veilige, goedkope noch snelle oplossing. Enkel snel omschakelen naar hernieuwbare energie is momenteel de beste oplossing. Nogmaals, kernenergie is geen hernieuwbare energie.
Zon en wind zijn hier al zeker geen oplossing, laat staan een snelle oplossing, reeds meer dan twintig jaar worden er windmolens en zonnepanelen geplaatst en dat is nog maar goed voor een 10 a 15% van ons energie verbruik. Alleen al de doorlooptijd tussen de bouwintentie en het in productie gaan van een windmolen duurt circa 10 jaar door eindeloze procedures en regelneverij, niet te vergeten de nodige infrastructuur die er moet bijkomen. En dan nog het probleem waar kunnen al die windmolens en zonnepanelen geplaatst worden. De huidige off-shore concessie van 2,3GW is sinds 2020 volledig benut en in bedrijf, voor onze kust is nog plaats voor nog eens 3,5GW maar dan staat het vol, tenzij ze tot op het strand worden gezet.
...
Kernenergie is alleen al vanwege de kostprijs geen optie voor ons land.
Er is nog veel werk aan de winkel, niet enkel met onze energievoorziening. Als we al eens werk zouden maken van het isoleren van onze woningen...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Oude gegevens en grafieken (van 2018 en 2019) gebruiken
Wat het potentieel betreft: dat is groot … maar blijkbaar kunnen we dat potentieel vandaag nog niet benutten. Kernenergie heeft trouwens ook heel wat potentieel …
Ikzelf had vroeger ook veel potentieel als voetballer
In het nadeel van windmolens en zonnepanelen speelt ook dat je heel veel oppervlakte nodig hebt om al die zonnepanelen en windmolens die je nodig hebt te kunnen plaatsen. En het gaat niet over “een paar voetbalvelden” maar over veel meer ruimte, dat bewijst de berekening voor Nederland.
Wat het potentieel betreft: dat is groot … maar blijkbaar kunnen we dat potentieel vandaag nog niet benutten. Kernenergie heeft trouwens ook heel wat potentieel …
Ikzelf had vroeger ook veel potentieel als voetballer
In het nadeel van windmolens en zonnepanelen speelt ook dat je heel veel oppervlakte nodig hebt om al die zonnepanelen en windmolens die je nodig hebt te kunnen plaatsen. En het gaat niet over “een paar voetbalvelden” maar over veel meer ruimte, dat bewijst de berekening voor Nederland.