Rijden met EV vs ICE
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1227
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Hoeveel dagen zijn er wel in een week op planeet Woz?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
Goed idee. Ga er dan ook meteen mee naar de wintersport, dan weet je nog meer.Woz schreef: ↑21 september 2024, 20:12 Ik speel met het idee om ergens in een koude periode in januari eens een tweetal weken een ev te huren om er mee te gaan werken.
Ik rij ongeveer 3000km/week voor het werk. Gemiddeld 150km/dag, variërend tussen 10km/dag en 300km/dag, geen vast patroon.
Ik moet toch al elke dag mijn kilometers noteren, ik kan dat nog aanvullen met aantal kWh, €/kWh, hoeveel keer laden,...
Thuis kan ik op geen enkele manier laden dus het zal altijd onderweg moeten gebeuren. Veel klanten waar ik kom hebben wel al laadpalen op hun parkings. Onderweg een halfuurtje snelladen en tegelijk wat administratie doen of middagpauze nemen is ook een optie.
Dan kan ik eens mooi de prijs/km berekenen en vergelijken met die van mijn huidige wagen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Aangepast naar maand.CarpeNoctem schreef: ↑21 september 2024, 20:18Hoeveel dagen zijn er wel in een week op planeet Woz?
Ik doe niet aan wintersport.
Re: Rijden met EV vs ICE
Maakt niet uit, gewoon eens heen rijden met een EV.Woz schreef: ↑21 september 2024, 20:40Aangepast naar maand.CarpeNoctem schreef: ↑21 september 2024, 20:18
Hoeveel dagen zijn er wel in een week op planeet Woz?
Ik doe niet aan wintersport.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik heb al eens een deelauto gehad hier, just for fun, die elektrisch is. Dat rijdt goed en voor de afstanden die ik maar doe meer dan voldoende. Maar hij is te duur in aankoop.
250k of 300k zal met veel motoren wel te doen zijn. Zeker met goed onderhoud en langere ritten.
Wie veel km rijdt, doet ook langere ritten en dat is goed voor de motor.
Maar zoals Lawieck zegt : er kan zoveel stuk aan een auto dat het een dure hobby wordt op den duur.
Voor een oudere auto zou ik in gedachten houden dat je al eens dingen moet laten vervangen die versleten zijn maar niet per se stuk.
Ik zou zelf 2500 euro per jaar budgetteren.
Centrale vergrendeling die stuk gaat, de multimedia (epidemie tegenwoordig), de airco, alternator / starter / zaken rond de motor, roest...
Allemaal erg normaal als je boven 200.000 gaat. Tegen dat je aan 300.000 zit heb je ze nagenoeg misschien allemaal gehad.
Dat is mijn mening he mannen. Niks meer. Niets minder.
De testen van oude benzinewagens die ik lees zijn zelden van bv. een fiat uno 1.0 met > 300.000 km.
Diesel ... dan is het makkelijker.
Ik ken überhaupt niemand die veel km doet en met benzine rijdt.
Eerder op lpg maar dat vind ik dan weer een dubbel ander verhaal.
Vroeger (!) kon je daar al eens makkelijker een koppakking of waterpomp aan stuk hebben. Voor de rest zeer goede auto's.
250k of 300k zal met veel motoren wel te doen zijn. Zeker met goed onderhoud en langere ritten.
Wie veel km rijdt, doet ook langere ritten en dat is goed voor de motor.
Maar zoals Lawieck zegt : er kan zoveel stuk aan een auto dat het een dure hobby wordt op den duur.
Voor een oudere auto zou ik in gedachten houden dat je al eens dingen moet laten vervangen die versleten zijn maar niet per se stuk.
Ik zou zelf 2500 euro per jaar budgetteren.
Centrale vergrendeling die stuk gaat, de multimedia (epidemie tegenwoordig), de airco, alternator / starter / zaken rond de motor, roest...
Allemaal erg normaal als je boven 200.000 gaat. Tegen dat je aan 300.000 zit heb je ze nagenoeg misschien allemaal gehad.
Dat is mijn mening he mannen. Niks meer. Niets minder.
Eerlijk gezegd: ik ken niemand die in dat geval is.
De testen van oude benzinewagens die ik lees zijn zelden van bv. een fiat uno 1.0 met > 300.000 km.
Diesel ... dan is het makkelijker.
Ik ken überhaupt niemand die veel km doet en met benzine rijdt.
Eerder op lpg maar dat vind ik dan weer een dubbel ander verhaal.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik reageerde op jouw "Dat wordt moeilijk voor een benzinewagen.".
Wat je hierboven schrijft, geldt evengoed voor een dieselwagen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het zijn vooral jonge auto's waar veel mee gereden wordt (salariswagens). Auto's ouder dan 5 jaar rijden gemiddeld een 15.000 km/jaar. En hoe ouder het voertuig hoe minder er mee gereden wordt. De meeste mensen hebben dus heel wat jaren nodig om aan 300.000 km te komen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Voor sommige onderdelen is het leeftijd van de auto die vooral speelt, denk bijvoorbeeld aan de kunststoffen.
Bij andere zaken zijn het dan weer de kilometers.
Ik doe mijn auto iedere 15 k binnen voor oliewissel en klein onderhoud. Kost een 200 á 250€.
Laatste onderhoud op 190k was iets van een 1000€. Bougies, enkele remschijven, wat riempjes,...
Bij andere zaken zijn het dan weer de kilometers.
Ik doe mijn auto iedere 15 k binnen voor oliewissel en klein onderhoud. Kost een 200 á 250€.
Laatste onderhoud op 190k was iets van een 1000€. Bougies, enkele remschijven, wat riempjes,...
Re: Rijden met EV vs ICE
Nu al meer nieuwe elektrische auto's ingeschreven dan vorig jaar: zit markt echt in de lift of geven cijfers vertekend beeld?
Belgen geven ontzettend veel geld uit aan auto's, blijkbaar zijn elektrische auto's nog niet duur genoeg? Hoe dan ook, goed voor de kinderen en het milieu.
Dit willen we niet:
https://www.bruzz.be/samenleving/ademen ... 2018-08-12
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
... en dat allemaal "dankzij" de subsidie premie van 5.000 euro die totaal zijn doel voorbijgaat: het zijn niet de lagere inkomens die er van profiteren (Matthëuseffect) maar diegenen die zich eigenlijk sowieso al een EV kunnen permitteren zonder subsidies op de kap van de belastingbetaler.
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/nie ... 67589.html
Enkele uittreksels:
"In Wallonië en Brussel is er geen premie en bleef de verkoop van elektrische auto's aan particulieren min of meer stabiel laag. Meer dan 80 procent van alle e-auto's die in ons land aan particulieren worden verkocht, belandt in Vlaanderen."
"Matthëuseffect:
Opvallend is de top vijf van de populairste e-auto's bij particulieren: die bestaat grotendeels uit modellen die door merkenacties net onder de drempel van 40.000 euro zijn terechtgekomen. Belgische particulieren kochten dit jaar vooralsnog 5.220 exemplaren van de Tesla Model 3 en Model Y. Dat zijn de middelgrote elektrische sedan en SUV van het merk die - op tussenpauzes na - werden aangeboden voor de stuntprijs van 39.990 euro.
De cijfers lijken critici van de premie munitie te geven. Hun vrees was dat de subsidie een mattheuseffect zou creëren: ze zou vooral ten goede komen aan middenklassers die ze niet nodig hebben, en niet aan mensen met een laag inkomen. Hun budget voor de aankoop van een auto ligt meestal een stuk lager dan 40.000 euro."
Gelukkig komt er binnenkort een einde aan deze farçe en kan de eerlijke concurrentie terug spelen.
Het laat zich vermoeden dat de markt van particuliere EV's in België in 2025 dezelfde weg opgaat als in Duitsland.
https://www.autovisie.nl/nieuws/verkoop ... verder-in/
éDuitsers kopen veel minder elektrische auto’s dan voorheen. Afgelopen maand werden er zo’n 37 procent minder EV’s verkocht dan in juli 2023."
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/nie ... 67589.html
Enkele uittreksels:
"In Wallonië en Brussel is er geen premie en bleef de verkoop van elektrische auto's aan particulieren min of meer stabiel laag. Meer dan 80 procent van alle e-auto's die in ons land aan particulieren worden verkocht, belandt in Vlaanderen."
"Matthëuseffect:
Opvallend is de top vijf van de populairste e-auto's bij particulieren: die bestaat grotendeels uit modellen die door merkenacties net onder de drempel van 40.000 euro zijn terechtgekomen. Belgische particulieren kochten dit jaar vooralsnog 5.220 exemplaren van de Tesla Model 3 en Model Y. Dat zijn de middelgrote elektrische sedan en SUV van het merk die - op tussenpauzes na - werden aangeboden voor de stuntprijs van 39.990 euro.
De cijfers lijken critici van de premie munitie te geven. Hun vrees was dat de subsidie een mattheuseffect zou creëren: ze zou vooral ten goede komen aan middenklassers die ze niet nodig hebben, en niet aan mensen met een laag inkomen. Hun budget voor de aankoop van een auto ligt meestal een stuk lager dan 40.000 euro."
Gelukkig komt er binnenkort een einde aan deze farçe en kan de eerlijke concurrentie terug spelen.
Het laat zich vermoeden dat de markt van particuliere EV's in België in 2025 dezelfde weg opgaat als in Duitsland.
https://www.autovisie.nl/nieuws/verkoop ... verder-in/
éDuitsers kopen veel minder elektrische auto’s dan voorheen. Afgelopen maand werden er zo’n 37 procent minder EV’s verkocht dan in juli 2023."
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Model 3 zakt in prijs (41k) en er komt een nieuw long range model met een range van 700 km. Deze kost in basis €46k
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Re: Rijden met EV vs ICE
40000 euro voor een stuk metaal dat bij de gemiddelde gebruiker 95 procent van de tijd staat te niksen. Gelukkig nu minder vervuilend voor de omgeving.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 459
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Voor de omgeving hier misschien wel, we zullen maar zwijgen over de wastelands die het opgraven en verwerken van al de grondstoffen nodig voor oa. de batterij met zich meebrengen; maar ja, daar zitten we niet mee in hé ...
En moesten ze nu hier niet nog eens zorgen voor zoveel extra fijn rubberstof in onze lucht en allemaal rijden op groene stroom ipv stroom opgewekt door bruinkool/ gas/ uranium zouden we ook weer een stuk beter af zijn ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
46.000 euro om precies te zijn, waarvan 5.000 euro ten laste van de belastingbetaler.
En niet al te vervuilend bij gebruik (hoewel de bandenslijtage fijn stof geeft) maar supervervuilend in het productieproces.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
“Iedereen moet aan de warmtepomp en de elektrische auto”: aardgasfactuur dreigt tot 800 euro duurder te worden door Europese regels
https://www.hln.be/binnenland/iedereen- ... ~a01dddbb/
https://www.hln.be/binnenland/iedereen- ... ~a01dddbb/
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!