Verloren overschrijving tussen banken
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Verloren overschrijving tussen banken
Naar aanleiding van de betere rentes op termijnrekeningen heb ik een tijdje geleden een aantal overschrijvingen tussen banken gedaan. De ene bank is al wat sneller dan de andere, waardoor ik niet altijd op tijd was om nog in te kunnen tekenen op een termijnrekening alvorens de rente verlaagd werd. Maar meestal wel.
Het is nu wel zo dat één overschrijving met een bedrag van vijf cijfers ondertussen al 10 kalenderdagen, en 8 bankwerkdagen onderweg is. Zowel de bronrekening als de bestemmingsrekening staan op mijn naam. De bronbank beweert dat het geld weg is, en hebben mij een officieel bewijsstuk daarvan doorgestuurd. De bestemmingsbank beweert dat het geld niet is aangekomen, en ook niet ergens in "wacht" zit.
Ik heb de bestemmings-IBAN geverifieerd, en ik vind nergens een fout. Maar het geld is weg. Verdwenen. Spreekwoordelijk van de camion gevallen, maar ik denk niet dat banken tegenwoordig nog met camions tussen elkaar rijden.
Ik heb vandaag de bronbank nogmaals gecontacteerd, omdat ik vind dat zij verantwoordelijk zijn voor mijn overschrijving. Ik wacht nu nog steeds op hun antwoord. Maar wat als het antwoord is, dat zij niets voor mij kunnen doen.
Bij wie kan ik dan terecht? Ombudsdienst financiën? FSMA? Rechtbank? Het gaat hem over een bedrag van meerdere tienduizenden euro's.
Het is nu wel zo dat één overschrijving met een bedrag van vijf cijfers ondertussen al 10 kalenderdagen, en 8 bankwerkdagen onderweg is. Zowel de bronrekening als de bestemmingsrekening staan op mijn naam. De bronbank beweert dat het geld weg is, en hebben mij een officieel bewijsstuk daarvan doorgestuurd. De bestemmingsbank beweert dat het geld niet is aangekomen, en ook niet ergens in "wacht" zit.
Ik heb de bestemmings-IBAN geverifieerd, en ik vind nergens een fout. Maar het geld is weg. Verdwenen. Spreekwoordelijk van de camion gevallen, maar ik denk niet dat banken tegenwoordig nog met camions tussen elkaar rijden.
Ik heb vandaag de bronbank nogmaals gecontacteerd, omdat ik vind dat zij verantwoordelijk zijn voor mijn overschrijving. Ik wacht nu nog steeds op hun antwoord. Maar wat als het antwoord is, dat zij niets voor mij kunnen doen.
Bij wie kan ik dan terecht? Ombudsdienst financiën? FSMA? Rechtbank? Het gaat hem over een bedrag van meerdere tienduizenden euro's.
-
- Jr. Member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 16 jan 2019
- Contacteer:
Re: Verloren overschrijving tussen banken
Heel vreemd.. zit dat bedrag niet geblokkeerd bij de ontvanger omwille van compliance checks als het om een groot bedrag gaat? Om welke banken gaat het?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Verloren overschrijving tussen banken
Banken staan bekend om hun geheimzinnigheid voor moest een betaling omwille van een of andere controle geblokkeerd zou zijn.
Helpdesk heeft vaak geen zicht op die dingen vanwege de gevoeligheid van de materie (en risico op privacy gevoelige info). Bij zulke controles zit ook de NBB tussen en soms staat de bank zelf ook met zijn rug tegen de muur wachtende op hun reactie. Banken zijn verplicht verdachte betalingen door te geven aan de NBB en die communiceert niet over redenen want die kunnen privacy gevoelig zijn (bekend staan als crimineel ofzo is niet iets wat zij zullen communiceren naar de bank toe).
Al 10 dagen, dat is wel zeer lang.
Als klant ben je daar natuurlijk niets mee.
Als je dus absoluut zeker bent dat het rekeningnummer dat je hebt opgegeven effectief het correcte is en je vangt bot bij de beide hun helpdesk (ze wijzen naar elkaar), dan kan je bij elke bank nog een klachtenprocedure starten. Ik zou eerst nog bij de bank zelf dit doen. Elke bank heeft er wel eentje. Voorbeelden: https://www.kbc.be/particulieren/nl/con ... sties.html
https://www.ing.be/nl/particulieren/die ... ehandeling
Heb je daar geen antwoord, dan is de enige optie om de ombudsdienst in te schakelen https://www.ombudsfin.be/nl
Ik zou dan wel financiële tegemoetkoming eisen (but that's just me).
Iets zegt mij (gezien de opdrachtgevende bank je een bewijs heeft gegeven van uitvoering) dat het bij bestemming ligt. Als een bank een bewijs geeft, dan zou dit 100% zeker moeten zijn want als ze daar een bewijs afleveren dat fout is dan kunnen er nogal lelijke dingen gebeuren. Stel dat je dit zou gebruiken als bewijs dat je een auto hebt gekocht, dan is de bank die het afleverde aansprakelijk als die betaling alsnog gefaald was door hen.
Helpdesk heeft vaak geen zicht op die dingen vanwege de gevoeligheid van de materie (en risico op privacy gevoelige info). Bij zulke controles zit ook de NBB tussen en soms staat de bank zelf ook met zijn rug tegen de muur wachtende op hun reactie. Banken zijn verplicht verdachte betalingen door te geven aan de NBB en die communiceert niet over redenen want die kunnen privacy gevoelig zijn (bekend staan als crimineel ofzo is niet iets wat zij zullen communiceren naar de bank toe).
Al 10 dagen, dat is wel zeer lang.
Als klant ben je daar natuurlijk niets mee.
Als je dus absoluut zeker bent dat het rekeningnummer dat je hebt opgegeven effectief het correcte is en je vangt bot bij de beide hun helpdesk (ze wijzen naar elkaar), dan kan je bij elke bank nog een klachtenprocedure starten. Ik zou eerst nog bij de bank zelf dit doen. Elke bank heeft er wel eentje. Voorbeelden: https://www.kbc.be/particulieren/nl/con ... sties.html
https://www.ing.be/nl/particulieren/die ... ehandeling
Heb je daar geen antwoord, dan is de enige optie om de ombudsdienst in te schakelen https://www.ombudsfin.be/nl
Ik zou dan wel financiële tegemoetkoming eisen (but that's just me).
Iets zegt mij (gezien de opdrachtgevende bank je een bewijs heeft gegeven van uitvoering) dat het bij bestemming ligt. Als een bank een bewijs geeft, dan zou dit 100% zeker moeten zijn want als ze daar een bewijs afleveren dat fout is dan kunnen er nogal lelijke dingen gebeuren. Stel dat je dit zou gebruiken als bewijs dat je een auto hebt gekocht, dan is de bank die het afleverde aansprakelijk als die betaling alsnog gefaald was door hen.
Re: Verloren overschrijving tussen banken
Als bij wonder...
Bij de vertrekkende bank MeDirect opdracht ingegeven zondag 15/9, valutadatum 16/9, en bij de aankomende bank Beobank valutadatum 26/9 (vandaag dus), voorlopig nog zonder uitleg waarom dit 10 dagen heeft geduurd.
Het was enig pingpongwerk tussen beider helpdesken met ik als pingpongballetje.
Bij de vertrekkende bank MeDirect opdracht ingegeven zondag 15/9, valutadatum 16/9, en bij de aankomende bank Beobank valutadatum 26/9 (vandaag dus), voorlopig nog zonder uitleg waarom dit 10 dagen heeft geduurd.
Het was enig pingpongwerk tussen beider helpdesken met ik als pingpongballetje.
Re: Verloren overschrijving tussen banken
Ik weet nu ondertussen iets meer, maar nog geen volledige uitleg.
De bronbank heeft blijkbaar mijn overschrijving dan toch onderschept omdat ze verdacht leek, ook al wisten ze precies nergens van oorspronkelijk (@SMGGM, ik heb jouw reactie dus wel degelijk goed gelezen, en deze was zeer waardevol voor mij).
Bij mijn bronbank sta ik bekend als Jens Maarten P Janssens (ik heb effectief drie voornamen - de schuld van mijn ouders, en dat hebben ze blijkbaar van mijn identiteitskaart gehaald want mijn derde voornaam is uiteraard niet P maar Peter), en bij mijn bestemmingsbank sta ik bekend als Jens Janssens tout court (en, neen, "tout court" is niet mijn tweede familienaam, sorry, kon het niet laten). Omdat dit "overduidelijk" om een overschrijving tussen verschillende personen gaat, heeft dit blijkbaar iets getriggerd bij de bronbank. Ze zijn er mee bezig om het in orde te brengen laten ze weten. Ter info: Het geld staat reeds 3 dagen op mijn bestemmingsrekening, dus ik hoop dat het zeer spoedig in orde gaat komen (ja, ik ben sarcastisch nu).
PS alle vermelde namen zijn fictief, maar wel representatief om het probleem te duiden.
De bronbank heeft blijkbaar mijn overschrijving dan toch onderschept omdat ze verdacht leek, ook al wisten ze precies nergens van oorspronkelijk (@SMGGM, ik heb jouw reactie dus wel degelijk goed gelezen, en deze was zeer waardevol voor mij).
Bij mijn bronbank sta ik bekend als Jens Maarten P Janssens (ik heb effectief drie voornamen - de schuld van mijn ouders, en dat hebben ze blijkbaar van mijn identiteitskaart gehaald want mijn derde voornaam is uiteraard niet P maar Peter), en bij mijn bestemmingsbank sta ik bekend als Jens Janssens tout court (en, neen, "tout court" is niet mijn tweede familienaam, sorry, kon het niet laten). Omdat dit "overduidelijk" om een overschrijving tussen verschillende personen gaat, heeft dit blijkbaar iets getriggerd bij de bronbank. Ze zijn er mee bezig om het in orde te brengen laten ze weten. Ter info: Het geld staat reeds 3 dagen op mijn bestemmingsrekening, dus ik hoop dat het zeer spoedig in orde gaat komen (ja, ik ben sarcastisch nu).
PS alle vermelde namen zijn fictief, maar wel representatief om het probleem te duiden.