Termijnrekeningen gegarandeerd: Spreiden risico's: klopt mijn redenering?
TIP
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Termijnrekeningen gegarandeerd: Spreiden risico's: klopt
Geld afhalen van kinderen hun rekening mag wel. De bank gebruikt dit gewoon als excuus om zoveel mogelijk geld te vergaren en intimideert dus de ouders met een vrederechter. Het zou nogal mooi zijn: een termijnrekening van 18 jaar met de intrest van een spaarrekening. Goed geprobeerd, bank.Nico77 schreef:In belgië is de regl zeer duidelijk, geld afhalen van minderjarige kinderen hun rekening mag niet. Bij sommige instellingen kan het echter wel, maar weet dat dit eigenlijk steeds een overtreding is. Maar laat gezond verstand hier primeren. Als u 5000 eur komt afhalen, zal u effectief meestal op een weigering stuiten die enkel gecounter kan worden met een toestemming vd vrederechter, die u in de praktijk niet zal bekomen. Maar als de bomma deze week 200 eur sort voor de verjaardag, en de kleine komt de centen halen om een PSP te kopen, heb ik dat nog nooit geblokkeerd. Goed wetende echter dat ik daarmee als bankbediende echter in overtreding ben.
Wat niet mag, is dat geld van je kinderen op eigen naam zetten, dus op een van je eigen rekeningen zetten. Dit is heel eenvoudig op te lossen door een zichtrekening aan te maken op het kind zijn naam, van waaruit dit verder kan verstuurd worden. De bank heeft zich dan niet meer te bemoeien hoe dit verder beheerd wordt. Ik geloof wel dat ze moeilijk mogen doen als er aanwijzingen zijn dat het toch bij de ouders terugkomt. Maar als het geld van de ene rekening van het kind naar de andere rekening van het kind gaat, mag dat allemaal perfect.
Als dit zomaar zou kunnen, stel je dan eens het volgende scenario voor:Tonijnbelegger schreef:Geld afhalen van kinderen hun rekening mag wel......Nico77 schreef:In belgië is de regl zeer duidelijk, geld afhalen van minderjarige kinderen hun rekening mag niet. Bij sommige instellingen kan het echter wel, maar weet dat dit eigenlijk steeds een overtreding is. Maar laat gezond verstand hier primeren. Als u 5000 eur komt afhalen, zal u effectief meestal op een weigering stuiten die enkel gecounter kan worden met een toestemming vd vrederechter, die u in de praktijk niet zal bekomen. Maar als de bomma deze week 200 eur sort voor de verjaardag, en de kleine komt de centen halen om een PSP te kopen, heb ik dat nog nooit geblokkeerd. Goed wetende echter dat ik daarmee als bankbediende echter in overtreding ben.
De bank gebruikt dit gewoon als excuus om zoveel mogelijk geld te vergaren en intimideert dus de ouders met een vrederechter.
......
Bij gescheiden ouders spaart de ene ouder geld op naam van de kinderen, en de andere ouder gaat het geld er afhalen, omdat de bankbediende te laks was om de wet toe te passen.
Een ander voorbeeld, zelf meegemaakt binnen mijn familiekring: de grootouders stortten elke nieuwjaar grote bedragen (met 4 nullen!) op de spaarrekeningen van hun kleinkinderen.
Door smoesjes wijs te maken aan de goedbedoelende bankbedienden, slaagden de ouders erin om systematisch al het gespaarde geld af te halen.
Een slag in het gezicht van de grootouders, toen bleek dat hun kleinkinderen niets meer overhielden, omdat de ouders grote sier gemaakt hadden met dat geld.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Dus volgens u moet geld op een spaarrekening op naam van de kinderen daar blijven tot ze zelf groot genoeg zijn om dit te beheren? Dit mag niet naar een andere rekening op hun naam worden overgeschreven?
Ik heb de spaarrekening van mijn kinderen bij <grootbank> leeggemaakt en afgesloten. Het geld overschrijven naar een andere rekening op hun naam bij een andere bank "mocht" niet. Ik mocht wel met een soort eenmalige debetkaart het geld afhalen aan de automaat, en vervolgens storten op mijn eigen rekening, om het van daar over te schrijven.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Dat bedoel ik dus. Banken maken misbruik van deze goedbedoelde wetten door ze te ruim te interpreteren uit eigen gewin: hoe meer geld bij hun geparkeerd, hoe beter.molenveld schreef:Ik heb de spaarrekening van mijn kinderen bij <grootbank> leeggemaakt en afgesloten. Het geld overschrijven naar een andere rekening op hun naam bij een andere bank "mocht" niet. Ik mocht wel met een soort eenmalige debetkaart het geld afhalen aan de automaat, en vervolgens storten op mijn eigen rekening, om het van daar over te schrijven.
Dat is de reden dat ik geen spaarrekeningen meer open op mijn kinderen hun naam. OK, als ik sterf betalen ze wel successierechten, maar met zulke banken out there zijn ze slechter af: ze dwingen je hun (=kinderen) geld op hun (=banken) rekeningen te laten staan aan een 0 komma spaarrekening, terwijl je dat bij een andere bank kan beleggen en hun binnen 15 jaar een mooie som geld kan meegeven.
Dus nogmaals: als er geld overgeschreven wordt tussen rekeningen op hun naam, mag alles. Wat de bankenmaffia hier ook mag zeggen. Per slot van rekening ben jij als ouder de voogd van je kinderen, niet een of andere hebberige bankier die zoveel mogelijk spaargeld van je kinderen zich wil toeëigenen.
Dacht dat je als ouders tot 18 jaar zelf kon doen en laten wat je wilde! Maar eens ze 18 jaar zijn is het gedaan en heb je een volmacht nodig!
greetz
jempi25
greetz
jempi25
Beheer vermogen minderjarigen door ouders.
In principe zijn het de ouders, onder toepassing van hun ouderlijk gezag, die beslissen wat er met het vermogen (en dus ook de gelden) van de minderjarige gebeurt. Het is ook aan de ouders om de goederen van minderjarigen (in zijn belang) te beheren.
Sinds 2002 bepaalt art. 378 B.W. wel dat ouders zich moeten laten machtigen door de vrederechter om handelingen te verrichten waarbij de voogd de machtiging van de vrederechter nodig heeft (bv. voor het vervreemden van goederen, wanneer een lening wordt aangegaan, voor het verwerpen of aanvaarden van een erfenis,…).
In theorie zou dit betekenen dat ouders ook steeds de machtiging van de vrederechter nodig hebben indien ze geld van de rekening van hun minderjarige kinderen willen halen. De invoering van deze bepaling werd echter op heel wat protest en verzet onthaald door zowel ouders, als door banken.
De rechtspraktijk loste dit op door te stellen dat het afhalen van geld van de rekening van een minderjarige door zijn ouders niet als een ‘vervreemding’ moet worden aanzien. Men gaat ervan uit dat ouders het geld dat ze afhalen omzetten in een ander voordeel voor de minderjarige waardoor de waarde in het vermogen van de minderjarige aanwezig blijft en niet vervreemd wordt. Ook de Belgische Vereniging van Banken (BVB) heeft zich achter deze interpreatie geschaard. Ouders moeten daardoor in de praktijk normaal geen machtiging van de vrederechter hebben om geld van de rekening van hun minderjarige kinderen af te halen (om het in hun belang te gebruiken).
Enkele individuele banken kiezen er echter voor om zich toch strikt aan de regelgeving te houden, en vragen wel om de machtiging van de vrederechter vooraleer ze ouders toelaten om geld van de rekening van hun minderjarige kinderen te halen.
In principe zijn het de ouders, onder toepassing van hun ouderlijk gezag, die beslissen wat er met het vermogen (en dus ook de gelden) van de minderjarige gebeurt. Het is ook aan de ouders om de goederen van minderjarigen (in zijn belang) te beheren.
Sinds 2002 bepaalt art. 378 B.W. wel dat ouders zich moeten laten machtigen door de vrederechter om handelingen te verrichten waarbij de voogd de machtiging van de vrederechter nodig heeft (bv. voor het vervreemden van goederen, wanneer een lening wordt aangegaan, voor het verwerpen of aanvaarden van een erfenis,…).
In theorie zou dit betekenen dat ouders ook steeds de machtiging van de vrederechter nodig hebben indien ze geld van de rekening van hun minderjarige kinderen willen halen. De invoering van deze bepaling werd echter op heel wat protest en verzet onthaald door zowel ouders, als door banken.
De rechtspraktijk loste dit op door te stellen dat het afhalen van geld van de rekening van een minderjarige door zijn ouders niet als een ‘vervreemding’ moet worden aanzien. Men gaat ervan uit dat ouders het geld dat ze afhalen omzetten in een ander voordeel voor de minderjarige waardoor de waarde in het vermogen van de minderjarige aanwezig blijft en niet vervreemd wordt. Ook de Belgische Vereniging van Banken (BVB) heeft zich achter deze interpreatie geschaard. Ouders moeten daardoor in de praktijk normaal geen machtiging van de vrederechter hebben om geld van de rekening van hun minderjarige kinderen af te halen (om het in hun belang te gebruiken).
Enkele individuele banken kiezen er echter voor om zich toch strikt aan de regelgeving te houden, en vragen wel om de machtiging van de vrederechter vooraleer ze ouders toelaten om geld van de rekening van hun minderjarige kinderen te halen.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Dank je voor de verduidelijking, Eric2.