Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
TIP
Re: Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
Of de kortzichtigheid van diegenen die de belasting dienen te betalen ?
Niet akkoord, wat is meerwaarde? Als ik iets koop, de prijs ervan stijgt en ik verkoop het dan heb ik blijkbaar meerwaarde die je dan wil belasten. Maar eigenlijk heb ik geen meerwaarde want het product (roerend of onroerend) kost nu zo veel. Als ik het wil terug kopen kan ik dat niet meer, voor mij bestaat meerwaarde dus niet, dit is een spelletje zonder einde om ons kapot te belasten. Wat betreft vastgoed ben ik ervan overtuigd dat in de toekomst ook oudere huizen minder waard kunnen worden, stel dat dat zo is kan je dit verlies dan terugkrijgen van de belastingen.spaarfreakje schreef: ↑25 september 2024, 23:52 Voor mij is het heel duidelijk, roerende inkomsten zijn:
1) de REELE intresten op vastrentende spaar- en beleggingsproducten,
= nettointrest - inflatie (kan negatief zijn)
2) de REELE (gerealiseerde) meerwaarde van niet-vastrentende spaar- en beleggingsproducten
= netto verkoopprijs - geïndexeerde netto aankoopprijs (kan negatief zijn)
Naar analogie zijn de onroerende inkomsten:
1) de REELE huurinkomsten
= werkelijke huurprijs - instandhoudingskosten
2) de REELE (gerealiseerde) meerwaarde van vastgoed (ook van de eigen woning)
= verkoopwaarde - geïndexeerde aankoopwaarde
renovatie en verbeteringen kunnen in rekening gebracht worden via (te indexeren) facturen [EDIT]
De netto belastbare inkomsten uit arbeid (regelmatig of occasioneel) zijn duidelijk (na aftrek van forfaitaire of bewijsbare kosten).
De netto belastbare VERVANGINGSinkomsten (pensioen, ziekte-uitkering of werkloosheidsuitkering) zijn ook duidelijk.
De som van die 4 bedragen moet aan een progressieve inkomstenbelasting onderworpen worden, van zodra ze de Europese armoedegrens bereikt.
Rechtlijnig en iedereen gelijk voor de wet.
Het progressieve karakter van de uiteindelijke belasting waarborgt dat 'de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen'.
Wat ook met de eenmalige taksen op vastgoed (registratiebalsting e.d.), in het huidige systeem heeft de staat een vaste inkomst bij aankoop en de bezitter neemt het risico en hoopt op een prijsstijging.
Als er dan toch op iets meerwaarde is, belast je die dan allemaal in het jaar dat er gecasht wordt? want misschien heb je voorgaande jaren geen winst gemaakt?
Wat met beleggingen waar je pakweg in 2026 verlies maakt en 2029 winst. Verlies aftrekken van de belastingen? Wat als je inkomsten dan negatief zijn?
de reële huurinkomsten.
Er is momenteel een schaarste aan huurwoningen mede doordat er van overal zulke ballonnetjes worden opgelaten en toekomstige opbrengsten onzeker zijn (ik sta zelf ook op de rem om vastgoed bij te kopen). Het brutorendement van huurwoningen is relatief laag als je die opbrengsten progressief wil belasten op gelijkaardige wijze als de personenbelasting dan zal je op een gegeven moment aan 50% belast worden. Kort door de bocht 4% bruto 2% netto, risico is te groot tegenover rendement en het aantal nieuwe huurcontracten zal verder dalen of de prijs zal drastisch stijgen (zoals de handelshuren).
Reële interesten op vast rentende producten, daar ga je de inflatie van aftrekken, dat wil dan zeggen dat je bij 0% intrest en deflatie winst maakt zonder meer en belastingen mag gaan betalen.
Stel dat de inflatie meer is dan de opbrengst dan heb je verlies? aftrekken van de belasting dan?
In deze optiek moeten, pensioensparen, levensverzekeringen en wat nog meer allen herzien worden.
Nog niet gesproken over alle extra legale voordelen die er bestaan.
Nog niet gesproken over flexijobs, deeleconomie, e.d.
als ik het goed begrijp wil je dit alles dan optellen en in 1 korf belasten. Dat betekend in mijn geval (inkomsten uit arbeid en inkomsten uit kapitaal/vastgoed) dat ik de inkomsten uit arbeid mogelijk overboord moet gooien.
Het is voor mij vooral populistische propaganda maar erg moeilijk te realiseren.
Je bent de eerste en de laatste niet die dit verkoopt en het zal er ook in één of andere vorm komen maar als de gewone spaarder (in welke vorm dan ook) er beter van zal worden daar ben ik niet zeker van.
Je vraagt om een vermogenskadestar dat is duidelijk, hoe toekomstige beleidsmakers met dat vermogenskadestar zullen omgaan daar zijn geen antwoorden op.
Ik vermoed niet dat er met die opbrengsten schulden zullen afgelost worden maar ik denk eerder dat de staat met de extra inkomsten zal leren leven en dat ze deze inkomsten zelfs nog stelselmatig zullen moeten optrekken omdat ze niet gaan rondkomen.
+1boskoo7 schreef: ↑26 september 2024, 22:08Niet akkoord, wat is meerwaarde? Als ik iets koop, de prijs ervan stijgt en ik verkoop het dan heb ik blijkbaar meerwaarde die je dan wil belasten. Maar eigenlijk heb ik geen meerwaarde want het product (roerend of onroerend) kost nu zo veel. Als ik het wil terug kopen kan ik dat niet meer, voor mij bestaat meerwaarde dus niet, dit is een spelletje zonder einde om ons kapot te belasten. Wat betreft vastgoed ben ik ervan overtuigd dat in de toekomst ook oudere huizen minder waard kunnen worden, stel dat dat zo is kan je dit verlies dan terugkrijgen van de belastingen.spaarfreakje schreef: ↑25 september 2024, 23:52 Voor mij is het heel duidelijk, roerende inkomsten zijn:
2) de REELE (gerealiseerde) meerwaarde van niet-vastrentende spaar- en beleggingsproducten
renovatie en verbeteringen kunnen in rekening gebracht worden via (te indexeren) facturen [EDIT]
De netto belastbare inkomsten uit arbeid (regelmatig of occasioneel) zijn duidelijk (na aftrek van forfaitaire of bewijsbare kosten).
De netto belastbare VERVANGINGSinkomsten (pensioen, ziekte-uitkering of werkloosheidsuitkering) zijn ook duidelijk.
De som van die 4 bedragen moet aan een progressieve inkomstenbelasting onderworpen worden, van zodra ze de Europese armoedegrens bereikt.
Het progressieve karakter van de uiteindelijke belasting waarborgt dat 'de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen'.
Wat ook met de eenmalige taksen op vastgoed (registratiebalsting e.d.), in het huidige systeem heeft de staat een vaste inkomst bij aankoop en de bezitter neemt het risico en hoopt op een prijsstijging.
Als er dan toch op iets meerwaarde is, belast je die dan allemaal in het jaar dat er gecasht wordt? want misschien heb je voorgaande jaren geen winst gemaakt?
Wat met beleggingen waar je pakweg in 2026 verlies maakt en 2029 winst. Verlies aftrekken van de belastingen? Wat als je inkomsten dan negatief zijn?
de reële huurinkomsten.
Er is momenteel een schaarste aan huurwoningen mede doordat er van overal zulke ballonnetjes worden opgelaten en toekomstige opbrengsten onzeker zijn (ik sta zelf ook op de rem om vastgoed bij te kopen). Het brutorendement van huurwoningen is relatief laag als je die opbrengsten progressief wil belasten op gelijkaardige wijze als de personenbelasting dan zal je op een gegeven moment aan 50% belast worden. Kort door de bocht 4% bruto 2% netto, risico is te groot tegenover rendement en het aantal nieuwe huurcontracten zal verder dalen of de prijs zal drastisch stijgen (zoals de handelshuren).
Reële interesten op vast rentende producten, daar ga je de inflatie van aftrekken, dat wil dan zeggen dat je bij 0% intrest en deflatie winst maakt zonder meer en belastingen mag gaan betalen.
Stel dat de inflatie meer is dan de opbrengst dan heb je verlies? aftrekken van de belasting dan?
In deze optiek moeten, pensioensparen, levensverzekeringen en wat nog meer allen herzien worden.
Nog niet gesproken over alle extra legale voordelen die er bestaan.
Nog niet gesproken over flexijobs, deeleconomie, e.d.
als ik het goed begrijp wil je dit alles dan optellen en in 1 korf belasten. Dat betekend in mijn geval (inkomsten uit arbeid en inkomsten uit kapitaal/vastgoed) dat ik de inkomsten uit arbeid mogelijk overboord moet gooien.
Het is voor mij vooral populistische propaganda maar erg moeilijk te realiseren.
Je bent de eerste en de laatste niet die dit verkoopt en het zal er ook in één of andere vorm komen maar als de gewone spaarder (in welke vorm dan ook) er beter van zal worden daar ben ik niet zeker van.
Je vraagt om een vermogenskadestar dat is duidelijk, hoe toekomstige beleidsmakers met dat vermogenskadestar zullen omgaan daar zijn geen antwoorden op.
Ik vermoed niet dat er met die opbrengsten schulden zullen afgelost worden maar ik denk eerder dat de staat met de extra inkomsten zal leren leven en dat ze deze inkomsten zelfs nog stelselmatig zullen moeten optrekken omdat ze niet gaan rondkomen.
Hrt succes was vooral dat gelijkaardige producten aan het dubbele tarief belast werden. Wat een concurentievoordeel opleverde.spaarfreakje schreef: ↑25 september 2024, 20:38 Uiteindelijk was het succes van de Staatsbon van vorig jaar à 15% RV een perfect bewijs daarvan!
Beetje naïef om te denken dat die 15% de enige trigger was. Als morgen op alle staatsbons 0% rv verschuldigd is, gaat dat niet betekenen dat iedereen daar plots massaal geld in pompt. Leg niet alle eieren in 1 mand, zeker niet bij een onbetrouwbare tegenpartij.Tradie schreef: ↑26 september 2024, 14:37Het bewijs is vooral dat, als je GEEN belasting zou heffen, je binnen de week geld zou kunnen ophalen, ook voor langere termijn, om grote infrastructuurwerken te doen, en dan denk ik aan energie/haven/waterlopen/hoge snelheidstrein enz enz.spaarfreakje schreef: ↑25 september 2024, 20:38 Uiteindelijk was het succes van de Staatsbon van vorig jaar à 15% RV een perfect bewijs daarvan!
Maar de kortzichtigheid in onze beleidsvoerders .....tja.
Nu ik het schrijf besef ik dat ik fout ben. mensen zijn naïef. Ze zouden al hun geld à een mottige debiteur als België geven om een half procent extra rendement te genereren. Mijn gepensioneerde ouders hebben nooit enige vorm van beleggen gedaan. Vonden 5% rendement 10j terug veel te weinig voor een kasbon en verklaarden mij gek. Staken de helft van hun vermogen in die staatsbon...
Precies, de mensen zijn helaas Naïef.BlueB schreef: ↑27 september 2024, 04:39Beetje naïef om te denken dat die 15% de enige trigger was. Als morgen op alle staatsbons 0% rv verschuldigd is, gaat dat niet betekenen dat iedereen daar plots massaal geld in pompt. Leg niet alle eieren in 1 mand, zeker niet bij een onbetrouwbare tegenpartij.Tradie schreef: ↑26 september 2024, 14:37
Het bewijs is vooral dat, als je GEEN belasting zou heffen, je binnen de week geld zou kunnen ophalen, ook voor langere termijn, om grote infrastructuurwerken te doen, en dan denk ik aan energie/haven/waterlopen/hoge snelheidstrein enz enz.
Nu ik het schrijf besef ik dat ik fout ben. mensen zijn naïef. Ze zouden al hun geld à een mottige debiteur als België geven om een half procent extra rendement te genereren. Mijn gepensioneerde ouders hebben nooit enige vorm van beleggen gedaan. Vonden 5% rendement 10j terug veel te weinig voor een kasbon en verklaarden mij gek. Staken de helft van hun vermogen in die staatsbon...
Ik denk dat de redenering dat als de inkomsten uit arbeid minder worden belast en de meerwaarden van alle investeringen (spaarboekjes, beleggingen, vastgoed,...) meer, men minder gaat werken, helemaal niet opgaat.
De mensen met nu genoeg vermogen hoeven nu niet te werken en doen dit waarschijnlijk vooral omdat ze het graag doen en hun nuttig willen voelen. De verloning is maar een bijvangst.
De mensen met nu genoeg vermogen hoeven nu niet te werken en doen dit waarschijnlijk vooral omdat ze het graag doen en hun nuttig willen voelen. De verloning is maar een bijvangst.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Alles aan hetzelfde tarief belasten is zowat dezelfde populistische kreet als "iedereen hetzelfde pensioen" of "iedereen hetzelfde loon". Een communistisch principe dat vooral bedoeld is om MEER te kunnen belasten. Waarom zou trouwens alles aan hetzelfde tarief moeten worden belast?spaarfreakje schreef: ↑25 september 2024, 23:52 Voor mij is het heel duidelijk, roerende inkomsten zijn:
Alles belasten aan de marginale tarieven van de inkomstenbelasting betekent de facto dat inkomen uit arbeid evenveel wordt belast als nu. Andere inkomsten wil je ook opnemen in de inkomstenbelasting en belasten aan die tarieven wat betekent dat ze zwaarder zullen worden belast dan nu. In zijn totaliteit is het dus gewoon een belastingverhoging. Bedoeld om nog meer inkomsten binnen te halen en nog meer te kunnen uitgeven.
Ik ben wél te vinden voor een taxSHIFT maar niet voor een belastingVERHOGING ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ook wat jij schrijft is een beetje kortzichtig.Tradie schreef: ↑26 september 2024, 14:37Het bewijs is vooral dat, als je GEEN belasting zou heffen, je binnen de week geld zou kunnen ophalen, ook voor langere termijn, om grote infrastructuurwerken te doen, en dan denk ik aan energie/haven/waterlopen/hoge snelheidstrein enz enz.spaarfreakje schreef: ↑25 september 2024, 20:38 Uiteindelijk was het succes van de Staatsbon van vorig jaar à 15% RV een perfect bewijs daarvan!
Enkele opmerkingen terzake.
1° Hoe lager de RV hoe meer je in principe binnenhaalt, al hangt dit uiteindelijk vooral af van het NETTORENDEMENT van de staatsbond. Als je 15% RV biedt op een staatsbon van pakweg 1.5% bruto dan zal het gegarandeerd geen succes worden want heb je netto amper 1,275% opbrengst.
2° Als je totaal geen belasting heft (ik veronderstel dat je 0% RV op staatsbons bedoelt) dan heb je als overheid ook 0 euro inkomsten. Trouwens, zelf als je 0% RV geeft op een staatsbon van 1,5% dan zal je nog niet veel geld ophalen ... (zie opmerking 1).
3° Geld ophalen voor investeringen? Geld wordt opgehaald om aan de globale financieringsbehoefte van de overheid te voldoen. Als je met een groot tekort zit (voor dit jaar zijn de prognoses tussen de 26 en 30 miljard euro tekort, met dank aan Vivaldi) en met een hoog aantal te herfinancieren leningen zit (onze schuld bedraagt meer dan 500 miljard euro waarvan jaarlijkse een deel moet geherfinancierd worden), dan blijft er geen geld over om dat aan andere zaken te besteden.
Waaraan denk je soms dat het geld van de vorige (succesvolle) staatsbon is besteed?
Door geld op te halen bij burgers heeft de overheid gewoon iets minder moeten gaan lenen op de financiële markten. That's it.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Kan zijn.simonvb schreef: ↑27 september 2024, 09:30 Ik denk dat de redenering dat als de inkomsten uit arbeid minder worden belast en de meerwaarden van alle investeringen (spaarboekjes, beleggingen, vastgoed,...) meer, men minder gaat werken, helemaal niet opgaat.
Maar je hebt wel als neveneffect dat iemand die werkt en een kleine meerwaarde realiseert daarop (veel) zwaarder belast wordt dan iemand die niet werkt en een even kleine meerwaarde realiseert.
Ik ben toch van mening dat men beter de belasting op arbeidsinkomsten apart houdt van de belasting op vermogensinkomsten.
Beiden kunnen los van elkaar een belastingvrije schijf en daarna een progressieve belasting hebben.
Op die manier stimuleer je zowel de werkzaamheid als de opbouw van vermogen.
Puntje 2 is toch wel heel raar. "bij 0% RV heeft de overheid geen inkomsten" het zijn wel inkomsten berekend op een kost die de overheid zelf betaalt, nl. De interest op die staatsbon.VincentVega schreef: ↑27 september 2024, 11:24Ook wat jij schrijft is een beetje kortzichtig.Tradie schreef: ↑26 september 2024, 14:37
Het bewijs is vooral dat, als je GEEN belasting zou heffen, je binnen de week geld zou kunnen ophalen, ook voor langere termijn, om grote infrastructuurwerken te doen, en dan denk ik aan energie/haven/waterlopen/hoge snelheidstrein enz enz.
1° Hoe lager de RV hoe meer je in principe binnenhaalt, al hangt dit uiteindelijk vooral af van het NETTORENDEMENT van de staatsbond. Als je 15% RV biedt op een staatsbon van pakweg 1.5% bruto dan zal het gegarandeerd geen succes worden want heb je netto amper 1,275% opbrengst.
2° Als je totaal geen belasting heft (ik veronderstel dat je 0% RV op staatsbons bedoelt) dan heb je als overheid ook 0 euro inkomsten. Trouwens, zelf als je 0% RV geeft op een staatsbon van 1,5% dan zal je nog niet veel geld ophalen ... (zie opmerking 1).
3° Geld ophalen voor investeringen? Geld wordt opgehaald om aan de globale financieringsbehoefte van de overheid te voldoen. Als je met een groot tekort zit (voor dit jaar zijn de prognoses tussen de 26 en 30 miljard euro tekort, met dank aan Vivaldi) en met een hoog aantal te herfinancieren leningen zit (onze schuld bedraagt meer dan 500 miljard euro waarvan jaarlijkse een deel moet geherfinancierd worden), dan blijft er geen geld over om dat aan andere zaken te besteden.
Waaraan denk je soms dat het geld van de vorige (succesvolle) staatsbon is besteed?
Door geld op te halen bij burgers heeft de overheid gewoon iets minder moeten gaan lenen op de financiële markten. That's it.
Daarenboven moet de overheid d'office de markt op om geld te lenen, veelal aan slechtere voorwaarden (institutionele beleggers zijn net iets slimmer dan Jan-met-de-pet), dus kunnen ze die beter via window dressing en schijnbare mooie rendementen met lagere belastingen bij de modale burger halen. Als de Vlaming ergens een korting krijgt of belastingverlaging, is hij op voorhand al verkocht.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Natuurlijk zijn er wel de (kapitaal)inkomsten van de Staatsbon (en een lagere brutorente, dus een minderuitgave).BlueB schreef: ↑28 september 2024, 05:51Puntje 2 is toch wel heel raar. "bij 0% RV heeft de overheid geen inkomsten" het zijn wel inkomsten berekend op een kost die de overheid zelf betaalt, nl. De interest op die staatsbon.VincentVega schreef: ↑27 september 2024, 11:24
Ook wat jij schrijft is een beetje kortzichtig.
Daarenboven moet de overheid d'office de markt op om geld te lenen, veelal aan slechtere voorwaarden (institutionele beleggers zijn net iets slimmer dan Jan-met-de-pet), dus kunnen ze die beter via window dressing en schijnbare mooie rendementen met lagere belastingen bij de modale burger halen. Als de Vlaming ergens een korting krijgt of belastingverlaging, is hij op voorhand al verkocht.
Het is misschien slecht verwoord maar ik bedoel dat er via de RV geen inkomsten terugvloeien naar de staat bij 0% RV. Met de Staatsbon van 15% bleken de inkomsten via RV hoger te zijn dan wanneer er 30% zou gevraagd worden. Een lagere belasting kan dus inderdaad tot meer inkomsten onder de vorm van RV leiden … maar dat principe gaat niet op als je 0% RV heft. In dat geval vloeit er geen RV naar de staatskas.
Je moet dus om succesvol te zijn als overheid een lager tarief vinden dan het gangbare tarief maar niet nul . Het moet een win-win zijn voor overheid en burger.
Maar er is ook nog een 3e speler, de banksector. De overheid moet ook zorgen dat ze de banksector geen valse concurrentie aandoet. Banken zouden ook dat lagere tarief (15% of een ander tarief dan het gangbare) kunnen eisen voor hun producten of ze kunnen naar de rechtbank stappen wegens concurrentievervalsing.
Mensen met een beleggingsportefeuille poneren dat dit geen arbeid/werk is en alzo niet onderhevig is aan enige belasting.
Mensen die een net iets grotere beleggingsportefeuille hebben, stoppen deze in een maatschap en bij een erfenis gaan zij poneren dat dit wel degelijk een activiteit is om die alzo aan het verlaagde successietarief te kunnen overdragen.
Wat is het nu eigenlijk: een werk of geen werk ?
Mensen die een net iets grotere beleggingsportefeuille hebben, stoppen deze in een maatschap en bij een erfenis gaan zij poneren dat dit wel degelijk een activiteit is om die alzo aan het verlaagde successietarief te kunnen overdragen.
Wat is het nu eigenlijk: een werk of geen werk ?
Als ik mijn groentetuin v 10m2 bewerk, is dat geen werk. Als ik mijn akker van 20ha bewerk is dat wel werk.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Als ik mijn auto verkoop , dan is de opbrengst niet belastbaar.
Als ik op korte termijn een aantal keren een auto verkoop, dan is dat belastbaar als een divers inkomen.
Als ik voortdurend wagen aan- en verkoop, dan is dat een handelsactiviteit en belastbaar als een beroepsinkomen.
Kern van het verhaal: een gelijkaardige transactie kan naargelang de omstandigheden op een andere manier belast worden.
Als ik op korte termijn een aantal keren een auto verkoop, dan is dat belastbaar als een divers inkomen.
Als ik voortdurend wagen aan- en verkoop, dan is dat een handelsactiviteit en belastbaar als een beroepsinkomen.
Kern van het verhaal: een gelijkaardige transactie kan naargelang de omstandigheden op een andere manier belast worden.