Rijden met EV vs ICE
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Een mooi voorbeeld van misleidende informatie van de “groene beweging”.Spaarplan schreef: ↑9 oktober 2024, 18:01We maken de verkeerde keuze.VincentVega schreef: ↑9 oktober 2024, 14:37 Je vergeet gemakkelijkshalve de vele subsidies die naar EV's gaan. Ik denk dan in eerste instantie aan de 5.000 euro subsidiesteun voor EV's.
Niet alleen worden ze gefinancierd door de belastingbetaler maar ze missen ook hun doel en doelpubliek (Mathëuseffect: de 5.000 euro gaat vooral naar Tesla's die niet door de lagere klasse maar door de middenklasse wordt gekocht).
Ook op mondiaal vlak is er een pervers effect aan die subsidiëring van EV's: volgens hetzelfde IMF leiden ze tot protectionisme en sluiten ze de arme landen uit van groene technologie en de kans om hun uitstoot te verminderen.
https://www.mo.be/analyse/imf-ziet-geva ... -subsidies
O ja, fossiele brandstoffen brengen ook geld in het laadje van de overheid: van elke liter benzine of diesel (ongeveer 1,6 euro per liter) verdwijnt ongeveer 0,8 tot 0,95 euro in de staatskas via btw, taksen en accijnzen. Maar de overheid zal deze uitdrogende inkomstenbron ongetwijfeld compenseren op EV's ...
https://x.com/IEA/status/1806428548959224188
Of zoals je op dezelfde X -pagina kan terugvinden:
This is very misleading.
1) The countries giving most support to renewables are not the same ones subsidising fossil fuel.
2) The renewable subsidies are to producers, the fossil fuel ones to consumers.
3) Most of the calculated “fossil fuel subsidies” are implicit not explicit. Not taxing at highest rate for warming houses is not a subsidy.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
O ja, ook de wet van de grote getallen speelt. Er zijn nu eenmaal veel meer ICE wagens dan EV wagens …
In België is amper 4,17% van het wagenpark volledig elektrisch. Logisch dus dat in absolute bedragen de subsidies voor EV’s een pak lager zijn. Lijkt me de logica zelve …
Aantal personenwagens per brandstoftype en type eigenaar in 2024
2024 Type eigenaar Totaal
Bedrijfswagen Privé Onbekend. Totaal
Benzine 307.781 2.751.063 73.763 3.132.607
Diesel 329.526 1.594.381 10.400 1.934.307
Hybride. 394.969 313.072 2.646 710.687
Elektrisch 208.542 45.348 350 254.240
Gas 1.022 21.294 470 22.786
Andere 6.447 9.865 18.625 34.937
Totaal 1.248.287 4.735.023 106.254. 6.089.564
In België is amper 4,17% van het wagenpark volledig elektrisch. Logisch dus dat in absolute bedragen de subsidies voor EV’s een pak lager zijn. Lijkt me de logica zelve …
Aantal personenwagens per brandstoftype en type eigenaar in 2024
2024 Type eigenaar Totaal
Bedrijfswagen Privé Onbekend. Totaal
Benzine 307.781 2.751.063 73.763 3.132.607
Diesel 329.526 1.594.381 10.400 1.934.307
Hybride. 394.969 313.072 2.646 710.687
Elektrisch 208.542 45.348 350 254.240
Gas 1.022 21.294 470 22.786
Andere 6.447 9.865 18.625 34.937
Totaal 1.248.287 4.735.023 106.254. 6.089.564
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
ICE is nog niet dood.
Porsche vorige maand nog een nieuw patent aangevraagd voor een 6-takt principe. Redelijk geniaal als ik het zo zie. Meer power, minder uitstoot, en met conventionele technieken. Hier een uitleg.
Porsche vorige maand nog een nieuw patent aangevraagd voor een 6-takt principe. Redelijk geniaal als ik het zo zie. Meer power, minder uitstoot, en met conventionele technieken. Hier een uitleg.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Rijden met EV vs ICE
Inderdaad, de ICE is nog niet dood. Het is een geriatrische patient wiens levenseinde wat kan uitgesteld worden mits nog meer bewegende onderdelen toe te voegen aan het geheel.reteiP schreef: ↑10 oktober 2024, 09:10 ICE is nog niet dood.
Porsche vorige maand nog een nieuw patent aangevraagd voor een 6-takt principe. Redelijk geniaal als ik het zo zie. Meer power, minder uitstoot, en met conventionele technieken. Hier een uitleg.
Porsche heeft behalve dit patent ook elektrische automobielen die men vandaag kan aanschaffen, zou men zo onverstandig zijn dat te willen.
Laatst gewijzigd door Rhijnvis op 10 oktober 2024, 11:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gezegd.
Re: Rijden met EV vs ICE
We zijn hardleers in foute keuzes:VincentVega schreef: ↑9 oktober 2024, 19:42Een mooi voorbeeld van misleidende informatie van de “groene beweging”.Spaarplan schreef: ↑9 oktober 2024, 18:01
We maken de verkeerde keuze.
https://x.com/IEA/status/1806428548959224188
Of zoals je op dezelfde X -pagina kan terugvinden:
This is very misleading.
1) The countries giving most support to renewables are not the same ones subsidising fossil fuel.
2) The renewable subsidies are to producers, the fossil fuel ones to consumers.
3) Most of the calculated “fossil fuel subsidies” are implicit not explicit. Not taxing at highest rate for warming houses is not a subsidy.
België geeft opnieuw meer subsidies voor fossiele brandstoffen na jarenlange daling
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
1 miljoen nieuwe EVs en aanverwante in augustus alleen. Allemaal gesubsidieerd door de Chinese overheid? Misschien wel, maar daar durft de overheid ten minste de "juiste" keuze te maken.
https://evmarketsreports.com/china-exce ... ew-record/
https://evmarketsreports.com/china-exce ... ew-record/
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Vele merken van Chinese origine zullen van de markt verdwijnen, gezien de geintroduceerde importheffingen.
De transitie naar elektrisch rijden zal mogelijkertwijs langzamer verlopen dan initieel gepland of gewenst. Doch plaatsvinden zal ze desalniettemin.
De transitie naar elektrisch rijden zal mogelijkertwijs langzamer verlopen dan initieel gepland of gewenst. Doch plaatsvinden zal ze desalniettemin.
Ik heb gezegd.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
LOL Een artikel met cijfers van 2021 en vroeger LOLSpaarplan schreef: ↑10 oktober 2024, 09:45We zijn hardleers in foute keuzes:VincentVega schreef: ↑9 oktober 2024, 19:42
Een mooi voorbeeld van misleidende informatie van de “groene beweging”.
Of zoals je op dezelfde X -pagina kan terugvinden:
This is very misleading.
1) The countries giving most support to renewables are not the same ones subsidising fossil fuel.
2) The renewable subsidies are to producers, the fossil fuel ones to consumers.
3) Most of the calculated “fossil fuel subsidies” are implicit not explicit. Not taxing at highest rate for warming houses is not a subsidy.
België geeft opnieuw meer subsidies voor fossiele brandstoffen na jarenlange daling
Genoeg gelachen. Eind 2021 stegen de olieprijzen sterk. De overheid heeft toen de transportsector en landbouwsector moeten steunen omdat de hogere prijzen voor diesel en benzine hen bijna de nek omwrongen. Of ben jij er ook zo eentje die denkt dat de patatten zichzelf rooien of dat de rekken in supermarkten zichzelf bijvullen?
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Goed voor China. Dat compenseert dan toch een heel klein beetje hun zeer vervuilende steenkoolcentrales!Spaarplan schreef: ↑10 oktober 2024, 10:02 1 miljoen nieuwe EVs en aanverwante in augustus alleen. Allemaal gesubsidieerd door de Chinese overheid? Misschien wel, maar daar durft de overheid ten minste de "juiste" keuze te maken.
https://evmarketsreports.com/china-exce ... ew-record/
"China beschikte in 2022 over liefst 1133 kolencentrales. Met een gezamenlijk vermogen van 1093 gigawatt leverden die 61 procent van de elektriciteit in het land. Ter vergelijking: in de EU leverden 167 kolencentrales, met een gezamenlijk vermogen van 110 gigawatt, 16 procent van de stroom."
De "juiste keuzes"? De nieuwe steenkoolcentrales schieten er als paddenstoelen uit de grond ...
China heeft vorig jaar versneld plannen doorgevoerd voor nieuwe steenkoolcentrales om de energiezekerheid te garanderen. Maar daardoor zal de impact van de Aziatische grootmacht op de wereldwijde uitstoot nog sneller toenemen, vrezen waarnemers.
Een explosieve groei van de Chinese steenkoolproductie brengt de wereldwijde inspanningen om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden nog meer in het gedrang, waarschuwen analisten.De bezorgdheid is vooral ontstaan omdat Peking in de tweede helft van vorig jaar plannen voor nieuwe kolencentrales in een stroomversnelling heeft gebracht, in een poging zijn energiezekerheid te vergroten.
Volgens een rapport van denktank E3G is de totale capaciteit aan geplande steenkoolprojecten in China in de tweede helft van 2022 met bijna de helft gegroeid tot 250 gigawatt (GW). Volgens het rapport vormt die groei een sterk contrast met de rest van de wereld. Daar is de totale geplande capaciteit immers gekrompen tot 97 GW, het laagste niveau in de moderne geschiedenis.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Een betere wereld begint bij betutteling:
https://www.wattisduurzaam.nl/47443/ene ... r-dan-wel/
Hallo rechts conservatieve partijen?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/09 ... ngsmotore/
Als je een probleem hebt met die ouderwetse Chinese steenkoolcentrales dan moet je stemmen voor Europese politieke partijen die ijveren voor meer regelgeving op gebied van milieu en klimaat.
https://www.change.inc/advies-en-dienst ... doen-41254
https://www.wattisduurzaam.nl/47443/ene ... r-dan-wel/
Hallo rechts conservatieve partijen?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/09 ... ngsmotore/
Als je een probleem hebt met die ouderwetse Chinese steenkoolcentrales dan moet je stemmen voor Europese politieke partijen die ijveren voor meer regelgeving op gebied van milieu en klimaat.
https://www.change.inc/advies-en-dienst ... doen-41254
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Fout !Woz schreef: ↑10 oktober 2024, 12:21 Een betere wereld begint bij betutteling:
https://www.wattisduurzaam.nl/47443/ene ... r-dan-wel/
Hallo rechts conservatieve partijen?
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/09 ... ngsmotore/
Als je een probleem hebt met die ouderwetse Chinese steenkoolcentrales dan moet je stemmen voor Europese politieke partijen die ijveren voor meer regelgeving op gebied van milieu en klimaat.
https://www.change.inc/advies-en-dienst ... doen-41254
Als je een probleem hebt met de vervuilende industrie van in China, moet je:
- stemmen op niet-Groene partijen die de toch veel propere industrie hier in Europa willen houden en hier produceren zonder vervalste concurrentie door staatsteun van daar
- minder Chinese brol kopen
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Anno 2024 waag ik te betwijfelen of verschillen qua vervuiling bij de effectieve industriële processen nog zo groot zijn. Veel Europese bedrijven zijn ook (mede-)eigenaar van fabrieken in China. En veel kans dat je zelf mede-eigenaar bent van een Chinees bedrijf via je beleggingen/pensioenfonds.
De productievolumes en dus de milieu/klimaatinvloed is wel wel veel groter omdat China van zichzelf een heel groot land is en daarbovenop de fabriek van de wereld.
De productievolumes en dus de milieu/klimaatinvloed is wel wel veel groter omdat China van zichzelf een heel groot land is en daarbovenop de fabriek van de wereld.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat zal in de toekomst allemaal elektrisch gaan, niemand gaat dat kunnen tegenhouden. Men kan het wel vertragen met onder andere: prietpraat, verkeerde keuzes en veel tegenwerking.VincentVega schreef: ↑10 oktober 2024, 11:43LOL Een artikel met cijfers van 2021 en vroeger LOLSpaarplan schreef: ↑10 oktober 2024, 09:45
We zijn hardleers in foute keuzes:
België geeft opnieuw meer subsidies voor fossiele brandstoffen na jarenlange daling
Genoeg gelachen. Eind 2021 stegen de olieprijzen sterk. De overheid heeft toen de transportsector en landbouwsector moeten steunen omdat de hogere prijzen voor diesel en benzine hen bijna de nek omwrongen. Of ben jij er ook zo eentje die denkt dat de patatten zichzelf rooien of dat de rekken in supermarkten zichzelf bijvullen?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Juiste informatie en valabele argumenten gebruiken kan helpen om het bewustzijn bij mensen te verhogen. Verkeerde informatie en zinloze argumenten kunnen net tot een tegenovergestelde reactie leiden.Spaarplan schreef: ↑10 oktober 2024, 13:28Dat zal in de toekomst allemaal elektrisch gaan, niemand gaat dat kunnen tegenhouden. Men kan het wel vertragen met onder andere: prietpraat, verkeerde keuzes en veel tegenwerking.VincentVega schreef: ↑10 oktober 2024, 11:43
LOL Een artikel met cijfers van 2021 en vroeger LOL
Genoeg gelachen. Eind 2021 stegen de olieprijzen sterk. De overheid heeft toen de transportsector en landbouwsector moeten steunen omdat de hogere prijzen voor diesel en benzine hen bijna de nek omwrongen. Of ben jij er ook zo eentje die denkt dat de patatten zichzelf rooien of dat de rekken in supermarkten zichzelf bijvullen?
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Mede-eigenaar van een Chinese fabriek dat steenkool gebruikt of elektriciteit opgewekt met steenkool.Woz schreef: ↑10 oktober 2024, 13:14 Anno 2024 waag ik te betwijfelen of verschillen qua vervuiling bij de effectieve industriële processen nog zo groot zijn. Veel Europese bedrijven zijn ook (mede-)eigenaar van fabrieken in China. En veel kans dat je zelf mede-eigenaar bent van een Chinees bedrijf via je beleggingen/pensioenfonds.
De productievolumes en dus de milieu/klimaatinvloed is wel wel veel groter omdat China van zichzelf een heel groot land is en daarbovenop de fabriek van de wereld.
En je praat de vervuiling door China goed omwille van haar economische expansiedrang naar de rest van de wereld? Raar, diezelfde argumenten hoor ik je nooit gebruiken voor het Westen ... Ter info, China kiest zelf voor massaproductie en massale export naar de rest van de wereld. En China kiest er zelf voor om dat met sterke vervuilende fabrieken te doen.
Het resultaat ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 10 oktober 2024, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid