Fondsen of ETF's?
TIP
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Fondsen of ETF's?
Het was uiteraard maar een grapje.B7H4long schreef: ↑7 oktober 2024, 16:53weet wel dat je dan meer concentreert in wat je reeds veel hebt.Pieter1985 schreef: ↑7 oktober 2024, 10:04
Ik zou inderdaad naast IWDA nog bijkomend CSPX en CNDX kopen.
Al vind ik de uitspraak hierboven dat IWDA niet genoeg gespreid is, ook wel wat van de pot gerukt. Als meneer Buffet zegt dat je met CSPX genoeg diversificatie hebt, dan zou ik mij niet teveel zorgen maken over IWDA.
Fondsen (actieve beleggingsfondsen) of ETF's is al vele jaren voor mij een thema voor mijn beleggingen.
Op mijn website geef ik daar een overzicht van: www.vanwent.nl
Na zo'n 40 jaar beleggen maak ik het voor mezelf steeds eenvoudiger: ca. de helft van mijn beleggingen in aandelen zit in IWDA (bij mijn bank ING) en de andere helft zit in Robeco "classic" bij EVI van Lanschot.
NB. Ik ben Nederlander.
Op mijn website geef ik daar een overzicht van: www.vanwent.nl
Na zo'n 40 jaar beleggen maak ik het voor mezelf steeds eenvoudiger: ca. de helft van mijn beleggingen in aandelen zit in IWDA (bij mijn bank ING) en de andere helft zit in Robeco "classic" bij EVI van Lanschot.
NB. Ik ben Nederlander.
Vroeger was ik van het principe "hoe meer spreiding en hoe meer fondsen hoe beter" maar tegenwoordig streef ik ook naar eenvoud en overzichtelijkheid.
En als de USA crasht dan crashen ''alle beleggers samen''. Als iemand bv IWDA te veel focus op USA vindt, dan kan die er toch voor kiezen om meer gewicht te leggen in Europese ETF's? Ongeacht of dat nu is wat alle andere beleggers doen of niet en ongeacht of de rendementen in EU lager liggen? Of redeneer ik verkeerd?
Natuurlijk.
Maar waarom zou je dat doen?
Waarom zouden alle beleggers samen fout zijn, en jij juist? Wat weet jij wat de andere beleggers niet weten?
Maar waarom zou je dat doen?
Waarom zouden alle beleggers samen fout zijn, en jij juist? Wat weet jij wat de andere beleggers niet weten?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Misschien omdat ik als Belg, Europeaan mijn loon in euro's krijg, consumeer in euro en mijn bezit eveneens in euro koop of ooit verkoop. Misschien daarom dat ik mijn beleggingen niet voor 80% aan andere valuta wens bloot te stellen. Ik ben namelijk een Belgische, Europese belegger en per definitie niet het gemiddelde van alle beleggers samen.
En wat dat "weten" van alle andere beleggers betreft, die weten als geheel ook niks en index beleggers al helemaal niet. En daarbij komt de gemiddelde wetenschap of verwachting van alle beleggers samen niet noodzakelijk overeen met wat de toekomst brengt, die kunnen wel degelijk fout zijn, dus waarom zou je om die reden meelopen met de meute
-
- Full Member
- Contacteer:
Je kan jouw redenering evengoed omdraaien. Jouw volledige bezit (je huis, inboedel, auto, spaargeld ...) wordt gebruikt, gekocht en verkocht in Euro's. Als de Euro morgen crasht, ben je misschien blij om nog wat Amerikaanse aandelen te hebben.
En als morgen de dollar crasht zal je misschien blij zijn dat je beleggingen niet voor 70% in USD zijnPieter1985 schreef: ↑11 oktober 2024, 09:00 Je kan jouw redenering evengoed omdraaien. Jouw volledige bezit (je huis, inboedel, auto, spaargeld ...) wordt gebruikt, gekocht en verkocht in Euro's. Als de Euro morgen crasht, ben je misschien blij om nog wat Amerikaanse aandelen te hebben.
Uiteraard is wat munt spreiding zeker geen slechte keuze, of 80% in vreemde munt voor een Europeaan een goeie keuze is, is nog iets anders hé.
Nu volledig akkoord met Yaris.
Iedereen geloofde dat de aarde het middelpunt van het heelal was en toen kwam er ene vertellen dat de zon het middelpunt was. Die hebben ze toen vergiftigd.
Op dit ogenblik zijn er nog steeds mensen die de evolutietheorie van Darwin afwijzen omdat volgens hen God de aarde heeft geschapen.
Iedereen geloofde dat de aarde het middelpunt van het heelal was en toen kwam er ene vertellen dat de zon het middelpunt was. Die hebben ze toen vergiftigd.
Op dit ogenblik zijn er nog steeds mensen die de evolutietheorie van Darwin afwijzen omdat volgens hen God de aarde heeft geschapen.
-
- Full Member
- Contacteer:
De beurs is toch geen exacte wetenschap?
De koers van een aandeel of een index wordt toch grotendeels bepaald door het sentiment van de beleggers in kwestie? Zolang de beurswereld vindt dat bv. IWDA een goede investering is, gaat de koers omhoog en is het niet slecht om je wagonnetje aan te haken. Als de beleggers van gedacht veranderen, moet je bekijken of uitstapt. Da's toch het basisprincipe? "De beurs volgt altijd de collectie mening, zelfs al is die fout."
De koers van een aandeel of een index wordt toch grotendeels bepaald door het sentiment van de beleggers in kwestie? Zolang de beurswereld vindt dat bv. IWDA een goede investering is, gaat de koers omhoog en is het niet slecht om je wagonnetje aan te haken. Als de beleggers van gedacht veranderen, moet je bekijken of uitstapt. Da's toch het basisprincipe? "De beurs volgt altijd de collectie mening, zelfs al is die fout."
Je verwart IWDA met een aandeel...Pieter1985 schreef: ↑11 oktober 2024, 11:25 De beurs is toch geen exacte wetenschap?
Niemand vindt iwda een goede of slechte investering, je kan enkel een mening hebben over de onderliggende aandelen.
Iwda stijgt omdat de onderliggende aandelen stijgen, dus je stelt de foute vraag: je moet die vraag stellen of de onderliggende aandelen een goede investering zijn.
En dan komen we bij de analyse van individuele aandelen.
Mijn mening is dat het risico van die megecaps allemaal in dezelfde sector zo hoog is geworden dat het rendement dit niet meer dekt.
Maar dit is een mening over de inhoud, over de doos heb ik geen mening, dat is immers een doos.
Het is alsof je iets koopt online en dan een review schrijft hoe mooi je het pakket vindt, zonder het open te doen.
Ik zou gespreid kiezen voor enkel etf's, maar dan zowel in Europa + VS + eventueel wat groeilanden. Probeer dollar etf's en euro etf's wat gelijk te houden. De koers van bv IWDA is in dollar maar in Amsterdam is dit verwerkt in de koers in euro. Het blijven dus wel dollars.
het krachtige van wereldwijd gespreide index fondsen zoals IWDA. IMIE, ... is juist dat ze zich automatisch aanpassenPieter1985 schreef: ↑11 oktober 2024, 11:25 De beurs is toch geen exacte wetenschap?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
de munt waarin een fonds zijn administratie doet heeft geen impact op de fonds prestatiesIndalo schreef: ↑11 oktober 2024, 11:55 Ik zou gespreid kiezen voor enkel etf's, maar dan zowel in Europa + VS + eventueel wat groeilanden. Probeer dollar etf's en euro etf's wat gelijk te houden. De koers van bv IWDA is in dollar maar in Amsterdam is dit verwerkt in de koers in euro. Het blijven dus wel dollars.
de munt waarin je een fonds koop heeft geen impact op de fonds prestaties
de prestaties van een fonds hangen af van de prestaties van de onderliggende assets, en de volatiliteit van de munt van de assets en de munt waarin je zelf rekent.