Fondsen of ETF's?
TIP
Re: Fondsen of ETF's?
Dat is een mening die je al lang schrijft.
Inmiddels is IWDA in het voorbij jaar zo'n 30% getegen, .... dat is al een mooie buffer indien tech zou crashen .
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
indien je enkel in etf's in dollar belegt en de dollar zou crashen terwijl de onderliggende assets stijgen zal je niet veel winst hebben hier.B7H4long schreef: ↑11 oktober 2024, 12:29de munt waarin een fonds zijn administratie doet heeft geen impact op de fonds prestatiesIndalo schreef: ↑11 oktober 2024, 11:55 Ik zou gespreid kiezen voor enkel etf's, maar dan zowel in Europa + VS + eventueel wat groeilanden. Probeer dollar etf's en euro etf's wat gelijk te houden. De koers van bv IWDA is in dollar maar in Amsterdam is dit verwerkt in de koers in euro. Het blijven dus wel dollars.
de munt waarin je een fonds koop heeft geen impact op de fonds prestaties
de prestaties van een fonds hangen af van de prestaties van de onderliggende assets, en de volatiliteit van de munt van de assets en de munt waarin je zelf rekent.
de prestaties van een fonds hangen af van de prestaties van de onderliggende assets, en de volatiliteit van de munt van de assets en de munt waarin je zelf rekent.Indalo schreef: ↑11 oktober 2024, 13:11indien je enkel in etf's in dollar belegt en de dollar zou crashen terwijl de onderliggende assets stijgen zal je niet veel winst hebben hier.B7H4long schreef: ↑11 oktober 2024, 12:29
de munt waarin een fonds zijn administratie doet heeft geen impact op de fonds prestaties
de munt waarin je een fonds koop heeft geen impact op de fonds prestaties
de prestaties van een fonds hangen af van de prestaties van de onderliggende assets, en de volatiliteit van de munt van de assets en de munt waarin je zelf rekent.
bvb:
voor een fonds in EUR aandelen, zal jij geen impact ondervinden van munt evoluties, ongeacht of et fond gemanaged/noteerd in EUR/GBP/JPY/USD.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
ik zeg hier gewoon: wanneer je een etf in dollar koopt en de dollar daalt dat dit dan weegt op je rendement. Niet meer en niet minder.B7H4long schreef: ↑11 oktober 2024, 13:33de prestaties van een fonds hangen af van de prestaties van de onderliggende assets, en de volatiliteit van de munt van de assets en de munt waarin je zelf rekent.
bvb:
voor een fonds in EUR aandelen, zal jij geen impact ondervinden van munt evoluties, ongeacht of et fond gemanaged/noteerd in EUR/GBP/JPY/USD.
En dat is fundamenteel incorrect.Indalo schreef: ↑11 oktober 2024, 14:08ik zeg hier gewoon: wanneer je een etf in dollar koopt en de dollar daalt dat dit dan weegt op je rendement. Niet meer en niet minder.B7H4long schreef: ↑11 oktober 2024, 13:33
bvb:
Laatste poging:
https://www.bogleheads.org/wiki/Non-US_ ... cy_effects
https://www.bogleheads.org/wiki/Non-US_ ... cy_effectsThe short explanation of why the ETF's trading and denomination currencies -- GBP, USD, or whatever else they may happen to be -- have no effect whatsoever on your returns is that when you buy this ETF, you exchange some of your EUR for an equivalent value of stocks priced in JPY, and when you sell this ETF the reverse happens. In between purchase and sale, you hold only JPY assets, and any currencies that are not either JPY or your own are irrelevant.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
B7H4long, ik denk dat jij degene bent die hier de denkfout maakt, of Indalo niet begrijpt. Uiteraard heeft de evolutie van vreemde valuta een effect op je rendement. De bron die je zelf aanhaalt bevestigt dit.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Je belegging is enkel afhankelijk van de evolutie van de wisselkoers van de assets.MeneerParmentier schreef: ↑11 oktober 2024, 14:28B7H4long, ik denk dat jij degene bent die hier de denkfout maakt, of Indalo niet begrijpt. Uiteraard heeft de evolutie van vreemde valuta een effect op je rendement. De bron die je zelf aanhaalt bevestigt dit.
De evolutie van de munt waarin het fonds noteert heeft geen impact op het rendement.
Neem fonds van Euro assets dat noteert in USD.
Aankoop voor 100 Euro geeft me uiteindelijk voor 100 Euro assets; onafhankelijk van de munt waarin het fonds noteert of de wisselkoers daarvan.
Tijdens de levensduur van de belegging kan de wisselkoers variëren
Als de assets 100 Euro waard blijven, dan zal mijn belegging ook steeds 100 Euro waard zijn, onafhankelijk van wisselkoersveranderingen van de munt waarin het fonds noteert.
hetzelfde is ook waar voor een fonds van JPY assets dat noteert in USD, etc.
Of je IWDA nu in USD/EUR/JPY or GBP koopt zal geen impact hebben op je rendement.
Dit zijn de munt exposures dat je hebt met elk MSCI world fonds, onafhankelijk van de munt waarin het berekend wordt, of the munt waarin het fonds noteert.
- > geef me eens een concreet voorbeeld waar de verandering van de wisselkoers van de munt waarin een fonds noteert, of verrekend word impact heeft op het uiteindelijk resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Och, weer een zoveelste "de andere opzettelijk verkeerd begrijpen om discussie te kunnen voeren", iedereen zal wel begrijpen dat je met Tesla aandelen een blootstelling aan de dollar hebt, onnodig om dat voor de 100ste keer uit te leggen.MeneerParmentier schreef: ↑11 oktober 2024, 14:28 B7H4long, ik denk dat jij degene bent die hier de denkfout maakt, of Indalo niet begrijpt.
Precies, je zou dus kunnen zeggen dat die 30% stijging eerder een emotionele verwachtingen betreft en minder een weergave is van de reële economie is.MeneerParmentier schreef: ↑11 oktober 2024, 14:29 Op korte termijn is er geen relatie tussen beurs en economie.
Ik geef het op. De man wil het niet begrijpen. ![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Uiteraard. Er is dus geen invloed op je rendement wanneer je fonds zou kopen dat in USD noteert, maar enkel in aandelen investeert binnen de europese muntunie. In de praktijk is het natuurlijk net andersom: je koopt een fonds dat in EUR noteert maar wel in USD aandelen investeert. In dat geval heb je wel degelijk invloed op je rendement. In een poging de zaak op te helderen is er hier enkel meer verwarring geschapen...
Laatst gewijzigd door MeneerParmentier op 11 oktober 2024, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Ik denk dat velen hier niet goed snappen, ofwel hopen ze op beter (omdat ze misschien veel EU aandelen bezitten, sommige wat teveel naar hun goesting op dit moment) dat, wanneer de grootste (tech) bedrijven in de US het laten weten en een correctie ondergaan, dat bedrijven in EU gewoon die neerwaartse spiraal meevolgen, puur sentimenteel. Dat heeft niets meer te maken met de inhoud of intresieke waarde van een bedrijf. Je moet mij niet geloven, check de data maar.
dat heeft dan niets meer te maken met het valutarisico maar alles met de kuddegeest.bryanv schreef: ↑11 oktober 2024, 17:47 Ik denk dat velen hier niet goed snappen, ofwel hopen ze op beter (omdat ze misschien veel EU aandelen bezitten, sommige wat teveel naar hun goesting op dit moment) dat, wanneer de grootste (tech) bedrijven in de US het laten weten en een correctie ondergaan, dat bedrijven in EU gewoon die neerwaartse spiraal meevolgen, puur sentimenteel. Dat heeft niets meer te maken met de inhoud of intresieke waarde van een bedrijf. Je moet mij niet geloven, check de data maar.