Slimme investering?
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Slimme investering?
Hoewel ik zelf een grote voorstander ben van IWDA (of een ander goed gediversifieerd low cost index fonds), vind ik dit te kort door de bocht. Mogelijk is TS niet bereid om 50% van zijn inleg te zien verdwijnen in minder dan een jaar tijd.
In het beste geval win je geld met die Tak23 (ook tov de inflatie) ... maar minder dan wanneer je in andere gelijkaardige producten (zoals ETF's) zou investeren.MeneerParmentier schreef: ↑11 oktober 2024, 12:20 In het beste geval zul je met die Tak23 niet heel veel geld verliezen tov de inflatie. Een interessante investering is het geenszins.
Verstandig investeren begint met het bepalen van de juiste asset allocatie, niet met het bepalen welk financieel instrument je gaat aankopen.
Dit omwille van de kostenstructuur van een Tak23.
Tak23 beschermt OP ook zeker niet van mogelijk `50% van zijn inleg te zien verdwijnen in minder dan een jaar tijd`.MeneerParmentier schreef: ↑11 oktober 2024, 14:22Hoewel ik zelf een grote voorstander ben van IWDA (of een ander goed gediversifieerd low cost index fonds), vind ik dit te kort door de bocht. Mogelijk is TS niet bereid om 50% van zijn inleg te zien verdwijnen in minder dan een jaar tijd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
OP spreekt van een horizon van 10 jaar.
Ik heb, ter informatie, even de evolutie van 3 ETF's (IWDA, CSPX, IMIE) gedurende de laatste 10 jaar naast mekaar gezet.
Ik vermoed dat er weinig Tak 23 verzekeringsfondsen zijn die dat rendement halen.
Ik kan mij vergissen maar heb ook het gevoelen dat op 10 jaar het risico met een (of enkele) goed gespreidde ETF niet hoger is dan met een agressieve TAK 23.
Ik heb, ter informatie, even de evolutie van 3 ETF's (IWDA, CSPX, IMIE) gedurende de laatste 10 jaar naast mekaar gezet.
Ik vermoed dat er weinig Tak 23 verzekeringsfondsen zijn die dat rendement halen.
Ik kan mij vergissen maar heb ook het gevoelen dat op 10 jaar het risico met een (of enkele) goed gespreidde ETF niet hoger is dan met een agressieve TAK 23.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat hangt allemaal af van hoe het instrument samengesteld is. Er zijn bijvoorbeeld tak23's met een vaste loopduur en kapitaalsgarantie. De "Tak-23 Athora" waarvan TS spreekt mist alle transparantie op dat vlak.
Laatst gewijzigd door MeneerParmentier op 11 oktober 2024, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat is natuurlijk kort door de bocht. De volgende 10 jaar zijn niet noodzakelijk te vergelijken met de voorbije 10 jaar. Beter is om adhv een Monte Carlo simulatie een korf van mogelijke uitkomsten samen te stellen en dan te kijken wat de "range" is. Je moet nu eenmaal ook rekening houden met het minst gunstige scenario en kijken of je daar wel mee kunt leven. Veel doorsnee beleggers kunnen niet leven met de volatiliteit van een pure aandelenbelegging, en dit zorgt voor gedragsmatige fouten.
In essentie ben ik het natuurlijk wel eens om die tak23 links te laten liggen en (een deel) in een goed indexfonds te investeren. Tip: lees het boek "De hangmatbelegger" van Tim Nijsmans.
Iwda heeft bij mij ook de voorkeur maar ivgl met de voorstellen van grootbanken is dat wel een product waarin je wat mentaal moet in groeien.
Mijn eigen interesse in het financiële is bij mij begonnen met gewone termijnrekeningen bij de kleinere banken. Die tak-producten heb ik nooit goed begrepen, komt zo ingewikkeld over, zal wel aan mij liggen.
Van daaruit geëvolueerd richting brede indexfondsen. Nu beschouw ik voor mezelf een breed indexfonds als een spaarrekening. Je ziet die wel op en neer gaan qua bedrag dat er op staat maar je hebt (als het goed is) nooit het volledige bedrag nodig in 1 keer, je haalt er maar relatief kleine delen vanaf om te consumeren dus het maakt allemaal niet veel uit als je toevallig in een mindere periode een deeltje verkoopt.
Mijn eigen interesse in het financiële is bij mij begonnen met gewone termijnrekeningen bij de kleinere banken. Die tak-producten heb ik nooit goed begrepen, komt zo ingewikkeld over, zal wel aan mij liggen.
Van daaruit geëvolueerd richting brede indexfondsen. Nu beschouw ik voor mezelf een breed indexfonds als een spaarrekening. Je ziet die wel op en neer gaan qua bedrag dat er op staat maar je hebt (als het goed is) nooit het volledige bedrag nodig in 1 keer, je haalt er maar relatief kleine delen vanaf om te consumeren dus het maakt allemaal niet veel uit als je toevallig in een mindere periode een deeltje verkoopt.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Een toch eerder ongewone vergelijking
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik zou dan eerder opteren voor een termijnrekening. Enfin kijken wat het meest opbrengt natuurlijk. Zeker van je inleg en van de rente. Geen extra kosten.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Mssch eerst eens kijken of het nuttig is die lening sneller af te betalen of zit hier nog een voordeel voor de belastingen aan?
Zo ja je kan nog altijd aan lange termijnsparen doen met belastings voordeel.En dat is mogelijk het enige systeem waar tak 23 niet helemaal nadelig is gezien het belastingsvoordeel. Let wel direct gaan in fondsen en trackers en aandelen Brengt om de lange termijn mogelijks nog meer op....maar LTS dwingt je tot regelmaat.
En doe je al en pensioenssparen ?
Mssch beide systemen eens bekijken gezien Bartje hier mogelijks een besparing in ziet om nieuwe contracten niet meer mogelijk te maken
Zo ja je kan nog altijd aan lange termijnsparen doen met belastings voordeel.En dat is mogelijk het enige systeem waar tak 23 niet helemaal nadelig is gezien het belastingsvoordeel. Let wel direct gaan in fondsen en trackers en aandelen Brengt om de lange termijn mogelijks nog meer op....maar LTS dwingt je tot regelmaat.
En doe je al en pensioenssparen ?
Mssch beide systemen eens bekijken gezien Bartje hier mogelijks een besparing in ziet om nieuwe contracten niet meer mogelijk te maken