Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Maar wat brengt het op en wie wordt er gestraft? Een Chinese fabrikant exporteert bv een EV voor €20K, de EU heft €10K taks, de EV komt hier op de markt voor €30K. De fabrikant heeft nog steeds zijn 20K en produceert vrolijk verder met steenkool, de EU steekt 10K op zak en de consument is 10K meer kwijt of koopt een ICE. Onder de streep verandert er voor de Chinese producent niks en hier stelt de consument zijn aankoop uit of kiest voor ICE. Dus linkse logica, wij betalen taks en daarmee is het OK dat China met steenkool stookt. Trouwens voor Europa met het belerend vingertje maar China wijst, zou ze beter haar eigen stroomproductie CO2 neutraal maken, er worden hier immers ook nog gas en steenkoolcentrales gebouwd.VincentVega schreef: ↑12 oktober 2024, 11:01 Tegen importheffingen op staatsgesubsideerde producten uit vervuilende fabrieken uit China ben ik nooit geweest. Dat is voor mij trouwens geen betutteling maar rechtvaardigheid.
Als Europa wil dat Chinese zooi met dezelfde CO2 normen wordt gemaakt, dan is er maar één oplossing: niks importeren wat niet aan de EU normen voldoet. Heffingen zijn maar een lapmiddel op de kap van de consument om de eigen fabrieken te bevoordelen, het zal in geen geval bijdragen aan een snellere omschakeling, in tegendeel. Zowat alle grondstoffen, halffabricaten en afgewerkte producten die noodzakelijk zijn voor de transitie komen uit China of is China prijsbepalend op de globale markt. We zitten met andere woorden niet in een positie waar we kunnen wegen op de markt of op het beleid elders, het enige wat het zal opleveren is een zoveelste keer in eigen voeten schieten.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Importheffingen zijn een oplossing voor de concurrentievervalsing wegens overheidssubsidies. Niet voor de vervuilende productieprocessen, dat klopt.vortex schreef: ↑12 oktober 2024, 13:08Maar wat brengt het op en wie wordt er gestraft? Een Chinese fabrikant exporteert bv een EV voor €20K, de EU heft €10K taks, de EV komt hier op de markt voor €30K. De fabrikant heeft nog steeds zijn 20K en produceert vrolijk verder met steenkool, de EU steekt 10K op zak en de consument is 10K meer kwijt of koopt een ICE. Onder de streep verandert er voor de Chinese producent niks en hier stelt de consument zijn aankoop uit of kiest voor ICE. Dus linkse logica, wij betalen taks en daarmee is het OK dat China met steenkool stookt. Trouwens voor Europa met het belerend vingertje maar China wijst, zou ze beter haar eigen stroomproductie CO2 neutraal maken, er worden hier immers ook nog gas en steenkoolcentrales gebouwd.VincentVega schreef: ↑12 oktober 2024, 11:01 Tegen importheffingen op staatsgesubsideerde producten uit vervuilende fabrieken uit China ben ik nooit geweest. Dat is voor mij trouwens geen betutteling maar rechtvaardigheid.
Als Europa wil dat Chinese zooi met dezelfde CO2 normen wordt gemaakt, dan is er maar één oplossing: niks importeren wat niet aan de EU normen voldoet. Heffingen zijn maar een lapmiddel op de kap van de consument om de eigen fabrieken te bevoordelen, het zal in geen geval bijdragen aan een snellere omschakeling, in tegendeel. Zowat alle grondstoffen, halffabricaten en afgewerkte producten die noodzakelijk zijn voor de transitie komen uit China of is China prijsbepalend op de globale markt. We zitten met andere woorden niet in een positie waar we kunnen wegen op de markt of op het beleid elders, het enige wat het zal opleveren is een zoveelste keer in eigen voeten schieten.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
BMW gaat de productie van zijn populairste model, een EV btw, stopzetten. Die productie zit momenteel in China ...
De productie van de vervanger/opvolger van dit model gaat in Hongarije gebeuren. De vette jaren in China zijn voorbij voor hun. Dus heeft het geen zin om ginder te blijven produceren/investeren. Met het oog op een handelsoorlog lijkt me dit een actie die navolging verdient.
Doch de modale Europeaan trekt zich niks aan van groen, co² of carbon en fixeert zich op de aankoopprijs van zijn mobiel. Aan de andere kant valt het ook op hoeveel oldtimers à la Golf II en MB 190/300 er tegenwoordig rondrijden in de Noorderkempen. Benieuwd hoe het de volgende jaren gaat evolueren. De wegen zijn verzadigd, dus een toename van het aantal voertuigen op de weg is alvast onmogelijk.
De productie van de vervanger/opvolger van dit model gaat in Hongarije gebeuren. De vette jaren in China zijn voorbij voor hun. Dus heeft het geen zin om ginder te blijven produceren/investeren. Met het oog op een handelsoorlog lijkt me dit een actie die navolging verdient.
Doch de modale Europeaan trekt zich niks aan van groen, co² of carbon en fixeert zich op de aankoopprijs van zijn mobiel. Aan de andere kant valt het ook op hoeveel oldtimers à la Golf II en MB 190/300 er tegenwoordig rondrijden in de Noorderkempen. Benieuwd hoe het de volgende jaren gaat evolueren. De wegen zijn verzadigd, dus een toename van het aantal voertuigen op de weg is alvast onmogelijk.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Helemaal mee eens ! Daarom dat ik hier reeds al schreef dat het goed is dat de EU strengere normen voor onze industrie invoert maar dan moet ze consequent zijn en moet alles wat ingevoerd wordt aan diezelfde strenge eisen voldoen of het mag de EU niet binnen, simpel. Zoals in mijn voorbeeld, bouwt men in China een kast voor de lokale markt mag men dat zo vervuilend doen als men maar wil; is het echter voor onze markt moet dat aan dezelfde strenge voorwaarden worden gedaan of het is retour aan zender; zeer simpel, consument vriendelijk en het zou een gigantische impact hebben op het milieu. Daarom dat onze groene linkse hypocrieten hier nooit over praten ...vortex schreef: ↑12 oktober 2024, 13:08Maar wat brengt het op en wie wordt er gestraft? Een Chinese fabrikant exporteert bv een EV voor €20K, de EU heft €10K taks, de EV komt hier op de markt voor €30K. De fabrikant heeft nog steeds zijn 20K en produceert vrolijk verder met steenkool, de EU steekt 10K op zak en de consument is 10K meer kwijt of koopt een ICE. Onder de streep verandert er voor de Chinese producent niks en hier stelt de consument zijn aankoop uit of kiest voor ICE. Dus linkse logica, wij betalen taks en daarmee is het OK dat China met steenkool stookt. Trouwens voor Europa met het belerend vingertje maar China wijst, zou ze beter haar eigen stroomproductie CO2 neutraal maken, er worden hier immers ook nog gas en steenkoolcentrales gebouwd.VincentVega schreef: ↑12 oktober 2024, 11:01 Tegen importheffingen op staatsgesubsideerde producten uit vervuilende fabrieken uit China ben ik nooit geweest. Dat is voor mij trouwens geen betutteling maar rechtvaardigheid.
Als Europa wil dat Chinese zooi met dezelfde CO2 normen wordt gemaakt, dan is er maar één oplossing: niks importeren wat niet aan de EU normen voldoet. Heffingen zijn maar een lapmiddel op de kap van de consument om de eigen fabrieken te bevoordelen, het zal in geen geval bijdragen aan een snellere omschakeling, in tegendeel. Zowat alle grondstoffen, halffabricaten en afgewerkte producten die noodzakelijk zijn voor de transitie komen uit China of is China prijsbepalend op de globale markt. We zitten met andere woorden niet in een positie waar we kunnen wegen op de markt of op het beleid elders, het enige wat het zal opleveren is een zoveelste keer in eigen voeten schieten.
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat voorbeeld van die kast gaat terug naar het jaar 2000 ( random genomen). Toen maakte men in China een kast, die hier goed verkocht, 'klakkeloos' na. Omdat de Belgische industrie enorm moest investeren voor allerlei groene regeltjes, was het produceren van die kast dubbel zo duur geworden dan 5 jaar eerder. In China waren er helemaal geen regels, ze hadden goedkope arbeidskrachten en een volle zeecontainer kwam voor 1000 USD naar de haven van Antwerpen. Het verval van de Belgische meubelindustrie was ingezet. Kijken hoe de Europese automobiel industrie het vergaat. De prijs van die zeecontainer is alvast x10 gegaan en de lonen in China zijn ook wat gestegen. Nu nog het 'oneerlijke' verschil in 'groene productie' wegwerken .
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik heb nog voor een bedrijf gewerkt dat oa. douaneafhandeling deed op de luchthaven. Wij hadden kasten voor de Aldi uit China doorgegeven en die van de douane konden maar niet begrijpen dat ze die aan nog geen euro, denk dat het 0,56 cent + transport konden verkopen aan Aldi. Toen we vergelijkbare transacties lieten zien mochten ze passeren. Denk dat die kast uiteindelijk aan 15 euro werd verkocht ...pukkie007 schreef: ↑13 oktober 2024, 11:34 Dat voorbeeld van die kast gaat terug naar het jaar 2000 ( random genomen). Toen maakte men in China een kast, die hier goed verkocht, 'klakkeloos' na. Omdat de Belgische industrie enorm moest investeren voor allerlei groene regeltjes, was het produceren van die kast dubbel zo duur geworden dan 5 jaar eerder. In China waren er helemaal geen regels, ze hadden goedkope arbeidskrachten en een volle zeecontainer kwam voor 1000 USD naar de haven van Antwerpen. Het verval van de Belgische meubelindustrie was ingezet. Kijken hoe de Europese automobiel industrie het vergaat. De prijs van die zeecontainer is alvast x10 gegaan en de lonen in China zijn ook wat gestegen. Nu nog het 'oneerlijke' verschil in 'groene productie' wegwerken .
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Een auto voor de prijs van een (stevige) speed-pedelec.
Allen daarheen.
https://www.hln.be/mobiliteit/dacia-ver ... ~a4ebbb63/
Allen daarheen.
https://www.hln.be/mobiliteit/dacia-ver ... ~a4ebbb63/
Re: Rijden met EV vs ICE
Het populairste model is de iX3, dat is een elektrische variant van de X3, een SUV die met verbrandingsmotor op de markt gebracht werd.
Deze X3 heeft nu een nagelnieuwe opvolger, die geen elektrische variant meer krijgt. De reden daarvoor is dat de elektrische evenknie op een nieuw, volledig elektrisch platform (intern "neue klasse" genaamd) zal gebaseerd zijn. De beslissing van BMW is bijgevolg niet het afstappen van de elektrische automobiel, doch een verdere stap inwaarts. Tot nog toe koos BMW ervoor om elektrische auto's (op een aantal uitzonderingen na) geen eigen platform te geven. Daar komt nu verandering in. Hetzelfde zal gebeuren bij de uiterst populaire 3-reeks, dewelke u mag kopen in 2025/2026. Verdere informatie leest u hier: https://www.bmwgroup.com/en/news/genera ... w-era.html
Daarbij wordt de nieuwe X3 nog steeds in China geproduceerd (naast de Verenigde Staten van Amerika) en komt er zelfs een versie met verlengde wielbasis specifiek voor de Chinese markt.
Ik heb gezegd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het is ook nooit goed genoeg voor de auto industrie, hebben ze hun hoge importheffingen gekregen op Chinese auto's en nu krijgen we dit:
"Op maandag zei Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, eigenaar van Fiat, Citroën en Opel, dat de voorgestelde heffingen op Chinese auto’s de sluiting van fabrieken in Europa zouden versnellen, omdat ze Beijing zouden stimuleren om de productie naar Europa te verplaatsen waardoor die in directe concurrentie met Europese merken komt te staan.".
We kunnen natuurlijk ook Chinese auto's gewoon verbieden, dat zal pas druk op de prijzen zetten... naar boven. Minder auto's op de weg, best wel gezond.
"Op maandag zei Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, eigenaar van Fiat, Citroën en Opel, dat de voorgestelde heffingen op Chinese auto’s de sluiting van fabrieken in Europa zouden versnellen, omdat ze Beijing zouden stimuleren om de productie naar Europa te verplaatsen waardoor die in directe concurrentie met Europese merken komt te staan.".
We kunnen natuurlijk ook Chinese auto's gewoon verbieden, dat zal pas druk op de prijzen zetten... naar boven. Minder auto's op de weg, best wel gezond.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Vanaf € 10.590 - € 5,000 Belgische premie ! Een onklopbare prijs voor deze sublieme wagen ! Vw en Bmw kunnen hier niet aan tippen !Kwakkie schreef: ↑14 oktober 2024, 15:04 Een auto voor de prijs van een (stevige) speed-pedelec.
Allen daarheen.
https://www.hln.be/mobiliteit/dacia-ver ... ~a4ebbb63/
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Desinformatie. Een simpele zoekopdracht op Google leert:Brembos schreef: ↑15 oktober 2024, 19:18Vanaf € 10.590 - € 5,000 Belgische premie ! Een onklopbare prijs voor deze sublieme wagen ! Vw en Bmw kunnen hier niet aan tippen !Kwakkie schreef: ↑14 oktober 2024, 15:04 Een auto voor de prijs van een (stevige) speed-pedelec.
Allen daarheen.
https://www.hln.be/mobiliteit/dacia-ver ... ~a4ebbb63/
“De premie kan nooit meer dan 25% van de aankoopprijs bedragen. De premie wordt dan verlaagd in verhouding met de aankoopprijs van het voertuig.”
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Minus de premie komt het uit op iets minder dan 8000 euro. Nog steeds een spotprijs voor een elektrische auto. Gelet op de kleine batterij en het beperkte vermogen zou ik er wel niet mee op reis gaan naar pakweg Zuid-Frankrijk maar voor iemand die een tweede autootje nodig heeft om naar het werk te rijden of boodschappen te doen is dit eigenlijk een no-brainer .
Re: Rijden met EV vs ICE
Het is een stuntprijs, die uiteraard niet duurzaam is. De wagen wordt met verlies verkocht. In ier geval kan men technisch niet meer zeggen dat elektrisch rijden duur is. Zelfs de allereerste Dacia op de W-Europese weg was duurder, en dan corrigeer ik niet eens voor inflatoire effecten, verschil in onderhoudskosten, brandstofkosten etc.
Ik heb gezegd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat verlies op het elektrisch wagentje zal Dacia (en Renault) niet voelen gezien bijvoorbeeld de Duster als zoete broodjes verkoopt.
Ze moeten hun uitstootnormen halen om boetes te vermijden en daarom verkopen ze dit wagentje met verlies. Dat is goedkoper dan boetes betalen.
Ze moeten hun uitstootnormen halen om boetes te vermijden en daarom verkopen ze dit wagentje met verlies. Dat is goedkoper dan boetes betalen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Inderdaad, dat is de reden van deze "verkoop met verlies".Kwakkie schreef: ↑16 oktober 2024, 10:18 Dat verlies op het elektrisch wagentje zal Dacia (en Renault) niet voelen gezien bijvoorbeeld de Duster als zoete broodjes verkoopt.
Ze moeten hun uitstootnormen halen om boetes te vermijden en daarom verkopen ze dit wagentje met verlies. Dat is goedkoper dan boetes betalen.
https://auto55.mobi/nieuws/35132-dacia- ... -vermijden
De consument kan er maar goed bij varen ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid