De Beurs vandaag part 2
TIP
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag part 2
Welk aandeel raadt Pascal Paepen aan in HLN in de farmasector ?
Eli Lilly boven J&J.
Dat gaat over Tubize waarmee je UCB tegen een korting kan kopen.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Van 82e naar 98,26e= +19,83%
Van 98,26 naar 82 = -16,55%
Dus als je zegt iwda stond in januari 19,83% lager dan klopt dit niet.
Ja oké. Ik kan ook rekenen. Maar ik neem aan dat je wel begrijpt wat ik bedoel? Kan ik dan zeggen dat we +/- 20% hoger staan dan begin januari?
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
MIJLPAAL!
IWDA oversteeg vandaag (kortstondig) de kaap van 100 EUR. Rond kwart na 9 stonden we op 100 euro en welgeteld 2 centjes. Nadien zakte het terug tot onder de 100 euro.
Amper 5 jaar geleden betaalde je slechts de helft. En tijdens de corona-dip kon je zelf aan een goeie 40 eur kopen. Je hoefde geen enkel jaarverslag te lezen, geen enkele kennis te hebben over bedrijfseconomie, geen enkele boekhoudkundige ervaring te hebben en geen enkele macro-economische factor te doorgronden. Gewoon kopen en vervolgens niets doen.
IWDA oversteeg vandaag (kortstondig) de kaap van 100 EUR. Rond kwart na 9 stonden we op 100 euro en welgeteld 2 centjes. Nadien zakte het terug tot onder de 100 euro.
Amper 5 jaar geleden betaalde je slechts de helft. En tijdens de corona-dip kon je zelf aan een goeie 40 eur kopen. Je hoefde geen enkel jaarverslag te lezen, geen enkele kennis te hebben over bedrijfseconomie, geen enkele boekhoudkundige ervaring te hebben en geen enkele macro-economische factor te doorgronden. Gewoon kopen en vervolgens niets doen.
Dat zijn opmerkingen die mijn bloed doen koken, complete onbekwaamheid.MeneerParmentier schreef: ↑15 oktober 2024, 09:50 Je hoefde geen enkel jaarverslag te lezen, geen enkele kennis te hebben over bedrijfseconomie, geen enkele boekhoudkundige ervaring te hebben en geen enkele macro-economische factor te doorgronden. Gewoon kopen en vervolgens niets doen.
Dat je zo achterlijk bent om je huiswerk niet te willen maken, betekent niet dat je dat niet had moeten doen.
Met exact die redenering had je beter aandelen gekocht van een of andere random small cap die 5000% steeg, zonder hun jaarverslag te lezen. En dan had je hier exact hetzelfde kunnen verkondigen.
Het gaat goed, tot als het fout gaat...
Je moet ALTIJD nadenken en je huiswerk maken.
Ps: je hebt je een dag vergist, dat was gisteren al ( mocht je je huiswerk hebben gemaakt wist je dat)
Ps2: als je je huiswerk zou gedaan hebben, zou je vermoedelijk triestig worden, want had je (bijvoorbeeld) onderstaande grafiek gezien.
Sorry, het is sterker dan mezelf, zo'n mensen...
Waarom maak jij je druk om wat andere mensen met hun geld doen. Daar heb jij toch geen last van? Laat het los.
Er bestaan ook mensen die totaal geen verstand hebben van hoe de beurs werkt of hoe men jaarverslagen moet lezen en interpreteren laat staan dat ze de toekomst kunnen voorspellen of small caps kunnen uitkiezen die 5000 procent gaan stijgen. In plaats van 5000 procent te stijgen kunnen ze evengoed failliet gaan.
Voor dergelijke mensen is het goed dat er breed gespreide indexen bestaan. Beter hun geld daarin steken dan bij een fonds van een grootbank.
Er bestaan ook mensen die totaal geen verstand hebben van hoe de beurs werkt of hoe men jaarverslagen moet lezen en interpreteren laat staan dat ze de toekomst kunnen voorspellen of small caps kunnen uitkiezen die 5000 procent gaan stijgen. In plaats van 5000 procent te stijgen kunnen ze evengoed failliet gaan.
Voor dergelijke mensen is het goed dat er breed gespreide indexen bestaan. Beter hun geld daarin steken dan bij een fonds van een grootbank.
Omdat je mensen aanzet om hun geld ergens in te steken, met de belofte dat ze slapend rijk worden.
En dat is compleet fout...
Je moet mensen uitleggen dat er risico's bestaan, dat je dat geld niet zo maar gratis krijgt.
Geloof mij, er zijn genoeg mensen die dat niet snappen...
En dat is compleet fout...
Je moet mensen uitleggen dat er risico's bestaan, dat je dat geld niet zo maar gratis krijgt.
Geloof mij, er zijn genoeg mensen die dat niet snappen...
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb geen tijd om jaarverslagen te lezen. Ook geen goesting. Ik heb er ook niet de juiste opleiding voor gevolgd. Weten wat je niet weet, is het begin van alle wijsheid.
Integendeel. Als je je geld belegt in een enkele onderneming kun je er maar beter voor zorgen dat je die onderneming HEEL goed begrijpt, alle verslagen 20 keer gelezen hebt, je checklist 100x afgelopen etc etc.
En wat bedoel je precies met "fout gaan"? Een daling van 10%, 20%, 30%? Of 90%?
Ik heb nergens gezegd dat je geen huiswerk moet maken. Maar de aard en hoeveelheid van huiswerk tussen individuele aandelen en een brede index is van een totaal andere orde.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik beloof niks. Sterker nog: ik denk dat de meeste mensen met een indexfonds nooit slapend rijk zullen worden, precies omdat ze NIET slapen. In plaats daarvan beginnen ze weer te handelen, worden zenuwachtig bij een daling van 20%, verkopen met de idee om later goedkoper te kunnen herinstappen etc etc. Het zijn paradoxaal genoeg ENKEL degenen die slapen die rijk worden.
Laatst gewijzigd door MeneerParmentier op 15 oktober 2024, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Heel goed begrijpen als je al je geld in iwda stopt, je maar beter heel goed Blackrock begrijpt !!
In Nederland komt er van sommige analisten kritiek dat hun enorme pensioenspaarpot bijna volledig in handen van Blackrock is.
Wie is daar verantwoordelijk voor?
Waarom niet spreiden over verschillende uitgevers?
Terechte vragen volgens mij...
In Nederland komt er van sommige analisten kritiek dat hun enorme pensioenspaarpot bijna volledig in handen van Blackrock is.
Wie is daar verantwoordelijk voor?
Waarom niet spreiden over verschillende uitgevers?
Terechte vragen volgens mij...
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik kwam gisteren toevallig een artikel tegen op linked-in dat precies daarover ging. Gezien het belabberde medium dat linked-in is, vind ik dat artikel uiteraard niet terug, dus je zult me maar moeten geloven dat de conclusie was dat die kritiek niet helemaal terecht is.