De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
waarom?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het was wel degelijk vandaag…Aerolla schreef: ↑15 oktober 2024, 14:14Dat zijn opmerkingen die mijn bloed doen koken, complete onbekwaamheid.MeneerParmentier schreef: ↑15 oktober 2024, 09:50 Je hoefde geen enkel jaarverslag te lezen, geen enkele kennis te hebben over bedrijfseconomie, geen enkele boekhoudkundige ervaring te hebben en geen enkele macro-economische factor te doorgronden. Gewoon kopen en vervolgens niets doen.
Dat je zo achterlijk bent om je huiswerk niet te willen maken, betekent niet dat je dat niet had moeten doen.
Met exact die redenering had je beter aandelen gekocht van een of andere random small cap die 5000% steeg, zonder hun jaarverslag te lezen. En dan had je hier exact hetzelfde kunnen verkondigen.
Het gaat goed, tot als het fout gaat...
Je moet ALTIJD nadenken en je huiswerk maken.
Ps: je hebt je een dag vergist, dat was gisteren al ( mocht je je huiswerk hebben gemaakt wist je dat)
Ps2: als je je huiswerk zou gedaan hebben, zou je vermoedelijk triestig worden, want had je (bijvoorbeeld) onderstaande grafiek gezien.
Sorry, het is sterker dan mezelf, zo'n mensen...
En waarom zou hij triestig moeten worden van zo’n grafiek? Veel hoger risico. Wat is uw bron trouwens, want msci world biotech bestaat niet volgens mij. En uw redenering van de small cap ontgaat mij ook volledig.
Ik vind dat Parmentier hier gelijk heeft. Hij heeft zijn huiswerk gemaakt. Anders zou hij IWDA niet gekocht hebben. Met IWDA alleen ga je niet rijk worden, maar je hebt er geen werk mee en behaalt goede resultaten.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik twee portefeuilles heb. Eentje met losse aandelen (een stuk of 20) en eentje met IWDA, IUSN, EMIM en VGEA. De ETF portefeuille doet het stukken beter dan de losse aandelen portefeuille. Ik kan Parmentier dus zeker volgen. Hetgeen ik verkoop van losse aandelen steek ik in mijn ETF's. Geen omkijken naar en rust in mijn hoofd.
- MeneerParmentier
- Jr. Member
- Contacteer:
Je kan ook losse aandelen kopen , zonder 1 jaarverslag te lezen en niet naar omkijken.Kwakkie schreef: ↑15 oktober 2024, 17:23 Ik kan alleen maar zeggen dat ik twee portefeuilles heb. Eentje met losse aandelen (een stuk of 20) en eentje met IWDA, IUSN, EMIM en VGEA. De ETF portefeuille doet het stukken beter dan de losse aandelen portefeuille. Ik kan Parmentier dus zeker volgen. Hetgeen ik verkoop van losse aandelen steek ik in mijn ETF's. Geen omkijken naar en rust in mijn hoofd.
Maar om een of andere reden vinden mensen dat je etf's niet moet onderzoeken en aandelen wel.
Helemaal foutieve aanname, imo.
Ofwel vind je dat je beide niet moet bestuderen ( pas op, ik vind dat een legitieme stelling, echt waar)
Ofwel moet je ze allebei even hard bestuderen.
Maar allebei anders beschouwen is vreemd, zeker omdat etf's gewoon een groep aandelen is...
Maar blijkbaar als je een groep aandelen een 4-letternaam geeft, vervalt de ogenschijnlijke studie verplichting tesamen met alle risico's.
Sta me toe het opvallend te vinden
Je moet etf’s als IWDA ook bestuderen, niemand ontkent dat toch. Maar eens je dat gedaan hebt, komt er wel enige rust. Als je portefeuille vol zelfgekozen aandelen zit, dan heb je er constant werk mee. Niet zo bij IWDA.
Akkoord, maar ik lees hier toch andere dingen hoor...
Ik heb zowel iwda als aandelen, ik heb echt niet meer werk met die aandelen, in tegendeel zelfs...
Aandelen moet je echt geen eten geven ofzo hoor
Als je ervan uitgaat dat de beurs er is om rijk mee te worden dan moet je er direct mee stoppen.
Een collega heeft momenteel €84.000 in één biotech aandeel zitten en hij wil maar niet luisteren. Van de andere kant, het moest maar eens 1000% stijgen.
Een collega heeft momenteel €84.000 in één biotech aandeel zitten en hij wil maar niet luisteren. Van de andere kant, het moest maar eens 1000% stijgen.
Natuurlijk ga je rijk worden van de beurzen alleen niet op 1 a 2 jaar. Iedereen die 25-30 jaar lang consequent een mooi deeel van zijn inkomsten investeerd, zal met zeer grote waarschijnlijk niet genoodzaakt zijn om te werken tot het pensioen. En persoonlijk komt het hier zo hard binnen dat ik bijna elke week tegen mijn vriendin zeg, dit gaat niet blijven duren
Dat die man met wat kleingeld een gokje doet, dat zie je natuurlijk vaker. Ik had ook een collega (2002) die heel zijn portefeuille bestond uit aandelen Option. Het zal zo een 30.000 euro geweest zijn in die tijd, bijna op de top gekocht. Na enkele maanden was het nog 2.000 euro. Ik ken ook nog een ondertussen 80 jarige man die had heel zijn vermogen (toen 1,5M) in Fortis aandelen. Toen werkte ik zelf in de de telecom. Ondertussen werk ik als IT'er bij een bank, algemeen zijn de investeringsbeslissingen iets beter, maar er zijn er nog steeds die van die domme beslissingen maken (en niet alleen jongeren).
Voordeel als jongere is dat als je 3.000 euro kwijt geraakt aan een blunder, dat het iets makkelijker te recupereren valt
Ik denk dat het geld momenteel bij de meesten hier onder ons binnenstroomt en heb ook al vaker gezegd dat dit niet kan blijven duren.Galactic schreef: ↑16 oktober 2024, 07:34 Dat die man met wat kleingeld een gokje doet, dat zie je natuurlijk vaker. Ik had ook een collega (2002) die heel zijn portefeuille bestond uit aandelen Option. Het zal zo een 30.000 euro geweest zijn in die tijd, bijna op de top gekocht. Na enkele maanden was het nog 2.000 euro. Ik ken ook nog een ondertussen 80 jarige man die had heel zijn vermogen (toen 1,5M) in Fortis aandelen. Toen werkte ik zelf in de de telecom. Ondertussen werk ik als IT'er bij een bank, algemeen zijn de investeringsbeslissingen iets beter, maar er zijn er nog steeds die van die domme beslissingen maken (en niet alleen jongeren).
Voordeel als jongere is dat als je 3.000 euro kwijt geraakt aan een blunder, dat het iets makkelijker te recupereren valt
Sommige grote waarden worden ook al aardig afgestraft merk ik zoals een ASML(5 dagen -17%) of een LVMH(5 dagen -10%)
Betreft die €84.000 van mijn collega, dat is zo goed als zijn heel kapitaal.
Ik dacht dat ze zo iemand een "believer" noemen.
Dat kan zekerlijk. Sterker nog, men kan die strategie toepassen en erg succesvol zijn... dankzij puur geluk. De vraag is of zulks ook verstandig is.
Bij een indexfonds worden alle nieuwe aankopen en verkopen automatisch uitgevoerd. U hoeft niet eens jaarlijks in te loggen op uw broker account.
Ik heb gezegd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Man man, ik heb jaren boeken gelezen, onderzoek gedaan, afgewogen ect en helaas liep mijn rendement achter bij de standaard brede fondsen. Ik heb maar geaccepteerd dat ik bij de 99% hoor die beter af is met deze brede trackers.
Vooral blij dat ik nooit luister naar 99% van de ruis op dit forum. Ik had een berg rendement laten liggen, je zou er ziek van worden.
Zelfs een -50% is geen probleem, sta nogsteeds lekker in het groen. Geen stress
Vooral blij dat ik nooit luister naar 99% van de ruis op dit forum. Ik had een berg rendement laten liggen, je zou er ziek van worden.
Zelfs een -50% is geen probleem, sta nogsteeds lekker in het groen. Geen stress
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Het zegt genoeg dat er een experiment gedaan werd waarbij bonobo's betere resultaten haalden dan analisten. Voor 99 procent van de mensen is de beurs gewoon een soort loterij en die zijn beter af met een brede indextracker.
Maar julle bewijzen hier wel mijn punt...
Jullie veroordelen blijkbaar ad random aandelen kopen, maar als je random aandelen in een etf steekt, is het wel opeens goed.
Er is iets vreselijk onlogisch in jullie redenering.
Ik denk dat julie te hard zijn voor ad random aandelen kopen zonder studie, ofwel zijn jullie veel te non-chalant met etf's.
Per definitie moet het 1 van de 2 zijn. ( en ik denk dat welke van de 2 het is, persoonsafhankelijk is, imo is er geen goed antwoord)
Maar ik wijs gewoon op jullie hypocrisie hier
Ik zeg niet dat je elk aandeel in een etf moet bestuderen, maar dan moet je ook niet afkomen dat je superveel tijd in een aandeel moet steken.
Jullie veroordelen blijkbaar ad random aandelen kopen, maar als je random aandelen in een etf steekt, is het wel opeens goed.
Er is iets vreselijk onlogisch in jullie redenering.
Ik denk dat julie te hard zijn voor ad random aandelen kopen zonder studie, ofwel zijn jullie veel te non-chalant met etf's.
Per definitie moet het 1 van de 2 zijn. ( en ik denk dat welke van de 2 het is, persoonsafhankelijk is, imo is er geen goed antwoord)
Maar ik wijs gewoon op jullie hypocrisie hier
Ik zeg niet dat je elk aandeel in een etf moet bestuderen, maar dan moet je ook niet afkomen dat je superveel tijd in een aandeel moet steken.
U wijs u op twee denkfouten:
1. Een indextracker heeft een brede spreiding en bevat honderden zoniet duizenden aandelen. Gaat u werkelijk een gelijkaardig individuele aandelen aankopen?
2. Een indextracker koopt en verkoopt op een geautomatiseerde manier bij regelmaat. Diezelfde mate van automatisering kunt u als privaat persoon niet doorvoeren op individuele aandelen. Ergo, u zult meer huiswerk hebben.
Ik heb gezegd.