Klimaathysterie
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Klimaathysterie
Als je niet weet wat ik met mensen bedoel, dan heb jij een probleem, niet ik.croesus schreef: ↑18 oktober 2024, 14:41 Ik weet niet wie je bedoelt met die 'mensen'.
Het VEKA (niet VEA) maakt inderdaad dat verschil wel, en concludeert: "Het VEKA merkt op dat in de studie gerekend wordt met een koelmiddel met een hoog aardopwarmingspotentieel, dat in de komende jaren zelfs niet meer zal mogen worden gebruikt in nieuwe residentiële warmtepompen. Vele warmtepompen van de nieuwe generatie gebruiken nu al minder milieuschadelijke koelmiddelen. Het is dan ook spijtig dat deze niet gebruikt zijn in de studie. Zo zou een meer representatieve afweging mogelijk zijn geweest. Ook wordt er in levenscyclusanalyses van warmtepompen vaak terug gegrepen naar oude data. De milieu-impact van warmtepompen dient zeer grondig en op basis van recente cijfers te gebeuren."
Ook de mensen die aan het woord komen in het artikel in De Standaard waarvan ik eerder de link gaf maken dat verschil, en geven dus gelijkaardige kritiek op dat doctoraatswerk van de UGent (of beter: op wat daarover in de kranten was verschenen; ik vind het eigenlijke werk voorlopig niet online...).
Dus als jij (triomfantelijk) post: "Warmtepompen over de ganse levensduur NIET milieuvriendelijker dan gasketel", dan is dat maar de helft van het verhaal en klopt dat enkel voor het verleden. Vanaf heel binnenkort zal door technologische evolutie en nieuwe regelgeving (vanaf 2025 in de EU) de balans snel kantelen ten voordele van de warmtepomp. Goed nieuws toch?
De doctoraatsstudie (en de titel van het artikel) gaat over het HEDEN. Zoals ik van in het begin heb gezegd: momenteel scoren warmtepompen veel beter op klimaat impact (CO2-uitstoot) maar op het vlak van milieu impact scoren ze niet beter dan een moderne gasboiler, en dat omwille van de grondstoffen die nodig zijn in het productieproces.
That's it. Een kritische noot op het opgeklopte groene hoera sfeertje dat rond warmtepompen wordt gecreëerd, is blijkbaar niet toegestaan.
Vermoedelijk zullen warmtepompen in de toekomst op een milieuvriendelijkere manier geproduceerd worden (wat ik ook al vermeld heb hiervoor) maar dat is nog vingerdik kijken. Niemand kan de toekomst voorspellen ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Het HEDEN is maar een klein deel van het verhaal. Het gaat er om hoe de zaken evolueren in de tijd. Van waar we komen in het verleden en waar we naartoe evolueren in de toekomst.
Er staan nog altijd heel veel ketels die geen moderne gasketel zijn en het is ook niet zo dat op een bepaalde datum alle bestaande ketels van de muur zullen getrokken worden en vervangen worden door warmtepompen.
Ik begin wel steeds beter te begrijpen waar uitspraken als: 'het gaat allemaal te snel' en 'het wordt ons opgedrongen' vandaan komen.
Er staan nog altijd heel veel ketels die geen moderne gasketel zijn en het is ook niet zo dat op een bepaalde datum alle bestaande ketels van de muur zullen getrokken worden en vervangen worden door warmtepompen.
Ik begin wel steeds beter te begrijpen waar uitspraken als: 'het gaat allemaal te snel' en 'het wordt ons opgedrongen' vandaan komen.
Laat ons een een 2 tal strenge winters krijgen, zoals vanouds, dan zullen de warmtepompliefhebbers wel met hun voetjes terug op de begane grond komen en ondertussen veel kou lijden.
Dat het koud kan worden kan evenzeer gebeuren als we nu een mildere temperatuur krijgen.
Wat ik wel moet toegeven is dat die heren hun lobbiewerk zeer goed hebben gedaan.
Onlangs nog met een vertegenwoordiger gepraat en daaruit kwam het volgende: "diens brood men eet, diens woord men spreekt."
Dat het koud kan worden kan evenzeer gebeuren als we nu een mildere temperatuur krijgen.
Wat ik wel moet toegeven is dat die heren hun lobbiewerk zeer goed hebben gedaan.
Onlangs nog met een vertegenwoordiger gepraat en daaruit kwam het volgende: "diens brood men eet, diens woord men spreekt."
Correct. Doch, de conclusiën die men vervolgens kan koppelen, kunnen uiteenlopend zijn. Men zou kunnen concluderen dat men beter geen warmtepompen gebruike, of men kan concluderen dat men beter verder investeert in deze technologie om deze minder belastend te maken. Het ene is stilstand, of verder laten evolueren van iets dat op het einde van zijn cyclus zit, het andere is investeren in een techniek die nog geheel nieuw is.VincentVega schreef: ↑18 oktober 2024, 15:13 De doctoraatsstudie (en de titel van het artikel) gaat over het HEDEN. Zoals ik van in het begin heb gezegd: momenteel scoren warmtepompen veel beter op klimaat impact (CO2-uitstoot) maar op het vlak van milieu impact scoren ze niet beter dan een moderne gasboiler, en dat omwille van de grondstoffen die nodig zijn in het productieproces.
That's it.
Ik heb gezegd.
Ik verdedig alle pogingen om de afhankelijkheid van de Heer Poetin af te bouwen.
Bovendien komen strenge winters steeds minder vaak voor...
Ik heb gezegd.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Mijn gasboiler werkt even goed op Noors gas als op Russisch gas
Voor andere landen werkt het even goed andersom.VincentVega schreef: ↑18 oktober 2024, 16:23 Mijn gasboiler werkt even goed op Noors gas als op Russisch gas
Ik heb gezegd.
Bij mij kwam onlangs de installateur langs voor 2 jaarlijks onderhoud van de gasboiler. Hij plaatst evenzeer warmtepompen en ik vroeg er hem info over. Hij vroeg "heb je vloerverwarming", antwoord, neen. Volgende vraag "heb je zonnepanelen", antwoord neen. Volgende vraag "is uw huis geïsoleerd volgens de recentste normen en technieken", antwoord het staat hier 24 jaar dus neen. Volgende vraag "hoe oud ben je", antwoord vooraan in de 60. Hij zei, hou uw gasboiler maar want een warmtepomp en alle aanpassingen die je zal moeten doen aan je woning om de pomp rendabel te krijgen zal je nooit uit kunnen winnen voor je dood en begraven bent.E10ne schreef: ↑18 oktober 2024, 15:48 Laat ons een een 2 tal strenge winters krijgen, zoals vanouds, dan zullen de warmtepompliefhebbers wel met hun voetjes terug op de begane grond komen en ondertussen veel kou lijden.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
LOL Je geeft nu juist het ultieme argument om jouw vorige post onderuit te halen LOLRhijnvis schreef: ↑18 oktober 2024, 16:30Voor andere landen werkt het even goed andersom.VincentVega schreef: ↑18 oktober 2024, 16:23 Mijn gasboiler werkt even goed op Noors gas als op Russisch gas
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Een eerlijk installateur, een zeldzaamheid ...Kwakkie schreef: ↑18 oktober 2024, 16:43Bij mij kwam onlangs de installateur langs voor 2 jaarlijks onderhoud van de gasboiler. Hij plaatst evenzeer warmtepompen en ik vroeg er hem info over. Hij vroeg "heb je vloerverwarming", antwoord, neen. Volgende vraag "heb je zonnepanelen", antwoord neen. Volgende vraag "is uw huis geïsoleerd volgens de recentste normen en technieken", antwoord het staat hier 24 jaar dus neen. Volgende vraag "hoe oud ben je", antwoord vooraan in de 60. Hij zei, hou uw gasboiler maar want een warmtepomp en alle aanpassingen die je zal moeten doen aan je woning om de pomp rendabel te krijgen zal je nooit uit kunnen winnen voor je dood en begraven bent.E10ne schreef: ↑18 oktober 2024, 15:48 Laat ons een een 2 tal strenge winters krijgen, zoals vanouds, dan zullen de warmtepompliefhebbers wel met hun voetjes terug op de begane grond komen en ondertussen veel kou lijden.
In het audiofragment over de "beruchte" doctoraatsthesis over warmtepompen geeft de professor ook aan dat het vanuit milieustandpunt (jouw installateur zal vermoedelijk eerder vanuit financieel standpunt zijn mening gegeven) gewoon beter is om verder te verwarmen met een goed functionerende reeds bestaande gasboiler dan om je gasboiler te vervangen door een warmtepomp.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Plus dat er angstvallig om de olifant in de kamer wordt gefietst. Zolang Tinne blijft onze CO₂-loze kerncentrales vervangen door CO₂-spuwende gascentrales lijkt het fabeltje van de winst voor de warmtepompen enkel door technofobe Groenen te worden geslikt.VincentVega schreef: ↑18 oktober 2024, 16:59Een eerlijk installateur, een zeldzaamheid ...Kwakkie schreef: ↑18 oktober 2024, 16:43Bij mij kwam onlangs de installateur langs voor 2 jaarlijks onderhoud van de gasboiler. Hij plaatst evenzeer warmtepompen en ik vroeg er hem info over. Hij vroeg "heb je vloerverwarming", antwoord, neen. Volgende vraag "heb je zonnepanelen", antwoord neen. Volgende vraag "is uw huis geïsoleerd volgens de recentste normen en technieken", antwoord het staat hier 24 jaar dus neen. Volgende vraag "hoe oud ben je", antwoord vooraan in de 60. Hij zei, hou uw gasboiler maar want een warmtepomp en alle aanpassingen die je zal moeten doen aan je woning om de pomp rendabel te krijgen zal je nooit uit kunnen winnen voor je dood en begraven bent.
In het audiofragment over de "beruchte" doctoraatsthesis over warmtepompen geeft de professor ook aan dat het vanuit milieustandpunt (jouw installateur zal vermoedelijk eerder vanuit financieel standpunt zijn mening gegeven) gewoon beter is om verder te verwarmen met een goed functionerende reeds bestaande gasboiler dan om je gasboiler te vervangen door een warmtepomp.
Enkel als onze electriciteit in CO₂-loze kerncentrales wordt opgewekt zou ik nog overwegen daarin mee te gaan.
Of met zonne-energie (als de zon schijnt) of windenergie (als 't waait)
Ik heb de hoop opgegeven, hier worden de beslissingen genomen door politiekers en worden mensen met een technische achtergrond niet gehoord. Waar ze wel ingenieurs hebben lopen (Google, Microsoft) kiezen ze resoluut voor kernenergie.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Ik blijf ook nog bij mijn condenserende gasboiler voor (vloer)verwarming en sanitair water. Ideaal vanuit milieustandpunt want mijn boiler is al geproduceerd.VincentVega schreef: ↑18 oktober 2024, 16:59
Een eerlijk installateur, een zeldzaamheid ...
Bovendien is het ook nog de goedkoopste optie aangezien een warmtepomp in mijn geval slechts rendabel is onder een verhouding elek kWh prijs / gas kWh prijs van ca. 2. Met de huidige prijzen is deze verhouding ca. 4.
Zelfs als alle heffingen en belastingen die nu op de elektriciteitsprijs geheven worden, naar de gasprijs overgeheveld worden komen we er nog niet. En met ETS zal het ook nog niet lukken.
Amazon heeft zicht als derde datacenter-gigant ook in de rij van verstandige mensen gevoegd en zal nucleaire energie gebruiken voor zijn toekomstige datacenters.CarpeNoctem schreef: ↑18 oktober 2024, 17:14 Waar ze wel ingenieurs hebben lopen (Google, Microsoft) kiezen ze resoluut voor kernenergie.
Een heel goede beslissing om hun groeiende energiehonger op een CO2-neutrale manier te stillen
Die toekomst waarover jij het hebt is al een tijdje bezig hoorVincentVega schreef: ↑18 oktober 2024, 15:13
De doctoraatsstudie (en de titel van het artikel) gaat over het HEDEN. Zoals ik van in het begin heb gezegd: momenteel scoren warmtepompen veel beter op klimaat impact (CO2-uitstoot) maar op het vlak van milieu impact scoren ze niet beter dan een moderne gasboiler, en dat omwille van de grondstoffen die nodig zijn in het productieproces.
That's it. Een kritische noot op het opgeklopte groene hoera sfeertje dat rond warmtepompen wordt gecreëerd, is blijkbaar niet toegestaan.
Vermoedelijk zullen warmtepompen in de toekomst op een milieuvriendelijkere manier geproduceerd worden (wat ik ook al vermeld heb hiervoor) maar dat is nog vingerdik kijken. Niemand kan de toekomst voorspellen ...
Warmtepomp op propaan: 7 modellen om uit te kiezen
Daar zijn natuurlijk ook nadelen aan hé, ten eerste heeft propaan slechtere thermodynamische eigenschappen en is het chemisch minder stabiel dan de fluor koelmiddelen. Dit zal dus resulteren in minder efficiëntie en een kortere levensduur van de warmtepomp.croesus schreef: ↑21 oktober 2024, 08:56 Die toekomst waarover jij het hebt is al een tijdje bezig hoor
Warmtepomp op propaan: 7 modellen om uit te kiezen