Basic Fit
TIP
Re: Basic Fit
In een artikel uit de tijd stond dit: 'De impact kan groot zijn, zeker bij enthousiaste 'lessees'. Neem Basic-Fit, de alomtegenwoordige fitnessketen die net als zijn klanten ook graag met de betere financiële engineering zijn balans laat zweten. Die rapporteerde over 2018 333 miljoen nettoschulden, maar inclusief leases zullen die schulden luidens het jaarbericht deze week met 740 à 760 miljoen stijgen en dus verdrievoudigen. De gerapporteerde ebitda, 124 miljoen euro, zal in één trek met 87 miljoen stijgen.
Wel stof tot nadenken!
Het artikel gaat over leaseschulden. Moet sinds dit jaar ook in de jaarrekening staan.
Wel stof tot nadenken!
Het artikel gaat over leaseschulden. Moet sinds dit jaar ook in de jaarrekening staan.
Denfi schreef: ↑8 maart 2019, 20:18 In een artikel uit de tijd stond dit: 'De impact kan groot zijn, zeker bij enthousiaste 'lessees'. Neem Basic-Fit, de alomtegenwoordige fitnessketen die net als zijn klanten ook graag met de betere financiële engineering zijn balans laat zweten. Die rapporteerde over 2018 333 miljoen nettoschulden, maar inclusief leases zullen die schulden luidens het jaarbericht deze week met 740 à 760 miljoen stijgen en dus verdrievoudigen. De gerapporteerde ebitda, 124 miljoen euro, zal in één trek met 87 miljoen stijgen.
Wel stof tot nadenken!
Algemeen geweten dat Basic Fit z'n model werkt op leasing. Anders kon men ook geen +100 clubs per jaar openen...
Hun liabilities zullen stijgen, maar dit heeft geen impact op de convenanten met de banken.
Veranderd ook niets aan de waardering.
patotoe patato
https://www2.deloitte.com/content/dam/D ... ation1.pdf
Klopt. Er verandert eigenlijk niets. Vraag is of de markt dat ook zo gaat zien als die nieuwe cijfers gepubliceerd worden. Het oogt toch wat anders.
Er zitten ook wel wat gekke dingen in die nieuwe regels. Zo was ik onlangs bij een familiebedrijf dat overgenomen was door een grote international (waarvoor ik werkte). De gebouwen waar hun winkels in gevestigd zijn, bleven in handen van de familie. Om zeker te zijn hebben ze bij de overname huurcontracten gemaakt van 10 of 15j zonder opzegmogelijkheid. Dit heeft tot gevolg dat al deze huurkosten ineens op de balans komen te staan als schulden, wat een echt grote som is (100 gebouwen) ten opzichte van hun omzet en ebitda.
Er zitten ook wel wat gekke dingen in die nieuwe regels. Zo was ik onlangs bij een familiebedrijf dat overgenomen was door een grote international (waarvoor ik werkte). De gebouwen waar hun winkels in gevestigd zijn, bleven in handen van de familie. Om zeker te zijn hebben ze bij de overname huurcontracten gemaakt van 10 of 15j zonder opzegmogelijkheid. Dit heeft tot gevolg dat al deze huurkosten ineens op de balans komen te staan als schulden, wat een echt grote som is (100 gebouwen) ten opzichte van hun omzet en ebitda.
Basic-Fit gaat een eerste 'stap' ondernemen in wat misschien voor hun wel de grootste doorn in het oog is, nl. het doorgeven van abonnementen. Het zit zo, bij het inscannen van de kaart aan de ingang verschijnt er nergens een foto op het scherm van het membership. Logisch blijkt dan ook, dat er veel abo's gewoon worden door gegeven onder vrienden, met als gevolg een verlies van potentieële klanten. Het is ook perfect mogelijk om een foto te nemen van de barcode van de kaart en via de gsm de barcode te scannen.
BF antwoordt hierop dat deze switchers meestal aan de ingang al door de mand vallen, maar toch..
Nu gaat BF op termijn de barcodes van deze membership kaarten op andere manier uitwerken (VB; zwarte barcodes), zodat er geen kopie meer kan worden genomen van de lidkaart. Het doorgeef-probleem zelf blijft nog steeds onbeantwoord..
BF antwoordt hierop dat deze switchers meestal aan de ingang al door de mand vallen, maar toch..
Nu gaat BF op termijn de barcodes van deze membership kaarten op andere manier uitwerken (VB; zwarte barcodes), zodat er geen kopie meer kan worden genomen van de lidkaart. Het doorgeef-probleem zelf blijft nog steeds onbeantwoord..
Heb ook gehoord dat ze op termijn naar 24u/7 voor elke BF willen gaan, en 'het controleren/begeleidend' personeel willen vervangen door externe security teams om de kosten te drukken. Zodat BF in de toekomst zonder personeel werkt. Behoudens de personal trainers waarvoor men extra betaalt natuurlijk...
chip inplanten of irisscan ofzo?
De vraag is of de mogelijks verloren inkomsten door het doorgeven van abo's opweegt tegen de controlekost:
- personeelskost om er een jobstudent te zetten die de foto op de kaart controleert tegen de persoon die binnenkomt
- kost van IT om de controle te automatiseren (iris, vingerafdruk, facial recognition, ...)
Het klinkt goed in een rapport, want het geeft de illusie dat BF eigenlijk veel meer klanten heeft, maar dat sommigen (nog) niet de volledige prijs betalen.
De vraag is maar of dat zo is: gaan alle meervoudig gebruikte abo's plots ver-x-voudigen als ze een waterdichte controle hebben? Of gaan ze minder gebruikers hebben omdat de meervoudigen toch niet instappen aan de volle pot en de correcte gebruikers afgeschrikt worden door de extra controle.
Vergelijk het ook met de Netflix, YouTube Premium, Spotify accounts die gedeeld worden, of zelfs Microsoft HUP.
Een klant die iets betaalt, is beter dan geen klant. Wat is de meerkost van een extra klant?
- personeelskost om er een jobstudent te zetten die de foto op de kaart controleert tegen de persoon die binnenkomt
- kost van IT om de controle te automatiseren (iris, vingerafdruk, facial recognition, ...)
Het klinkt goed in een rapport, want het geeft de illusie dat BF eigenlijk veel meer klanten heeft, maar dat sommigen (nog) niet de volledige prijs betalen.
De vraag is maar of dat zo is: gaan alle meervoudig gebruikte abo's plots ver-x-voudigen als ze een waterdichte controle hebben? Of gaan ze minder gebruikers hebben omdat de meervoudigen toch niet instappen aan de volle pot en de correcte gebruikers afgeschrikt worden door de extra controle.
Vergelijk het ook met de Netflix, YouTube Premium, Spotify accounts die gedeeld worden, of zelfs Microsoft HUP.
Een klant die iets betaalt, is beter dan geen klant. Wat is de meerkost van een extra klant?
Basic fit is enorm gedaald. Logisch ... geen klanten in deze periode.
Op zich is dit toch een stabiele speler in de fitnessmarkt. Lijkt me een ideaal moment om dit aandeel wat meer in de gaten te houden.
Op zich is dit toch een stabiele speler in de fitnessmarkt. Lijkt me een ideaal moment om dit aandeel wat meer in de gaten te houden.
1.570 vestigingen, dus 168 meer dan vorig jaar.
Verwacht eind 2024: 1.575 vestingen.
Benieuwd welke impact een eigen franchisetak zal hebben op de toekomstige groei.
Verwacht eind 2024: 1.575 vestingen.
Benieuwd welke impact een eigen franchisetak zal hebben op de toekomstige groei.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Zelf vind ik hun rugzakje zo super; zou goed passen van design bij mijn diepvriestas van de Colruyt.
Stel, ik zeg stel, dat er een tweede soort coronaplaag of iets dergelijks zou komen, wat zou er dan gebeuren met het aandeel Basic Fit ?
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik neem aan dat dat een retorische vraag is ...
Je post heeft alvast iets meer waarde dan die voor jou over het mooie rugzakje ...
Mijn mening over Basic Fit:
- ze beginnen steeds meer aan kannibalisme te doen waardoor hun winstgevendheid zal afnemen terwijl de kosten mettertijd zullen toenemen
- ze investeren te weinig in oudere vestigingen waardoor deze een slechte reputatie hebben/ krijgen
- meer en meer bedrijven bieden in-door fitness aan waardoor een abo bij een keten als Basic Fit onnodig wordt
- als men mee wil blijven zal men het materiaal moeten vervangen voor het einde van de normale levensduur wat extra kosten oplevert
- als men ziet hoe de maatschappij evolueert zie ik steeds minder sporten ...
Vele aandelen zijn "gokjes," ik denk dat Basic Fit zeker in die categorie kan gezet worden. Zullen zeker argumenten zijn om een opwaarts potentieel te kunnen verdedigen maar omgekeerd zijn er ook vele contra's; ik blijf er ver van af, zowel het aandeel als hun fitness. ( heb gratis fitness op het werk )
Make Spaargids " Great Again ! "
Ik heb wel een abonnement op Basic-Fit dus ik kan er wel iets over zeggen.
Ik ga meestal naar een vestiging die nog niet zo lang geopend is dus daar is alles ok.
Af en toe ga ik naar een oudere vestiging en daar is het inderdaad heel anders. De toestellen staan er veel dichter op elkaar en veel toestellen zijn aan vervanging toe. De douches stinken er naar vocht en schimmel dus daar ga ik niet in.
En dan heb je nog het publiek dat de vestigingen frequenteert De abonnementen zijn, laat ons eerlijk zijn, goedkoop waardoor je een bepaald publiek aantrekt. Gelukkig heb ik de luxe om tijdens de rustige momenten te gaan maar ook dan heb je af en toe bedenkelijk volk dat daar zit. Op bepaalde uren ga je er beter niet en zeker niet als jong meisje/vrouw
Aandelen zal ik er nooit van kopen.
Ik ga meestal naar een vestiging die nog niet zo lang geopend is dus daar is alles ok.
Af en toe ga ik naar een oudere vestiging en daar is het inderdaad heel anders. De toestellen staan er veel dichter op elkaar en veel toestellen zijn aan vervanging toe. De douches stinken er naar vocht en schimmel dus daar ga ik niet in.
En dan heb je nog het publiek dat de vestigingen frequenteert De abonnementen zijn, laat ons eerlijk zijn, goedkoop waardoor je een bepaald publiek aantrekt. Gelukkig heb ik de luxe om tijdens de rustige momenten te gaan maar ook dan heb je af en toe bedenkelijk volk dat daar zit. Op bepaalde uren ga je er beter niet en zeker niet als jong meisje/vrouw
Aandelen zal ik er nooit van kopen.
Oei, hoe moet ik hier op reageren.voorheenCP1234 schreef: ↑19 oktober 2024, 02:20Ik neem aan dat dat een retorische vraag is ...
Je post heeft alvast iets meer waarde dan die voor jou over het mooie rugzakje ...
Mijn mening over Basic Fit:
- ze beginnen steeds meer aan kannibalisme te doen waardoor hun winstgevendheid zal afnemen terwijl de kosten mettertijd zullen toenemen
- ze investeren te weinig in oudere vestigingen waardoor deze een slechte reputatie hebben/ krijgen
- meer en meer bedrijven bieden in-door fitness aan waardoor een abo bij een keten als Basic Fit onnodig wordt
- als men mee wil blijven zal men het materiaal moeten vervangen voor het einde van de normale levensduur wat extra kosten oplevert
- als men ziet hoe de maatschappij evolueert zie ik steeds minder sporten ...
Vele aandelen zijn "gokjes," ik denk dat Basic Fit zeker in die categorie kan gezet worden. Zullen zeker argumenten zijn om een opwaarts potentieel te kunnen verdedigen maar omgekeerd zijn er ook vele contra's; ik blijf er ver van af, zowel het aandeel als hun fitness. ( heb gratis fitness op het werk )
Er wordt net meer sporten verwacht.
Men heeft een service contract op gym equipment dus “vervallen” don’t think so.
Bedrijven die gyms aanbieden.. peanuts
Hoezo kannibalisme? Bedoel je de cluster strategie?
Hoezo slecht onderhouden?
Gokje? Basic fit maakt harde euro’s, allemaal zwart op wit in de financiële verslagen.
Minder gut feel en meer facts & figures