Basic Fit
TIP
Re: Basic Fit
Ik zie net het tegengestelde en net meer mensen die gaan sporten.voorheenCP1234 schreef: ↑19 oktober 2024, 02:20 - als men ziet hoe de maatschappij evolueert zie ik steeds minder sporten ...
Meer mensen die thuiswerken, meer mensen op appartementen, meer mensen zonder tuin. Basic Fit hier in de stad zit toch steeds aardig vol wanneer ik er passeer. Ook de gespreide openingsuren, de 24/ clubs. De aantrekking om toch maar te gaan sporten i.p.v. alleen te gaan joggen. Het sociale enz.
Legt de overheid echter op om morgen een mondmasker te gaan draaien kan het allemaal snel keren natuurlijk.
Het show-gehalte ligt bij menig Basic Fit filiaal vaak hoger dan het sport-gehalte. Het begint al op de parking ... Maar idd, er zit veel volk binnen. De meesten hebben wel hun eigen flesje water/sportdrank/proteïnen bij. Ik spreek enkel over de lokale filialen, geen idee hoe het er elders aan toe gaat.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Het bedrijf doet het zo goed, of de markt denkt dat het bedrijf zo goed is dat het aan iets meer dan de helft van zijn hoogste koers zit, kennelijk heeft de markt het dan ook totaal mis ...BRT schreef: ↑19 oktober 2024, 08:14Oei, hoe moet ik hier op reageren.voorheenCP1234 schreef: ↑19 oktober 2024, 02:20
Ik neem aan dat dat een retorische vraag is ...
Je post heeft alvast iets meer waarde dan die voor jou over het mooie rugzakje ...
Mijn mening over Basic Fit:
- ze beginnen steeds meer aan kannibalisme te doen waardoor hun winstgevendheid zal afnemen terwijl de kosten mettertijd zullen toenemen
- ze investeren te weinig in oudere vestigingen waardoor deze een slechte reputatie hebben/ krijgen
- meer en meer bedrijven bieden in-door fitness aan waardoor een abo bij een keten als Basic Fit onnodig wordt
- als men mee wil blijven zal men het materiaal moeten vervangen voor het einde van de normale levensduur wat extra kosten oplevert
- als men ziet hoe de maatschappij evolueert zie ik steeds minder sporten ...
Vele aandelen zijn "gokjes," ik denk dat Basic Fit zeker in die categorie kan gezet worden. Zullen zeker argumenten zijn om een opwaarts potentieel te kunnen verdedigen maar omgekeerd zijn er ook vele contra's; ik blijf er ver van af, zowel het aandeel als hun fitness. ( heb gratis fitness op het werk )
Er wordt net meer sporten verwacht.
Men heeft een service contract op gym equipment dus “vervallen” don’t think so.
Bedrijven die gyms aanbieden.. peanuts
Hoezo kannibalisme? Bedoel je de cluster strategie?
Hoezo slecht onderhouden?
Gokje? Basic fit maakt harde euro’s, allemaal zwart op wit in de financiële verslagen.
Minder gut feel en meer facts & figures ;)
En ja, Covid heeft dit soort bedrijven pijn gedaan, maar niet alleen deze sector en die andere bedrijven staan nu aan ATH koersen terwijl deze iets boven de helft schommelt.
Leg me dat dan eens uit met facts en niet met guts ?
Make Spaargids " Great Again ! "
De markt is niet efficiënt. Kan het fout hebben.
Netflix verloor 75% van z’n beurskoers in 2021. Oei? Game over? Om daarna te herstellen met 400%.
Hetzelfde verhaal voor META, … Had ik META moeten verkopen in 2022? Of deed ik er goed aan om gewoon nog eens naar de financiële cijfers te kijken?
Wat leren we hiervan? Dat de beurskoers een slechte raadgever is lijkt me.
Netflix verloor 75% van z’n beurskoers in 2021. Oei? Game over? Om daarna te herstellen met 400%.
Hetzelfde verhaal voor META, … Had ik META moeten verkopen in 2022? Of deed ik er goed aan om gewoon nog eens naar de financiële cijfers te kijken?
Wat leren we hiervan? Dat de beurskoers een slechte raadgever is lijkt me.
BFIT... Ze hebben uiteraard hun redenen waarom ze zo goedkoop staan...
Eerst was er covid, daarna de energiecrisis met als gevolg forse inflatie & rentestijgingen. Dat waren grote 3(of 4) tegenslagen op rij. Het is niet de (quality)business die dat zomaar kan opvangen natuurlijk.
-> COVID in 2020, 2021 & zelfs begin 2022(in FR)
-> Kopwind energiekosten eind 2022, 2023.
-> Over 2023/2024 stegen de lonen/leases meer dan 10%. Vanaf 2025 zou dat moeten normaliseren.
-> Tel daarbij dat hun model van forse groei/nieuwe clubs openen natuurlijk schulden met zich meebrengt & de gestegen LT rente ook een dubbele impact heeft/had. Daarenboven komt er nog een zeer gunstige convertible (1,5% rente) te vervallen in 2026 waar de markt ook al rekening mee houdt.
Bovenstaande problemen lijken (grotendeels) achter ons te liggen.
Long story not so short;
Benelux is ongelofelijk winstgevend. Het probleem ligt in Frankrijk. Clubs die tijdens Covid geopend werden presteren ondermaats. Die clubs moet men dringend op de rails krijgen... Er zijn enkele veranderingen doorgevoerd in het kader in FR & nu ook in de prijszetting (weekcontracten maar met prijsverhoging). Indien de test in FR goed is, zal men dit ook elders toepassen, dus mogelijk ook prijsverhogingen op komst in de Benelux 2025. Vandaar dus de lage waardering imo.
Dit is een business met een grote hefboom; Pakweg cashflow breakeven bij 2300 leden (ken het getal even niet meer vanbuiten), maar daarboven is elk extra lid puur winst.
Als men de Franse tak met >50% van de clubs op niveau van Benelux kan brengen dan is het een heel ander verhaal. Maar ik denk dat dat een werk van lange adem wordt.
Ondanks al die problemen is men wel verder blijven groeien.
revenue per club/jaar (rev H1 2024; geëxtrapoleerd; tov clubs eind 2023)
NL = 1,13M
BE = 1,02M
FR = 0,69 (Wel hoger % nieuwe clubs uiteraard)
Lux = 1,73 !!
SP = niet relevant door >50% groei.
maw; indien FR op 1M omzet zou komen per club, komt er >230M omzet bij. Daar moet VAT nog af & taxes. Wat overblijft zou dan puur winst zijn. IF so kom je aan 20% FCF yield op de huidige koers, maar zoals gezegd; een werk van lange adem.
Waardering is alvast niet veeleisend;
FCF guidance 2024 (pre expansie capex)= 170à195M => +- 180M
Net Debt eind 2024 = 900M
marktcap = 1,65B
EV = 2,55B
FCF Yield = 11%
FCF/EV = 8,2%
Indien prijsverhoging van 2euro (die er lijkt aan te komen op de duurdere abo's); stijgt de cashflow met zo'n 50M (uitgaande van 50% premium)
@BRT; van die versleten toestellen & smerige douches bij oudere clubs heb ik ook wel al enkele keren gelezen/gehoord. bvb een leg press die weken buiten dienst was.. Dat zou niet mogen; ze moeten hun merknaam natuurlijk 'soigneren' anders loopt het mis op LT.
Ik denk dat daar wel ruimte zit voor verbetering. Die refurbishment zit nog niet 'on track'.
Versleten toestellen kan leiden tot hogere churn, slechte naam -> minder instroom,... Up to date toestellen = goede naam + mond aan mond reclame.
Er gaat zo'n 70M buiten aan reclamekosten; Ik denk dat er met de helft van het reclamebudget al voldoende nieuwe leden bereikt worden & dat die extra 35M extra niet zo relevant meer is, te lage ROIC (Wix halveerde z'n reclame uitgaven ook enkele jaren geleden & dat had geen/weinig impact op nieuwe klanten). Met die 35M die er daar bespaard wordt, kan men wel wat refurbishen... % overhead mag ook omlaag, kosten zijn post Covid fors opgelopen daar.
Eerst was er covid, daarna de energiecrisis met als gevolg forse inflatie & rentestijgingen. Dat waren grote 3(of 4) tegenslagen op rij. Het is niet de (quality)business die dat zomaar kan opvangen natuurlijk.
-> COVID in 2020, 2021 & zelfs begin 2022(in FR)
-> Kopwind energiekosten eind 2022, 2023.
-> Over 2023/2024 stegen de lonen/leases meer dan 10%. Vanaf 2025 zou dat moeten normaliseren.
-> Tel daarbij dat hun model van forse groei/nieuwe clubs openen natuurlijk schulden met zich meebrengt & de gestegen LT rente ook een dubbele impact heeft/had. Daarenboven komt er nog een zeer gunstige convertible (1,5% rente) te vervallen in 2026 waar de markt ook al rekening mee houdt.
Bovenstaande problemen lijken (grotendeels) achter ons te liggen.
Long story not so short;
Benelux is ongelofelijk winstgevend. Het probleem ligt in Frankrijk. Clubs die tijdens Covid geopend werden presteren ondermaats. Die clubs moet men dringend op de rails krijgen... Er zijn enkele veranderingen doorgevoerd in het kader in FR & nu ook in de prijszetting (weekcontracten maar met prijsverhoging). Indien de test in FR goed is, zal men dit ook elders toepassen, dus mogelijk ook prijsverhogingen op komst in de Benelux 2025. Vandaar dus de lage waardering imo.
Dit is een business met een grote hefboom; Pakweg cashflow breakeven bij 2300 leden (ken het getal even niet meer vanbuiten), maar daarboven is elk extra lid puur winst.
Als men de Franse tak met >50% van de clubs op niveau van Benelux kan brengen dan is het een heel ander verhaal. Maar ik denk dat dat een werk van lange adem wordt.
Ondanks al die problemen is men wel verder blijven groeien.
revenue per club/jaar (rev H1 2024; geëxtrapoleerd; tov clubs eind 2023)
NL = 1,13M
BE = 1,02M
FR = 0,69 (Wel hoger % nieuwe clubs uiteraard)
Lux = 1,73 !!
SP = niet relevant door >50% groei.
maw; indien FR op 1M omzet zou komen per club, komt er >230M omzet bij. Daar moet VAT nog af & taxes. Wat overblijft zou dan puur winst zijn. IF so kom je aan 20% FCF yield op de huidige koers, maar zoals gezegd; een werk van lange adem.
Waardering is alvast niet veeleisend;
FCF guidance 2024 (pre expansie capex)= 170à195M => +- 180M
Net Debt eind 2024 = 900M
marktcap = 1,65B
EV = 2,55B
FCF Yield = 11%
FCF/EV = 8,2%
Indien prijsverhoging van 2euro (die er lijkt aan te komen op de duurdere abo's); stijgt de cashflow met zo'n 50M (uitgaande van 50% premium)
@BRT; van die versleten toestellen & smerige douches bij oudere clubs heb ik ook wel al enkele keren gelezen/gehoord. bvb een leg press die weken buiten dienst was.. Dat zou niet mogen; ze moeten hun merknaam natuurlijk 'soigneren' anders loopt het mis op LT.
Ik denk dat daar wel ruimte zit voor verbetering. Die refurbishment zit nog niet 'on track'.
Versleten toestellen kan leiden tot hogere churn, slechte naam -> minder instroom,... Up to date toestellen = goede naam + mond aan mond reclame.
Er gaat zo'n 70M buiten aan reclamekosten; Ik denk dat er met de helft van het reclamebudget al voldoende nieuwe leden bereikt worden & dat die extra 35M extra niet zo relevant meer is, te lage ROIC (Wix halveerde z'n reclame uitgaven ook enkele jaren geleden & dat had geen/weinig impact op nieuwe klanten). Met die 35M die er daar bespaard wordt, kan men wel wat refurbishen... % overhead mag ook omlaag, kosten zijn post Covid fors opgelopen daar.
Er valt altijd wel iemand te vinden met een negatief verhaal, over zowat élk bedrijf. Ik ben voorzichtig met het uitvergroten hiervan. Persoonlijk geen slechte ervaringen met Basic fit voor wat het waard is, en ik heb er drie gezien. Ik kan je wel verhalen vertellen van de GYM waar ik 10 jaar heb getraind maar helaas failliet ging tijdens corona?
Kwestie Frankrijk, ik begrijp niet goed waarom BFIT hier zo streng voor wordt afgerekend. Men herkent dat de FR clubs ondermaats presteren, maar 1) laat ons ervan uitgaan dat ze nog steeds minstens cash flow break even zijn(BFIT geeft geen KPIs per land) 2) dat het niet ligt aan BFIT of het business model van BFIT en 3) dat ze hier daadwerkelijk succesvol aan het ingrijpen zijn.
Enkele quotes
Q3 2024
Kwestie Frankrijk, ik begrijp niet goed waarom BFIT hier zo streng voor wordt afgerekend. Men herkent dat de FR clubs ondermaats presteren, maar 1) laat ons ervan uitgaan dat ze nog steeds minstens cash flow break even zijn(BFIT geeft geen KPIs per land) 2) dat het niet ligt aan BFIT of het business model van BFIT en 3) dat ze hier daadwerkelijk succesvol aan het ingrijpen zijn.
Enkele quotes
Q3 2024
Q2 2024When you look at France now, you still see that the 2020 and 2021 clubs are still behind, but growing slowly. So it's going slowly in the right direction. But the good news is that the 2023 and 2024 clubs that we opened in France are completely on track and showing the same results as what we see in the Benelux.
Q4 2023Well, what we see in France in the second quarter is that going a bit better than the first quarter. So it is improving. So we see in new clubs but also in mature clubs that we have made to turn in the second quarter. Of course, September-October should prove some more. But at least we made a turn. So it is definitely going better than Q1. We're also completely back to the standards that we like to be. And I think that the fact that we have been growing really fast, and as you can see, more than 100 clubs in the last 12 months, putting that in the hands of one team was maybe a bit much. So taking the operations separate from the new builds, I think, is the right way to go. So yes, we are comfortable, and we're seeing improvement in the second quarter.
Yes. To start, when we were in -- if you look back to 2019, we had in France 3,800, I think members per club. So it was the country where we had most members. But it was also the country that was hit hardest during Corona. So during the Corona years it's the only country that was closed longer than 13 months. So other countries were 8, 9, 10 months, and France was 13 months. But besides that, it was also in that period, that the restaurant, even discotheque stayed open, but the gyms were closed that period. That didn't help us a lot. So we lost a lot of members in that period. And when the Corona was over, there was really a huge amount of unrest in France that also didn't help. So it's a combination of a lot of things. But we do see an increase. We are growing every month in France, but it's just slower than we would have hoped for.
p.23 HY rapport, p.139 annual report
Niet per land voor UEBITDA, maar geeft wel een idee... Omzet dus wel per land, hier kan je zeker wel conclusies uit trekken, ondanks het hoge % nieuwe clubs in die 2de groep.
"UEbitda less rent" marge; FYE22 -> FYE 23-> H1 24
Benelux = 41,6% -> 46% -> 47%
FR,Sp,Ger = 22,6 -> 14,6% -> 17%
Soit, ik verwacht wel beterschap voor de duidelijkheid, maar een snel herstel naar marges zoals in de Benelux verwacht ik niet...
Niet per land voor UEBITDA, maar geeft wel een idee... Omzet dus wel per land, hier kan je zeker wel conclusies uit trekken, ondanks het hoge % nieuwe clubs in die 2de groep.
"UEbitda less rent" marge; FYE22 -> FYE 23-> H1 24
Benelux = 41,6% -> 46% -> 47%
FR,Sp,Ger = 22,6 -> 14,6% -> 17%
Soit, ik verwacht wel beterschap voor de duidelijkheid, maar een snel herstel naar marges zoals in de Benelux verwacht ik niet...