Regeringsvorming 2024
Re: Regeringsvorming 2024
Zouden al die landen met lagere belastingen, een goede gezondheidszorg en goede sociale voorzieningen, betere wegen etc. dan allemaal wereldvreemd zijn?
Het enige verschil wat ik zie is dat ze geen 40% meer ambtenaren hebben, niet 9 regeringen, maar slechts 1 en dat het aantal mensen dat kan werken, maar het niet wil, onder de 20% ligt i.t.t. België.
Oh ja, dat is waar ook, ze gooien minder belastinggeld weg.
Voorbeelden? Waarom kost hetzelfde windmolenpark op zee in Nederland precies de helft van dat in België?
Waarom kost een een Belgisch energie eiland in zee ineens 7 miljard i.p.v. de begroote 2,2 miljard?
Hebben wij misschien totaal onzakelijke politici die niet kunnen rekenen?
Aan de nooit kloppende begrotingen te zien inderdaad.
Het enige verschil wat ik zie is dat ze geen 40% meer ambtenaren hebben, niet 9 regeringen, maar slechts 1 en dat het aantal mensen dat kan werken, maar het niet wil, onder de 20% ligt i.t.t. België.
Oh ja, dat is waar ook, ze gooien minder belastinggeld weg.
Voorbeelden? Waarom kost hetzelfde windmolenpark op zee in Nederland precies de helft van dat in België?
Waarom kost een een Belgisch energie eiland in zee ineens 7 miljard i.p.v. de begroote 2,2 miljard?
Hebben wij misschien totaal onzakelijke politici die niet kunnen rekenen?
Aan de nooit kloppende begrotingen te zien inderdaad.
Misschien toch wel :VincentVega schreef: ↑24 oktober 2024, 11:41
Er is geen enkel objectieve reden waarom in sommige delen van België 1 op de 3 mogelijke actieven toch inactief zijn en in andere landen dat amper 1 op 5 is.
Meer mensen aan het werk betekent minder uitgaven (aan vervangingsinkomsten) en meer inkomsten (wegens belastingen op arbeid).
Zijn de minimumlonen dermate aantrekkelijk genoeg dat zij aanzetten / stimuleren tot werken ?
KV schreef: ↑24 oktober 2024, 11:54Misschien toch wel :VincentVega schreef: ↑24 oktober 2024, 11:41
Er is geen enkel objectieve reden waarom in sommige delen van België 1 op de 3 mogelijke actieven toch inactief zijn en in andere landen dat amper 1 op 5 is.
Meer mensen aan het werk betekent minder uitgaven (aan vervangingsinkomsten) en meer inkomsten (wegens belastingen op arbeid).
Zijn de minimumlonen dermate aantrekkelijk genoeg dat zij aanzetten / stimuleren tot werken ?
En dat vraag je in het enige land met een automatische loonindexering?
Yep.
Want 'automatische' indexering of niet.
Alles staat of valt met wat men in die korf laat of er uit haalt. Je bent mee ?
Als praktisch voorbeeld , mijn vorig bericht omtrent de situatie van de buschauffeur van hierboven
Laatst gewijzigd door KV op 24 oktober 2024, 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het verschil tussen werken en in de hangmat liggen is te klein. Waarom zou je gaan werken voor 300 euro meer per maand en al je voordelen moeten afgeven en uitgaven moeten doen om op je werk te geraken.KV schreef: ↑24 oktober 2024, 11:54Misschien toch wel :VincentVega schreef: ↑24 oktober 2024, 11:41
Als gepensioneerde ga ik dikwijls dagelijks of toch zeker om de 2 dagen naar de fitness. Ik ga telkens op hetzelfde tijdstip en ik kom daar telkens dezelfde mensen tegen. Dat zijn geen gepensioneerden maar mannen met baarden die er kerngezond uitzien maar niet werken. Om hun tijd te passeren hangen ze rond in de fitness. Ze krijgen zelfs gratis een abonnement van het ocmw. Hoe ik dat weet? Ik heb het eens gevraagd.
Ze zeggen zelf dat ze niet willen gaan werken want dat ze een luilekker leventje hebben en geld (en een sociale woning) krijgen om niets te doen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Zijn de minimumlonen in Vlaanderen (hogere activiteitsgraad) dan hoger dan in Wallonië of Brussel (lage activiteitsgraad)?KV schreef: ↑24 oktober 2024, 11:54Misschien toch wel :VincentVega schreef: ↑24 oktober 2024, 11:41
Is het misschien ons systeem van werkloosheidsuitkeringen (onbeperkte werkloosheid in de tijd, uitkeringen bijna even hoog als minimumloon) dat de reden is waarom de activiteitsgraad laag is ?
...
Maar wat het ook moge wezen: is het dan niet beter om bovenvermelde zaken (activiteitsgraad, kloof tussen uitkering en minimumloon ...) aan te pakken in plaats van gewoon meer belastingen te willen heffen?
PS: wat die buschauffeur betreft geef ik je volledig gelijk. Dat (37 jaar ervaring en dan zo'n laag loon) zou niet kunnen of mogen ...
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Of misschien zijn de hangmatten er te comfortabel en te gemakkelijk toegankelijk? Aan de minimum lonen alleen zal het niet liggen, die zijn in gans België immers hetzelfde.KV schreef: ↑24 oktober 2024, 11:54Misschien toch wel :VincentVega schreef: ↑24 oktober 2024, 11:41
Progressieve belastingen kom er maar in. De buschauffeur zal u dankbaar zijn.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
We hebben toch al progressieve belastingen
De tarieven in de PB gaan van 25 tot 50% (eigenlijk van 0 tot 50% wegens een belastingvrije som) + gemeentebelastingen.
Woz verliest langzamerhand de trappers, vrees ik. Zijn opmerkingen worden meer en meer lachwekkend
De tarieven in de PB gaan van 25 tot 50% (eigenlijk van 0 tot 50% wegens een belastingvrije som) + gemeentebelastingen.
Woz verliest langzamerhand de trappers, vrees ik. Zijn opmerkingen worden meer en meer lachwekkend
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
De progressieve belastingen aanpassen ten voordele van de lagere inkomens.
Ik kan het artikel niet lezen.Een voorbeeld van waarom iemand zou moeten blijven werken in dergelijke condities :
https://www.hln.be/geld/amper-1-966-eur ... ~aa4cb347/
loon buschauffeur.JPG
Hoeveel uur werkt deze persoon per week? 2x3x5= 30?
Hoeveel weken per jaar? 40?
Waarom is de 37 jaar ervaring vermeldingswaardig in dit geval?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Lachwekkend kan ik die amper noemen. Eerder door en door triest dat iemand zo blind is voor de werkelijkheid en in zijn eigen cocoon leeft zonder al de rest te zien ...VincentVega schreef: ↑24 oktober 2024, 13:38 We hebben toch al progressieve belastingen
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Ook al wereldvreemd ? Omdat men in dit land meer gaat verdienen hoe langer men bij dezelfde werkgever is, dezelfde job doet dankzij nationale-, sectoriale- en bedrijfs-CAO's ...B7H4long schreef: ↑24 oktober 2024, 13:42Ik kan het artikel niet lezen.Een voorbeeld van waarom iemand zou moeten blijven werken in dergelijke condities :
https://www.hln.be/geld/amper-1-966-eur ... ~aa4cb347/
loon buschauffeur.JPG
Hoeveel uur werkt deze persoon per week? 2x3x5= 30?
Hoeveel weken per jaar? 40?
Waarom is de 37 jaar ervaring vermeldingswaardig in dit geval?
Persoonlijk ben ik daar geen voorstaander van maar het is er nu éénmaal en dan speelt de 37 jaar wel een zeer belangrijke factor in dit verhaal !
Make Spaargids " Great Again ! "
Een verhoging van de belastingvrije som maakt deel uit van het laatste voorstel.
Andere elementen met impact op de belasting op arbeid zijn.
- afschaffing van de hoogste schaal.
- verhoging van de andere schalen
- introductie van een nieuwe schaal tussenin;
Heeft er iemand een idee van het effect op de belastingen van de verschillende klassen? De laagverdiener, de middenklasser, de hogere klas. Zullen we hierdoor zakken tot onder de 50% belastingdruk op een salaris?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.