Regeringsvorming 2024
Re: Regeringsvorming 2024
Ik heb het over Europa. Vertel mij dan maar wat het Belgische pensioenfonds bezit en waar het in belegt.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Regeringsvorming 2024
Gefeliciteerd. Maar zou het kunnen dat net dat je een beetje wereldvreemd maakt voor het leven van de mensen die elke dag moeten ploeteren om rond te komen?
En BTW, ik geloof je grif dat je in een hogere inkomensklasse zit. Maar ik geloof even grif dat je niet in de privé-sector werkt. Zoveel onwetendheid over de alledaagse struggle van een werknemer die wel moet zorgen dat zijn werkgever competitief blijft in deze wereld kan enkel komen van iemand die aan de ontvangende kant van de subsidieslurf staat.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Regeringsvorming 2024
Hier is het antwoord van ChatGPT.
Samenvattend:
De financiering van pensioenstelsels in Europa varieert van land tot land, maar de meeste landen hebben een combinatie van een omslagstelsel (voor het basispensioen) en kapitaaldekking (voor aanvullende pensioenen). Omslagstelsels zijn afhankelijk van de bijdragen van werkenden om de pensioenen van gepensioneerden te dekken, terwijl kapitaaldekkingsstelsels gebaseerd zijn op individuele of collectieve spaarrekeningen waarin de bijdragen worden belegd om later pensioenuitkeringen te genereren.
Deze mix van systemen stelt landen in staat om zowel solidariteit als individuele verantwoordelijkheid te integreren in hun pensioenbeleid, terwijl ze proberen om de uitdagingen van vergrijzing en economische onzekerheid aan te pakken.
Hieronder breid ik de lijst van Europese landen uit en geef ik een overzicht van de verschillende pensioenstelsels en hun financieringsmethoden per land.
1. Nederland
Stelsel: Driepijlersysteem.
1e pijler (AOW): Omslagstelsel, gefinancierd door sociale premies en belastingen.
2e pijler (bedrijfspensioenen): Kapitaaldekkingsstelsel, gefinancierd door werknemers- en werkgeversbijdragen.
3e pijler (individueel pensioen): Vrijwillig gespaard, bijvoorbeeld via lijfrenteproducten.
2. Duitsland
Stelsel: Omslagstelsel met aanvullende private en bedrijfspensioenen.
Staatspensioen: Financiering door werknemers- en werkgeversbijdragen via sociale premies.
Aanvullende pensioenen: Private en bedrijfspensioenen via kapitaaldekking, gestimuleerd door belastingvoordelen (zoals de Riester- en Rüruppensioenen).
3. Frankrijk
Stelsel: Omslagstelsel met aanvullende pensioenopties.
Basispensioen: Omslagstelsel, gefinancierd door werknemers- en werkgeversbijdragen.
Aanvullende pensioenen: Kapitaaldekkingsstelsel voor vrijwillige privé- en bedrijfspensioenen.
Het Franse pensioenstelsel heeft een sterke afhankelijkheid van het PAYG-systeem, en staat onder druk vanwege de vergrijzing.
4. Zweden
Stelsel: Gemengd systeem.
Basispensioen (inkomensafhankelijk en nationaal): Gefinancierd via omslagstelsel.
Kapitaaldekkingssysteem (Premiepensioen): Een deel van de pensioenpremie wordt geïnvesteerd in een individueel pensioenfonds (gedwongen sparen).
Aanvullende private pensioenen: Vrijwillig, via kapitaaldekking.
5. Italië
Stelsel: Omslagstelsel met vrijwillige aanvullende pensioenen.
Basispensioen: Omslagstelsel, gefinancierd door sociale premies.
Aanvullend pensioen: Kapitaaldekkingsstelsel, via bedrijfspensioenen en individuele pensioenspaarplannen (zoals TFR, de verplichte ontslagvergoeding die voor pensioen kan worden gebruikt).
6. Spanje
Stelsel: Omslagstelsel met vrijwillige privé-opties.
Basispensioen: Omslagstelsel, gefinancierd door sociale premies van werknemers en werkgevers.
Aanvullende pensioenen: Vrijwillige private pensioenproducten, vaak kapitaaldekking via individuele of bedrijfssparen.
7. Verenigd Koninkrijk
Stelsel: Kapitaaldekking met omslagelementen.
Staatspensioen: Gefinancierd via nationale verzekeringspremies (omslagstelsel).
Werkgeverspensioenen: Veel bedrijven bieden "auto-enrollment" programma's, waarbij werknemers en werkgevers bijdragen aan kapitaaldekkingsfondsen.
Private pensioenen: Veel mensen sparen ook individueel in kapitaaldekkingsregelingen zoals persoonlijke pensioenrekeningen.
8. Denemarken
Stelsel: Gemengd systeem.
Folkepension (basispensioen): Gefinancierd via belastingen (omslagstelsel).
ATP (Aanvullend Pensioen): Kapitaaldekkingsstelsel, waarin zowel werknemers als werkgevers bijdragen.
Bedrijfspensioenen: Breed gedragen en gefinancierd via kapitaaldekking.
9. Finland
Stelsel: Gemengd systeem.
Basispensioen (nationaal en inkomensgerelateerd): Omslagstelsel, gefinancierd door sociale premies.
Aanvullende pensioenen: Vaak bedrijfspensioenen op basis van kapitaaldekking.
10. België
Stelsel: Driepijlersysteem.
1e pijler (staatstpensioen): Omslagstelsel, gefinancierd via sociale bijdragen.
2e pijler (aanvullend pensioen): Bedrijfspensioenen, gefinancierd door kapitaaldekking.
3e pijler (individueel pensioen): Vrijwillig sparen, gestimuleerd door fiscale voordelen.
11. Noorwegen
Stelsel: Gemengd systeem.
Nationaal pensioen: Gefinancierd via een omslagstelsel, met bijdragen van werknemers en de overheid.
Aanvullend pensioen (bedrijfspensioenen): Kapitaaldekkingsstelsel, vaak verplicht voor bedrijven.
Noorwegen heeft ook een groot oliefonds dat bijdraagt aan de duurzaamheid van het pensioenstelsel.
12. Oostenrijk
Stelsel: Omslagstelsel met private aanvullingen.
Basispensioen: Gefinancierd via een omslagstelsel, met bijdragen van werknemers en werkgevers.
Aanvullende pensioenen: Vrijwillige private pensioenfondsen op basis van kapitaaldekking.
13. Zwitserland
Stelsel: Drie-pijler systeem.
1e pijler (staatspensioen): Gefinancierd via omslagstelsel, met sociale bijdragen.
2e pijler (bedrijfspensioenen): Verplicht kapitaaldekkingsstelsel, waarbij werknemers en werkgevers bijdragen aan een pensioenfonds.
3e pijler (individuele pensioenen): Vrijwillig gespaard via kapitaaldekking.
14. Polen
Stelsel: Gemengd systeem.
Basispensioen: Gefinancierd door een omslagstelsel, met bijdragen van werknemers en werkgevers.
Kapitaaldekking: Sinds hervormingen in de jaren 90 werd een deel van de bijdragen belegd in private pensioenfondsen. Er zijn echter discussies geweest over terugschakeling naar een zuiver omslagstelsel.
15. Portugal
Stelsel: Omslagstelsel met private aanvullende mogelijkheden.
Basispensioen: Gefinancierd via sociale bijdragen.
Aanvullende private pensioenen: Vrijwillig en gebaseerd op kapitaaldekking.
16. Griekenland
Stelsel: Omslagstelsel met hervormingen richting kapitaaldekking.
Basispensioen: Gefinancierd door sociale bijdragen van werkgevers en werknemers, maar door de economische crisis en hervormingen is het systeem aan het veranderen, met meer focus op private aanvullende pensioenen.
17. Hongarije
Stelsel: Omslagstelsel met private aanvullingen.
Basispensioen: Omslagstelsel, gefinancierd door sociale bijdragen.
Aanvullende pensioenen: Vrijwillige pensioenfondsen en spaarprogramma’s via kapitaaldekking.
18. Tsjechië
Stelsel: Omslagstelsel met privé-opties.
Basispensioen: Gefinancierd door sociale premies.
Aanvullend: Vrijwillige private pensioenregelingen gebaseerd op kapitaaldekking.
Ter info/ hier nog een paar andere westerse landen:
Hieronder geef ik een overzicht van de pensioenstelsels en hun financieringsmethoden voor de Verenigde Staten (VS), Canada, Singapore, Nieuw-Zeeland, Japan en Australië.
1. Verenigde Staten (VS)
Stelsel: Gemengd systeem.
Social Security (basispensioen): Dit is een omslagstelsel, gefinancierd door loonheffingen van zowel werknemers als werkgevers (6,2% van het loon, elk). Dit vormt het basispensioen voor gepensioneerden.
Aanvullende pensioenen (401(k) en IRA): Kapitaaldekkingsstelsels waarbij werknemers vrijwillig sparen. Werkgevers kunnen bijdragen aan 401(k)-regelingen, en individuele pensioenrekeningen (IRA’s) bieden fiscaal voordelige spaaropties.
Overheidsrollen: De federale overheid beheert Social Security, terwijl werkgevers aanvullende spaarregelingen aanbieden, vaak met belastingvoordelen.
2. Canada
Stelsel: Gemengd systeem.
Canada Pension Plan (CPP) of Québec Pension Plan (QPP): Dit is een omslagstelsel waarin werknemers en werkgevers bijdragen betalen (elk 5,95% in 2023), en het wordt beheerd door de overheid.
Old Age Security (OAS): Een basisuitkering voor alle inwoners die ouder zijn dan 65, gefinancierd uit de algemene belastinginkomsten van de overheid.
Aanvullende pensioenen (RRSP en bedrijfspensioenen): Individuen kunnen bijdragen aan een Registered Retirement Savings Plan (RRSP), een kapitaaldekkingsstelsel, vaak met fiscale prikkels. Veel bedrijven bieden ook private pensioenen of werkgeversbijdragen aan RRSP's.
3. Singapore
Stelsel: Centraal spaarsysteem (Central Provident Fund, CPF).
CPF: Dit is een verplicht kapitaaldekkingsstelsel waarin werknemers en werkgevers bijdragen aan individuele spaarrekeningen. De bijdragen variëren per leeftijdsgroep, maar kunnen oplopen tot 20% van het loon van de werknemer en 17% van de werkgever.
Dekking: Het CPF-systeem voorziet niet alleen in pensioenopbouw, maar ook in gezondheidszorg, huisvesting en verzekeringen. Het is een gedwongen spaarsysteem waarbij bijdragen worden belegd en rente wordt verdiend.
4. Nieuw-Zeeland
Stelsel: Gemengd systeem.
New Zealand Superannuation (NZ Super): Een universeel pensioen dat wordt gefinancierd door de overheid via belastingen. Iedereen van 65 jaar of ouder komt in aanmerking, ongeacht hun eerdere bijdragen.
KiwiSaver (aanvullend pensioen): Dit is een vrijwillig kapitaaldekkingsstelsel waarbij werknemers en werkgevers bijdragen. De overheid biedt ook een stimuleringsbijdrage. Bijdragen worden belegd en kunnen worden opgenomen na de pensioengerechtigde leeftijd.
5. Japan
Stelsel: Omslagstelsel en kapitaaldekking.
National Pension (Kokumin Nenkin): Een basispensioen voor alle inwoners van Japan, gefinancierd door verplichte bijdragen van de werkende bevolking en overheidsfinanciering. Werknemers en werkgevers betalen premies voor dit omslagstelsel.
Employees' Pension Insurance (Kōsei Nenkin): Een aanvullend pensioenstelsel voor werknemers in de publieke en private sector, ook op basis van een omslagstelsel, waarbij bijdragen worden betaald door werknemers en werkgevers.
Private pensioenen: Daarnaast zijn er private pensioenregelingen, gebaseerd op kapitaaldekking, waarin werknemers vrijwillig kunnen sparen.
6. Australië
Stelsel: Gemengd systeem.
Age Pension: Dit is een middelentoets-gebaseerde uitkering gefinancierd door de overheid via belastingen. Het is bedoeld als basispensioen voor mensen die niet voldoende hebben gespaard via andere systemen.
Superannuation (Super): Een verplicht kapitaaldekkingsstelsel waarbij werkgevers een percentage van het salaris van de werknemer (momenteel 11%) bijdragen aan een pensioenfonds. Werknemers kunnen ook vrijwillig bijdragen. De fondsen worden belegd en uitgekeerd bij pensionering.
Private spaaropties: Daarnaast bestaan er aanvullende private pensioen- of beleggingsopties, vaak fiscaal voordelig.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Regeringsvorming 2024
Je kan je niet meer vergissen. Ik werk voor een typisch vlaamse kmo, <50 werknemers. Als werknemer. Regelmatig op zaterdagen, regelmatig heel vroeg beginnen,...
Elke dag op de baan in de meest diverse omstandigheden. Opvangplaatsen voor migranten, instellingen voor psychiatrische patiënten, opvang voor druggebruikers.
Maar net zo goed zware industrie, slachthuizen, boerderijen, sociale woningen, megavilla’s, scholen, horeca, bouwwerven, studentenkamers, huisjesmelkertoestanden,...
Ik weet zeker niet alles maar ik denk wel dat ik een gevarieerd beeld heb van de samenleving
Elke dag op de baan in de meest diverse omstandigheden. Opvangplaatsen voor migranten, instellingen voor psychiatrische patiënten, opvang voor druggebruikers.
Maar net zo goed zware industrie, slachthuizen, boerderijen, sociale woningen, megavilla’s, scholen, horeca, bouwwerven, studentenkamers, huisjesmelkertoestanden,...
Ik weet zeker niet alles maar ik denk wel dat ik een gevarieerd beeld heb van de samenleving
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Regeringsvorming 2024
Ok, fair enough.
Maar heeft die Vlaamse KMO concurrenten?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Regeringsvorming 2024
Veel concurrenten.CarpeNoctem schreef: ↑24 oktober 2024, 18:18Ok, fair enough.
Maar heeft die Vlaamse KMO concurrenten?
En als er discussie is over de centen/facturatie dan krijg ik het heel snel te horen. Via de zaakvoerder, de boekhouder, de klant zelf.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1228
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Regeringsvorming 2024
Dan zullen onze hersenen anders bekabeld zijn.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Regeringsvorming 2024
@ B7H4long
Beste,
dat is een hele mooie lap tekst.
Maar wat ik uiteraard bedoel is , hoe wordt die pijler genaamd staats- dan wel overlevingspensioen gefinanceerd ?
In landen als Nederland gebeurt dit via het ABP (Algemeen Burger Pensioenfonds). Dat fonds had eind 2023 een waarde van 501 miljard euro aan beleggingen uitstaan en is van de overheid.
De opbrengst van die beleggingen dekt grotendeels de A.O.W.
Wat kunnen België en Frankrijk daar tegenover stellen?
In België heeft men jaren geleden een z.g. zilverfonds opgezet. Echter de niet aanzienlijke hoeveelheid die daarin gestort was, is allang voor andere doeleinden gebruikt door de regering.
Dus moet het staatspensioen worden opgebracht door de steeds minder werkende mensen in België. En dat lukt niet zo best omdat dat aantal procentueel zo laag is geworden.
Er komen immers steeds meer hangmatliggers, terwijl het aantal gepensionneerden ook toeneemt.
Ik had het uiteraard niet over die andere 2 pijlers, de bedrijfspensioenen en pensioenopbouw in eigen beheer.
Beste,
dat is een hele mooie lap tekst.
Maar wat ik uiteraard bedoel is , hoe wordt die pijler genaamd staats- dan wel overlevingspensioen gefinanceerd ?
In landen als Nederland gebeurt dit via het ABP (Algemeen Burger Pensioenfonds). Dat fonds had eind 2023 een waarde van 501 miljard euro aan beleggingen uitstaan en is van de overheid.
De opbrengst van die beleggingen dekt grotendeels de A.O.W.
Wat kunnen België en Frankrijk daar tegenover stellen?
In België heeft men jaren geleden een z.g. zilverfonds opgezet. Echter de niet aanzienlijke hoeveelheid die daarin gestort was, is allang voor andere doeleinden gebruikt door de regering.
Dus moet het staatspensioen worden opgebracht door de steeds minder werkende mensen in België. En dat lukt niet zo best omdat dat aantal procentueel zo laag is geworden.
Er komen immers steeds meer hangmatliggers, terwijl het aantal gepensionneerden ook toeneemt.
Ik had het uiteraard niet over die andere 2 pijlers, de bedrijfspensioenen en pensioenopbouw in eigen beheer.
Re: Regeringsvorming 2024
[quote=VincentVega post_id=631210 time=1729776189 user_id=5975
belastingschalen voorstellen hervorming.jpg
[/quote]
Voor een paar voorbeeldbedragen van belastbaar inkomen geeft dit deze verlagingen van de belasting op arbeid.
belastingschalen voorstellen hervorming.jpg
[/quote]
Voor een paar voorbeeldbedragen van belastbaar inkomen geeft dit deze verlagingen van de belasting op arbeid.
Code: Selecteer alles
belastbaar belasting belastbaar belasting Verschil
15000 1032,5 6,9% 15000 750 5,0% 282,5
20000 2909,5 14,5% 20000 2400 12,0% 509,5
30000 7013,5 23,4% 30000 6350 21,2% 663,5
40000 11513,5 28,8% 40000 10850 27,1% 663,5
50000 16097,5 32,2% 50000 15350 30,7% 747,5
70000 26097,5 37,3% 70000 24350 34,8% 1747,5
100000 41097,5 41,1% 100000 37850 37,9% 3247,5
200000 91097,5 45,5% 200000 82850 41,4% 8247,5
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Regeringsvorming 2024
Ik ben tegen het huidige voorstel van Bartje, ik vind dat er niets aan de schijven moet worden veranderd, hoewel het me goed uitkomt, omdat we al geen geld hebben en deze maatregel geld kost.
Anderzijds ben ik wel een voorstander van het optrekken van de belasting vrije som, serieus zelfs voor mijn part. Hoe meer je verdient, hoe minder je dit voelt, hoe minder je verdient des te meer je er beter van zal worden. Hier kan ik me volledig achter scharen.
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Regeringsvorming 2024
Inderdaad, een mooi voorbeeld is Noorwegen hun gigantische staatsfonds dat dient om de pensioenen te betalen.Finny10 schreef: ↑24 oktober 2024, 19:12 @ B7H4long
Beste,
dat is een hele mooie lap tekst.
Maar wat ik uiteraard bedoel is , hoe wordt die pijler genaamd staats- dan wel overlevingspensioen gefinanceerd ?
In landen als Nederland gebeurt dit via het ABP (Algemeen Burger Pensioenfonds). Dat fonds had eind 2023 een waarde van 501 miljard euro aan beleggingen uitstaan en is van de overheid.
De opbrengst van die beleggingen dekt grotendeels de A.O.W.
Wat kunnen België en Frankrijk daar tegenover stellen?
In België heeft men jaren geleden een z.g. zilverfonds opgezet. Echter de niet aanzienlijke hoeveelheid die daarin gestort was, is allang voor andere doeleinden gebruikt door de regering.
Dus moet het staatspensioen worden opgebracht door de steeds minder werkende mensen in België. En dat lukt niet zo best omdat dat aantal procentueel zo laag is geworden.
Er komen immers steeds meer hangmatliggers, terwijl het aantal gepensionneerden ook toeneemt.
Ik had het uiteraard niet over die andere 2 pijlers, de bedrijfspensioenen en pensioenopbouw in eigen beheer.
Ons pensioenfonds bestaat volledig uit de bijdragen die de werkende mensen momenteel moeten afdragen; zijnde dus, zoals je al eerder zelf correct hebt aangehaald, een volledige lege doos.
Wat B7H4long weergeeft in zijn tabel doet er totaal niet toe, het is alleen maar "long" en nietszeggend ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Regeringsvorming 2024
Voor Nederland, (elk land is iets anders, maar de principes zijn dezelfde)Finny10 schreef: ↑24 oktober 2024, 19:12 @ B7H4long
Beste,
dat is een hele mooie lap tekst.
Maar wat ik uiteraard bedoel is , hoe wordt die pijler genaamd staats- dan wel overlevingspensioen gefinanceerd ?
In landen als Nederland gebeurt dit via het ABP (Algemeen Burger Pensioenfonds). Dat fonds had eind 2023 een waarde van 501 miljard euro aan beleggingen uitstaan en is van de overheid.
De opbrengst van die beleggingen dekt grotendeels de A.O.W.
[]
Ik had het uiteraard niet over die andere 2 pijlers, de bedrijfspensioenen en pensioenopbouw in eigen beheer.
De stichting Pensioenfonds ABP IS de tweede pijler voor voor de overheid en het onderwijs.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stichting ... nfonds_ABP
Stichting Pensioenfonds ABP, meestal afgekort tot ABP, is het pensioenfonds voor de overheid en het onderwijs. ABP staat voor Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, tot 1966 de naam van de stichting. Het ABP is het grootste pensioenfonds van Nederland: alle ambtenaren, ook de gepensioneerden, zijn erbij aangesloten.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_OuderdomswetPensioen is in principe een aanvulling op de AOW,
De Algemene Ouderdomswet (AOW) regelt in Nederland het verplichte, collectieve ouderdomspensioen dat als algemene basis dient voor Nederlandse ouderdomspensioenen.
De eerste jaren vanaf 1957 werd de AOW volledig gefinancierd volgens het omslagstelsel, dat wil zeggen: uit de op hetzelfde moment geïnde AOW-premies.
[]
Door het groeiende tekort moeten er elk jaar meer belastingopbrengsten worden gebruikt om het tekort aan te vullen.
zie ook/ https://www.pensioenfederatie.nl/websit ... s-geregeld
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Regeringsvorming 2024
Werkrégime staat er niet in vermeld , 4/5 van de tijd als chauffeur. 1/5 van de tijd voor allerhande klusjes.B7H4long schreef: ↑24 oktober 2024, 13:42Ik kan het artikel niet lezen.Een voorbeeld van waarom iemand zou moeten blijven werken in dergelijke condities :
https://www.hln.be/geld/amper-1-966-eur ... ~aa4cb347/
loon buschauffeur.JPG
Hoeveel uur werkt deze persoon per week? 2x3x5= 30?
Hoeveel weken per jaar? 40?
Waarom is de 37 jaar ervaring vermeldingswaardig in dit geval?
Het lijkt mij toch fulltime te zijn aangezien hij toch over 28 dagen verlof beschikt en men het vergelijk maakt t.o.v. het minimumloon en andere lonen in de sector.
Bij speciallekes (schoolfeest etc) mag hij komen assisteren als 'part of the job'....
In vakantieperiodes (geen school) moet hij dan maar gaan stempelen (hangmat in de ogen van sommigen hier)
Sommigen zijn toch echt veel te braaf en worden toch uitgeperst
Anderen zijn zo braaf en meegaand niet en maken dan conclusie : werken loont toch niet.
Nog anderen redeneren : "ik waag het op een ander, wie weet krijg ik daar meer loon voor mijn arbeid"
In bijlage het volledige artikel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door KV op 25 oktober 2024, 07:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Regeringsvorming 2024
Dat had ik al langer door
Re: Regeringsvorming 2024
CREG waarschuwde minister Van der Straten in juni al: extra kosten energie-eiland zullen door de consument moeten worden betaald
Artikel door Luc Pauwels • 5u • 2 minuten leestijd
"Samengevat betekent dit dat het initiële budget met ... meer dan 300 procent is gestegen van € 2,2 miljard naar € 7 miljard op 3 jaar tijd."
De brief van de CREG van 20 juni aan minister van Energie Tinne Van der Straeten, is niet mis te verstaan. De federale energiewaakhond waarschuwt de minister voor de fel gestegen kosten van het energie-eiland en gaat er al bijna van uit dat die kosten onomkeerbaar zijn.
Bovendien waarschuwt de CREG meteen dat huishoudens en bedrijven die gestegen kosten gaan voelen aan hun elektriciteitsfactuur. "Met deze brief wenst de CREG, als verdediger van de belangen van alle consumenten, de beleidsmakers op de hoogte te brengen van de financiële consequenties... Deze investering van 7 miljard euro zal een significante tarifaire impact hebben, zowel voor de residentiële als industriële klanten."
"negatieve kosten-batenanalyse"
Die kostenstijging heeft alles te maken met het grid design. Dat gaat dan over de hoogspanningskabels- en transformatoren die op het eiland geïnstalleerd gaan worden. Dat zou 3,5 Gigawatt moeten worden. Maar misschien kan het ook wel wat minder zijn? Of kan er met sommige investeringen gewacht worden?
De CREG vreest in elk geval dat de kosten-batenanalyse van het eiland negatief zal worden en dat zelfs de onderzeese kabel met Groot-Brittannië niet meer rendabel zou kunnen zijn.
In de brief wordt er ook op gewezen dat de CREG al eerder heeft gezegd dat ze eigenlijk geen zicht heeft op de precieze kosten-batenanalyse van het eiland. Ze noemt de afweging van kosten en baten die hoogspanningsnetbeheerder Elia opstelt, letterlijk "een blackbox". De CREG zegt daarmee, als energiewaakhond en als verdediger van de belangen van de consument, formeel aan de minister dat ze eigenlijk niet in staat is om het cijferwerk van Elia te verifiëren.
De CREG kan er zelf niets aan doen
En, belangrijk, de CREG wijst er ook op dat ze eigenlijk verplicht is om kosten voor investeringen uit het Federaal Ontwikkelingsplan te aanvaarden. Met andere woorden: als de federale regering aan Elia vraagt om een energie-eiland te bouwen, dan kan de CREGniet anders dan toestaan dat de kosten daarvan worden doorgerekend aan de consument.
Onze energiewaakhond wijst er ook op dat Elia zelfs niets zou voelen voor de meerkosten van de investering, maar dat wij de huishoudens en bedrijven als netgebruiker die kosten zullen dragen. "De onzekerheid op het niveau van de verschillende kostenposten en het bijhorende financiële risico worden bijgevolg volledig door de netgebruiker -en niet door Elia- gedragen."
Ambities terugschroeven
Het is niet duidelijk wat de minister op de brief heeft geantwoord. Ze heeft recent wel de CREG opgedragen om in te grijpen. Maar uit de brief blijkt dat dat alleen kan als de federale regering uitdrukkelijk aanvaardt dat de ambities met het eiland op een lager pitje worden gezet.
Van een knooppunt voor een heel internationaal netwerk in de Noordzee, dreigt het eiland niet meer te worden dan een stopcontact dat alleen maar zal dienen voor het nieuwe Belgische windmolenpark aan de Westkust van onze Noordzee.
Bron MSN.
Artikel door Luc Pauwels • 5u • 2 minuten leestijd
"Samengevat betekent dit dat het initiële budget met ... meer dan 300 procent is gestegen van € 2,2 miljard naar € 7 miljard op 3 jaar tijd."
De brief van de CREG van 20 juni aan minister van Energie Tinne Van der Straeten, is niet mis te verstaan. De federale energiewaakhond waarschuwt de minister voor de fel gestegen kosten van het energie-eiland en gaat er al bijna van uit dat die kosten onomkeerbaar zijn.
Bovendien waarschuwt de CREG meteen dat huishoudens en bedrijven die gestegen kosten gaan voelen aan hun elektriciteitsfactuur. "Met deze brief wenst de CREG, als verdediger van de belangen van alle consumenten, de beleidsmakers op de hoogte te brengen van de financiële consequenties... Deze investering van 7 miljard euro zal een significante tarifaire impact hebben, zowel voor de residentiële als industriële klanten."
"negatieve kosten-batenanalyse"
Die kostenstijging heeft alles te maken met het grid design. Dat gaat dan over de hoogspanningskabels- en transformatoren die op het eiland geïnstalleerd gaan worden. Dat zou 3,5 Gigawatt moeten worden. Maar misschien kan het ook wel wat minder zijn? Of kan er met sommige investeringen gewacht worden?
De CREG vreest in elk geval dat de kosten-batenanalyse van het eiland negatief zal worden en dat zelfs de onderzeese kabel met Groot-Brittannië niet meer rendabel zou kunnen zijn.
In de brief wordt er ook op gewezen dat de CREG al eerder heeft gezegd dat ze eigenlijk geen zicht heeft op de precieze kosten-batenanalyse van het eiland. Ze noemt de afweging van kosten en baten die hoogspanningsnetbeheerder Elia opstelt, letterlijk "een blackbox". De CREG zegt daarmee, als energiewaakhond en als verdediger van de belangen van de consument, formeel aan de minister dat ze eigenlijk niet in staat is om het cijferwerk van Elia te verifiëren.
De CREG kan er zelf niets aan doen
En, belangrijk, de CREG wijst er ook op dat ze eigenlijk verplicht is om kosten voor investeringen uit het Federaal Ontwikkelingsplan te aanvaarden. Met andere woorden: als de federale regering aan Elia vraagt om een energie-eiland te bouwen, dan kan de CREGniet anders dan toestaan dat de kosten daarvan worden doorgerekend aan de consument.
Onze energiewaakhond wijst er ook op dat Elia zelfs niets zou voelen voor de meerkosten van de investering, maar dat wij de huishoudens en bedrijven als netgebruiker die kosten zullen dragen. "De onzekerheid op het niveau van de verschillende kostenposten en het bijhorende financiële risico worden bijgevolg volledig door de netgebruiker -en niet door Elia- gedragen."
Ambities terugschroeven
Het is niet duidelijk wat de minister op de brief heeft geantwoord. Ze heeft recent wel de CREG opgedragen om in te grijpen. Maar uit de brief blijkt dat dat alleen kan als de federale regering uitdrukkelijk aanvaardt dat de ambities met het eiland op een lager pitje worden gezet.
Van een knooppunt voor een heel internationaal netwerk in de Noordzee, dreigt het eiland niet meer te worden dan een stopcontact dat alleen maar zal dienen voor het nieuwe Belgische windmolenpark aan de Westkust van onze Noordzee.
Bron MSN.