Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Het meest interessante blijft natuurlijk je verbruik afstemmen op je opbrengsten op dat moment maar dat is natuurlijk ook het minst praktische voor zij die dagdagelijks met het werk en uit huis bezig zijn ... (tenzij je investeert in management in je woning en alles aanstuurt, maar dan nog moet het opgevolgd worden)Ranter the 2nd schreef: ↑20 oktober 2024, 13:29 Hey,
Nu de digitale meter er vanaf 2025 aankomt voor diegene met zonnepanelen en een terugdraaiende teller...
Iemand zicht op de prijsevolutie van thuisbatterijen? Nog altijd te duur en quasi niet rendabel?
Mvg
Verhaal van batterijen blijft hetzelfde :
nagenoeg continue vol in de zomer, veelal continue leeg in de winter....
Ze zijn wel ambitieus bij Fluvius, eind 2025 alle PV-eigenaars met TDT naar DM.https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/18 ... de-teller/
Andere zaken worden toch minder ambitieus aangepakt , zoals problematieken overspanningen net.
Ondertussen kunnen we wel stellen dat Tommelein zijn uitspraken / beloftes aan de burger : "je kan zeker 15jaar genieten van terugdraaiteller, investeer nu in zonnepanelen" er onrechtstreeks ook mee voor gezorgd hebben dat het het einde van zijn politieke carrière mee heeft betekend.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben daar bij. Ik heb het ooit eens berekend en in mijn geval zal het niet veel verschil uitmaken.KV schreef: ↑20 oktober 2024, 16:42 Ze zijn wel ambitieus bij Fluvius, eind 2025 alle PV-eigenaars met TDT naar DM.https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/18 ... de-teller/
Voorlopig na 15 jaar nog geen defecte omvormer of andere problemen gehad. Nu nog 5 jaar te gaan met groenestroomcertificaten van 450 euro.
Als er toch één van de 3 omvormers het zou begeven dat is dat maar zo voor die kring van panelen.
Over 5 jaar bekijk ik de hele zaak opnieuw. Wellicht zal ik dan alles weg doen en dan kan het dak eens een grondige opknapbeurt krijgen.
Mogelijks komen er dan geen nieuwe zonnepanelen meer en wordt het enkel nog elec van het net.
Benieuwd hoe het plaatje er over 5 jaar uit zal zien. Wat we dan doen zien we dan wel.
Wees er maar zeker van dat eenmaal iedereen aan een digitale teller hangt de problematiek van overspanning veroorzaakt door zonnepanelen zal opgelost zijn. Eenmaal men moet betalen voor injectie gaan al de zonnepaneel bezitters genoodzaakt zijn hun productie af te schakelen.KV schreef: ↑20 oktober 2024, 16:42 Ze zijn wel ambitieus bij Fluvius, eind 2025 alle PV-eigenaars met TDT naar DM.https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/18 ... de-teller/
Andere zaken worden toch minder ambitieus aangepakt , zoals problematieken overspanningen net.
En terecht... Als men in de mensen hun portemonnee zit en regelrechte leugens vertelt, moet men niet verwonderd zijn dat vroeg of laat de eigen rekening gepresenteerd wordt.KV schreef: ↑20 oktober 2024, 16:42Het meest interessante blijft natuurlijk je verbruik afstemmen op je opbrengsten op dat moment maar dat is natuurlijk ook het minst praktische voor zij die dagdagelijks met het werk en uit huis bezig zijn ... (tenzij je investeert in management in je woning en alles aanstuurt, maar dan nog moet het opgevolgd worden)Ranter the 2nd schreef: ↑20 oktober 2024, 13:29 Hey,
Nu de digitale meter er vanaf 2025 aankomt voor diegene met zonnepanelen en een terugdraaiende teller...
Iemand zicht op de prijsevolutie van thuisbatterijen? Nog altijd te duur en quasi niet rendabel?
Mvg
Verhaal van batterijen blijft hetzelfde :
nagenoeg continue vol in de zomer, veelal continue leeg in de winter....
Ze zijn wel ambitieus bij Fluvius, eind 2025 alle PV-eigenaars met TDT naar DM.https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/18 ... de-teller/
Ondertussen kunnen we wel stellen dat Tommelein zijn uitspraken / beloftes aan de burger : "je kan zeker 15jaar genieten van terugdraaiteller, investeer nu in zonnepanelen" er onrechtstreeks ook mee voor gezorgd hebben dat het het einde van zijn politieke carrière mee heeft betekend.
Men is weer met wat gestart: iedereen aan de warmtepomp, laadpalensubsidies... Tegelijkertijd voert men het capaciteitstarief en digitale meter in. Je zal maar geïnvesteerd hebben in een 3-fasige 11kW laadpaal om een jaar later bij uw elektriciteitsafrekening te beseffen dat die stroompiek leidt tot een hoog capaciteitstarief.
Waarna men nu het idee lanceert om aparte stroomcontracten voor laadpalen en warmtepompen mogelijk te maken.
Het is niet de elektriciteit die veel kost, maar alle belastingen, heffingen, bijdrages,...
Minstens 600 euro per kWh, vind ik toch nog wat aan de dure kant, zeker als je de prijs vergelijkt met een auto batterij per kWh. Misschien nog even wachten?Ranter the 2nd schreef: ↑20 oktober 2024, 13:29 Hey,
Mvg
Investeren in kernfusie (zonnepanelen ), daar zou ik niet mee wachten.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Vanaf 1 januari 2025 daalt bij Ecopower het injectietarief (de terugleververgoeding ) van 0,075 euro per kWh naar 0,02 euro per kWh. Begin dit jaar was de vergoeding al gedaald van 0,11 euro per kWh naar 0,075 euro per kWh.
Met een vergoeding van amper 2 cent/kWh betekent dat bij een electriciteitsproductie van 3.500 kWh en een eigen verbruik van 1.500 kWh, dat je voor de 2.000 kWh die je “verkoopt” de mooie som van 40 euro krijgt
Het riedeltje van “gratis zonne-energie” zal misschien toch nog waarheid worden: binnenkort krijgen zonnepanelen bezitters mogelijk 0 euro voor de door hen opgewekte en op het net gezette elektriciteit
Of ze moeten er voor betalen …
Met een vergoeding van amper 2 cent/kWh betekent dat bij een electriciteitsproductie van 3.500 kWh en een eigen verbruik van 1.500 kWh, dat je voor de 2.000 kWh die je “verkoopt” de mooie som van 40 euro krijgt
Het riedeltje van “gratis zonne-energie” zal misschien toch nog waarheid worden: binnenkort krijgen zonnepanelen bezitters mogelijk 0 euro voor de door hen opgewekte en op het net gezette elektriciteit
Laatst gewijzigd door VincentVega op 25 oktober 2024, 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik wil die terug-verdien-effect studies ook nog eens zien waar je op 6 jaar heel je installatie eruit hebt ??VincentVega schreef: ↑24 oktober 2024, 19:47 Vanaf 1 januari 2025 daalt bij Ecopower het injectietarief (de terugleververgoeding ) van 0,075 euro per kWh naar 0,02 euro per kWh. Begin dit jaar was de vergoeding al gedaald van 0,11 euro per kWh naar 0,075 euro per kWh.
Je riedeltje van “gratis zonne-energie” zal misschien toch nog waarheid worden: binnenkort krijgen zonnepanelen bezitters mogelijk 0 euro voor de door hen opgewekte en op het net gezette elektriciteit
Toen we op het hoogtepunt van de energiecrisis zaten zijn er 2, "eerlijke", vertegenwoordigers geweest voor het plaatsen van zonnepanelen. Hun woorden blijven me nazinderen, NOOIT rendabel ( met een digitale teller wel te verstaan ) tenzij je een gigantisch dagverbruik hebt of in de zomer specifieke zaken hebt als een zwembad dat je wil verwarmen of dergelijke. Die hebben ook op geen enkel moment gepushed dat ik er toch zou nemen want hoewel ze letterlijk hetzelfde tegen de meeste andere personen vertelden waar ze langsgingen was dat meestal voor dovemansoren want in de media hadden ze gehoord/ gelezen dat je het er in nog geen 6 jaar volledig had terugverdiend en dus moesten ze er hebben ...
Hoeveel mensen zouden zich door onze zo "neutrale" pers hebben laten bedotten ?
Je moet de geschiedenis op een farce krant als HLN maar eens bekijken; het ene moment is het super rendabel en de andere moment volledig onrendabel en dat blijft zich herhalen. Of het nu over zonnepanelen, EV's, warmtepompen, thuisbatterijen, ...; gaat het is steeds hetzelfde, van hard aanraden tot in de grond boren.
Onze belastingen worden alvast goed besteed met de talrijke miljoenen subsidies aan DPG ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Ik had hier ook zo'n eerlijke installateur die zei dat ik dat met mijn miniem verbruik nooit zou terugverdienen dus ben ik de enige in mijn straat (7 huizen) zonder zonnepanelen.
Tijd om uit te stappen bij Ecopower. Ze zijn opeens degene met de goedkoopste terugleververgoeding. Hun aankoopprijs is bij de beteren, maar toch. Ik ga nu uitkijken na promoties en elk jaar switchen.
Hoe verkoop ik mijn aandeel? Je vindt vanalles op de website hierover, maar niet hoe je het precies moet doen.
Hoe verkoop ik mijn aandeel? Je vindt vanalles op de website hierover, maar niet hoe je het precies moet doen.
Mocht het helpen:Ranter the 2nd schreef: ↑20 oktober 2024, 13:29 Hey,
Mvg
https://www.innovi-dak.nl/plug-in-thuisbatterij/
De prijs komt steeds dichter in de buurt van mijn streefdoel: maximaal 250 euro per kWh.
Het gaat anders hard (in Nederland toch) met de thuisbatterij:
https://www.change.inc/energie/batterij ... ijen-41259
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Bij mijzelf thuis is het nog lang de moeite niet om te investeren in eigen zonnepanelen met een gemiddeld verbruik van 100kWh/maand in de Mooiweermaanden.
Wel al 20 jaar klant bij Ecopower en al heel wat jaren het maximale aantal aandelen.
Maar ik denk wel dat we de komende jaren een grote evolutie zullen zien qua batterijen.
Onlangs nog in een nieuwe school geweest, all-electric, warmtepomp voor verwarming. Gebouw aangesloten op een 63A fluvius teller, buiten staat er een batterij 200x150x120cm om de piekstromen op te vangen.
Wel al 20 jaar klant bij Ecopower en al heel wat jaren het maximale aantal aandelen.
Maar ik denk wel dat we de komende jaren een grote evolutie zullen zien qua batterijen.
Onlangs nog in een nieuwe school geweest, all-electric, warmtepomp voor verwarming. Gebouw aangesloten op een 63A fluvius teller, buiten staat er een batterij 200x150x120cm om de piekstromen op te vangen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Heb je enkel het goede nieuws gelezen of ook de kritische opmerkingen?Spaarplan schreef: ↑25 oktober 2024, 06:13Mocht het helpen:Ranter the 2nd schreef: ↑20 oktober 2024, 13:29 Hey,
Mvg
https://www.innovi-dak.nl/plug-in-thuisbatterij/
De prijs komt steeds dichter in de buurt van mijn streefdoel: maximaal 250 euro per kWh.
Het gaat anders hard (in Nederland toch) met de thuisbatterij:
https://www.change.inc/energie/batterij ... ijen-41259
Forse subsidie nodig
De knelpunten voor de thuisbatterij bestaan volgens de onderzoekers uit een gebrek aan brandveiligheidsvoorschriften, recyclingmogelijkheden en cyberveiligheid. Ook zullen ze slechts tussen de 5 en 30 procent van de lokale netcongestie kunnen oplossen. Daarnaast is de businesscase nog niet ideaal. Volgens de onderzoekers is er een hele forse aanschafsubsidie van 40 tot 80 procent van het aankoopbedrag van de batterij nodig om tot een terugverdientijd van zeven tot vijftien jaar te komen. Daarom bevelen CE Delft en Witteveen+Bos dat niet aan.
Ik geloof in verandering, dus concentreer ik me meestal op positief nieuws. Maar je moet ook het slechte nieuws lezen/kennen uiteraard, zoals bijv:
https://www.transportenvironment.org/ar ... -new-study
En er is nog meer slecht nieuws, ook in 2023 is de fossiele uitstoot verder toegenomen maar blijf vooral geloven dat het tegen 2050 fossiel vrij zal zijn...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik ben liever realist in plaats van een gespleten persoonlijkheid die part-time optimist (als het over "hernieuwbare energie" gaat) en part-time pessimist (als het over kernenergie en ICE-wagens gaat).Spaarplan schreef: ↑25 oktober 2024, 09:50 Ik geloof in verandering, dus concentreer ik me meestal op positief nieuws. Maar je moet ook het slechte nieuws lezen/kennen uiteraard, zoals bijv: