Zonnepanelen
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen
Ik vermoed dat dit een spellingsfout is: "We moeten dus snel minder fossiele brandstoffen verbranden, zoals steenkool, olie of gas."vortex schreef: ↑25 oktober 2024, 10:11En er is nog meer slecht nieuws, ook in 2023 is de fossiele uitstoot verder toegenomen maar blijf vooral geloven dat het tegen 2050 fossiel vrij zal zijn...
Verbranden of verbannen ... een wereld van verschil
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Nihilist past beter bij je.VincentVega schreef: ↑25 oktober 2024, 10:13Ik ben liever realist in plaats van een gespleten persoonlijkheid die part-time optimist (als het over "hernieuwbare energie" gaat) en part-time pessimist (als het over kernenergie en ICE-wagens gaat).Spaarplan schreef: ↑25 oktober 2024, 09:50 Ik geloof in verandering, dus concentreer ik me meestal op positief nieuws. Maar je moet ook het slechte nieuws lezen/kennen uiteraard, zoals bijv:
https://www.transportenvironment.org/ar ... -new-study
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Geen woorden gebruiken die je zelf niet kentSpaarplan schreef: ↑25 oktober 2024, 10:45Nihilist past beter bij je.VincentVega schreef: ↑25 oktober 2024, 10:13
Ik ben liever realist in plaats van een gespleten persoonlijkheid die part-time optimist (als het over "hernieuwbare energie" gaat) en part-time pessimist (als het over kernenergie en ICE-wagens gaat).
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ik heb trouwens al veel langer zonnepanelen dan jij maar ik ben tenminste niet blind voor de nadelen ervan.
Jij was toch de grote roeper op dit forum die vond dat "zon en wind gratis zijn"?
We hebben deze week het prijskaartje gezien voor de aansluiting van off shore windmolens op het net. Niet echt gratis dus ...
https://www.hln.be/binnenland/energie-e ... ~aed7d50b/
Je hebt een hoog Tinne Van der Straeten gehalte: eco-extremist, een beetje naïef maar vooral financieel blind.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Zolang landen zoals China - nochtans heel populair bij "progressief links" op dit forum - niet meedoen of onvoldoende inspanningen leveren, zal het dweilen zijn met de kraan open:vortex schreef: ↑25 oktober 2024, 10:11En er is nog meer slecht nieuws, ook in 2023 is de fossiele uitstoot verder toegenomen maar blijf vooral geloven dat het tegen 2050 fossiel vrij zal zijn...
* België - goed voor 0,24% van de mondiale CO2-uitstoot - zal vermoedelijk helemaal fossielvrij zijn tegen 2050.
* China - goed voor zowat 30% van de mondiale CO2-uitstoot - zal zeker niet fossielvrij zijn tegen 2050.
Hun "target" is 2060 (voor Indië is het zelf 2070) en de CO2-uitstoot is momenteel nog steeds in stijgende lijn (mede dankzij de bouw van nieuwe steenkoolcentrales).
Jaja, dat zijn van die voorspellingen gebaseerd op een hele hoop aannames en toekomstige investeringen, zonder rekening te houden met politieke waan van de dag, reële haalbaarheid en wat de privaat investeerders ervan denken. Dergelijke kaartenhuisjes stuiken bij het minste ineen, zie maar de illusie dat we stroom van Deense windparken zouden importeren, kabeltje kost veel te veel dus komt er niet, gevolg een flink pak fossielvrije stroom die we al kunnen schrappen uit de droom om tegen 2050 fossiel vrij te zijn.VincentVega schreef: ↑25 oktober 2024, 11:16 * België - goed voor 0,24% van de mondiale CO2-uitstoot - zal vermoedelijk helemaal fossielvrij zijn tegen 2050.
We kennen ondertussen de procedure:
Veranderende inzichten en omstandigheden voortdurend proberen belachelijk te maken.
En dan zie je op zeker moment een verandering: dan worden diegene die zich wel aanpassen aan veranderende omstandigheden en inzichten weggezet als graaiers en poenscheppers.
Blijkbaar is er onvoldoende inzicht:
- dat de realiteit altijd met ups en downs gaat.
- dat kosten voor de baat komen.
- dat nieuwe dingen die je probeert niet altijd van de eerste keer lukken.
- Alles en iedereen is met elkaar verbonden. Mensen, bedrijven, overheden zitten niet in aparte hokjes.
Nog een geluk voor deze mensen dat ze in gouden kooit België wonen. Op andere plaatsen in de wereld overleef je niet met een dergelijke mentale weerstand tegen verandering.
Veranderende inzichten en omstandigheden voortdurend proberen belachelijk te maken.
En dan zie je op zeker moment een verandering: dan worden diegene die zich wel aanpassen aan veranderende omstandigheden en inzichten weggezet als graaiers en poenscheppers.
Blijkbaar is er onvoldoende inzicht:
- dat de realiteit altijd met ups en downs gaat.
- dat kosten voor de baat komen.
- dat nieuwe dingen die je probeert niet altijd van de eerste keer lukken.
- Alles en iedereen is met elkaar verbonden. Mensen, bedrijven, overheden zitten niet in aparte hokjes.
Nog een geluk voor deze mensen dat ze in gouden kooit België wonen. Op andere plaatsen in de wereld overleef je niet met een dergelijke mentale weerstand tegen verandering.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
"We" zoals in Spaarplan en jij ...
Dat hoef ik niet te doen, dat doe je zelf meer dan voldoende met jouw eenzijdige informatie en opgeklopt hoera sfeertje.
Ik heb inderdaad die kritiek al gekregen omdat ik al vele jaren een zonnepaneleninstallatie heb
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Mijn commentaar vind je in rood terugWoz schreef: ↑25 oktober 2024, 13:39 Blijkbaar is er onvoldoende inzicht:
- dat de realiteit altijd met ups en downs gaat. Klopt, maar over de downs of nadelen mogen we blijkbaar niet spreken. Een kritische noot over EV's of zonnepanelen mag niet. Alles moet passen in de "goed nieuws show".
- dat kosten voor de baat komen. Hopelijk zullen de baten ooit hoger zijn dan de kosten. Van de kosten zijn we zeker (onlangs nog voor het energie-eiland voor onze kust), van de toekomstige baten niet.
- dat nieuwe dingen die je probeert niet altijd van de eerste keer lukken. Dat heeft Tinne VDS ons geleerd: met de onvoorbereide kernuitstap, de dure heropening van 2 reactoren, de meerkost voor het energie-eiland ... Hoeveel keer kan en mag je als minister van Energie de bal misslaan?
- Alles en iedereen is met elkaar verbonden. Mensen, bedrijven, overheden zitten niet in aparte hokjes. Wie beweert iets anders?
Gelukkig ben jij opgegroeid in de jungle. Als er hier op dit forum 1 kasplantje is dat is opgegroeid in een "gouden kooi" dan ben jij het wel ...
De flaters en geldverkwisting die Groen hier heeft gemaakt zouden in andere landen mogelijk andere gevolgen gekregen hebben.
Je blijft hangen in de schuld op de ander steken.
Is dat ook uw vaste mantra op de werkvloer? Is dat uw constructieve bijdrage?
Is dat ook uw vaste mantra op de werkvloer? Is dat uw constructieve bijdrage?
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb niet de kerncentrales gesloten (en nadien er 2 heropend tegen een hoge prijs). Of een contract afgesloten voor de bouw van een energie eiland.
Ik noem de verantwoordelijke minister en partij bij naam. Niet dat het nodig is want de verliezer heeft bij de recente verkiezingen deze partij zwaar afgestraft.
Hoe ik op de werkvloer ben? None of your business, maar in tegenstelling tot jij stoef ik niet dat ik bij de hogere inkomensklasse behoor.
De rechtse supernota: ’het is allemaal de schuld van de ander’.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Niet alles, maar wel het desastreuze energiebeleid!
En u zou het zelf veel beter aanpakken.
Politici de job waar men geen examen moet voor ondergaan, daar wringt overal het schoentje.
Vandaag milieu , morgen landbouw, overmorgen onderwijs gelukkig zijn het allemaal alleskunners.
Estate Guru believer.
Klopt niet. De kernuitstap is niet door Tinne VDS besloten. Dat gebeurde in 2003 onder paars-groen. Toen was TVDS 25 jaar. Zij heeft wel de verlenging geregeld, en dat dat duur was is inderdaad deels omdat het niet voorbereid was, maar ligt die verantwoordelijkheid bij haar of bij eerdere regeringen?VincentVega schreef: ↑25 oktober 2024, 19:19 Ik heb niet de kerncentrales gesloten.
Ik noem de verantwoordelijke minister en partij bij naam. Niet dat het nodig is want de verliezer heeft bij de recente verkiezingen deze partij zwaar afgestraft.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
De kernuitstap die in 2003 werd beslist was de trofee die Agalev/Groen in 1999 heeft binnengehaald om in de blauw-groene regering Verhofstadt te stappen.croesus schreef: ↑26 oktober 2024, 11:26Klopt niet. De kernuitstap is niet door Tinne VDS besloten. Dat gebeurde in 2003 onder paars-groen. Toen was TVDS 25 jaar. Zij heeft wel de verlenging geregeld, en dat dat duur was is inderdaad deels omdat het niet voorbereid was, maar ligt die verantwoordelijkheid bij haar of bij eerdere regeringen?VincentVega schreef: ↑25 oktober 2024, 19:19 Ik heb niet de kerncentrales gesloten.
De beslissing tot sluiting van alle kerncentrales tegen 2025 die in het regeerakkoord van Vivaldi in 2020 stond vervat, was de trofee die opnieuw Groen wou binnenhalen om in de regering De Croo te stappen.
Ik zie dus een aantal gelijkenissen:
- twee maal heeft Groen de kernuitstap als drukkingsmiddel gebruikt om in een regering te stappen.
- twee maal heeft een liberale premier toegegeven om toch maar het postje van premier te kunnen pakken.
Tinne VDS was uiteraard geen minister van Energie in 2003. De staatssecretaris voor Energie was toen Oilvier Deleuze van zusterpartij Ecolo. Jonkie Tinne VDS was toen al wel woordvoerder van Agalev/Groen. En in Vivaldi was ze uiteraard wel minister van Energie.
Ik word zowat misselijk als ik de mensen zo bezig hoor over het beleid m.b.t. de kernuitstap. De Groenen hier nog wat liggen verdedigen. Jezus Christus. Weten jullie wel wat jullie zeggen
De partij werd massaal (en terecht) afgestraft, zowel federaal als lokaal. Het stond in de sterren geschreven.
Ik heb bijna 13 jaar op de centrale gewerkt, en ik kan u verzekeren dat het allesbehalve prettig is wanneer je baan op de tocht staat door dergelijk beleid. Ik heb jaren in een functie gezeten waar ik testen op bepaalde noodsystemen moest verrichten, zowel tijdens shutdown als opstart. De ene dag dreigt men met sluiting om te kunnen investeren in gascentrales – zogenaamd als onderdeel van de "transitie" omdat men inzag dat hernieuwbare energie alleen niet voldoende zou zijn. De volgende dag smeekt men om de centrales toch langer open te houden, waarbij de overheid – en dus de belastingbetaler, ja jij daar
– een groot deel van de kosten mag dragen, omdat een bepaalde politieke partij, zie GROEN!, vasthield aan de kernuitstap.
Ik denk dat de betrokken ministers blij mogen zijn dat ergere gevolgen zijn voorkomen, ook op persoonlijk vlak trouwens. Wat denkt u dat dit mentaal doet met mensen die er al jarenlang werken en JAREN van het kastje naar de muur worden gestuurd? U wilt niet weten hoe vaak we met collega's hebben gesproken om de situatie te beheersen en verdere escalatie te vermijden – iets wat natuurlijk niet in de media verschijnt.
Het beleid was pure hypocrisie en getuigde van weinig respect voor het management en de werknemers die zich iedere dag inzetten om het licht te doen branden bij u thuis. Die onzekerheid is bovendien niet van vandaag. Herinnert u zich nog 2015? Eerst moesten we stoppen en lag alles stil, daarna moest het ineens razendsnel gaan om Doel 1 en 2 tien jaar langer open te houden. We moesten toen in recordtijd opnieuw opstarten. Maar alles moet veilig (blijven) verlopen hé. Ja, natuurlijk.
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Ik heb bijna 13 jaar op de centrale gewerkt, en ik kan u verzekeren dat het allesbehalve prettig is wanneer je baan op de tocht staat door dergelijk beleid. Ik heb jaren in een functie gezeten waar ik testen op bepaalde noodsystemen moest verrichten, zowel tijdens shutdown als opstart. De ene dag dreigt men met sluiting om te kunnen investeren in gascentrales – zogenaamd als onderdeel van de "transitie" omdat men inzag dat hernieuwbare energie alleen niet voldoende zou zijn. De volgende dag smeekt men om de centrales toch langer open te houden, waarbij de overheid – en dus de belastingbetaler, ja jij daar
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Ik denk dat de betrokken ministers blij mogen zijn dat ergere gevolgen zijn voorkomen, ook op persoonlijk vlak trouwens. Wat denkt u dat dit mentaal doet met mensen die er al jarenlang werken en JAREN van het kastje naar de muur worden gestuurd? U wilt niet weten hoe vaak we met collega's hebben gesproken om de situatie te beheersen en verdere escalatie te vermijden – iets wat natuurlijk niet in de media verschijnt.
Het beleid was pure hypocrisie en getuigde van weinig respect voor het management en de werknemers die zich iedere dag inzetten om het licht te doen branden bij u thuis. Die onzekerheid is bovendien niet van vandaag. Herinnert u zich nog 2015? Eerst moesten we stoppen en lag alles stil, daarna moest het ineens razendsnel gaan om Doel 1 en 2 tien jaar langer open te houden. We moesten toen in recordtijd opnieuw opstarten. Maar alles moet veilig (blijven) verlopen hé. Ja, natuurlijk.