Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Ik geloof onmiddellijk dat dit voor u persoonlijk bijzonder pijnlijk en vervelend is.
Maar toont dit nu ook niet de complexiteit en gevoeligheid van kernenergie aan?
Wat als u en uw collega's zeggen: het is genoeg geweest, we gaan in staking?
Mensen die een kerncentrale kunnen beheren zijn schaars.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Groenen verdedigen Groen moet je maar denken …bryanv schreef: ↑26 oktober 2024, 12:10 Ik word zowat misselijk als ik de mensen zo bezig hoor over het beleid m.b.t. de kernuitstap. De Groenen hier nog wat liggen verdedigen. Jezus Christus. Weten jullie wel wat jullie zeggen De partij werd massaal (en terecht) afgestraft, zowel federaal als lokaal. Het stond in de sterren geschreven.
Ik heb bijna 13 jaar op de centrale gewerkt, en ik kan u verzekeren dat het allesbehalve prettig is wanneer je baan op de tocht staat door dergelijk beleid. Ik heb jaren in een functie gezeten waar ik testen op bepaalde noodsystemen moest verrichten, zowel tijdens shutdown als opstart. De ene dag dreigt men met sluiting om te kunnen investeren in gascentrales – zogenaamd als onderdeel van de "transitie" omdat men inzag dat hernieuwbare energie alleen niet voldoende zou zijn. De volgende dag smeekt men om de centrales toch langer open te houden, waarbij de overheid – en dus de belastingbetaler, ja jij daar – een groot deel van de kosten mag dragen, omdat een bepaalde politieke partij, zie GROEN!, vasthield aan de kernuitstap.
Ik denk dat de betrokken ministers blij mogen zijn dat ergere gevolgen zijn voorkomen, ook op persoonlijk vlak trouwens. Wat denkt u dat dit mentaal doet met mensen die er al jarenlang werken en JAREN van het kastje naar de muur worden gestuurd? U wilt niet weten hoe vaak we met collega's hebben gesproken om de situatie te beheersen en verdere escalatie te vermijden – iets wat natuurlijk niet in de media verschijnt.
Het beleid was pure hypocrisie en getuigde van weinig respect voor het management en de werknemers die zich iedere dag inzetten om het licht te doen branden bij u thuis. Die onzekerheid is bovendien niet van vandaag. Herinnert u zich nog 2015? Eerst moesten we stoppen en lag alles stil, daarna moest het ineens razendsnel gaan om Doel 1 en 2 tien jaar langer open te houden. We moesten toen in recordtijd opnieuw opstarten. Maar alles moet veilig (blijven) verlopen hé. Ja, natuurlijk.
Maar diezelfde links-progressieve Groenen hebben wel de mond vol over welzijn en welvaart maar vergeten welke onzekerheid ze (nodeloos) hebben veroorzaakt bij de vele werknemers die in de sector werken. Hun welzijn moest wijken voor een dogmatische en ondoordachte beslissing …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Natuurlijk, Woz. De complexiteit en gevoeligheid waar je het over hebt, ligt vooral in het constante uitstellen en het politieke getouwtrek, waarbij keuzes worden verdraaid en werknemers – maar ook werkgevers – weinig invloed hebben. Mensen die er werkzaam zijn, inclusief het management, zouden veel liever een duidelijke koers willen zien dan telkens opnieuw geconfronteerd worden met onzekerheid. En als we over het algemeen belang hebben van welzijn, kunnen we het hier wel over eens zijn denk ik.Woz schreef: ↑26 oktober 2024, 12:35 Ik geloof onmiddellijk dat dit voor u persoonlijk bijzonder pijnlijk en vervelend is.
Stakingen zijn niet per se het grootste probleem. Het echte gevaar zit in het vertrek van ervaren mensen (die de nieuwe generatie voor de komende 10 jaar mee op sleeptouw neemt), die door politieke besluiteloosheid en onzekerheid hun toekomst niet meer zien binnen de centrale. En zoals je aangeeft, medewerkers die bv, aan de knoppen zitten, zijn schaars en kostbaar: hun opleiding vergt niet alleen tonnen aan investering maar ook constante bijscholing, zoals oefeningen op de simulator. Het verlies van zo'n dergelijke medewerker vanwege politieke onduidelijkheid raakt de organisatie wel. Speelt de politiek hiermee dan ook niet indirect een beetje met de veiligheid van de bevolking? Want we horen enkel de doemverhalen van een black-out e.d. maar er zijn veel ergere uitkomsten hoor.
Hoe kom je op zo'n scherpe prijs als streefdoel?Spaarplan schreef: ↑25 oktober 2024, 06:13 Mocht het helpen:
https://www.innovi-dak.nl/plug-in-thuisbatterij/
De prijs komt steeds dichter in de buurt van mijn streefdoel: maximaal 250 euro per kWh.
Was vorige week naar de Mygrid thuisbatterij aan het kijken. €1750 voor 1,5 kWh.
Als je rekent met een opwaardering van 30 cent (verschil injectie met zelf verbruiken) en 6000 laadcycli zoals beschreven.
Dan kom je aan 6000 x 1,5 x 0,3 = €2700 voordeel.
Qua terugverdientijd als je 300 cycli per jaar kan doen duurt het wel 13 jaar voordat je breakeven komt.
Een andere voordeel is dat je die Mygrid batterij kan meenemen op een kampeertrip en je laptop, smartphone en verlichting aan de praat houden tot een week lang.
En nog een andere mogelijkheid is meerdere cycli per dag doen voor wie een dynamisch contract heeft, dan kom je niet aan 30 cent voordeel maar wel aan meer cycli per jaar.
Imo als je de huidige prijszetting ziet voor een product dat pas op de markt komt gaat het héél snel economisch rendabel worden voor een massa PV eigenaars. Vanaf <1000 euro per kWh al.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Daar zijn vele redenen voor, ik geef er enkele:reteiP schreef: ↑29 oktober 2024, 14:42Hoe kom je op zo'n scherpe prijs als streefdoel?Spaarplan schreef: ↑25 oktober 2024, 06:13 Mocht het helpen:
https://www.innovi-dak.nl/plug-in-thuisbatterij/
De prijs komt steeds dichter in de buurt van mijn streefdoel: maximaal 250 euro per kWh.
De thuisbatterij kan veel goedkoper, kijk naar de prijs in kWh van een batterij in een ev.
Ik ben niet meer zo jong (ik ga naar de 70), terugverdientijd is minder belangrijk, aankoopprijs wel.
Ik heb geen kinderen, ik neem mijn huis niet mee en zou het graag op termijn willen verkopen als een passiefhuis ipv een BEN woning. Dat is dan mijn bijdrage aan de volgende generatie.
Enz...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou denken dat op die leeftijd de terugverdientijd juist wel belangrijk is.
Zeker als je uitgaat van een streefdoel dat nog niet realiseerbaar is …
Zeker als je uitgaat van een streefdoel dat nog niet realiseerbaar is …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Met de aanstaande tarief verhogingen op distributie kosten gaan we de omschakeling naar elektrisch nog wat moeten uitstellen. Tarief mag volgend jaar met 31% stijgen, Fluvius zegt dat dit onvoldoende is en spant een rechtszaak aan. En dan moeten de kosten voor het energie eilandje van Tinne en een hele reeks andere investeringen voor de transitie nog komen. Transportkosten voor gas blijven vrijwel gelijk, en dan maar verbaasd zijn dat de investering in een warmtepomp niet rendabel is en de verkoopt ineen stuikt.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Sst, niet te veel op de haag slaan. Wat denk je dat onze politici gaan doen? Eindelijk terug zorgen voor goedkope elektriciteit? Ba neen gij. Ze gaan wel ergens nog een extra bijkomende taks op aardgas uit hun mouw schuddenvortex schreef: ↑29 oktober 2024, 18:54En dan moeten de kosten voor het energie eilandje van Tinne en een hele reeks andere investeringen voor de transitie nog komen. Transportkosten voor gas blijven vrijwel gelijk, en dan maar verbaasd zijn dat de investering in een warmtepomp niet rendabel is en de verkoopt ineen stuikt.
Volgende winter gaan ze dan weer krokodillentranen huilen als de Vlaming zijn houtkachel op gang trekt. Wij hebben toch wel een speciaal soort politiekers rondlopen
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
En er zit toch nog een verhoging aan te komen, want Bartje ging de 6% BTW toch afschaffen en verhogen naar 9%, dus ook daarweer een verhoging van 50% ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn boiler gaat spoedig vervangen worden door warm water via de verwarming op aardgas, zou me een serieuze besparing opleveren en we gebruiken weer wat natuurlijke grondstoffen die de natuur zo voor ons ter beschikking stelt
Ik kan het je aanbevelen.voorheenCP1234 schreef: ↑29 oktober 2024, 19:50 Mijn boiler gaat spoedig vervangen worden door warm water via de verwarming op aardgas, zou me een serieuze besparing opleveren en we gebruiken weer wat natuurlijke grondstoffen die de natuur zo voor ons ter beschikking stelt
Ik kan het je niet aanbevelen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/18 ... aat-het-p/
Binnen 2 jaar treed ETS2 in werking.
Ach ja, de EU. Dat kan er ook nog wel bij. Geld lost immers alles op.Woz schreef: ↑29 oktober 2024, 20:09 Ik kan het je niet aanbevelen:
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Blijft een peuleschil wat er bij komt en dan gaat het me nog steeds een pak besparen; misschien nog meer als je ziet hoe ze de stroomprijs aan het opdrijven zijn ...Finny10 schreef: ↑29 oktober 2024, 20:16Ach ja, de EU. Dat kan er ook nog wel bij. Geld lost immers alles op.Woz schreef: ↑29 oktober 2024, 20:09 Ik kan het je niet aanbevelen:
Het zijn vooral de vaste kosten die stijgen en nog meer zullen stijgen in de toekomst.
Het deeltje energie in de factuur is steeds meer te verwaarlozen ivgl met de rest zoals netkosten en belastingen.
Bij Ecopower heb ik de jaren nog meegemaakt dat als je een jaar 0kWh zou verbruiken dat je dan effectief niets betaalde. Dat was vooral voordelig voor de kleine verbruiker.
Maar onder het motto 'gratis bestaat niet' is dat allemaal veranderd. Nu betaalt iemand die relatief weinig verbruikt ook de volle pot aan netkosten.
En dat is dan weer voordeliger voor de grote verbruikers.
Het deeltje energie in de factuur is steeds meer te verwaarlozen ivgl met de rest zoals netkosten en belastingen.
Bij Ecopower heb ik de jaren nog meegemaakt dat als je een jaar 0kWh zou verbruiken dat je dan effectief niets betaalde. Dat was vooral voordelig voor de kleine verbruiker.
Maar onder het motto 'gratis bestaat niet' is dat allemaal veranderd. Nu betaalt iemand die relatief weinig verbruikt ook de volle pot aan netkosten.
En dat is dan weer voordeliger voor de grote verbruikers.