Holdings
TIP
Re: Holdings
Nou, dat spreadsheet is niet zo moeilijk. Ze hebben een half dozijn genoteerde deelnemingen, die kun je gemakkelijk berekenen, en voor de niet-genoteerde deelnemingen neem ik simpelweg de MSCI world om een dagwaarde te schatten.(en daar kun je best een andere mening over hebben).
Voor de geïnteresseerden, dit stond maandag in De Tijd:
De Britse investeringsmaatschappij AVI Global Trust heeft gebruikgemaakt van de tuimelperte bij D'Ieteren om fors aandelen van de Belgische holding bij te kopen.
Toch zijn de Britten allesbehalve ongerust over de Brusselse holding, die vooral bekendstaat als invoerder van de Volkswagen-merken in ons land. Integendeel. 'We hebben gebruikgemaakt van de onterechte koersdaling om significant aandelen bij te kopen', zegt Joe Bauernfreund, de CEO en hoofdstrateeg van AVI Global. 'We hebben in één maand onze positie met 57 procent verhoogd. Daardoor is D'Ieteren onze belangrijkste belegging geworden met een gewicht van 8,2 procent in de portefeuille.'
De Britse investeringsmaatschappij AVI Global Trust heeft gebruikgemaakt van de tuimelperte bij D'Ieteren om fors aandelen van de Belgische holding bij te kopen.
Toch zijn de Britten allesbehalve ongerust over de Brusselse holding, die vooral bekendstaat als invoerder van de Volkswagen-merken in ons land. Integendeel. 'We hebben gebruikgemaakt van de onterechte koersdaling om significant aandelen bij te kopen', zegt Joe Bauernfreund, de CEO en hoofdstrateeg van AVI Global. 'We hebben in één maand onze positie met 57 procent verhoogd. Daardoor is D'Ieteren onze belangrijkste belegging geworden met een gewicht van 8,2 procent in de portefeuille.'
hoe komt het dat als er dan zoveel aandelen worden gekocht van D'Ieteren, de koers toch niet omhoog gaat ?
Omdat velen ook verkopen, waarschijnlijk zij die fiscaal afzien bij uitbetaling superdividend.
Ik ga ervan uit dat AVI geen RV betaald op het dividend dat ze gaan ontvangen.
Ik ga ervan uit dat AVI geen RV betaald op het dividend dat ze gaan ontvangen.
Een mooie holding, die AVI! Ik had serieus overwogen om deze erbij te nemen tot ik op die Reynderstaks stootte!
Ze hebben lang niet onder de Reynderstaks gevallen, en ze vallen er nu onder wegens een (relatief klein) aandeel deelnemingen die er wel onder vallen (of die geen data aanleveren zodat wordt aangenomen dat ze er onder vallen). Ik verwacht dan ook dat ze er op een bepaald moment niet meer onder zullen vallen omdat ze die deelnemingen verkopen (of dat sowieso de Reynderstaks dan is afgeschaft of is opgegeaan in een algemene meerwaardetaks), dus ik panikeer niet.
Hoe zou het nog zijn met Vinted? In m'n omgeving hoor ik er niemand meer over praten. Mensen waarvan ik weet dat ze er erg actief op waren doen er niet meer aan mee. Ik zie ook minder reclame van het bedrijf. Dit is natuurlijk anekdotisch en kan een totaal fout beeld zijn.NVSTR schreef: ↑9 september 2023, 23:02Wat ik in tal van artikels over holdings wel mis is bij o.a. Sofina en Brederode de omslag in beleggingsstrategie. Waar ze voorheen voor een groot deel belegden in bv. degelijke lange termijn dividendbetalers werden die ingeruild voor fragiele verlieslatende tech start-upjes met belachelijke waarderingen.
Neem nu het nieuws eerder deze week van Sofina dat z'n belang in Vinted (uit Litouwen) uitbreidde.
Op z'n website schrijft SofinaKortom, uit de eerste regel blijkt al: Vinted is één van velen.Wat is de moat van Vinted eigenlijk?Vinted is Europe’s largest online marketplace dedicated to second-hand fashion.
Founded in 2008, the Vinted platform enables consumers to buy and sell used clothing, as well as accessories, beauty products and other items. The platform has more than 75 million registered users across 18 markets and is experiencing strong growth. Based in Lithuania, with offices in Prague, Utrecht, Amsterdam and Berlin, Vinted has over 1,300 employees.
Sofina invested in Vinted in 2019. Other investors include two of our General Partners, Lightspeed Venture Partners and Insight Partners.
Dan een verkoopspraatje. Wat leveren die "more than 75 million registered users" eigenlijk op? Hoe actief zijn ze, want "geregistreerd" zijn is niet hetzelfde als "volop en alsmaar meer handelend". In m'n eigen omgeving hoor ik bv. dat Vinted "niet meer is wat het geweest is".
Bovendien zet Sofina niet in de verf hoe rendabel deze investering of het bedrijf Vinted is. En dat is niet toevallig...
Resultaten van Vinted:
2022: omzet €371 million, verlies €43 million,
2021: omzet €245 million, verlies €118 million,
2020: omzert €118 million, verlies €24 million.
Als je dan gaat kijken hoe het komt dat er zoveel verlies is, heeft dat grotendeels te maken met marketingkosten. Vinted moet namelijk massaal veel geld steken in reclame, om NU klanten te winnen; doet Vinted dat niet (meer) dan stuikt de omzet in elkaar. Want de concurrentie doet hetzelfde. Het is eten (geld aan reclame spenderen tegen de sterren op) of (de kaas van het brood) gegeten worden.
- Is Vinted winstgevend te krijgen? Misschien, maar momenteel lijkt dat nog niet snel het geval te zijn.
- Is Vinted duurzaam winstgevend (als in, type Procter & Gamble wat 133 jaar bestaat, al 133 jaar een dividend betaalt en dat nu al 67 jaar op rij verhoogd heeft) te krijgen? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Maar kijk, het geld was weeral eens bijna op, de "investeerders" hebben nog maar eens extra geld in de bodemloze put gegooid, maar kleven wel een nattevingerwerkachtige "waarde" op het bedrijf. De afgelopen 3 jaren maandelijks gemiddeld een dikke 5 miljoen euro verlies? Geen probleem, den boetiek is 3,5 miljard euro waard. Waarom? Wel, als we er 140 miljoen euro (fictief getal) tegenaan gooien, en we krijgen 4 procent van de aandelen, dan is 100 procent van de aandelen... 3,5 miljard euro waard! En dan maar hopen dat volgend jaar iemand nieuw het opnieuw nakende faillissement een jaartje komt uitstellen die evenveel geld wil geven voor minder aandelen, dan kunnen we de "waarde" in onze boeken weer verhogen. En als er geen nieuwe gek passeert doen we het zelf wel even (Sofina bv. in 2019, 2022 en deze zomer). Dus voor het goede begrip: als Sofina zélf "investeert" aan een hogere waardering, kan het de waarde van z'n huidige deelneming verhogen. Denk daar maar eens over na.
Vinted maakt winst! In 2023 maar liefst 17,8 miljoen euro. Op een omzet van 596,3 miljoen euro (+ 61%), zijnde een marge van net geen 3 procent. Gezien de recente waardering van 4,6 miljard euro (deze zomer planden ze weer een kapitaalverhoging, aan een waardering van zo'n 5 miljard USD) is dat een koers/winst-verhouding van 260. Ik ben benieuwd of Sofina een hogere waardering gekregen heeft voor z'n belang in Petit Forestier, wat ze onlangs verkochten.
Vinted kreeg van de zomer nog wat extra kosten te slikken: Vinted app fined €2.3 million for data protection breaches. Recente nieuwsberichten zijn ook niet meteen positief. Twee voorbeelden van de afgelopen 24u: Vinted sellers discover disturbing way their pictures are being used by perverts en SCARED TO DEATH I thought I scored a bargain on Vinted – next thing I knew I was threatened with GUN by man who wanted to kill my family.
Sofina kocht vorig jaar nog stukken Vinted bij, schijnbaar aan een waardering van zo'n 3,5 miljard euro. Stel dat we daar gedurende 8 jaar een rendement van 15 procent per jaar aan koppelen, dan zou Vinted in 2031 zo'n 11,7 miljard euro "waard" moeten zijn. Inditex (o.a. Zara) en H&M noteren aan een koers/winst-verhouding van ongeveer 29, Zalando aan 51 en Amazon aan 45. Gemiddeld is dat zo'n 38,5. Niet dat dit het meest geschikte of correcte criterium is voor een waardebepaling zou dat wel willen zeggen dat Vinted tegen dan een 300 miljoen euro winst zou moeten maken. Rekenen we met een netto marge van een prachtige 6 procent op de omzet, dan zou Vinted een omzet moeten draaien van 5 miljard euro. Dat zou neerkomen op een marktaandeel in de gehele Europese mode tweedehandsmarkt van meer dan 17 procent in 2031. Ter vergelijking: in de reguliere kledingmarkt heeft marktleider Nike een marktaandeel van 2,8 procent, net meer dan Zara en H&M. Shein heeft 1,8 procent, en Zalando streeft naar een marktaandeel van 15 procent in de online fashion markt. Kortom, allemaal best ambitieus voor een niet zo spectaculair rendement van 15 procent per jaar, en dat zonder echt een geweldige moat.
Kortom, ik ben nog niet helemaal mee met zulke beleggingsfratsen van Sofina.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik hoor van collega's vaak over Vinted maar niet in de zin dat zij het zouden willen denk ik maar in de zin van een "goedkope koerier" ...
Je wilt iets versturen naar iemand in het buitenland, dit kost bij de post handenvol geld. Je spreekt af dat je iets op Vinted post met een minimale waarde en diegene naar wie je iets wil versturen koopt dit. Je krijgt via Vinted zeer goedkope verzendlabels en je kan het origineel opsturen wat je van plan was voor slechts een paar centen of een euro. En dit gebeurt kennelijk heel veel, want ze zouden ervoor bekend staan ...
Je wilt iets versturen naar iemand in het buitenland, dit kost bij de post handenvol geld. Je spreekt af dat je iets op Vinted post met een minimale waarde en diegene naar wie je iets wil versturen koopt dit. Je krijgt via Vinted zeer goedkope verzendlabels en je kan het origineel opsturen wat je van plan was voor slechts een paar centen of een euro. En dit gebeurt kennelijk heel veel, want ze zouden ervoor bekend staan ...
Helemaal akkoord dat het achteraf altijd makkelijk praten is, alleen had ik dit zelfs al vóór ze degelijke acties op een dieptepunt in de uitverkoop deden aangekaart. Zo bijvoorbeeld In maart 2021 en in februari 2023 toen ik het beleggingsbeleid van Brederode t.a.v. TotalEnergies, Shell en Unilever had becommentarieerd.vortex schreef: ↑15 september 2024, 09:41Achteraf praat is natuurlijk gemakkelijk, de verkoop van olie was met de toen aangekondigde en hoog ingeschatte omschakeling naar duurzaam geen verkeerde lange termijn keuze. Ondertussen weten we dat die omschakeling lang niet zo vlot verloopt als voorzien en dat de vraag naar olie nog veel langer hoog blijft. Wanneer een Unilever jaren lang niet (genoeg) bijdraagt, is het eveneens geen verkeerde keuze om het te vervangen door iets waar men hogere verwachtingen in heeft.
Wat de oliewaarden betreft: ik mag hopen dat het management van Brederode z'n beslissingen niet enkel baseert op klimaathysterische massamedia. Ik vrees er evenwel voor, want wie zich de afgelopen jaren een beetje verdiepte in de wereldwijde energiemarkt wist dat de soep helemaal niet zo heet gegeten werd dan dat ze werd opgediend. De sectorverwachting is vrij unaniem dat het verbruik van olie en gas nog decennialang gaat blijven toenemen.
Ik begrijp niet zo goed de focus op enkele specifieke investeringen.
Ik neem Sofina op omdat in de vele investeringen zitten er enkele klappers die het schitterend doen, de meerderheid zullen zozo bedrijven zijn en er zullen ook een pak missers tussen zitten. Maar net zoals bij de indexen maken de grote klappers het rendement.
Ik neem Sofina op omdat in de vele investeringen zitten er enkele klappers die het schitterend doen, de meerderheid zullen zozo bedrijven zijn en er zullen ook een pak missers tussen zitten. Maar net zoals bij de indexen maken de grote klappers het rendement.
Mijn vrouw heeft dat pas vorige maand ontdekt.
Miljaar daar is al veel geld aan uitgegeven.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Ik gebruik Vinted vaak. Ideaal om tweedehands boeken te kopen of te verkopen. Geen rompslomp met wachten op betaling of zoeken wat goedkoopste verzending is. Vinted doet dit allemaal voor jou als tussenpersoon. Ik vind het een zeer geslaagd platform.voorheenCP1234 schreef: ↑19 oktober 2024, 16:49 Ik hoor van collega's vaak over Vinted maar niet in de zin dat zij het zouden willen denk ik maar in de zin van een "goedkope koerier" ...
https://www.test-aankoop.be/familie-pri ... uws/vintedTarbo schreef: ↑28 oktober 2024, 14:17Ik gebruik Vinted vaak. Ideaal om tweedehands boeken te kopen of te verkopen. Geen rompslomp met wachten op betaling of zoeken wat goedkoopste verzending is. Vinted doet dit allemaal voor jou als tussenpersoon. Ik vind het een zeer geslaagd platform.voorheenCP1234 schreef: ↑19 oktober 2024, 16:49 Ik hoor van collega's vaak over Vinted maar niet in de zin dat zij het zouden willen denk ik maar in de zin van een "goedkope koerier" ...
welke drie holdings tipt Paul D'Hoore ?
heeft iemand het artikel in HLN aub ?
thanks
heeft iemand het artikel in HLN aub ?
thanks
Berkshire, Ackermans en Exor