Regeringsvorming 2024
Re: Regeringsvorming 2024
Het is wel ver gekomen in een land als politici met een strafblad verleden de rechters voordragen.
Vroeger was het zo'n gezellig, tolerant en democratisch land. OK er werd wat gefoefeld, er bestond een zwarte kas, waar de politici aan meededen. Maar vrijwel iedereen leefde er gelukkig en niet vijandig.
Vroeger toen ik klein was was er respect. Respect voor oudere mensen, voor je ouders, voor je leerkracht, voor mijnheer de polies en gendarme, voor politici, voor elkaar. Nu is er meestal nog ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke. En als ik mijn goesting niet krijg ga ik wat keet schoppen en de andere uitschelden en zelfs fysiek bedreigen. Zielige maatschappij zijn we geworden.
Een interessant boek om te lezen is
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... r-gemaakt/
Een interessant boek om te lezen is
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2 ... r-gemaakt/
-
- Hero Member
- Contacteer:
Izegem blijft nog meer dan een maand hot news...
Interessant artikel over de impact van het nieuwe decreet op Izegem
Te triest voor woorden de Belgische politiek. Weg met de democratie, we bedreigen gewoon de gekozenen als die niet van onze partij zijn.spaarfreakje schreef: ↑29 oktober 2024, 20:35 Izegem blijft nog meer dan een maand hot news...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Je moet het kind niet met het badwater weggooien hé
Nee, dat is al gebeurd.
Over welk land heb je het?
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... ter_worden
Om magistraat te worden moet u minstens een diploma in de rechten hebben en Belg zijn. De andere voorwaarden hangen af van de procedure die u als kandidaat-magistraat wilt volgen. Er zijn drie manieren om benoemd te worden tot magistraat:
- Via de gerechtelijke stage: wie de voorbije drie jaar minstens één jaar een juridische functie heeft uitgeoefend, kan deelnemen aan de toelatingsproef tot de gerechtelijke stage. Wie de stage van 18 maanden doorloopt, kan daarna benoemd worden tot parketmagistraat. Wie de stage van drie jaar doorloopt, kan daarna benoemd worden tot rechter of tot parketmagistraat.
- Via een examen inzake beroepsbekwaamheid: meer ervaren juristen kunnen via een examen rechtstreeks tot de magistratuur toetreden. Welke ervaring vereist is om benoemd te worden tot rechter is afhankelijk van het juridische beroep dat iemand heeft uitgeoefend. Voor een advocaat is tien jaar ervaring vereist, voor iemand met een juridische functie in de privésector twaalf jaar. Wie minstens vijf jaar ervaring heeft en slaagt in de proef, kan benoemd worden tot parketmagistraat.
- Via het mondelinge evaluatie-examen: wie minstens twintig jaar als advocaat heeft gewerkt, of vijftien jaar als advocaat én ten minste vijf jaar in een ander beroep waarin een belangrijke kennis van het recht vereist is, kan deelnemen aan een mondelinge proef. Wie daarin slaagt, kan benoemd worden tot rechter.
Precies. Zoals in de eerste alinea al staat "om benoemd te worden".croesus schreef: ↑29 oktober 2024, 23:18
Om magistraat te worden moet u minstens een diploma in de rechten hebben en Belg zijn. De andere voorwaarden hangen af van de procedure die u als kandidaat-magistraat wilt volgen. Er zijn drie manieren om benoemd te worden tot magistraat:
- Via de gerechtelijke stage: wie de voorbije drie jaar minstens één jaar een juridische functie heeft uitgeoefend, kan deelnemen aan de toelatingsproef tot de gerechtelijke stage. Wie de stage van 18 maanden doorloopt, kan daarna benoemd worden tot parketmagistraat. Wie de stage van drie jaar doorloopt, kan daarna benoemd worden tot rechter of tot parketmagistraat.
- Via een examen inzake beroepsbekwaamheid: meer ervaren juristen kunnen via een examen rechtstreeks tot de magistratuur toetreden. Welke ervaring vereist is om benoemd te worden tot rechter is afhankelijk van het juridische beroep dat iemand heeft uitgeoefend. Voor een advocaat is tien jaar ervaring vereist, voor iemand met een juridische functie in de privésector twaalf jaar. Wie minstens vijf jaar ervaring heeft en slaagt in de proef, kan benoemd worden tot parketmagistraat.
De vermelde examens worden georganiseerd door de Hoge Raad voor de Justitie, een orgaan dat onafhankelijk is van de minister van Justitie.
- Via het mondelinge evaluatie-examen: wie minstens twintig jaar als advocaat heeft gewerkt, of vijftien jaar als advocaat én ten minste vijf jaar in een ander beroep waarin een belangrijke kennis van het recht vereist is, kan deelnemen aan een mondelinge proef. Wie daarin slaagt, kan benoemd worden tot rechter.
Ik heb het niet over die examens. Rechtenstudie is trouwens verreweg een van de gemakkelijkste.
Kan jij zelf ook eens iets opzoeken?Finny10 schreef: ↑29 oktober 2024, 23:22Precies. Zoals in de eerste alinea al staat "om benoemd te worden".croesus schreef: ↑29 oktober 2024, 23:18
De vermelde examens worden georganiseerd door de Hoge Raad voor de Justitie, een orgaan dat onafhankelijk is van de minister van Justitie.
Ik heb het niet over die examens. Rechtenstudie is trouwens verreweg een van de gemakkelijkste.
De magistraten in de rechtbanken worden rechters genoemd, die in de hoven raadsheren. Zij worden benoemd door de koning, op voordracht van de Hoge Raad voor de Justitie. Hun statuut wordt grotendeels bepaald in de Grondwet.
Maar verhuis gerust naar een land waar de rechterlijke macht niet onafhankelijk is! Keuze genoeg! Links én rechts trouwens.
Jij hebt het over examens, ik over voordrachten tot benoeming. Misschien moet je af en toe eens wat verder lezen dan de eerste drie hits die je krijgt in Google.croesus schreef: ↑29 oktober 2024, 23:18
https://www.jubel.be/de-olifant-in-de-r ... -justitie/
Als je denkt dat er achter de schermen niet aan de touwtjes wordt getrokken of hier en daar wat druk gezet wordt ben je wel erg goedgelovig.
Met die examens is trouwens dikwijls ook iets niet pluis.
https://hrj.be/nl/nieuws/2024/hoge-raad ... fonderzoek
Mensen die valsspelers moeten berechten spelen zelf vals
En dat zijn er dan nog die pech hebben dat het uitkomt. Meestal komen zo'n dingen niet uit.
Het zijn ook maar mensen natuurlijk, niets menselijks is hen vreemd. En de mens is per definitie onbetrouwbaar en corrupt. Een erg wijs man zei me ooit "Elkeen is corrupt op zijn eigen niveau."
Laat de Izegemse democratische partijen nu rustig verder werken aan een bestuur zonder fascisten…
Ik ben recent in een land geweest waar je in de stad om de 100 meter een supermarkt vindt die 24 uur per dag open is.
Een gesprek met lokale inwoners leert me dat de werkomstandigheden er aldus zijn :
- 10 uur of meer per dag werken, zes dagen per week. Soms gratis overuren. Laag loon. Minder dan 300 euro (full time equivalent) per maand. Kosten min of meer navenant maar toch hebben die medewerkers een beperkt spenderingspatroon. Een hamburger bij burger King kost hier bv ook tussen 8 en 10 euro.
- inventarisverschil ? Gaat van de werknemers hun loon.
- iets gebroken of stuk in de winkel : gaat van hun loon.
- veel korte deeltijdse contracten
Uiteraard kan er maar zelden een glimlach af.
Daar gaan we in 10-20 jaar naartoe zonder sterke vakbonden. En met partijen die kiezen om naar de andere kant te sturen.
Ik weet voor wie ik wel of niet kies. Een ander doet gerust wat hij zelf wil.
Een gesprek met lokale inwoners leert me dat de werkomstandigheden er aldus zijn :
- 10 uur of meer per dag werken, zes dagen per week. Soms gratis overuren. Laag loon. Minder dan 300 euro (full time equivalent) per maand. Kosten min of meer navenant maar toch hebben die medewerkers een beperkt spenderingspatroon. Een hamburger bij burger King kost hier bv ook tussen 8 en 10 euro.
- inventarisverschil ? Gaat van de werknemers hun loon.
- iets gebroken of stuk in de winkel : gaat van hun loon.
- veel korte deeltijdse contracten
Uiteraard kan er maar zelden een glimlach af.
Daar gaan we in 10-20 jaar naartoe zonder sterke vakbonden. En met partijen die kiezen om naar de andere kant te sturen.
Ik weet voor wie ik wel of niet kies. Een ander doet gerust wat hij zelf wil.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.