Zonnepanelen
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen
De kostprijs van energie eilanden, verzwaring van het net, batterijparken … behoren inderdaad tot de netkosten.Woz schreef: ↑29 oktober 2024, 21:04 Het zijn vooral de vaste kosten die stijgen en nog meer zullen stijgen in de toekomst.
Het deeltje energie in de factuur is steeds meer te verwaarlozen ivgl met de rest zoals netkosten en belastingen.
Bij Ecopower heb ik de jaren nog meegemaakt dat als je een jaar 0kWh zou verbruiken dat je dan effectief niets betaalde. Dat was vooral voordelig voor de kleine verbruiker.
Maar onder het motto 'gratis bestaat niet' is dat allemaal veranderd. Nu betaalt iemand die relatief weinig verbruikt ook de volle pot aan netkosten.
En dat is dan weer voordeliger voor de grote verbruikers.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Zonnepanelen
Jep en daardoor zal de stroomfactuur nog een keer fiks de hoogte in gaan. Je weet dat gas prijsbepalend is voor stroom en we dankzij de sluiting van kerncentrales en de Tinne transitie naar fossiel nog meer afhankelijk worden van gas en ETS2 toestandenWoz schreef: ↑29 oktober 2024, 20:09 Ik kan het je niet aanbevelen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/18 ... aat-het-p/
Binnen 2 jaar treed ETS2 in werking.
Re: Zonnepanelen
Onzin, distributie en transportkosten zijn allemaal per afgenomen kWh, met andere woorden laat het afgunst riedeltje van de grote of rijken betalen minder maar achterwege.
Re: Zonnepanelen
Doe maar eens een simulatie.
Je betaalt sowiezo 130€/jaar, zelfs als je niets verbruikt.
Wat technisch gezien op zich correct is. Een elektriciteitsnet kost nu eenmaal geld, maakt niet uit hoeveel kWh'en er getransporteerd worden. En het maakt ook niet uit of dat nu zon/windstroom of fossiele/kernstroom is. Het zijn dezelfde soort kabels, transformatoren, beveiliging- en regelsystemen.
Ook als er kernreactoren zouden bijgebouwd worden zou er serieus moeten geïnvesteerd worden in het net om al dat vermogen op de juiste plaats te krijgen in de gewenste hoeveelheid.
Je betaalt sowiezo 130€/jaar, zelfs als je niets verbruikt.
Wat technisch gezien op zich correct is. Een elektriciteitsnet kost nu eenmaal geld, maakt niet uit hoeveel kWh'en er getransporteerd worden. En het maakt ook niet uit of dat nu zon/windstroom of fossiele/kernstroom is. Het zijn dezelfde soort kabels, transformatoren, beveiliging- en regelsystemen.
Ook als er kernreactoren zouden bijgebouwd worden zou er serieus moeten geïnvesteerd worden in het net om al dat vermogen op de juiste plaats te krijgen in de gewenste hoeveelheid.
Re: Zonnepanelen
Bijna gelijk welk groot project, kost uiteindelijk altijd veel meer dan dat men het verkoopt aan de bevolking. Zowel kernenergie als groene energie als andere infrastructuurwerken, bijna steeds mag je de kosten maal 3 doen. Het maakt ook niet uit welke politieke partij aan de macht is, op dat vlak zijn ze in de politiek wel consistent.
Sommigen zweren hier precies bij nieuwe kerncentrales maar is volgens verschillende studies nog duurder. Ook de recente voorbeelden in Europa geven geen positief beeld daarvoor. Laat de big tech daar maar eerst in investeren tot de smr reactoren economisch interessant zijn, voor hun zijn dergelijke investeringen maar borrelnootjes maar voor ons land (en onze facturen) helaas niet.
Uit De Standaard van Woensdag 24 januari 2024 om 11:54:
"Britse kerncentrale Hinkley Point C: verwachte kostprijs 46 miljard pond (53,8 miljard euro). Het oorspronkelijke budget voor de kerncentrale bedroeg 18 miljard pond, en de einddatum was 2025, nu ten vroegste 2029. "
"De reactor Flamanville 3 (1,65 GW) in Normandië zal waarschijnlijk dit jaar eindelijk klaar zijn. De bouw duurde 17 jaar en hij zal naar schatting meer dan 13 miljard hebben gekost. De Finse reactor Olkiluoto 3 (1,6 GW) – oorspronkelijk een project van het Franse Areva en van Siemens – werd in 2022 aangesloten op het elektriciteitsnet, terwijl dat al in 2009 had moeten gebeuren. De kostprijs was begroot op 3 miljard euro, maar die liep op tot naar schatting 11 miljard."
Sommigen zweren hier precies bij nieuwe kerncentrales maar is volgens verschillende studies nog duurder. Ook de recente voorbeelden in Europa geven geen positief beeld daarvoor. Laat de big tech daar maar eerst in investeren tot de smr reactoren economisch interessant zijn, voor hun zijn dergelijke investeringen maar borrelnootjes maar voor ons land (en onze facturen) helaas niet.
Uit De Standaard van Woensdag 24 januari 2024 om 11:54:
"Britse kerncentrale Hinkley Point C: verwachte kostprijs 46 miljard pond (53,8 miljard euro). Het oorspronkelijke budget voor de kerncentrale bedroeg 18 miljard pond, en de einddatum was 2025, nu ten vroegste 2029. "
"De reactor Flamanville 3 (1,65 GW) in Normandië zal waarschijnlijk dit jaar eindelijk klaar zijn. De bouw duurde 17 jaar en hij zal naar schatting meer dan 13 miljard hebben gekost. De Finse reactor Olkiluoto 3 (1,6 GW) – oorspronkelijk een project van het Franse Areva en van Siemens – werd in 2022 aangesloten op het elektriciteitsnet, terwijl dat al in 2009 had moeten gebeuren. De kostprijs was begroot op 3 miljard euro, maar die liep op tot naar schatting 11 miljard."
Re: Zonnepanelen
Dus dient een wereldvreemde onzakelijke politieker daar wel rekening mee te houden, anders gaat het land nog verder de dieperik in.simonvb schreef: ↑30 oktober 2024, 10:02 Bijna gelijk welk groot project, kost uiteindelijk altijd veel meer dan dat men het verkoopt aan de bevolking. Zowel kernenergie als groene energie als andere infrastructuurwerken, bijna steeds mag je de kosten maal 3 doen. Het maakt ook niet uit welke politieke partij aan de macht is, op dat vlak zijn ze in de politiek wel consistent.
Sommigen zweren hier precies bij nieuwe kerncentrales maar is volgens verschillende studies nog duurder. Ook de recente voorbeelden in Europa geven geen positief beeld daarvoor. Laat de big tech daar maar eerst in investeren tot de smr reactoren economisch interessant zijn, voor hun zijn dergelijke investeringen maar borrelnootjes maar voor ons land (en onze facturen) helaas niet.
Uit De Standaard van Woensdag 24 januari 2024 om 11:54:
"Britse kerncentrale Hinkley Point C: verwachte kostprijs 46 miljard pond (53,8 miljard euro). Het oorspronkelijke budget voor de kerncentrale bedroeg 18 miljard pond, en de einddatum was 2025, nu ten vroegste 2029. "
"De reactor Flamanville 3 (1,65 GW) in Normandië zal waarschijnlijk dit jaar eindelijk klaar zijn. De bouw duurde 17 jaar en hij zal naar schatting meer dan 13 miljard hebben gekost. De Finse reactor Olkiluoto 3 (1,6 GW) – oorspronkelijk een project van het Franse Areva en van Siemens – werd in 2022 aangesloten op het elektriciteitsnet, terwijl dat al in 2009 had moeten gebeuren. De kostprijs was begroot op 3 miljard euro, maar die liep op tot naar schatting 11 miljard."
Zie het te bouwen energie eiland voor onze kust.
Re: Zonnepanelen
Porsche keert kar, wil elektrische modellen uitrusten met benzinemotor
Artikel door Auto55.be • 1u • 2 minuten leestijd
Al te vaak lijkt het alsof automerken niet veel voeling hebben met de markt. Of op z'n minst: alsof de mensen die er de touwtjes in handen hebben last hebben van tunnelvisie. Het overkomt de merken die volop inzetten op elektrificatie. Ze moesten al allemaal de kar keren. Reden? De consument volgt onvoldoende. Ze vinden elektrische auto’s te duur en te onpraktisch, blijkt steeds weer uit studies.
Ontwaken uit elektrische droom?
De lijst met automerken die eerst hoog van de toren bliezen en inmiddels al schoorvoetend op hun stappen moesten terugkomen, is lang. Volvo, Ford en Volkswagen zijn slechts enkele van de bekendste. Trouwens allemaal bedrijven die vonden dat Europa de elektrische auto maar beter zo snel mogelijk verplicht kon maken. Ze krijgen van de klant het deksel op de neus.
Porsche was ook één van de merken die het licht zag. Het zou al snel alleen nog maar elektrische auto’s maken - tenminste 80 procent tegen het einde van het decennium. Na de Taycan is de nieuwe Macan inmiddels alleen nog met een stekker te krijgen. En ook de sportwagens moeten eraan geloven: de opvolger van de Boxster/Cayman wordt helemaal elektrisch.
Waardeverlies, tegenvallende vraag
Je voelt het echter al aankomen - er is een probleem. Eerst en vooral met de Taycan. Dat model haalt niet de beoogde verkoopscijfers en klanten worden geconfronteerd met een hallucinant waardeverlies. Ongezien bij Porsche. Het heeft er inmiddels al alle schijn van dat de nu nog louter elektrische nieuwe Macan dezelfde richting opgaat. En de kleine sportwagen? Daar veroorzaakte de komst van een elektrische versie een stormloop… op uittredende generatie met verbrandingsmotor. De moeilijkheden laten zich inmiddels aflezen aan de resultaten van Porsche. Tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar werd 5,5 miljard euro winst geboekt. Niks om over te klagen denk je dan, maar dat cijfer betekent een daling van meer dan een kwart in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Er heerst paniek.
Wat is het gevolg? Porsche besluit nu al dat het z’n modellen met brandstofmotor langer in productie zal houden. Er zal nog een extra facelift voorzien worden voor de Cayenne en de Panamera. De ingenieurs hebben intussen de opdracht gekregen om uit te vissen hoe ze de elektrische modellen kunnen voorzien van een brandstofmotor. Makkelijker gezegd dan gedaan, want natuurlijk nooit voorzien.
Bron: MSN
Artikel door Auto55.be • 1u • 2 minuten leestijd
Al te vaak lijkt het alsof automerken niet veel voeling hebben met de markt. Of op z'n minst: alsof de mensen die er de touwtjes in handen hebben last hebben van tunnelvisie. Het overkomt de merken die volop inzetten op elektrificatie. Ze moesten al allemaal de kar keren. Reden? De consument volgt onvoldoende. Ze vinden elektrische auto’s te duur en te onpraktisch, blijkt steeds weer uit studies.
Ontwaken uit elektrische droom?
De lijst met automerken die eerst hoog van de toren bliezen en inmiddels al schoorvoetend op hun stappen moesten terugkomen, is lang. Volvo, Ford en Volkswagen zijn slechts enkele van de bekendste. Trouwens allemaal bedrijven die vonden dat Europa de elektrische auto maar beter zo snel mogelijk verplicht kon maken. Ze krijgen van de klant het deksel op de neus.
Porsche was ook één van de merken die het licht zag. Het zou al snel alleen nog maar elektrische auto’s maken - tenminste 80 procent tegen het einde van het decennium. Na de Taycan is de nieuwe Macan inmiddels alleen nog met een stekker te krijgen. En ook de sportwagens moeten eraan geloven: de opvolger van de Boxster/Cayman wordt helemaal elektrisch.
Waardeverlies, tegenvallende vraag
Je voelt het echter al aankomen - er is een probleem. Eerst en vooral met de Taycan. Dat model haalt niet de beoogde verkoopscijfers en klanten worden geconfronteerd met een hallucinant waardeverlies. Ongezien bij Porsche. Het heeft er inmiddels al alle schijn van dat de nu nog louter elektrische nieuwe Macan dezelfde richting opgaat. En de kleine sportwagen? Daar veroorzaakte de komst van een elektrische versie een stormloop… op uittredende generatie met verbrandingsmotor. De moeilijkheden laten zich inmiddels aflezen aan de resultaten van Porsche. Tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar werd 5,5 miljard euro winst geboekt. Niks om over te klagen denk je dan, maar dat cijfer betekent een daling van meer dan een kwart in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Er heerst paniek.
Wat is het gevolg? Porsche besluit nu al dat het z’n modellen met brandstofmotor langer in productie zal houden. Er zal nog een extra facelift voorzien worden voor de Cayenne en de Panamera. De ingenieurs hebben intussen de opdracht gekregen om uit te vissen hoe ze de elektrische modellen kunnen voorzien van een brandstofmotor. Makkelijker gezegd dan gedaan, want natuurlijk nooit voorzien.
Bron: MSN
Re: Zonnepanelen
En de winnaar is...simonvb schreef: ↑30 oktober 2024, 10:02
Uit De Standaard van Woensdag 24 januari 2024 om 11:54:
"Britse kerncentrale Hinkley Point C: verwachte kostprijs 46 miljard pond (53,8 miljard euro). Het oorspronkelijke budget voor de kerncentrale bedroeg 18 miljard pond, en de einddatum was 2025, nu ten vroegste 2029. "
"De reactor Flamanville 3 (1,65 GW) in Normandië zal waarschijnlijk dit jaar eindelijk klaar zijn. De bouw duurde 17 jaar en hij zal naar schatting meer dan 13 miljard hebben gekost. De Finse reactor Olkiluoto 3 (1,6 GW) – oorspronkelijk een project van het Franse Areva en van Siemens – werd in 2022 aangesloten op het elektriciteitsnet, terwijl dat al in 2009 had moeten gebeuren. De kostprijs was begroot op 3 miljard euro, maar die liep op tot naar schatting 11 miljard."
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen
De kostprijs van ons energie-eiland is niet mee opgenomen in het overzicht. Jammer, anders had dat project ongetwijfeld mee in de top-10 gestaan.Spaarplan schreef: ↑30 oktober 2024, 13:36En de winnaar is...simonvb schreef: ↑30 oktober 2024, 10:02
Uit De Standaard van Woensdag 24 januari 2024 om 11:54:
"Britse kerncentrale Hinkley Point C: verwachte kostprijs 46 miljard pond (53,8 miljard euro). Het oorspronkelijke budget voor de kerncentrale bedroeg 18 miljard pond, en de einddatum was 2025, nu ten vroegste 2029. "
"De reactor Flamanville 3 (1,65 GW) in Normandië zal waarschijnlijk dit jaar eindelijk klaar zijn. De bouw duurde 17 jaar en hij zal naar schatting meer dan 13 miljard hebben gekost. De Finse reactor Olkiluoto 3 (1,6 GW) – oorspronkelijk een project van het Franse Areva en van Siemens – werd in 2022 aangesloten op het elektriciteitsnet, terwijl dat al in 2009 had moeten gebeuren. De kostprijs was begroot op 3 miljard euro, maar die liep op tot naar schatting 11 miljard."
]https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... yNayk&s=10
Jammer ook dat door Groen en Tinne VDS de kost van nucleair afval voor een groot deel is weggenomen bij Engie en op de kap van de belastingbetaler komt.
In ruil voor het langer openhouden van de 2 meest recente kernreactoren (Doel 4 en Tihange 3) heeft Engie bekomen dat de kostprijs voor de berging van het nucleaire afval voor hen beperkt wordt tot maximaal 15 miljard euro; Voor de rest draait de belastingbetaler op. All
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Zonnepanelen
Infrastructuur moet met publieke middelen onderhouden en uitgebreid worden.
De energiemarkt is geprivatiseerd, laat ons aub de publieke middelen ver weg houden van de productiekant van het net.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Re: Zonnepanelen
Dat is een zeer utopische droom, zonder staatssteun geen Tinne gascentrales, zonder staatssteun stond er geen enkele windmolen voor onze kust, zonder staatssteun geen verlening van twee kerncentrales, zonder staatssteun zouden er tot voor een paar jaar geen zonnepanelen worden geplaatst. Een energie markt waarin de overheid aan het stuur wil staan gaat nu eenmaal nooit werken zonder daar publieke middelen of garanties tegenover te stellen.
Re: Zonnepanelen
Tinne dit, Tinne dat.... ze was nog niet geboren toen de plannen voor de eerste kerncentrales gemaakt werden.VincentVega schreef: ↑30 oktober 2024, 13:49De kostprijs van ons energie-eiland is niet mee opgenomen in het overzicht. Jammer, anders had dat project ongetwijfeld mee in de top-10 gestaan.Spaarplan schreef: ↑30 oktober 2024, 13:36
En de winnaar is...
]https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... yNayk&s=10
Jammer ook dat door Groen en Tinne VDS de kost van nucleair afval voor een groot deel is weggenomen bij Engie en op de kap van de belastingbetaler komt.
In ruil voor het langer openhouden van de 2 meest recente kernreactoren (Doel 4 en Tihange 3) heeft Engie bekomen dat de kostprijs voor de berging van het nucleaire afval voor hen beperkt wordt tot maximaal 15 miljard euro; Voor de rest draait de belastingbetaler op. All
Tinne-fixe.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Zonnepanelen
Ik denk dat Tinne al wel geboren was toen in 2023 het akkoord met Engie werd afgesloten die de kostprijs van het nucleaire op de belastingbetaler afschoof.Spaarplan schreef: ↑30 oktober 2024, 14:43Tinne dit, Tinne dat.... ze was nog niet geboren toen de plannen voor de eerste kerncentrales gemaakt werden.VincentVega schreef: ↑30 oktober 2024, 13:49
De kostprijs van ons energie-eiland is niet mee opgenomen in het overzicht. Jammer, anders had dat project ongetwijfeld mee in de top-10 gestaan.
Jammer ook dat door Groen en Tinne VDS de kost van nucleair afval voor een groot deel is weggenomen bij Engie en op de kap van de belastingbetaler komt.
In ruil voor het langer openhouden van de 2 meest recente kernreactoren (Doel 4 en Tihange 3) heeft Engie bekomen dat de kostprijs voor de berging van het nucleaire afval voor hen beperkt wordt tot maximaal 15 miljard euro; Voor de rest draait de belastingbetaler op.
Tinne-fixe.
Ik denk ook dat Tinne al geboren was toen in 2022 de aanbesteding voor het energie-eiland plaatsvond.
Sterker nog, Tinne was telkens de bevoegde federale minister voor Energie en dus vermoedelijk al de pampers ontgroeid (alhoewel …)
PS: ik was nog niet geboren toen de ICE motor werd uitgevonden, zodus …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Zonnepanelen
De minst slechte keuze voor bestaande autofabrikanten is zo snel mogelijk door de zure appel bijten en hun ice assets zo snel mogelijk afschrijven.Finny10 schreef: ↑30 oktober 2024, 11:52 Porsche keert kar, wil elektrische modellen uitrusten met benzinemotor
Artikel door Auto55.be • 1u • 2 minuten leestijd
Al te vaak lijkt het alsof automerken niet veel voeling hebben met de markt. Of op z'n minst: alsof de mensen die er de touwtjes in handen hebben last hebben van tunnelvisie. Het overkomt de merken die volop inzetten op elektrificatie. Ze moesten al allemaal de kar keren. Reden? De consument volgt onvoldoende. Ze vinden elektrische auto’s te duur en te onpraktisch, blijkt steeds weer uit studies.
Ontwaken uit elektrische droom?
De lijst met automerken die eerst hoog van de toren bliezen en inmiddels al schoorvoetend op hun stappen moesten terugkomen, is lang. Volvo, Ford en Volkswagen zijn slechts enkele van de bekendste. Trouwens allemaal bedrijven die vonden dat Europa de elektrische auto maar beter zo snel mogelijk verplicht kon maken. Ze krijgen van de klant het deksel op de neus.
Porsche was ook één van de merken die het licht zag. Het zou al snel alleen nog maar elektrische auto’s maken - tenminste 80 procent tegen het einde van het decennium. Na de Taycan is de nieuwe Macan inmiddels alleen nog met een stekker te krijgen. En ook de sportwagens moeten eraan geloven: de opvolger van de Boxster/Cayman wordt helemaal elektrisch.
Waardeverlies, tegenvallende vraag
Je voelt het echter al aankomen - er is een probleem. Eerst en vooral met de Taycan. Dat model haalt niet de beoogde verkoopscijfers en klanten worden geconfronteerd met een hallucinant waardeverlies. Ongezien bij Porsche. Het heeft er inmiddels al alle schijn van dat de nu nog louter elektrische nieuwe Macan dezelfde richting opgaat. En de kleine sportwagen? Daar veroorzaakte de komst van een elektrische versie een stormloop… op uittredende generatie met verbrandingsmotor. De moeilijkheden laten zich inmiddels aflezen aan de resultaten van Porsche. Tijdens de eerste drie kwartalen van dit jaar werd 5,5 miljard euro winst geboekt. Niks om over te klagen denk je dan, maar dat cijfer betekent een daling van meer dan een kwart in vergelijking met dezelfde periode in 2023. Er heerst paniek.
Wat is het gevolg? Porsche besluit nu al dat het z’n modellen met brandstofmotor langer in productie zal houden. Er zal nog een extra facelift voorzien worden voor de Cayenne en de Panamera. De ingenieurs hebben intussen de opdracht gekregen om uit te vissen hoe ze de elektrische modellen kunnen voorzien van een brandstofmotor. Makkelijker gezegd dan gedaan, want natuurlijk nooit voorzien.
Bron: MSN
Het is de enige kans om niet failliet te gaan.
Tesla, byd, en de hele rist andere chinese fabrikanten zullen niet wachten.
Fabrikanten zoals Renault, BMW hebben het wel al begrepen denk ik. Die timmeren ook wel al langer aan de weg.
Het is gewoon 100% kapitalisme: aanpassen of verdwijnen. Ik heb geen medelijden met rechtspersonen.
Wel goed dat de samenleving een vangnet ingericht heeft voor mensen die tijdelijk zonder werk zullen zitten, zich moeten omscholen,...