Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Je blijft maar doordrammen over Tinne... Tinne-fixe.VincentVega schreef: ↑30 oktober 2024, 15:36Ik denk dat Tinne al wel geboren was toen in 2023 het akkoord met Engie werd afgesloten die de kostprijs van het nucleaire op de belastingbetaler afschoof.
Ik denk ook dat Tinne al geboren was toen in 2022 de aanbesteding voor het energie-eiland plaatsvond.
Sterker nog, Tinne was telkens de bevoegde federale minister voor Energie en dus vermoedelijk al de pampers ontgroeid (alhoewel …)
PS: ik was nog niet geboren toen de ICE motor werd uitgevonden, zodus …
Nog iets zinnigs te zeggen over zonnepanelen?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Zal ik eens iets zinnigs zeggen over zonnepanelen. Tinne had veel beter 1 miljard in lokale batterij parken geïnvesteerd in plaats van in een duur prestige eiland. Met een batterij prijs van $139/kWh had ze dan meerdere GWh aan opslag capaciteit waardoor iedereen weer volop zonnepanelen kon bijleggen en er een redelijke vergoeding tegenover stond ipv de huidige diefstal injectie prijs (of binnenkort zelfs betalen voor injectie). Er is momenteel veel meer nood aan piek afvlakking en buffering dan aan nog meer piek productie. Daarenboven zorgt lokale buffering er voor dat zonnepanelen hun stroom kwijt geraken in die batterijen waardoor de problematiek van overspanning en nood aan zwaardere netten afneemt. Maar ja, zoveel wijsheid kun je van Tinne niet verwachten hé
Dit is inderdaad een zinnige reactievortex schreef: ↑30 oktober 2024, 18:54Zal ik eens iets zinnigs zeggen over zonnepanelen. Tinne had veel beter 1 miljard in lokale batterij parken geïnvesteerd in plaats van in een duur prestige eiland. Met een batterij prijs van $139/kWh had ze dan meerdere GWh aan opslag capaciteit waardoor iedereen weer volop zonnepanelen kon bijleggen en er een redelijke vergoeding tegenover stond ipv de huidige diefstal injectie prijs (of binnenkort zelfs betalen voor injectie). Er is momenteel veel meer nood aan piek afvlakking en buffering dan aan nog meer piek productie. Daarenboven zorgt lokale buffering er voor dat zonnepanelen hun stroom kwijt geraken in die batterijen waardoor de problematiek van overspanning en nood aan zwaardere netten afneemt. Maar ja, zoveel wijsheid kun je van Tinne niet verwachten hé
Echter de vraag , moet Tinne het Fluvius / Elia influisteren of moeten eerder zij het Tinne influisteren ?
Zelfs met een megafoon tegen haar hoofd zal ze het nog niet horen, meer dan eens is ze door verschillende belanghebbenden gewaarschuwd dat er zonder kerncentrales te weinig eigen productie zou zijn. Zo is ze ook al begin dit jaar gewaarschuwd dat de kosten voor het eilandje gigantisch aan het oplopen waren en dat de Denen gingen terug krabbelen, geen enkele reactie tot het vorige week in de media kwam, enz enz ....
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Zonnepanelen zijn vandaag een pak goedkoper dan 15 jaar geleden. Zo goed?Spaarplan schreef: ↑30 oktober 2024, 18:16Je blijft maar doordrammen over Tinne... Tinne-fixe.VincentVega schreef: ↑30 oktober 2024, 15:36
Ik denk dat Tinne al wel geboren was toen in 2023 het akkoord met Engie werd afgesloten die de kostprijs van het nucleaire op de belastingbetaler afschoof.
Ik denk ook dat Tinne al geboren was toen in 2022 de aanbesteding voor het energie-eiland plaatsvond.
Sterker nog, Tinne was telkens de bevoegde federale minister voor Energie en dus vermoedelijk al de pampers ontgroeid (alhoewel …)
PS: ik was nog niet geboren toen de ICE motor werd uitgevonden, zodus …
Nog iets zinnigs te zeggen over zonnepanelen?
(PS: mijn installatie is 15 jaar oud)
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Er moet niemand iets fluisteren. Tinne heeft trouwens als federaal minister ook nog gans kabinet achter zich.KV schreef: ↑30 oktober 2024, 18:57Dit is inderdaad een zinnige reactievortex schreef: ↑30 oktober 2024, 18:54
Zal ik eens iets zinnigs zeggen over zonnepanelen. Tinne had veel beter 1 miljard in lokale batterij parken geïnvesteerd in plaats van in een duur prestige eiland. Met een batterij prijs van $139/kWh had ze dan meerdere GWh aan opslag capaciteit waardoor iedereen weer volop zonnepanelen kon bijleggen en er een redelijke vergoeding tegenover stond ipv de huidige diefstal injectie prijs (of binnenkort zelfs betalen voor injectie). Er is momenteel veel meer nood aan piek afvlakking en buffering dan aan nog meer piek productie. Daarenboven zorgt lokale buffering er voor dat zonnepanelen hun stroom kwijt geraken in die batterijen waardoor de problematiek van overspanning en nood aan zwaardere netten afneemt. Maar ja, zoveel wijsheid kun je van Tinne niet verwachten hé
Echter de vraag , moet Tinne het Fluvius / Elia influisteren of moeten eerder zij het Tinne influisteren ?
De vraag is: wie kan en mag er beslissen?
Juist, Tinneke …
De wereld heeft het begrepen, sommigen hier op het forum echter...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Als het goed is, mag het ook gezegd worden. En de transitie naar meer hernieuwbare energie is er en gaat ook vooruit
Nogmaals, ik ben niet tegen hernieuwbare energie maar ben wel kritisch op de manier waarop de ganse transitie verloopt (kerncentrales kost wat kost willen sluiten tegen 2025 was gewoon onrealistisch) en ook kritisch voor het opgeklopte hoera sfeertje bij sommige leden op dit forum (zoals enkel zeer selectieve informatie geven).
Voor het geval je het nog niet snapt: ik heb al 15 jaar lang een zonnepaneleninstallatie (en zon is toch een renewable, dacht ik).
Mijn opinie:
- we zullen nog vele jaren andere energiebronnen nodig hebben (sommige studies spreken van tot 2050) en dan heb ik liever kernenergie dan fossiele brandstoffen.
- België zal moeilijk ooit helemaal in zijn eigen elektriciteitsproductie kunnen voorzien via hernieuwbare energie. De klimaatomstandigheden (met name zon) zitten niet mee en de beschikbare ruimte voor windmolens en zonnepanelen is beperkt.. Dus, ofwel blijven we een deel van de nodige elektriciteit via kernenergie produceren, of we rekenen op anderen (Europees grid) of de technologie moet een antwoord bieden (evolutie in batterijen met voldoende capaciteit op langere termijn nodig).
Wat leert die studie van het IEA me nog? O ja, hier de link (die was je vergeten): https://iea.blob.core.windows.net/asset ... to2026.pdf
- de groei in elektriciteitsverbruik en -productie zal vooral in China en Indië plaatsvinden,
- ook de productie van elektriciteit via kernenergie zal nieuwe recordhoogtes halen,
- de CO2 uitstoot kan sterk dalen … als China, de VS en Indië zich houden aan hun afspraken.
Op welke planeet leef jij? Nog maar een week geleden heeft de UN het klimaat raport gepubliceerd waaruit blijkt dat het globaal fossiel gebruik maar blijft stijgen en de wereldwijde inspanningen verre van volstaan om nog maar in de buurt van de beoogde temperatuurstijging te komen.
Even wat realiteit voor de roze wolkjes hier op het forum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Steek jij nog maar wat wat plastiek in je houtkachel.vortex schreef: ↑Gisteren 08:00Op welke planeet leef jij? Nog maar een week geleden heeft de UN het klimaat raport gepubliceerd waaruit blijkt dat het globaal fossiel gebruik maar blijft stijgen en de wereldwijde inspanningen verre van volstaan om nog maar in de buurt van de beoogde temperatuurstijging te komen.
Even wat realiteit voor de roze wolkjes hier op het forum
Schermafdruk van 2024-10-31 07-37-53.png
Jouw motto: eigen volk eerst om niets te doen, de anderen zullen het klimaatprobleem wel oplossen en het gelag betalen.
Die realiteit is mij al langer duidelijk: sommigen willen van geen verandering/aanpassingen weten, doen er alles aan om veranderingen tegen te houden/saboteren, en zijn daar nog trots op ook. Ja, je mag je aangesproken voelen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Tja, als we terug naar 't verleden gaan kun je inderdaad wat tegenstand verwachten.
We hadden gisteren andermaal geluk dat Frankrijk niet zo idioot was om kernenergie in het verdomhoekje te plaatsen:
Tinne's gascentrales vangen waarschijnlijk hun CO₂ op?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Misschien moet je af en toe ook eens proberen om je te beperken tot inhoudelijke commentaar
Mijn commentaar hier lijkt me in ieder geval een stuk genuanceerder dan …
… jouw opmerking naar vortex toeVincentVega schreef: ↑Gisteren 07:15Als het goed is, mag het ook gezegd worden. En de transitie naar meer hernieuwbare energie is er en gaat ook vooruit
Nogmaals, ik ben niet tegen hernieuwbare energie maar ben wel kritisch op de manier waarop de ganse transitie verloopt (kerncentrales kost wat kost willen sluiten tegen 2025 was gewoon onrealistisch) en ook kritisch voor het opgeklopte hoera sfeertje bij sommige leden op dit forum (zoals enkel zeer selectieve informatie geven).
Voor het geval je het nog niet snapt: ik heb al 15 jaar lang een zonnepaneleninstallatie (en zon is toch een renewable, dacht ik).
Mijn opinie:
- we zullen nog vele jaren andere energiebronnen nodig hebben (sommige studies spreken van tot 2050) en dan heb ik liever kernenergie dan fossiele brandstoffen.
- België zal moeilijk ooit helemaal in zijn eigen elektriciteitsproductie kunnen voorzien via hernieuwbare energie. De klimaatomstandigheden (met name zon) zitten niet mee en de beschikbare ruimte voor windmolens en zonnepanelen is beperkt.. Dus, ofwel blijven we een deel van de nodige elektriciteit via kernenergie produceren, of we rekenen op anderen (Europees grid) of de technologie moet een antwoord bieden (evolutie in batterijen met voldoende capaciteit op langere termijn nodig).
Wat leert die studie van het IEA me nog? O ja, hier de link (die was je vergeten): https://iea.blob.core.windows.net/asset ... to2026.pdf
- de groei in elektriciteitsverbruik en -productie zal vooral in China en Indië plaatsvinden,
- ook de productie van elektriciteit via kernenergie zal nieuwe recordhoogtes halen,
- de CO2 uitstoot kan sterk dalen … als China, de VS en Indië zich houden aan hun afspraken.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 31 oktober 2024, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Tja, dat is het nadeel van afhankelijk te zijn van energiebronnen die sterk afhangen van weersomstandigheden en dus sterk fluctueren in productie. In de zomer produceren ze te veel (zon) en in de herfst/winter te weinig (op dagen zonder zon of wind, zoals gisteren).CarpeNoctem schreef: ↑Gisteren 11:59Tja, als we terug naar 't verleden gaan kun je inderdaad wat tegenstand verwachten.
We hadden gisteren andermaal geluk dat Frankrijk niet zo idioot was om kernenergie in het verdomhoekje te plaatsen:
Tinne's gascentrales vangen waarschijnlijk hun CO₂ op?
Zolang de batterij(parken) niet op punt staan en niet langer dan “overnight” elektriciteit kunnen stockeren, zitten we met een probleem als we teveel afhangen van sterk volatiele energiebronnen.