Zonnepanelen
Re: Zonnepanelen
Hoe geraak je aan een eigen verbruik van meer dan 80% door zonnepanelen plus batterij?
Ik heb een eigen verbruik van 50% zonder batterij (wat op zich blijkbaar al veel is).
Zou dit kunnen verhogen naar 68% via batterij, maar ik kom aan een terugverdientijd van 10 jaar. En zet voorlopig de stap naar een batterij nog niet.
Heb je weinig zonnepanelen? Of ga je voor een grote batterij?
Ik heb een eigen verbruik van 50% zonder batterij (wat op zich blijkbaar al veel is).
Zou dit kunnen verhogen naar 68% via batterij, maar ik kom aan een terugverdientijd van 10 jaar. En zet voorlopig de stap naar een batterij nog niet.
Denk niet dat je het terug verdiend in 10 jaar.zwembad schreef: ↑Gisteren 11:31 Hoe geraak je aan een eigen verbruik van meer dan 80% door zonnepanelen plus batterij?
14 zp (gemiddeld 420Wp) en minstens een batterij van 5kWh (later nog 2.5kWh erbij). Wij zijn een gepensioneerd koppel en kunnen aldus goed inspelen op productie en vraag. We halen nu al meer dan 60 procent eigen gebruik ook door de wpboiler/verwarming/koeling optimaal in te zetten.zwembad schreef: ↑Gisteren 11:31 Hoe geraak je aan een eigen verbruik van meer dan 80% door zonnepanelen plus batterij?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Spaarplan telt zijn hobby('s) niet mee in z'n energieverbruik.
Verder zal hij ook nog ondervinden dat dunkelflaute zowel geen zon als geen wind inhoudt.
Zijn volgende aankoop wordt allicht een EV. Die zal hij ook apart verrekenen ...
Verder zal hij ook nog ondervinden dat dunkelflaute zowel geen zon als geen wind inhoudt.
Zijn volgende aankoop wordt allicht een EV. Die zal hij ook apart verrekenen ...
Tot over een paar jaar was het praktisch elke dag dunkelflaute want er bestond nog geen zon/wind infrastructuur.
Van 1 januari tot 31 december dunkelflaute met bijhorende uitstoot.
Nu zijn we al november zien we het eerste dunkelflaute-artikeltje in de krant.
Kijk naar het proces ipv de waan van de dag.
Tot over 60 jaar had praktisch iedere stad zijn eigen gasfabriek waar steenkool omgezet werd naar stadsgas.
Allemaal al verdwenen en niet omdat de steenkool op is maar wel omdat zich het alternatief aardgas aandiende dat op dat moment, alles afgewogen, de betere keuze was.
Alle gasfabrieken werden weer afgebroken, gasnet aanpassen, alle gastoestellen van eindgebruikers vervangen of aanpassen.
Iemand hier die nog nostalgisch terugdenkt naar de periode van het stadsgas?
Van 1 januari tot 31 december dunkelflaute met bijhorende uitstoot.
Nu zijn we al november zien we het eerste dunkelflaute-artikeltje in de krant.
Kijk naar het proces ipv de waan van de dag.
Tot over 60 jaar had praktisch iedere stad zijn eigen gasfabriek waar steenkool omgezet werd naar stadsgas.
Allemaal al verdwenen en niet omdat de steenkool op is maar wel omdat zich het alternatief aardgas aandiende dat op dat moment, alles afgewogen, de betere keuze was.
Alle gasfabrieken werden weer afgebroken, gasnet aanpassen, alle gastoestellen van eindgebruikers vervangen of aanpassen.
Iemand hier die nog nostalgisch terugdenkt naar de periode van het stadsgas?
Vroeger was alles beter.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Enkele tips om het eigen verbruik te verhogen:
https://www.engie.be/nl/blog/zonnepanel ... -maximaal/
https://www.engie.be/nl/blog/zonnepanel ... -maximaal/
@ Spaarplan.
Jij hebt wel een heel speciale hobby. Je blijft maar grafiekjes en alles en nog wat over zonnepanelen plaatsen. Heb je verder ook nog een normaal leven in de weinige tijd daarnaast?
Jij hebt wel een heel speciale hobby. Je blijft maar grafiekjes en alles en nog wat over zonnepanelen plaatsen. Heb je verder ook nog een normaal leven in de weinige tijd daarnaast?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
LOL Tot een paar jaar geleden hing de elektriciteitsproductie niet af van wind en zon. Het kon toen niemand een fluit schelen of er al dan niet wind of zonlicht was. LOL
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Natuurlijk, wat dacht je? Vandaag bij 30 graden weer een fantastische fietstocht gemaakt langs de kust. Lekker gegeten voor 8 euro... voor 2 personen met drank is dat niet slecht denk ik dan. Jij ook nog veel plezier daar.
Blijkbaar heeft u moeite met de dingen vanuit verschillende standpunten bekijken.VincentVega schreef: ↑Gisteren 16:29LOL Tot een paar jaar geleden hing de elektriciteitsproductie niet af van wind en zon. Het kon toen niemand een fluit schelen of er al dan niet wind of zonlicht was. LOL
Er bestaat zoiets als voortschrijdend inzicht.
Het is niet omdat je niet weet dat er een probleem is dat er geen probleem is.
Als klimaatverandering voor u wat te abstract en lange termijn is dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen denken aan het verband tussen uitstoot door verbranding van fossiele brandstoffen en gezondheid van mensen
Denk aan: longaandoeningen, hart- en vaatziekten,...
Iemand die het kapitalisme genegen lijkt mij wel in staat te zijn te bedenken dat dit geen positieve invloed heeft op de algemene economische productiviteit?
Meer ziekteverzuim, hogere kosten voor de sociale zekerheid,...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Niet te veel belang hechten aan de verhaaltjes van Woz en Spaarplan. De laatstgenoemde doet zware investeringen, is het grootste deel van het jaar ergen in warme oorden (en dus niet thuis) maar verdient alles terug op zeer korte termijn. Binnenkort komt Sinterklaas langs … je kan beter in hem gelovenFinny10 schreef: ↑Gisteren 11:42Denk niet dat je het terug verdiend in 10 jaar.zwembad schreef: ↑Gisteren 11:31 Hoe geraak je aan een eigen verbruik van meer dan 80% door zonnepanelen plus batterij?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Veel blablablabla … zoals gewoonlijk.Woz schreef: ↑Gisteren 16:55Blijkbaar heeft u moeite met de dingen vanuit verschillende standpunten bekijken.VincentVega schreef: ↑Gisteren 16:29
LOL Tot een paar jaar geleden hing de elektriciteitsproductie niet af van wind en zon. Het kon toen niemand een fluit schelen of er al dan niet wind of zonlicht was. LOL
Er bestaat zoiets als voortschrijdend inzicht.
Het is niet omdat je niet weet dat er een probleem is dat er geen probleem is.
Als klimaatverandering voor u wat te abstract en lange termijn is dan zou je bijvoorbeeld ook kunnen denken aan het verband tussen uitstoot door verbranding van fossiele brandstoffen en gezondheid van mensen
Denk aan: longaandoeningen, hart- en vaatziekten,...
Iemand die het kapitalisme genegen lijkt mij wel in staat te zijn te bedenken dat dit geen positieve invloed heeft op de algemene economische productiviteit?
Meer ziekteverzuim, hogere kosten voor de sociale zekerheid,...
Het gaat hier niet over uitstoot en ziektes maar over het al dan niet elektriciteit produceren, beste. In perioden zonder wind of zon valt de productie van elektriciteit door de “hernieuwbare energiebronnen” zo goed als stil. Gelukkig hebben we dan nog andere energiebronnen zoals kernenergie (dat trouwens ook geen uitstoot heeft) …
https://www.wattisduurzaam.nl/15737/ene ... kelflaute/
Een genuanceerd artikel over de kwestie.
Niet op klikken als je geen zin hebt in een breder perspectief.
Een genuanceerd artikel over de kwestie.
Niet op klikken als je geen zin hebt in een breder perspectief.
Jawel, neutronen en andere zooi... dat noemen we kernsplitsing.VincentVega schreef: ↑Gisteren 17:18 ....
Gelukkig hebben we dan nog andere energiebronnen zoals kernenergie (dat trouwens ook geen uitstoot heeft) …