Peiling: Kerncentrales openhouden?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Inderdaad, voor het klagen en het zagen kom jij naar onsSpaarplan schreef: ↑12 november 2024, 10:10Er zijn meer dan 6 miljoen wagens in België en elk jaar komen er 60000 bij. 3 keer per jaar op reis, ik ken er genoeg die dat doen. Er is genoeg geld, toch zeker bij een grote meerderheid van de bevolking. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen, de overheid kan niet alles oplossen. Voor klagen en zagen moet je niet bij mij zijn.VincentVega schreef: ↑12 november 2024, 07:36
Neen, maar de meeste woningen worden verwarmd op aardgas, niet op elektriciteit. En niet iedereen heeft geld om een warmtepomp te laten installeren. O ja, de oplossing zal weeral zijn: een lening aangaan …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Niet overdrijven.
Hoe dan ook, de capacity factor zal mij worst wezen, ik kijk naar wat ik op het einde van het jaar moet betalen... steeds minder.
Hoe dan ook, de capacity factor zal mij worst wezen, ik kijk naar wat ik op het einde van het jaar moet betalen... steeds minder.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Idem, en het laatste CREG rapport was daarin ook heel duidelijk. De stroomprijzen in België zijn gunstiger voor zowel particulieren als industrie tov al onze buurlanden. Slechts een handvol zeer energie intensieve bedrijven in FR en DE deden beter via overheidssubsidies.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
Dat kunnen we natuurlijk niet tolereren, om daar wat aan te doen heeft de CREG toestemming gegeven aan Elia om de transmissie tarieven vanaf 2025 tot 2027 met 77% te verhogen. Tevens zullen ook de distributie tarieven nog verder stijgen waardoor een gemiddelde factuur volgend jaar met €82 zuivere net kosten stijgt. Volgend jaar wordt nog 1GW aan kernstroom door gas of stroom import vervangen, dus goed mogelijk, waarschijnlijk zelfs dat de zuivere stroomprijs hierdoor ook omhoog gaat. Maar voor wie met gas verwarmd is er goed nieuws, de distributie kosten daarvan zakken volgend jaar met 9%. Toch raar hé dat die warmtepompen niet in trek zijnreteiP schreef: ↑12 november 2024, 13:45 Idem, en het laatste CREG rapport was daarin ook heel duidelijk. De stroomprijzen in België zijn gunstiger voor zowel particulieren als industrie tov al onze buurlanden. Slechts een handvol zeer energie intensieve bedrijven in FR en DE deden beter via overheidssubsidies.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Capaciteitsfactor is niet hetzelfde als leveringszekerheid
Je slaagt daar weer vanalles door elkaar. Het is de VREG die toelating geeft aan de DNB's en niet aan Elia, Elia is een andere partij die zijn eigen tarieven oplegt. Een toelating is niet hetzelfde als een zekerheid, dat zal van de DNB's zelf afhangen. Gas kan dalen maar kan ook niet dalen volgens diezelfde toelating.vortex schreef: ↑12 november 2024, 16:17Dat kunnen we natuurlijk niet tolereren, om daar wat aan te doen heeft de CREG toestemming gegeven aan Elia om de transmissie tarieven vanaf 2025 tot 2027 met 77% te verhogen. Tevens zullen ook de distributie tarieven nog verder stijgen waardoor een gemiddelde factuur volgend jaar met €82 zuivere net kosten stijgt. Volgend jaar wordt nog 1GW aan kernstroom door gas of stroom import vervangen, dus goed mogelijk, waarschijnlijk zelfs dat de zuivere stroomprijs hierdoor ook omhoog gaat. Maar voor wie met gas verwarmd is er goed nieuws, de distributie kosten daarvan zakken volgend jaar met 9%. Toch raar hé dat die warmtepompen niet in trek zijnreteiP schreef: ↑12 november 2024, 13:45 Idem, en het laatste CREG rapport was daarin ook heel duidelijk. De stroomprijzen in België zijn gunstiger voor zowel particulieren als industrie tov al onze buurlanden. Slechts een handvol zeer energie intensieve bedrijven in FR en DE deden beter via overheidssubsidies.
Kosten voor investeringen in het grid zijn een grote factor natuurlijk en niemand met verstand van zaken denkt dat het zonder kan.
Dat je ideologisch iets tegen warmtepompen hebt kan goed zijn maar ze zijn logischerwijze wel in trek al hoeft voor mij zeker niemand zijn gasketel onmiddellijk buiten te gooien. De afgelopen maand drie 'klanten' zien kiezen voor geothermie, telkens een gezinswoning.
LOL, wie slaat er hier weer van alles door elkaar? Het is wel degelijk de CREG is die de 77% tarief verhoging aan Elia toestaat. De CREG, transmissie en Elia zitten op federaal niveau, de VREG en de distributie zijn Vlaams niveau.
https://www.creg.be/nl/publicaties/persbericht-pr231114
Het Directiecomité van de CREG heeft het aangepaste tariefvoorstel van Elia goedgekeurd voor de regulatoire periode 2024-2027. De tarieven 2024-2027 zijn opgesteld in een context van hoge inflatie en zijn een gevolg van de bereidheid om Elia de middelen te verschaffen die het nodig heeft om haar essentiële taken te vervullen om de energietransitie te faciliteren. Het gaat dan in het bijzonder om de uitvoering van haar ambitieus investeringsprogramma dat in het kader van het federaal ontwikkelingsplan werd goedgekeurd. Het budget dat de CREG heeft goedgekeurd, ligt 10% lager dan het tariefvoorstel dat Elia in mei van dit jaar had ingediend. Toch zullen de elektriciteitstransmissietarieven in de periode 2024-2027 met gemiddeld 77% stijgen: in 2024 zullen ze globaal genomen stabiel blijven in vergelijking met de transmissietarieven die momenteel van kracht zijn (2023) en vanaf 2025 zullen ze sterker stijgen.
Heb ik ergens beweerd dat dit volgens een zelfde toelating was?
Je hoeft mij geen woorden in de mond te leggen. Ik heb niks tegen warmtepompen, ik heb ook niks tegen elektrificatie, ik ben daar zelfs voorstander van. Het enige wat ik hier wil aantonen is dat het beleid (hier gasprijs tov elektriciteit) een transitie niet echt in de hand werkt en dat het daarom niet hoeft te verwonderen dat het allemaal veel te traag gaat. Als je denkt dat je een vlotte transitie met enkel ideologische redenen kan doen heb je het mis, voor het gros is het financiële plaatje de bepalende factor. Een gas verwarming is in installatie kost plus verbruik nog altijd een flink pak goedkoper dan een gelijkwaardige installatie met warmtepomp.
Hahaha waarom denken ze eigenlijk steeds dat we iets tegen warmtepompen of electrificatie hebben.
Het gaat mij om de verhouding kosten/baten.
Als ze mij een warmtepomp kunnen verkopen voor dezelfde prijs als een HR gaskachel (3000 euro heb ik betaald, installatie inbegrepen) en een elektrische wagen voor dezelfde prijs en met dezelfde actieradius als een gewone auto dan koop ik ze direct.
Het gaat mij om de verhouding kosten/baten.
Als ze mij een warmtepomp kunnen verkopen voor dezelfde prijs als een HR gaskachel (3000 euro heb ik betaald, installatie inbegrepen) en een elektrische wagen voor dezelfde prijs en met dezelfde actieradius als een gewone auto dan koop ik ze direct.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Om het met de woorden van Spaarpkan te zeggen: we zijn goed bezig …
https://www.hln.be/weer-en-wetenschap/o ... ~a87be3b8/
Opnieuw recorduitstoot CO2: natuur absorbeert minder koolstofdioxide
De wereldwijde CO2-uitstoot blijft toenemen en er is nog steeds “geen teken” dat de wereld een piek heeft bereikt qua uitstoot van fossiele brandstoffen. Dat blijkt woensdag uit een nieuw rapport van Global Carbon Budget, waar ook het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) deel van uitmaakt. In 2024 zal de uitstoot wereldwijd 41,6 miljard ton CO2 bedragen. Dat is 1 miljard ton meer dan in 2023. Bovendien blijkt ook dat natuurlijke koolstofputten, zoals de oceaan, alsmaar minder in staat zijn om die CO2 op te slaan.
Ondanks alle klimaatmaatregelen en -beloftes blijft de wereldwijde CO2-uitstoot uit fossiele brandstoffen toenemen.
https://www.hln.be/weer-en-wetenschap/o ... ~a87be3b8/
Opnieuw recorduitstoot CO2: natuur absorbeert minder koolstofdioxide
De wereldwijde CO2-uitstoot blijft toenemen en er is nog steeds “geen teken” dat de wereld een piek heeft bereikt qua uitstoot van fossiele brandstoffen. Dat blijkt woensdag uit een nieuw rapport van Global Carbon Budget, waar ook het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) deel van uitmaakt. In 2024 zal de uitstoot wereldwijd 41,6 miljard ton CO2 bedragen. Dat is 1 miljard ton meer dan in 2023. Bovendien blijkt ook dat natuurlijke koolstofputten, zoals de oceaan, alsmaar minder in staat zijn om die CO2 op te slaan.
Ondanks alle klimaatmaatregelen en -beloftes blijft de wereldwijde CO2-uitstoot uit fossiele brandstoffen toenemen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Ter herinnering …
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
En ook deze …
Artikel over Nautilus in de Tijd vanochtend.
Belangrijkste passage over die 'kostenexplosie':
Belangrijkste passage over die 'kostenexplosie':
Typerend voor onze stroomfactuur, stijgende investeringen die zich uiten in de nettarieven maar dalende energiekosten. Als het overall goedkoper uitkomt zoals nu geraamd wat een non-discussie is het dan eigenlijk?Tegenover die extra kosten die zowat 5 tot 5,5 euro per megawattuur zullen bedragen, staan ook voordelen zoals minder CO2-uitstoot en meer bevoorradingszekerheid, benadrukt Elia. 'En er is een neerwaartse druk op de marktprijzen van 5 tot 10 euro per megawattuur, wat een rechtstreekse impact heeft op de factuur van de consumenten’, zegt Dunon. De prijzen zouden zakken omdat ons land een grotere toegang krijgt tot groene stroom. Het energie-eiland moet zowel dienen voor de aansluiting van drie nieuwe Belgische offshorewindparken en een nieuwe stroomkabel naar het VK (Nautilus).
Wel, van de stijgende kosten zijn we zeker, of het dalende energiekosten zal opleveren moet zich nog bewijzen. Hoe dan ook dat eiland is een veel te duur prestige project, een klassieke staalconstructie kost maar een fractie en voldoet ook. Trouwens doordat de stroomkabel naar Denemarken er niet komt, is het de helft van dat eiland al nutteloos, dus van daar zal die voorgespiegelde "goedkopere" stroom al zeker niet komen. Kijk, investeringen zijn nu eenmaal noodzakelijk voor de transitie maar dergelijke flaters en geld verkwistingen kunnen beter achterwege blijven en hoef je niet goed te praten of te verdedigen.