Beginnende belegger: Zelf beleggen met €50.000
TIP
Re: Beginnende belegger: Zelf beleggen met €50.000
Dat "laten liggen" is misschien een buikgevoel, maar dat klopt niet.
Vandaag instappen en nog 20% meerwaarde halen om daarna 30% te zakken, brengt zeker geen meerwaarde. Bovendien sleep je die onrenderende periode heel lang mee.
Vandaag instappen en nog 20% meerwaarde halen om daarna 30% te zakken, brengt zeker geen meerwaarde. Bovendien sleep je die onrenderende periode heel lang mee.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zie bv. marktiming-buy-the-dip-t30754-60.html#p621300
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bij een bedrag van €50.000 is 1% €500 , wat voor een bedrag van €50.000 niet veel is n.m.i., nl slechts 1%.
Bij een bedrag van €500.000 is 1% €5000 , wat voor een bedrag van €500.000 evengoed niet veel is n.m.i., nl slechts 1%.
Ik zie echt het verschil niet hoor. 1% is 1%, of dat dan €500 of €5000 is maakt niets uit n.m.i.
Het derde deel van mijn artikel (verschijnt nu zaterdag) is zeer verhelderend en toont duidelijk waar de meerwinst echt wordt gemaakt.
Ook staar ik mij niet blind op de evolutie van de NAV, maar volg ik de verwezenlijkte jaarresultaten (DTD) elke 14 dagen en die tonen vrij duidelijk hét moment.
Ook staar ik mij niet blind op de evolutie van de NAV, maar volg ik de verwezenlijkte jaarresultaten (DTD) elke 14 dagen en die tonen vrij duidelijk hét moment.
Dat lees ik hier al lang: die stijgingen zijn niet normaal. Maar op het jaar 2022 na, blijft het altijd maar stijgen en dat al sinds 2019. Je zou al veel rendement laten schieten hebben door te wachten.karine schreef: ↑11 november 2024, 19:41 Ik doe DCA en wanneer er zich kansen aanbieden gebruik ik grotere bedragen maar ik blijf altijd belegd.
Ik heb ook een tijd markttiming gedaan, winst nemen en dan maar afwachten tot de volgende daling.(werkt niet en stressvol)
Ik blijf mij ook een stuk baseren op https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed.
De grootste aankopen doe ik tijdens de "extreme fear" periode.
Eigenlijk de mooiste periode van de beurs. Iedereen en vooral de media spuwt alles wat met aandelen te maken heeft uit maar dan zijn er koopjes te doen.
Wat we nu zien, stijgingen van 30-40% op één jaar is niet normaal. Zo slim zal Buffet ook wel zijn veronderstel ik.
Inderdaad. Psychologisch is verlies lijden erger dan een winst missen.karine schreef: ↑11 november 2024, 20:49 Ik parkeer het geld in bonds,termijnrekening, spaarrekening.
Ik koop nu op regelmatige basis met wat overtollig geld telkens wat bij ja.
Tijdens crisissen (fear) bouw ik stelselmatig de bedragen op.
Er staan bewijzen hier op het forum wanneer je de €50.000 morgen in één keer zou beleggen je op lange termijn het best af bent. Alleen psychologisch is dat niet aan te raden. Een collega heeft het bij KBC meegemaakt, €75.000 was op 3 weken tijd volledig belegd terwijl de beurzen serieus hoog stonden. Man is er jaren niet goed van geweest. Maar, uiteindelijk is het wel goedgekomen.
P, s: een daling van 1% klinkt als niet veel, maar bij bedragen van €50.000 telt het snel aardig op.
Dan begint het 5% op een week bij velen al aardig te jeuken.
Voor mij persoonlijk toch.
Exact dit dus. Dat wordt denk ik al eens over het hoofd gezien.Gregsar37 schreef: ↑12 november 2024, 09:10 Ja maar als je nu 50k investeert en de beurs zakt zoals in 2000...
Toen heeft het ongeveer 15 jaar geduurd om terug op hetzelfde niveau te geraken.
Laatste jaren lijken gouden jaren geweest.
15 jaar is heel lang, risico mag ook niet uit het oog verloren worden.
Iwda, imie, ... lijken risicoloze beleggingen, zijn het echter niet.
Vaak lees ik hier: ''lange termijn lange termijn en dan komt het altijd goed''. Allemaal goed en wel als je dit voor zou hebben wanneer je 20 of 30 bent. Maar als je al 40 of 50 bent en dan 15 jaar later pas break-even staat? Niet iedereen wil pas van zijn geld kunnen genieten tijdens hun pensioen. Velen halen dat zelfs niet, hun pensioen.
En dasn hebben we het nog niet over de inflatie......Samsara schreef: ↑12 november 2024, 20:42Exact dit dus. Dat wordt denk ik al eens over het hoofd gezien.Gregsar37 schreef: ↑12 november 2024, 09:10 Ja maar als je nu 50k investeert en de beurs zakt zoals in 2000...
Toen heeft het ongeveer 15 jaar geduurd om terug op hetzelfde niveau te geraken.
Laatste jaren lijken gouden jaren geweest.
15 jaar is heel lang, risico mag ook niet uit het oog verloren worden.
Iwda, imie, ... lijken risicoloze beleggingen, zijn het echter niet.
Vaak lees ik hier: ''lange termijn lange termijn en dan komt het altijd goed''. Allemaal goed en wel als je dit voor zou hebben wanneer je 20 of 30 bent. Maar als je al 40 of 50 bent en dan 15 jaar later pas break-even staat? Niet iedereen wil pas van zijn geld kunnen genieten tijdens hun pensioen. Velen halen dat zelfs niet, hun pensioen.
Inderdaad. Break-even na 15 jaar is synoniem voor groot verlies.Finny10 schreef: ↑12 november 2024, 20:49En dasn hebben we het nog niet over de inflatie......Samsara schreef: ↑12 november 2024, 20:42
Exact dit dus. Dat wordt denk ik al eens over het hoofd gezien.
Onvoorstelbaar eigenlijk, 15 jaar (zwaar) verlies lijden, doe het maar mentaal. Als je net begint met dca dan is dat geen ramp, maar toch...
Diegene die uit fomo bitcoin kopen en daarna wenen wil ik ook geen eten geven.
Collega van mij zit met portefeuille van 95% cofinimmo, ongeveer 1100 stuks aan gemiddelde prijs van 70€.
Raakt langzamerhand ook de moed kwijt.
Hoewel vastgoed nu zou moeten opveren, maar met trump is het afwachten nu...
Risico management van collega niet oke, maar hij gelooft er echt in en het is zijn geld dus...
Diegene die uit fomo bitcoin kopen en daarna wenen wil ik ook geen eten geven.
Collega van mij zit met portefeuille van 95% cofinimmo, ongeveer 1100 stuks aan gemiddelde prijs van 70€.
Raakt langzamerhand ook de moed kwijt.
Hoewel vastgoed nu zou moeten opveren, maar met trump is het afwachten nu...
Risico management van collega niet oke, maar hij gelooft er echt in en het is zijn geld dus...
Behalve de crash van 1929 is er nooit een crash geweest waar de beurzen pas na 15 jaar hersteld van zijn geweest. Wie in een wereldwijde index belegt zal dat normaal nooit meemaken. Wel iemand die de verkeerde individuele aandelen heeft uitgekozen.
Sinds 1950 duren crashes maximum 630 dagen.
Ik ben er zelf van overtuigd dat herstelperiodes bij een correctie, crash van wereldwijde trackers, veel korter zullen zijn in de toekomst. Belangrijk is om belegd te blijven tijdens deze periodes en vooral om stelselmatig bij te kopen bij een bepaald percentage. Maar oké, we kunnen het hier honderd keren zeggen, .. met historische bewijzen afkomen..Yaris schreef: ↑12 november 2024, 21:51 Behalve de crash van 1929 is er nooit een crash geweest waar de beurzen pas na 15 jaar hersteld van zijn geweest. Wie in een wereldwijde index belegt zal dat normaal nooit meemaken. Wel iemand die de verkeerde individuele aandelen heeft uitgekozen.
Ik koop heel het jaar door maar zoveelste beter het gaat zoveelste kleiner mijn aankoopbedragen, zoveelste slechter het gaat zoveelste groter mijn aankoopbedragen.
Ik baseer mij hiervoor op de F&G index. https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed
Met de aankopen die ik deed tijdens "extreme fear" heb ik enkel goede ervaringen gehad.
Op dat moment is het ook vooral een psychologisch spel en is het voor weinigen weggelegd om dan te gaan kopen.(geen media volgen bv)
Ik kwam op Yahoo finance het woord "FOMO" terug tegen.
Wie weet gaan ze nog een mooi eindejaarsspurtje trekken.
Opvallend toch hoe iedereen een andere beleggingsstrategie hanteert. De een wacht op de grote crash, de ander koopt stelselmatig bij, nog een ander belegt alles ineens wanneer hij een som geld ter beschikking heeft. En iedereen is best tevreden met zijn strategie.
Omdat het in grote lijnen allemaal niet veel verschil maakt
Alles is zo met elkaar verbonden, dat je al zotte dingen moet doen om grote fouten te maken.
En het feit dat we uit een stierenmarkt komen helpt ook vast
Alles is zo met elkaar verbonden, dat je al zotte dingen moet doen om grote fouten te maken.
En het feit dat we uit een stierenmarkt komen helpt ook vast