cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Ook hier weer blijkbaar rap rap er een bedrag in.
Na een tijd heeft men dan een slecht gevoel. (te weinig rendement)
Dat bedrag was veel beter gespreid geweest over meerdere met bvb al taxshelter voordeel.
Een deel van investering is dan alvast al terug verdiend.
Estate Guru believer.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Wat je beschrijft is het hybride aan coöperatieve aandelen. Het zijn aandelen (met ook dit risico) maar ze gedragen zich als obligaties. Je kan wel de dividenden in mindering brengen van de belastingen wat je bij een obligatie niet kan maar het aandeel stijgt niet en voorlopig ook geen dalers. Met uitzodering van het Oostendse Electrawinds maar ook daar ging men over tot bescherming ook al waren het achtergestelde aandelen of moet ik obligaties schrijven.
Een andere uitzondering is Eoly van Piet Colruyt waar het aandeel wel stijgt; maar ja je kan deze stijging niet echt verzilveren zoals op de beurs.
Een andere uitzondering is Eoly van Piet Colruyt waar het aandeel wel stijgt; maar ja je kan deze stijging niet echt verzilveren zoals op de beurs.
Zoals gezegd spreid ik wel degelijk over verschillende zaken waarvan meerdere cooperaties (10tal) een deel uit makenplatin schreef: ↑18 oktober 2024, 18:13 Ook hier weer blijkbaar rap rap er een bedrag in.
Na een tijd heeft men dan een slecht gevoel. (te weinig rendement)
Dat bedrag was veel beter gespreid geweest over meerdere met bvb al taxshelter voordeel.
Een deel van investering is dan alvast al terug verdiend.
Ik denk toch ook dat jouw verwachtingen verkeerd zijn. Coöperaties zijn er in de eerste plaats voor hun ecologische, maatschappelijke doel in tegenstelling tot beursgenoteerde bedrijven waar de hoofddoelstellingen financieel zijn.
Volgens mij zal het gemiddelde dividend van coöperaties op lange termijn meer zijn dan het gemiddelde van een spaarboekje maar het geld in coöperaties is over het algemeen zeer illiquide.
Doe het dus voor een betere wereld met geld dat je kan missen en waarvan je geen hoog rendement verwacht. Is je voornaamste betrachting geld verdienen, kun je volgens mij beter in andere zaken investeren.
Volgens mij zal het gemiddelde dividend van coöperaties op lange termijn meer zijn dan het gemiddelde van een spaarboekje maar het geld in coöperaties is over het algemeen zeer illiquide.
Doe het dus voor een betere wereld met geld dat je kan missen en waarvan je geen hoog rendement verwacht. Is je voornaamste betrachting geld verdienen, kun je volgens mij beter in andere zaken investeren.
Klopt, al zijn die toch niet zo zwaar, gewoon dezelfde opbrengst van een deftig spaarboekje want uiteindelijk neem je toch een bepaald risico.
Op dat gebied heb ik gewoon een slechte timing gehad met meerdere periodes waar geen of zeer laag dividend is uitgereikt na een periode van mooie dividenden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als je wil uitstappen kan men dat blokkeren of men kan de waarde uitkeren die lager kan zijn dan de nominale waarde.Persuader schreef: ↑18 oktober 2024, 17:13 Je bent zeker dat ze niet zakken (EDIT: ze kunnen natuurlijk wel failliet gaan), maar als je der uitstapt kan men alsnog beslissen je wat minder terug te betalen (weet niet of dit eigenlijk telt voor alle co-op).
Ze kunnen ook niet stijgen en het dividend is vanzelfsprekend altijd afwachten.
Een aantal coops hanteren altijd de waarde zowel voor in- als uitstap, zoals bv. Eco2050 en Eoly, die kunnen dus wel "stijgen".
Voor de overgrote meerderheid van coops hanteert men gewoon de nominale waarde. Bij vereffening kan elk aandeel wél meer (of minder) waard zijn.
Dat is exact hetzelfde voor eender wat ...
Het doel van de cooperatie zou normaal je eerste drijfveer voor een investering moeten zijn.Persuader schreef: ↑18 oktober 2024, 17:13 Ik weet wel, sommigen doen het uit overtuiging en om de coöperatieven te steunen, ik dan blijkbaar niet enkel voor dat :-)
Neen serieus, ik hoef niet het onderste uit de kan maar een opbrengst vergelijkbaar met een goed spaarboekje bij bv NIBC hoop ik wel op.
Het potentiëel financiëel rendement (en bijhorend risico) is dan ondergeschikt, maar "minstens zoals een spaarboekje" als verwachting vind ik persoonlijk ook niet onredelijk. Je moet dat echter wel bekijken met voldoende spreiding over meerdere cooperaties en over meerdere jaren/decennia.
Eens of oneens uiteindelijk heb je deels wel gelijk natuurlijk maar je doet het uit ecologisch standpunt en vanwege het belastingvoordeel.
Ik ben klant geworden bij Ecopower in 2012 en vennoot geworden voor €2750.
Inflatiegericht is €2750 vandaag €3700 waard.
Ecopower moet dus een dividend van 3% netto geven om de inflatie bij te benen. (dan heb je nog niets verdient)
Voor 2024 was dit 4%(bruto)
Aan de andere kant ben ik ook aandeelhouder van Beauvent en die hebben jaren 6%(bruto) gegeven en dan is het in combinatie met het belastingvoordeel al interessant.(mag je natuurlijk al niet teveel dividenden van andere zaken ontvangen)
Voor 2024 geeft Beauvent ook 4%.(bruto)