Spreadsheet : BondCalculator - bereken rendement obligatie
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Spreadsheet : BondCalculator - bereken rendement obligatie
Superhandige excel sheet. Gebruikte em heel veel, maar helaas werkt de sheet niet op een Mac.
Is er een mogelijkheid de VBA code te bekijken ? Ik zou deze tool wel willen omschrijven met bv Jupyter notebook zodat het in een browser kan draaien.
Is er een mogelijkheid de VBA code te bekijken ? Ik zou deze tool wel willen omschrijven met bv Jupyter notebook zodat het in een browser kan draaien.
Het verheugt mij dat gij deze tool nuttig kunt gebruiken.
Ik heb hem in de eerste plaats voor mijzelf gemaakt. Omdat ik een passie voor programmeren heb en ook omdat ik mijn beleggingen wou diversifiëren.
Deze toepassing heeft - sedert juni 2012 - een gans traject afgelegd, met vallen en opstaan. Excel zelf ook : van 1997, 2003 , 2007, 2010 ,2016 ,2019 , 2021 tot Excel 365.
In tegenstelling tot vroeger is mijn motto : Keep It Simpel ! Deze versie is gemaakt met Excel 2016 en draait op minimaal Windows 7 .
Wie een latere versie gebruikt en problemen heeft met bepaalde functies, laat het mij weten in een PB met duidelijke beschrijving van het probleem.
Op het internet is een windows “ licentie voor Office 2016 “ te koop voor 19.99 €
Met de ontvangen code kunt ge een volledig werkende Office registreren. Geen verdere kosten.
Een Mac versie 2019 kost 39.99 € .
Ik heb een slechte ervaring met het vrijgeven van de VBA code : men “ staat zijn kind af voor adoptie “ en krijgt verder “ geen inzage “ in zijn verdere ontwikkeling ( aanpassingen ).
Dit, los van het feit, of het herschrijven mogelijk is.
Google Spreadsheet & OpenOffice NIET mogelijk !
Tegen begin maart komt er een nieuwe update met aangepaste beurskoersen n.a.v. de nieuwe staatsbon.
Ik heb hem in de eerste plaats voor mijzelf gemaakt. Omdat ik een passie voor programmeren heb en ook omdat ik mijn beleggingen wou diversifiëren.
Deze toepassing heeft - sedert juni 2012 - een gans traject afgelegd, met vallen en opstaan. Excel zelf ook : van 1997, 2003 , 2007, 2010 ,2016 ,2019 , 2021 tot Excel 365.
In tegenstelling tot vroeger is mijn motto : Keep It Simpel ! Deze versie is gemaakt met Excel 2016 en draait op minimaal Windows 7 .
Wie een latere versie gebruikt en problemen heeft met bepaalde functies, laat het mij weten in een PB met duidelijke beschrijving van het probleem.
Op het internet is een windows “ licentie voor Office 2016 “ te koop voor 19.99 €
Met de ontvangen code kunt ge een volledig werkende Office registreren. Geen verdere kosten.
Een Mac versie 2019 kost 39.99 € .
Ik heb een slechte ervaring met het vrijgeven van de VBA code : men “ staat zijn kind af voor adoptie “ en krijgt verder “ geen inzage “ in zijn verdere ontwikkeling ( aanpassingen ).
Dit, los van het feit, of het herschrijven mogelijk is.
Google Spreadsheet & OpenOffice NIET mogelijk !
Tegen begin maart komt er een nieuwe update met aangepaste beurskoersen n.a.v. de nieuwe staatsbon.
-
- Newbie
- Contacteer:
Werkt niet op een mac owv ActiveX. Office365 slikt de sheet helaas ook niet :-(
Wij blijven met een omgekeerde rente curve zitten : de < korte > temijn geeft nog steeds méér rente dan de < lange > temijn.
Deze tool werd uitgebreid tot 263 leningen in plaats van 159 in de vorige versie.
Een volledige update was dan ook nodig.
.
Deze tool werd uitgebreid tot 263 leningen in plaats van 159 in de vorige versie.
Een volledige update was dan ook nodig.
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nog een laatste update.
De klemtoon in deze update ligt vooral in het onderscheid tussen binnenlandse ( Isin : BE.. ) en buitenlandse obligaties.
Zowel de roerende voorheffing op " te vergoeden rentedagen " bij aankoop/verkoop als de gewijzigde berekening van het netto rendement komen aan bod.
Het begrip " actuarieel rendement " wordt voor iedere berekening duidelijk in beeld gebracht.
De simulator waarbij, op basis van verschillende parameters, het rendement van de 285 obligaties wordt vergeleken, is uniek.
Aan jullie om de selectie geheel of gedeeltelijk te updaten of zelf uit te breiden.
De klemtoon in deze update ligt vooral in het onderscheid tussen binnenlandse ( Isin : BE.. ) en buitenlandse obligaties.
Zowel de roerende voorheffing op " te vergoeden rentedagen " bij aankoop/verkoop als de gewijzigde berekening van het netto rendement komen aan bod.
Het begrip " actuarieel rendement " wordt voor iedere berekening duidelijk in beeld gebracht.
De simulator waarbij, op basis van verschillende parameters, het rendement van de 285 obligaties wordt vergeleken, is uniek.
Aan jullie om de selectie geheel of gedeeltelijk te updaten of zelf uit te breiden.
Aangezien Saxobank en Keytrade Bank hun tarieven recent nog verhoogden, volgt hier nog een laatste update.
De selectie werd eveneens uitgebreid en geupdate tot 306 obligaties.
Hier volgt een selectie van obligaties met uitgiftepremie hoger dan 99 % ( geen RV - >= 100% of RV op coupon van max. 1% ) EN bruto rendement boven 2.75 %
Deze obligaties werden geselecteerd uit 306 obligaties door gebruik te maken van 7 verschillende parameters.
U kunt deze selectie zelf volledig of gedeeltelijk updaten of zelf uitbreiden.
Uw " favoriete " obligaties kunt u markeren door in de kolom Last Trade de beursdatum gevolgd door "spacie + x ".
De selectie werd eveneens uitgebreid en geupdate tot 306 obligaties.
Hier volgt een selectie van obligaties met uitgiftepremie hoger dan 99 % ( geen RV - >= 100% of RV op coupon van max. 1% ) EN bruto rendement boven 2.75 %
Deze obligaties werden geselecteerd uit 306 obligaties door gebruik te maken van 7 verschillende parameters.
Uw " favoriete " obligaties kunt u markeren door in de kolom Last Trade de beursdatum gevolgd door "spacie + x ".
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Kom deze xlsm nu tegen en moet zeggen: goed werk! Bedankt hiervoor!
Ik vermoed alleen dat hier de TOB en aankoopkosten niet inzitten.
Eens even eentje nagerekend, maar kom toch lager uit qua rendement.
Ook is het de vraag hoe het zit met de R.V. als ze onder pari uitgegeven zijn.
Of vergis ik mij hierin?
Eens even eentje nagerekend, maar kom toch lager uit qua rendement.
Ook is het de vraag hoe het zit met de R.V. als ze onder pari uitgegeven zijn.
Of vergis ik mij hierin?
Speciaal voor Finny10 e.a.
Het netto actuarieel rendement = bruto actuarieel rendement MIN allerlei aankoopkosten.
Hoe hoger de netto afrekening is, hoe lager het netto actuarieel rendement.
Wat beïnvloedt de netto afrekening ?
Het makelaarsloon
Bruto ( Blad Selectie) : 0.00 €
Netto ( Blad Rendement ) : - xx €
verschilt per broker/bank
verschilt per aankoopbedrag
zie blad Makelaarsloon
TOB taks
Bruto ( Blad Selectie ) : 0%
Netto ( Blad Rendement ) : 0.12%
0% op OLO obl. en sommige overheidsobl.
Roer. Voorheffing op coupon (1)
Bruto ( Blad Selectie ) : - 30%
Netto ( Blad Rendement ) : - 30 %
Roer. voorheffing op uitgiftepremie
Netto ( Blad Rendement )
- 30% op ( 100% - uitgiftepremie < 100% )
0% uitgiftepremie >= 100%
Te betalen verlopen rentedagen (2)
Bruto ( Blad Selectie : ) 0 %
Netto ( Blad Rendement )
binnenland : - 30% op verlopen rentedagen
buitenland : 0% op verlopen rentedagen
(1) : In tegenstelling tot officiële beurzen waar de RV = 0%
(2) : Een obligatie zal als binnenlandse obl. iets méér rendement geven t.o.v dezelfde als buitenlandse obl.
Rendementsvergelijking : aankoop met + 0 € rentedagen > aankoop met + 500 € rentedagen
Een aankoop ex coupon geeft een hoger rendement dan een aankoop cum 99% coupon.
Ik vermoed dat officiële beurzen hier geen rekening mee houden.
Een voorbeeld van het blad Rendement ziet u enkele posten hoger
Het netto actuarieel rendement = bruto actuarieel rendement MIN allerlei aankoopkosten.
Het makelaarsloon
zie blad Makelaarsloon
TOB taks
Netto ( Blad Rendement )
Netto ( Blad Rendement )
(2) : Een obligatie zal als binnenlandse obl. iets méér rendement geven t.o.v dezelfde als buitenlandse obl.
Rendementsvergelijking : aankoop met + 0 € rentedagen > aankoop met + 500 € rentedagen
Laatst gewijzigd door Urbain op 4 september 2024, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Geert Junius heeft op spaarvarkens.be ook een Excel gezet waarmee je alles kan berekenen: https://spaarvarkens.be/kijk-bij-aankoo ... -onze-tool
Thx duidelijk.Urbain schreef: ↑4 september 2024, 14:12 Speciaal voor Finny10 e.a.
Het makelaarsloon
zie blad Makelaarsloon
TOB taks
Netto ( Blad Rendement )
Netto ( Blad Rendement )
Na de recente rentedaling leek mij een nieuwe update nuttig.
In deze selectie werden obligaties met een restlooptijd < 6 maanden verwijderd.
Hier volgt een selectie van obligaties met restlooptijd vanaf 1 jaar met minstens A-rating EN bruto rendement boven 2.75 %
Deze obligaties werden geselecteerd uit 301 obligaties door gebruik te maken van 7 verschillende parameters.
Hier volgt een selectie van obligaties met restlooptijd vanaf 1 jaar met minstens A-rating EN bruto rendement boven 2.75 %
Deze obligaties werden geselecteerd uit 301 obligaties door gebruik te maken van 7 verschillende parameters.
Thanks Urbain,de Oostenrijkse tot 2040 heb ik vorige week aangekochte...Urbain schreef: ↑Gisteren 15:40 Na de recente rentedaling leek mij een nieuwe update nuttig.
Knipsel.JPG