ETF Portefeuille
TIP
Re: ETF Portefeuille
Dividend etf's zijn goed als ze uitkerend zijn, voor wie geregeld inkomsten wil ontvangen. Maar met kapitaliserende dividend etf's maak je minder winst dan met algemene etf's denk ik.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou gewoon 1 world ETF kopen. Hoeveel kosten betaal je op al die transacties?christophe78 schreef: ↑10 november 2024, 13:39 Om terug te keren naar de originele post. Ik heb mijn portefeuille aangepast met small cap en emergine erbij.
Veel overlap maar toch ook kleinere bedrijven en de niet ontwikkelde landen erbij. Zie foto van spaarplan.
Reacties zijn welkom.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Zelfs voor wie geregeld inkomsten wil ontvangen, zijn uitkerende dividend etf's niet ideaal. Hij betaalt immers RV op de dividenden in het land van herkomst en nog eens in België. Hij kan dan beter Belgische dividendaandelen kopen of obligaties of termijnrekeningen.
Het is zeker geen diversificatie, het is een concentratie, 'alle' aandelen van vhyl zitten reeds in iwda/vwce. Dus je zal.dubbel belegen in die aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mooie logica.
Ik bekeek die etf omdat ik op zoek was naar een veiligere etf dan IWDA. IWDA blijft in portefeuille maar om in die portefeuille toch nog extra te investeren in aandelen die zich bij dalingen en correcties sterker houden.
Dit is hier al eens ergens besproken geweest en toen kwam ik uit bij bv iShares MSCI World Quality Factor en Xtrackers MSCI World Value.
-
- Newbie
- Contacteer:
Zelf heb ik 2 maand geleden de ETF van SPDR S&P euro dividend Aristocrats (SPYW) aangekocht.
Van het dividend gaat er alleen de Belgische 30% af.
Nadat de buitenlandse dividendbelasting er reeds af is.deJakkeStrikesBack schreef: ↑Vandaag 12:03 Zelf heb ik 2 maand geleden de ETF van SPDR S&P euro dividend Aristocrats (SPYW) aangekocht.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Fiscale zelfmoord. De helft van het dividend ben je kwijt. Echt niet interessant dus.deJakkeStrikesBack schreef: ↑Vandaag 12:03 Zelf heb ik 2 maand geleden de ETF van SPDR S&P euro dividend Aristocrats (SPYW) aangekocht.
-
- Newbie
- Contacteer:
Op mijn uittreksel van het dividend, wordt enkel de Belgische 30% afgehouden. Zoals bij een Belgisch aandeel.
Bij mijn broker kon je die ETF (SPYW) enkel aankopen op XETRA Frankfurt.
Je kan deze ook aankopen op Euronext Parijs (EUDV).
Uit een artikel in "De Tijd" :
Voor wie enkel op Europese aandelen wil focussen, is er onder meer SPDR S&P Euro Dividend Aristocrats (EUDV, Parijs). Het gaat om bedrijven die hun dividend de voorbije tien jaar minstens stabiel konden houden. Ageas, Generali, Allianz en Solvay zijn de belangrijke posities. Het gemiddelde dividendrendement ligt hier op 4,3%. Het dividend is hier enkel aan de Belgische roerende voorheffing onderworpen.
Bij mijn broker kon je die ETF (SPYW) enkel aankopen op XETRA Frankfurt.
Je kan deze ook aankopen op Euronext Parijs (EUDV).
Uit een artikel in "De Tijd" :
Voor wie enkel op Europese aandelen wil focussen, is er onder meer SPDR S&P Euro Dividend Aristocrats (EUDV, Parijs). Het gaat om bedrijven die hun dividend de voorbije tien jaar minstens stabiel konden houden. Ageas, Generali, Allianz en Solvay zijn de belangrijke posities. Het gemiddelde dividendrendement ligt hier op 4,3%. Het dividend is hier enkel aan de Belgische roerende voorheffing onderworpen.
Lees eens p 999.
https://www.ssga.com/library-content/pr ... SPDR-I.pdf
Dividenden die zij ontvangen hebben: 48 miljoen
Uitbetaald 38 miljoen.
Tax betaald 3.6 miljoen.
En op wat uitbetaald wordt, betaal jij dan 30%.
Waar de rest naartoe is weet ik niet. Dat mag je zelf eens uitzoeken.
https://www.ssga.com/library-content/pr ... SPDR-I.pdf
Dividenden die zij ontvangen hebben: 48 miljoen
Uitbetaald 38 miljoen.
Tax betaald 3.6 miljoen.
En op wat uitbetaald wordt, betaal jij dan 30%.
Waar de rest naartoe is weet ik niet. Dat mag je zelf eens uitzoeken.