Warmtepomp: doen of niet?
Warmtepomp: doen of niet?
Net verhuisd en aan het onderzoeken wat mijn stappen zijn om de woning te optimaliseren. Woning is voldoende geisoleerd voor een warmtepomp. En nu ben ik benieuwd... Levert een warmtepomp gemiddeld nog besparingen op of is het handiger om nog even te wachten tot de kosten voor warmtepompen en de installatie daarvan verder dalen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Warmtepomp: doen of niet?
Ik heb vorige week een nieuwe gasketel besteld voor verwarming met radiatoren en warm water.marste schreef: ↑26 november 2024, 09:23 Net verhuisd en aan het onderzoeken wat mijn stappen zijn om de woning te optimaliseren. Woning is voldoende geisoleerd voor een warmtepomp. En nu ben ik benieuwd... Levert een warmtepomp gemiddeld nog besparingen op of is het handiger om nog even te wachten tot de kosten voor warmtepompen en de installatie daarvan verder dalen?
Naast de hoge meerkost aankoop/installatie is ook de installatie op zich van een warmtepomp niet zo eenvoudig. Meer plaats nodig binnen en dan ook nog zo'n ding buiten, een hoop leidingen, ... een heel gedoe. En waarom dan ? Goedkoper zal het niet per se zijn, mogelijks zelfs integendeel.
Om tijdens de zomer te koelen komt er ook een lucht-lucht warmtepomp en die kan dan ook als bijverwarming of verwarming-on-demand gebruikt worden. Centrale unit met kanalen, geen bakken aan de muur.
Lucht-lucht warmtepomp als hoofd (of enige) verwarming werd ook overwogen, maar dat lijkt mij naast niet efficiënt qua verbruik ook niet zo comfortabel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien kosten op zich van WP wel als er productiekost-efficiëntiewinsten zouden gebeuren.marste schreef: ↑26 november 2024, 09:23 Net verhuisd en aan het onderzoeken wat mijn stappen zijn om de woning te optimaliseren. Woning is voldoende geisoleerd voor een warmtepomp. En nu ben ik benieuwd... Levert een warmtepomp gemiddeld nog besparingen op of is het handiger om nog even te wachten tot de kosten voor warmtepompen en de installatie daarvan verder dalen?
Waarom denk je dat de kostprijs van installatie zal dalen ? Ik denk niet dat een Sanitaire-CV man die dit nu komt plaatsten 2dagen aan uurloon zal voor 50€/u dit binnen 2jaar zal kunnen doen op 1dag aan 50€/u of erger nog het uurloon zou verlagen.....
Een totale installatie GAS-CV ketel zit je richting 5k , voor WP eerder richting 10k (geen geothermie!)
(dit grofweg, zonder exacte situatie te kennen)
Indien je ooit zou overwegen om ook een airco te willen plaatsen thuis wordt het een ander verhaal.
Zoals Earth ook aangeeft.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Als je huis genoeg isolatie heeft zou ik 200% voor een goede eco gas-condensatieketel gaan, met het geld dat je daar de komende jaren mee gaat besparen tov een warmtepomp kan je er binnen x-aantal jaren, als deze dan ook weer wat evolutie achter de rug hebben, "gratis" eentje kopenmarste schreef: ↑26 november 2024, 09:23 Net verhuisd en aan het onderzoeken wat mijn stappen zijn om de woning te optimaliseren. Woning is voldoende geisoleerd voor een warmtepomp. En nu ben ik benieuwd... Levert een warmtepomp gemiddeld nog besparingen op of is het handiger om nog even te wachten tot de kosten voor warmtepompen en de installatie daarvan verder dalen?
Make Spaargids " Great Again ! "
Dat zal vooral van de energie prijzen afhangen, momenteel is elektriciteit 3 keer duurder per kWh dan gas, dit maakt dat een warmtepomp verwarming niet goedkoper is. Zeker wanneer je reeds centrale verwarming hebt zal een vervanging door een warmtepomp aanzienlijk duurder uitkomen dan een nieuwe condensatie ketel. Daarnaast heb je de luxe dat zelfs een goedkope gasketel eveneens voor warm water zorgt en er altijd een hoog vermogen beschikbaar is. Pas wanneer een kWh elektriciteit maar dubbel of minder zo duur is als gas kan het eventueel interessant worden om voor een WP te kiezen. Voorlopig ziet het er echter naar uit dat door de absurd hoge investeringskosten in elektrificatie er geen lagere stroomprijzen te verwachten zijn, in tegendeel, voor de volgende jaren zijn er reeds hogere distributie en transmissie tarieven goedgekeurd. Voor gas zijn er geen grote investeringen meer nodig en mocht er in de wereld uiteindelijk minder vraag ontstaan zal dat ook weer druk zetten op de gasprijs. Het zal dus van de politiek moeten komen om gas kunstmatig duurder te maken, maar omdat Tinne zwaar heeft ingezet op gascentrales zal dat ook de stroomprijs de hoogte in jagen, met andere woorden veel manoeuvreerruimte is er niet. Dus kort samengevat: zonder twijfel gas
Hangt ervan af hoe dringend het is, persoonlijk zou ik eerder nog wachten als het niet noodzakelijk is. Het betreft een investering voor de komende 20 jaar. Veel zal afhangen van het beleid. Ik verwacht dat de accijnzen en heffingen op gas de komende jaren zeer sterk zullen stijgen omdat de begroting veel te negatief is. De elektriciteitsprijs zie ik veel minder sterk stijgen.
Als je alleen naar financieel eigen gewin kijkt, is gas (momenteel) een stuk goedkoper. Als het verbruik laag is, zou ik toch opteren voor een warmtepomp aangezien dit me meer toekomstbestendig lijkt bijvoorbeeld dat een gasketel veel slechter is voor een epc score in de toekomst,....
Dat men de gasprijs niet zou laten stijgen voor de energiecentrales op gas lijkt me geen goed argument. Als men de heffingen en taksen op gas fors optrekt, is dit voor de overheid bij de energiecentrales ook maar een vestzak-broekzak operatie, men kan deze heffingen teruggeven via subsidies voor deze gascentrales zodat deze de elektriciteitsprijs niet of weinig beïnvloeden.
Als je alleen naar financieel eigen gewin kijkt, is gas (momenteel) een stuk goedkoper. Als het verbruik laag is, zou ik toch opteren voor een warmtepomp aangezien dit me meer toekomstbestendig lijkt bijvoorbeeld dat een gasketel veel slechter is voor een epc score in de toekomst,....
Dat men de gasprijs niet zou laten stijgen voor de energiecentrales op gas lijkt me geen goed argument. Als men de heffingen en taksen op gas fors optrekt, is dit voor de overheid bij de energiecentrales ook maar een vestzak-broekzak operatie, men kan deze heffingen teruggeven via subsidies voor deze gascentrales zodat deze de elektriciteitsprijs niet of weinig beïnvloeden.
Vanaf 2027 gaat Europa extra taksen invoeren op fossiele brandstoffen : https://trends.knack.be/geld/consumeren ... ar-kosten/
Dus verwarmen en autorijden gaat een pak duurder worden. Onlangs hoorde ik ook een podcast daarover van De Standaard. Alleen was toen niet bekend of dit ook invloed ging hebben op de prijs van elektriciteit, aangezien die deels via gascentrales geproduceerd wordt.
Bovenstaand artikel heb ik nog niet zelf gelezen, maar ik voeg het maar toe voor wie interesse heeft.
Momenteel heb ik zelf nog een heel zuinige HR-ketel van Vaillant. Enkele chauffagisten hadden me al gezegd dat ik niet mocht overstappen naar een condensatieketel (ze hebben 2 jaar geleden buizen gestoken die de 2 systemen aankunnen), omdat die niet zuiniger ging zijn. Toen Vaillant vorig jaar moest komen voor een afstelling in het gasblok (overschakeling naar ander gas) kreeg ik hetzelfde te horen. Maar ondertussen heb ik die al 15 jaar, en groeit de twijfel over wat te doen.
Idem met mijn auto die ondertussen 16.5 jaar oud is, maar waar ik geen kosten aan heb.
Ter info : ik woon in een groot appartementsgebouw, waar EV's niet in de ondergrondse garage mogen staan (parkeerplaatsen in de buurt zijn er niet - de laatste plaatsen zijn bushaltes geworden), en waar men geen zonnepanelen op het dak wilt (niet voor de gemeenschappelijke kosten, niet voor eigen gebruik). En door de Oosterweelwerken zijn de prijzen hier gekelderd, waardoor verhuizen zelfs geen optie meer is (ik krijg niet eens meer de aankoopsom voor mijn appartement), en gezien mijn leeftijd (50+) kan ik onvoldoende lenen als alleenstaande.
Dus verwarmen en autorijden gaat een pak duurder worden. Onlangs hoorde ik ook een podcast daarover van De Standaard. Alleen was toen niet bekend of dit ook invloed ging hebben op de prijs van elektriciteit, aangezien die deels via gascentrales geproduceerd wordt.
Bovenstaand artikel heb ik nog niet zelf gelezen, maar ik voeg het maar toe voor wie interesse heeft.
Momenteel heb ik zelf nog een heel zuinige HR-ketel van Vaillant. Enkele chauffagisten hadden me al gezegd dat ik niet mocht overstappen naar een condensatieketel (ze hebben 2 jaar geleden buizen gestoken die de 2 systemen aankunnen), omdat die niet zuiniger ging zijn. Toen Vaillant vorig jaar moest komen voor een afstelling in het gasblok (overschakeling naar ander gas) kreeg ik hetzelfde te horen. Maar ondertussen heb ik die al 15 jaar, en groeit de twijfel over wat te doen.
Idem met mijn auto die ondertussen 16.5 jaar oud is, maar waar ik geen kosten aan heb.
Ter info : ik woon in een groot appartementsgebouw, waar EV's niet in de ondergrondse garage mogen staan (parkeerplaatsen in de buurt zijn er niet - de laatste plaatsen zijn bushaltes geworden), en waar men geen zonnepanelen op het dak wilt (niet voor de gemeenschappelijke kosten, niet voor eigen gebruik). En door de Oosterweelwerken zijn de prijzen hier gekelderd, waardoor verhuizen zelfs geen optie meer is (ik krijg niet eens meer de aankoopsom voor mijn appartement), en gezien mijn leeftijd (50+) kan ik onvoldoende lenen als alleenstaande.
Ik heb het voorbije jaar 6676 kWh gas verbruikt en daar €608,58 voor betaald (Eneco) = 0,09 €/kWh
Een kWh elektriciteit kost ongeveer 0,3 €/kWh
Een huidige warmtepomp zal in een moderne woning (lage temperatuurafgiftesystemen) een seizoensCOP van rond de 4 halen.
Dus de 'stookkost' van de warmtepomp komt op 0,3/4 of 0,075 €/kWh. Lichtjes beter dan gas.
We weten niet hoe de prijzen gaan evolueren maar naar waarschijnlijkheid zullen taksen en heffingen elektriciteit bevoordelen over gas. De gasprijzen zijn ook meer volatiel, maar dat wil ook zeggen dat je met een goed getimed vast contract even gunstig kan uitkomen ivm de warmtepomp. Door de vaste kosten in contracten is veel verbruiken gunstiger (geldt voor gas nog meer dan voor elek) maar het is daardoor ook gunstig om voor een warmtepomp te kiezen want dan kan je gasaansluiting weg...
Een goed werkend toestel vervangen is dus geen goed idee omdat het weinig zal opbrengen (en een nieuw toestel heeft ook een milieu impact). Als de ketel de geest geeft kan je de berekening best op dat moment opnieuw maken.
Als je wel iets wil doen aan de CO2 uitstoot ongeacht het financiële plaatje is de warmtepomp duidelijk de beste keuze, ongeacht hoe de stroommix op het Belgische grid is. MAAR... je kan wellicht meer impact hebben met de centen van de investering door bijvoorbeeld voor een EV te kiezen tov een ICE.
Een kWh elektriciteit kost ongeveer 0,3 €/kWh
Een huidige warmtepomp zal in een moderne woning (lage temperatuurafgiftesystemen) een seizoensCOP van rond de 4 halen.
Dus de 'stookkost' van de warmtepomp komt op 0,3/4 of 0,075 €/kWh. Lichtjes beter dan gas.
We weten niet hoe de prijzen gaan evolueren maar naar waarschijnlijkheid zullen taksen en heffingen elektriciteit bevoordelen over gas. De gasprijzen zijn ook meer volatiel, maar dat wil ook zeggen dat je met een goed getimed vast contract even gunstig kan uitkomen ivm de warmtepomp. Door de vaste kosten in contracten is veel verbruiken gunstiger (geldt voor gas nog meer dan voor elek) maar het is daardoor ook gunstig om voor een warmtepomp te kiezen want dan kan je gasaansluiting weg...
Een goed werkend toestel vervangen is dus geen goed idee omdat het weinig zal opbrengen (en een nieuw toestel heeft ook een milieu impact). Als de ketel de geest geeft kan je de berekening best op dat moment opnieuw maken.
Als je wel iets wil doen aan de CO2 uitstoot ongeacht het financiële plaatje is de warmtepomp duidelijk de beste keuze, ongeacht hoe de stroommix op het Belgische grid is. MAAR... je kan wellicht meer impact hebben met de centen van de investering door bijvoorbeeld voor een EV te kiezen tov een ICE.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Die aankondiging heeft mij even doen twijfelen om toch maar af te stappen van het gas.annetje schreef: ↑Gisteren 10:06 Vanaf 2027 gaat Europa extra taksen invoeren op fossiele brandstoffen : https://trends.knack.be/geld/consumeren ... ar-kosten/
Maar heb het uiteindelijk niet gedaan, omdat ik vermoed dat het weer niet veel soeps zal zijn.
Verwarmen en autorijden, maar los van welke energie je gebruikt ? En wat is "een pak duurder" juist ?
Ja, en dan begint het dus hé ...
Soit, ik schakel nu dus nog over van een gewone gasketel naar een condenserende gasketel incl. aanpassing schouw.
De installatie is zeer eenvoudig en financiëel zeer behapbaar ("all in" rond 8.000 euro ene met 120L boiler).
De kost van het gebruik zal ik dan wel zien hoe het evolueert en dan ageer ik wel terug wanneer het zinvol is.
Vorig jaar heb ik de prijs laten maken voor een nieuwe condensatieketel voor mijn appartement (is minder krachtig dan voor een huis) en een doorstromer, zoals ook nu het geval is. Dit kwam uit op iets meer dan 3000 euro.EarthNvstr1 schreef: ↑Gisteren 14:28 Soit, ik schakel nu dus nog over van een gewone gasketel naar een condenserende gasketel incl. aanpassing schouw.
De installatie is zeer eenvoudig en financiëel zeer behapbaar ("all in" rond 8.000 euro ene met 120L boiler).
De kost van het gebruik zal ik dan wel zien hoe het evolueert en dan ageer ik wel terug wanneer het zinvol is.
Als ik de test doe om te kijken of mijn woning klaar is voor een warmtepomp (https://apps.energiesparen.be/warmtepompklaar), zit ik al snel aan 13-17.000 euro en dan heb ik nog geen oplossing voor mijn warm water (geen rekening gehouden met subsidies).
Dan is voor mij de beslissing snel genomen... en wordt het wellicht terug een gasketel.
13 à 17k voor een appartement?
En daar zou geen sanitair warm water buffer bij zijn? Kan gewoon niet zo'n prijzen.
En daar zou geen sanitair warm water buffer bij zijn? Kan gewoon niet zo'n prijzen.
Het is nochtans de realiteit. Voor mijn woning zou het op minstens 20.000 euro komen en dan ook nog geen oplossing voor sanitair warm water. Dus wat mij betreft kunnen ze hun warmtepomp steken waar de zon niet schijnt.
Lijkt me niet de realiteit maar het gevolg van een high level raming van een bedrijf dat toch werk genoeg heeft en af en toe wel een zot strikt die dat wil betalen.
Ik heb geen prijs laten maken, maar heb de prijzen genoteerd die uit die test kwamen.
Aangezien ze hier over alles ontzettend moeilijk doen, en de 4 airco's die er zijn ook terug weg willen (volgens de laatste vergadering mogen ze nog opstaan tussen 10u en 16u (22u daarvoor) , lijkt me zelfs het overwegen van een warmtepomp momenteel niet aan de orde....