Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
TIP
Re: Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
Mijn moeder verblijft in een assistentiewoning. Huurprijs: 1812 euro per maand.Rhijnvis schreef: ↑Vandaag 09:57 Ik ook, doch het leven is eveneens een stuk duurder geworden. Hebt u al eens gekeken wat een appartementje van 80 kwadraatmeter u kost? Hoeveel een eenvoudige gezinswagen kost? Een uitje naar de Efteling? Een bakje frieten met mayonnaise?
Van zodra u een rusthuis nodig heeft zult u merken hoe ver u springt met uw nettoinkomen.
Een rusthuis (wzc) is nog gemakkelijker 400 euro duurder.
Precies. Een rusthuis waar u om 8u 's avonds met slaapmedicatie in bed gelegd wordt hebt u niet voor voor 2000 EUR per maand. En hoeveel bedraagt een modaal pensioen voor iemand die zijn hele even gewerkt heeft en belastingen betaald? Minder dan 2000 euro. Hoe men dan kan pleiten voor een nieuwe belasting op een pensioeninkomen dat men nota bene zelf heeft opgebouwd met een salaris dat reeds belast werd, is mij een raadsel.
Ik heb gezegd.
Ik spreek mij niet uit over het soort argumentatie. Maar dit forum overdrijft met "alles is uw eigen verantwoordelijkheid". Waarschuwen tegen mogelijk malafide praktijken of gevaarlijke of onwenselijke toestanden van welke soort ook, is wel degelijk een goed idee. Mensen moeten niet alles per ongeluk zelf ondervinden . Waarom überhaupt nog een forum hebben als alles eigen verantwoordelijkheid is trouwens? En dat is effectief wat je hier dikwijls krijgt. "Maak zelf je huiswerk, zoek het zelf op ...".Rhijnvis schreef: ↑Vandaag 10:14Ik vind uw ad hominem argumentatie volstrekt ongepast. Als u een goeroe en diens advies opvolgt, dan is dat uw eigen verantwoordelijkheid.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 21:21 Leuk voor diegene die niet meegegaan zijn in die gangsters hun sektewaanzin, minder leuk voor al die die er veel geld door zijn verloren; zijnde rendement of nog erger effectief geld verloren ...
Dat die goeroe zich hier nog durft laten zien, sommige mensen kennen geen schaamte ...
Maar ja, sektes en mensen met gezond verstand gaan meestal niet samen ...
De beurs is bij uitstek een laagdrempelige (goedkoop) en democratische (voor iedereen toegankelijk) manier voor de modale burger om te investeren in bedrijven, en zo zin spaargeld te beschermen tegen inflatie, iets wat met een spaarrekening niet lukt.
Het is bijzonder misplaatst om net die vorm van volkskapitalisme te gaan viseren met een nieuwe belasting, met als argument dat men de "vermogenden" meer wil laten bijdragen.
Deze belasting zal voornamelijk betaald worden door mensen met een bescheiden kapitaal, want zij die over miljoenen beschikken kunnen perfect aan geld geraken zonder hun meerwaarden te cashen.
Het is bijzonder misplaatst om net die vorm van volkskapitalisme te gaan viseren met een nieuwe belasting, met als argument dat men de "vermogenden" meer wil laten bijdragen.
Deze belasting zal voornamelijk betaald worden door mensen met een bescheiden kapitaal, want zij die over miljoenen beschikken kunnen perfect aan geld geraken zonder hun meerwaarden te cashen.
Mijn ervaring in de kennissenkring is net dat het hoogdrempelig is, eerste wat ik hoor is telkens, ik ken daar niks van.Nipo schreef: ↑Vandaag 12:24 De beurs is bij uitstek een laagdrempelige (goedkoop) en democratische (voor iedereen toegankelijk) manier voor de modale burger om te investeren in bedrijven, en zo zin spaargeld te beschermen tegen inflatie, iets wat met een spaarrekening niet lukt.
Ik ken dan ook weinig fysieke mensen die individuele aandelen of etf hebben. Een fonds van de bank is laagdrempelig is mijn ervaring, en daar liggen de kosten al hoog, als er dan nog 10% winstbelasting komt gaan er daar toch veel afhaken vermoed ik.
2% instapkosten, 2% jaarlijkse beheerskost, 2% uitstapkost gevolgd door 10% meerwaardebelasting. In een klimaat van lage beursreturns zullen de nettorendementen dicht bij nul liggen, op conditie dat ze niet negatief zijn.
Ik heb gezegd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat is een vraag die je eigenlijk niet op zichzelf mag zien.
Waar het eigenlijk om gaat is dat vermogen of winst uit vermogen reeds belast wordt op allerlei manieren.
Mogelijks zijn er velen niet tegen een ander systeem om dat te doen, op een betere, transparantere, rechtvaardigere manier als dat kan. Daarbij is het voor mij dan bv. ook logisch dat de belasting progressief is, te starten met een ruime belastingvrije som.
Maar wellicht is dit allemaal slechts mogelijk met wereldwijde samenwerking én vermogenskadasters.
Niet als eenheidsworst, je kan een argumentatie maken voor korte termijn posities, bv tot 3 maand, je kan dat als speculatief bekijken.
Echter veel doen het om hun pensioen te voorzien, niet alleen ten persoonlijke titel maar ook in de extra pijler, deze zullen ook belast worden.
Het zou dus best kunnen als beleggingen meer dan een jaar in bezit vrijstelling hebben, ik geef maar een voorbeeld.
Wat is trouwens meerwaarde, inflatie van de afgelopen jaren moet je eigenlijk van je rendement halen, en dan is de hausse van de afgelopen jaren al een pak minder. Het belasten omdat iets duurder wordt door inflatie is toch wel een bedenkelijke manier van handelen door de overheid.
Ook niet vergeten dat er al aan en verkooptaksen zijn, minstens 30% op dividenden, van aandelen bv in de VS is dat bijna 50%.
Het is dus kort door de bocht dat het op dit moment belastingvrij zou zijn, beetje goedkope slogan die daarvoor gebruikt wordt.
Dit experiment heeft men reeds uitgevoerd. Resultaat: de inkomsten voor de staat gingen naar beneden. Mensen speculeerden minder en bijgevolg waren er minder belastingen op transacties.Tradie schreef: ↑Vandaag 15:28 Niet als eenheidsworst, je kan een argumentatie maken voor korte termijn posities, bv tot 3 maand, je kan dat als speculatief bekijken.
Echter veel doen het om hun pensioen te voorzien, niet alleen ten persoonlijke titel maar ook in de extra pijler, deze zullen ook belast worden.
Het zou dus best kunnen als beleggingen meer dan een jaar in bezit vrijstelling hebben, ik geef maar een voorbeeld.
Vergeet niet wat het motief is van een belasting: inkomsten genereren om putten te vullen.
Ik heb gezegd.