Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
TIP
Re: Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
Dat is een beetje een kromme redenering, de beurstaks betaal je sowieso, ook als je geen winst maakt. In dat scenario zou uw berekening uitkomen op een belastingpercentage van "oneindig"doorwinterd schreef: ↑Vandaag 06:42 "als je op 10K 10% winst maakt en op 10K 4% verlies dan betaal je op die 600€ meerwaarde al 23,70% 'belasting' onder de vorm van beurstaks, zonder bijkomende meerwaardebelasting"
10k aank
11k verk
10k aank
9,6k verk
35 €
38,5 €
35 €
33.6 €
142,1€ beurstaks op 600€ 'winst' = 23.7% belastingen onder de vorm van tax
Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat er al stevige belastingen worden geïnd op aandelenbeleggingen, in het geval van TOB zelfs onafhankelijk van het realiseren van winsten.
En wat men vaak vergeet is dat de TOB ook begrensd is: voor transacties op aandelen met het tarief van 0.35% is het maximale bedrag dat kan worden geheven 1.600 EUR. Dat komt overeen met een transactiebedrag van 457.143 EUR. Dat is een som die de meeste modale burgers nooit in 1 transactie zullen investeren, maar voor wie met enkele miljoenen tegelijk kan handelen is dat mooi meegenomen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Wat je vooral moet onthouden is dat we al verschillende soorten van belastingen en taksen betalen op ons roerend vermogen. Diegenen die schreeuwen dat er geen vermogensbelasting bestaat in België zouden best zwijgen. We hebben geen globale vermogensbelasting maar zowel roerend als onroerend vermogen worden reeds op allerlei manieren belast.Nipo schreef: ↑Vandaag 10:53Dat is een beetje een kromme redenering, de beurstaks betaal je sowieso, ook als je geen winst maakt. In dat scenario zou uw berekening uitkomen op een belastingpercentage van "oneindig"doorwinterd schreef: ↑Vandaag 06:42 "als je op 10K 10% winst maakt en op 10K 4% verlies dan betaal je op die 600€ meerwaarde al 23,70% 'belasting' onder de vorm van beurstaks, zonder bijkomende meerwaardebelasting"
10k aank
11k verk
10k aank
9,6k verk
35 €
38,5 €
35 €
33.6 €
142,1€ beurstaks op 600€ 'winst' = 23.7% belastingen onder de vorm van tax
Maar je hebt natuurlijk wel gelijk dat er al stevige belastingen worden geïnd op aandelenbeleggingen, in het geval van TOB zelfs onafhankelijk van het realiseren van winsten.
En wat men vaak vergeet is dat de TOB ook begrensd is: voor transacties op aandelen met het tarief van 0.35% is het maximale bedrag dat kan worden geheven 1.600 EUR. Dat komt overeen met een transactiebedrag van 457.143 EUR. Dat is een som die de meeste modale burgers nooit in 1 transactie zullen investeren, maar voor wie met enkele miljoenen tegelijk kan handelen is dat mooi meegenomen.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Het probleem is dat die 10% erbovenop komt, en dat al die andere koterij (die blijkbaar niet geweten is bij conner en co) gewoon blijft bestaan. Je zit dan al ver boven die 10% als je alles gaat samen tellen.
Ik ben destijds mee op die paardenmolen gesprongen en weet je ik zit er nog altijd op. Die ritjes leveren mij een mooi rendement op. Ik ben daar Alfons en robokat nog altijd dankbaar voor.
+1VincentVega schreef: ↑Vandaag 11:07Wat je vooral moet onthouden is dat we al verschillende soorten van belastingen en taksen betalen op ons roerend vermogen. Diegenen die schreeuwen dat er geen vermogensbelasting bestaat in België zouden best zwijgen. We hebben geen globale vermogensbelasting maar zowel roerend als onroerend vermogen worden reeds op allerlei manieren belast.Nipo schreef: ↑Vandaag 10:53
Dat is een beetje een kromme redenering, de beurstaks betaal je sowieso, ook als je geen winst maakt. In dat scenario zou uw berekening uitkomen op een belastingpercentage van "oneindig"
Als je van elke investering de effectieve belasting zou berekenen zou je nog aardig verschieten inderdaad.
Ik vind het trouwens geen kromme redenering. Als je bij een belegging zeg maar een 'instapvergoeding' betaald dan reken je dat ook af van het totale rendement.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd, ik dacht dat we zelfs op de 2de plaats stonden ivm belastingen op vermogen (roerend+onroerend).VincentVega schreef: ↑Vandaag 11:07 ...
Wat je vooral moet onthouden is dat we al verschillende soorten van belastingen en taksen betalen op ons roerend vermogen. Diegenen die schreeuwen dat er geen vermogensbelasting bestaat in België zouden best zwijgen. We hebben geen globale vermogensbelasting maar zowel roerend als onroerend vermogen worden reeds op allerlei manieren belast.
Men focust enkel op het ontbreken van een meerwaardebelasting op aandelen
En heb je daar een bron van?spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 12:24Idd, ik dacht dat we zelfs op de 2de plaats stonden ivm belastingen op vermogen (roerend+onroerend).VincentVega schreef: ↑Vandaag 11:07 ...
Wat je vooral moet onthouden is dat we al verschillende soorten van belastingen en taksen betalen op ons roerend vermogen. Diegenen die schreeuwen dat er geen vermogensbelasting bestaat in België zouden best zwijgen. We hebben geen globale vermogensbelasting maar zowel roerend als onroerend vermogen worden reeds op allerlei manieren belast.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 62768.htmlB7H4long schreef: ↑Vandaag 12:31En heb je daar een bron van?spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 12:24
Idd, ik dacht dat we zelfs op de 2de plaats stonden ivm belastingen op vermogen (roerend+onroerend).
En verderBelastingen op kapitaal brengen in België 51,5 miljard euro op (cijfer voor 2018) en zijn goed voor zowat een kwart van de belastingontvangsten, blijkt uit het overzicht ‘Taxation Trends in de EU 2020’, een publicatie van de Europese Commissie. In verhouding tot het bruto binnenlands product (bbp) lopen de belastingen op kapitaal op tot 11,2 procent. Daarmee is België, na Frankrijk, de koploper in Europa.
Wat verder in het artikel staat is dat er zeer hoge en zeer lage belastingen op kapitaal zijn in België wat geen goede praktijk is omdat het tot een scheeftrekking leidt. De wildgroei aan managementvennootschappen is daar een uitwas van en staat ook uitdrukkelijk in de nota van De Wever.
Belastingen uitdrukken in procent van het bbp is een algemeen gebruikte maatstaf om (internationale) vergelijkingen te maken. Maar het zegt weinig over de werkelijke belastingdruk, argumenteren sommigen, vooral als het over kapitaalbelastingen gaat. In het ene land is meer kapitaal en vermogen aanwezig dan in het andere en liggen de inkomsten daardoor soms ook hoger. Om een correcter beeld te krijgen, moet gekeken worden naar de belastinginkomsten in verhouding tot de belastbare basis.
In de publicatie ‘Taxation Trends in the EU 2020’ wordt die berekening gemaakt - een moeilijke oefening, met een aantal gebreken. Die leert dat het effectieve belastingtarief op kapitaal in België uitkomt op 40 procent. Ook volgens die maatstaf staan we in Europa op de tweede plek, na Frankrijk.
Er is in België niet vooral een shift nodig van belastingen op arbeid naar belastingen op kapitaal maar een shift binnen de belastingen op kapitaal zelf.
Sommige pensioenen zijn in België ook onhoudbaar hoog, die moeten lager of de pensioenleeftijd zal later moeten. Met die winsten kan je de belastingen op arbeid verlagen.
Denk dat veel partijen dit wel inzien maar 'eindelijk het kapitaal belasten' bekt veel beter, waarbij ze cherrypicken om een foutief punt te maken.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Hero Member
- Contacteer:
Daarom heb ik meer vertrouwen in een Europese curatele dan in Arizona.
Ik stem met u in.spaarfreakje schreef: ↑Vandaag 13:47 Daarom heb ik meer vertrouwen in een Europese curatele dan in Arizona.
Ik heb gezegd.
Deze cijfers omvatten veel maar dan belastingen op kapitaal van investeringen van individuen.reteiP schreef: ↑Vandaag 13:08https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 62768.htmlEn verderBelastingen op kapitaal brengen in België 51,5 miljard euro op (cijfer voor 2018) en zijn goed voor zowat een kwart van de belastingontvangsten, blijkt uit het overzicht ‘Taxation Trends in de EU 2020’, een publicatie van de Europese Commissie. In verhouding tot het bruto binnenlands product (bbp) lopen de belastingen op kapitaal op tot 11,2 procent. Daarmee is België, na Frankrijk, de koploper in Europa.Wat verder in het artikel staat is dat er zeer hoge en zeer lage belastingen op kapitaal zijn in België wat geen goede praktijk is omdat het tot een scheeftrekking leidt. De wildgroei aan managementvennootschappen is daar een uitwas van en staat ook uitdrukkelijk in de nota van De Wever.
Belastingen uitdrukken in procent van het bbp is een algemeen gebruikte maatstaf om (internationale) vergelijkingen te maken. Maar het zegt weinig over de werkelijke belastingdruk, argumenteren sommigen, vooral als het over kapitaalbelastingen gaat. In het ene land is meer kapitaal en vermogen aanwezig dan in het andere en liggen de inkomsten daardoor soms ook hoger. Om een correcter beeld te krijgen, moet gekeken worden naar de belastinginkomsten in verhouding tot de belastbare basis.
In de publicatie ‘Taxation Trends in the EU 2020’ wordt die berekening gemaakt - een moeilijke oefening, met een aantal gebreken. Die leert dat het effectieve belastingtarief op kapitaal in België uitkomt op 40 procent. Ook volgens die maatstaf staan we in Europa op de tweede plek, na Frankrijk.
Er is in België niet vooral een shift nodig van belastingen op arbeid naar belastingen op kapitaal maar een shift binnen de belastingen op kapitaal zelf.
Sommige pensioenen zijn in België ook onhoudbaar hoog, die moeten lager of de pensioenleeftijd zal later moeten. Met die winsten kan je de belastingen op arbeid verlagen.
Denk dat veel partijen dit wel inzien maar 'eindelijk het kapitaal belasten' bekt veel beter, waarbij ze cherrypicken om een foutief punt te maken.
Inbegrepen zijn: de belastingen betaald door zelfstandigen, de belastingen betaald door bedrijven; van klein tot multinational.
De belastingen op persoonlijke beleggingen zijn maar een deeltje van dit. (Bron: de brongegevens van de eu)
Zie ook mijn post van een aantal weken geleden. Ik dacht dat het cijfer 5% was.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Het is absoluut niet de bedoeling dat je met je pensioen alle kosten in het WZC kan coveren. Wel is 2500€ belachelijk veel geld voor wat je er 'krijgt'. Verder verdient een WZC nog eens aan de was, de telefoon, de TV, de ijskast, het befaamde 'winkelkarretje', ... Met wat medicatie erbij ga je richting 3000€. Heb hier voldoende facturen liggen ter staving.
Vergeet verder niet dat een 'gemiddeld' verblijf in een WZC 18 maanden is. Je moet dus 18x een dikke 1000€ opleggen bij je pensioen voor je laatste levensjaren. Dat mag eigenlijk geen probleem zijn in Vlaanderen.