Kapitaliserende dividend ETF's ?
TIP
Re: Kapitaliserende dividend ETF's ?
Als je wereldwijd belegd is dat ook in $ dus het enige dat je hebt is dat je iets meer spreiding hebt maar ook dat is miniem .EarthNvstr1 schreef: ↑23 oktober 2021, 14:25Je kan er inderdaad van uit gaan dat USD en EUR elkaar tot in de eeuwigheid "rond elkaar" zullen blijven schommelen.
Maar het blijft een valuta risico voor een Belg/Europeaan. Voor een Amerikaan is dat anders.
Je mag gerust dat risico nemen, maar het blijft wel een risico, hoe laag je het ook inschat.
Quasi elke Belg/Europeaan doet dat trouwens wellicht... de verschillen zitten hier n.m.i. voor welk % van de totale port.
Daarnaast kan je er ook van uit gaan dat US aandelen het de komende 20/50/100 jaar gemiddeld beter zullen doen dan niet-US aandelen. Alles inzetten op één markt blijft een risico. Hier is het verschil voor een Amerikaan of Belg/Europeaan veel minder.
Je mag gerust dat risico nemen, maar het blijft wel een risico, hoe laag je het ook inschat.
Het zou wel interessant zijn om een gelijkaardige studie te zien vanuit het standpunt van een Belg/Europeaan...
Een ETF zoals IWDA is ook grotendeels $ al is de notering in Euro .
Het valuta risico neem je dus toch al , al is dit voor velen niet duidelijk .
Met een globale ETF zoek je gemoedsrust dat er eigenlijk niet is zowel in valuta als spreiding .
Daarom vraag ik me af waarom IWDA zo aangeprezen word ? Het is gewoonweg niet logisch en niet correct
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De "wereld" is misschien voor een *groot stuk* in USD , maar dus niet voor 100%.lop schreef: ↑23 oktober 2021, 14:45 Als je wereldwijd belegd is dat ook in $ dus het enige dat je hebt is dat je iets meer spreiding hebt maar ook dat is miniem .
Ik heb er geen idee van hoeveel dat voor IWDA zou zijn, maar ik kan me voorstellen dat dat bv. zo'n 70% is.
Daarnaast heb je een stuk EUR en een stuk valutarisico in andere munten dan USD.
Dat is volgens mij dan gewoon jouw mening, die je gerust mag hebben.
Omdat je daarmee met 1 ETF al een spreiding (zowel geografisch als valuta) over "de wereld" (wel enkel developed large/medium caps) hebt. Niet dat ik voorstander van IWDA ben
Velen zullen dit aanvullen met emerging markets, net omwille van de spreiding, waardoor je zowel je geografisch als valuta risico t.o.v. US en USD een stukje verder verlaagd. Van grosso modo 70% naar 60% veronderstel ik.
Er is welgeteld iets meer dan 9% van IWDA die in Euro noteert . Bijna 68% in $ . De rest in andere munten .EarthNvstr1 schreef: ↑23 oktober 2021, 15:11De "wereld" is misschien voor een *groot stuk* in USD , maar dus niet voor 100%.lop schreef: ↑23 oktober 2021, 14:45 Als je wereldwijd belegd is dat ook in $ dus het enige dat je hebt is dat je iets meer spreiding hebt maar ook dat is miniem .
Ik heb er geen idee van hoeveel dat voor IWDA zou zijn, maar ik kan me voorstellen dat dat bv. zo'n 70% is.
Daarnaast heb je een stuk EUR en een stuk valutarisico in andere munten dan USD.
Dat is volgens mij dan gewoon jouw mening, die je gerust mag hebben.
Omdat je daarmee met 1 ETF al een spreiding (zowel geografisch als valuta) over "de wereld" (wel enkel developed large/medium caps) hebt. Niet dat ik voorstander van IWDA ben
Velen zullen dit aanvullen met emerging markets, net omwille van de spreiding, waardoor je zowel je geografisch als valuta risico t.o.v. US en USD een stukje verder verlaagd. Van grosso modo 70% naar 60% veronderstel ik.
Omdat Amerikaanse bedrijven wereldwijd actief zijn krijg je ook min of meer de zelfde resultaten al beleg je in de S&P
De omzet van de s&p bedraagt rond de 38% die in het buitenland word gerealiseerd .
Ook in onder andere de Euro
Dus alle argumenten qua valuta en beter geografische spreiding is eigenlijk niet waar .
Is voor velen moeilijk te begrijpen maar het is een feit die boven water staat.
Het enige verschil dat je hebt met IWDA is dat er ook bedrijven inzitten met hun hoofdzetel buiten de US.
Zoals je bijvoorbeeld Unilever hebt die terug een groot deel van hun inkomsten haalt uit Amerika , India enz
Die dus terug het risico heeft van de valuta .
Wat is dan de meerwaarde qua spreiding ? Er is bijna geen extra spreiding !
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als er bijna geen verschil zou zijn, dan zou de prestatie ook bijna geen verschil geven.lop schreef: ↑23 oktober 2021, 16:43 Er is welgeteld iets meer dan 9% van IWDA die in Euro noteert . Bijna 68% in $ . De rest in andere munten .
Omdat Amerikaanse bedrijven wereldwijd actief zijn krijg je ook min of meer de zelfde resultaten al beleg je in de S&P
De omzet van de s&p bedraagt rond de 38% die in het buitenland word gerealiseerd .
Dus alle argumenten qua valuta en beter geografische spreiding is eigenlijk niet waar .
Het enige verschil dat je hebt met IWDA is dat er ook bedrijven inzitten met hun hoofdzetel buiten de US.
Zoals je bijvoorbeeld Unilever hebt die terug een groot deel van hun inkomsten haalt uit Amerika , India enz
Dus leg dan eens uit waar het verschil in prestatie tussen IWDA en CSPX vandaan komt.
Trek eens je keukenkast open en kijk eens hoeveel producten je vind gemaakt door een Amerikaans bedrijf ( hoofdzetel )EarthNvstr1 schreef: ↑23 oktober 2021, 16:49Als er bijna geen verschil zou zijn, dan zou de prestatie ook bijna geen verschil geven.lop schreef: ↑23 oktober 2021, 16:43 Er is welgeteld iets meer dan 9% van IWDA die in Euro noteert . Bijna 68% in $ . De rest in andere munten .
Dus leg dan eens uit waar het verschil in prestatie tussen IWDA en CSPX vandaan komt.
Doe het zelfde eens buiten Europa en je weet direct het antwoord .
Belastingsdruk ligt lager in Amerika = meer winst die overblijft
Kosten ETF liggen lager
Regelgeving is veel duidelijker.
Hoe veel bedrijven ken je in Europa die echt groeien ?
Je kan aan iedereen vragen bedrijven te noemen iedereen kent Apple , Microsoft , Facebook , Tesla maar doe eens de zelfde oefening voor andere bedrijven buiten de US denk dat bijna niemand u zal een antwoord geven .
Europa heeft al altijd achter gelopen en zal blijven de kat uit de boom kijken zoals het al 100 jaar doet
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom heb ik nu het gevoel dat we in cirkeltjes draaien ?
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
We hebben ons andermaal vergal-lop-peerd.
maar er is niemand die direct een hoop bedrijven kan noemen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind het altijd leerrijk om oude topics opnieuw te lezen. Vandaag dit draadje nog eens doorgenomen en CSPX met IWDA vergeleken. Sinds laatste post hier is IWDA met 40% gestegen en CSPX met 52%...
Stond deze week nog een etf in Test-aankoop die 50/50 aandelen obligaties bevatte. Gemiddeld rendement, 5% met eerder laag risico.Orakel van Brakel schreef: ↑30 november 2024, 11:15 Ik vind het altijd leerrijk om oude topics opnieuw te lezen. Vandaag dit draadje nog eens doorgenomen en CSPX met IWDA vergeleken. Sinds laatste post hier is IWDA met 40% gestegen en CSPX met 52%...
Ook wel eens een mooi alternatief in deze tijden.
Wel enkel in dis versie te verkrijgen.
Hou er rekening mee:
- op het obligatiegedeelte wordt bij verkoop 30% Reynderstaks afgehouden;
- soms wordt die afhouding verkeerd berekend en betaal je ook Reynderstaks op een deel van de aandelen.
In plaats van een gemengde etf koop je beter een zuivere aandelen-etf en een zuivere obligatie-etf. Dat is beter controleerbaar.
- op het obligatiegedeelte wordt bij verkoop 30% Reynderstaks afgehouden;
- soms wordt die afhouding verkeerd berekend en betaal je ook Reynderstaks op een deel van de aandelen.
In plaats van een gemengde etf koop je beter een zuivere aandelen-etf en een zuivere obligatie-etf. Dat is beter controleerbaar.
CSPX presteert bijna continu beter dan IWDA.Orakel van Brakel schreef: ↑30 november 2024, 11:15 CSPX met IWDA vergeleken. Sinds laatste post hier is IWDA met 40% gestegen en CSPX met 52%...
Ik had vroeger obligatie-etfs van iShares maar heb ze allemaal vervangen door aandelen-etfs wegens te weinig rendement.